Ga naar inhoud


duitse zenders ontvangen in nijmegen?


satspock

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: peterk
ALs je in Nijmegen Duitse zenders wilt ontvangen is Kleve het dichste bij en die nog gewoon horizontaal. Overigens wordt daarvandaan alleen de WDR (regionalen) en de ZDF mux uitgezonden. Voor de andere moet je Wesel hebben die wel verticaal is. Overigens kan ik hier in Ede de RTL mux op kanaal 29 niet meer ontvangen omdat de zender op kanaal 28 in Veenendaal (DVB-H) te hard staat te blazen.

Ik ben eigenlijk wel niewsgierig wat voor antenne je gebruikt en welke ontvanger. De topfields kunnen erg goed tegen sterke signalen op een nabuur kanaal. Als je een richtantenn gebruikt heb je misschien wel last van Arnhem op K28, die redelijk in de richting van Wesel ligt vanuit Ede gezien.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Inderdaad is de kans groot dat Arnhem nog storender is (vanuit Ede liggen Arnhem en Wesel bijna op één lijn, scheelt minder dan 5 graden). Ik gebruik een eenvoudige rasterantenne verticaal gemonteerd maar wel met een versterker. Overigens heb ik het probleem op een USB DVB-T ontvanger voor de computer. Mogelijk is zo'n DVB-T stick niet zo selectief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me vergissen maar de Duitsers zitten op Kan.35>46>48 Resp.Kleve en Wezel.Om interferentie van een naast gelegen kan.te onderdrukken kun je evt een sperfiter en of een instelbare kanaal versterker gebruiken ,te samen met een goede richt ant.met een kleine openings hoek,dus geen raster.Hier in de ooi komen ze prima door,ook CNN en Eurosport met 1 kleine hark ant.vert.haaks op astra 19.2 pos.vd.schotel.ik heb hem alleen net achter het dak met de achterzijde van de ant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk dat je een antenne met een kleine openinghoek moet nemen, maar in mijn geval liggen de duitse zenders dus achter Arnhem en zit er tussen Arnhem en Wesel slechts een hoek van 3 graden. En zelfs de beste richtantennes hebben al snel een openingshoek van een graad of 8.

Maar ik heb ook nog een satelliet installatie staan dus wat dat betreft ben ik helemaal niet afhankelijk van Wesel voor de ontvangst van de Duitse commerciëlen en daarom doe ik er ook niet meer extra mijn best voor. Ik ben wel benieuwd of er in de buurt van Arnhem/Rhenen/Utrechtse heuvelrug ervaringen zijn met ontvangst van Belgische DVB-T zenders. Dat zou namelijk wel een interessante uitbreiding van mogelijkheden betekenen. Vroeger ontving ik hier met wat moeite afwisselend BRT op kanaal 8 uit Waver en op kanaal 43 (of was het 44?) vanuit Genk. terwijl men verderop in Veenendaal Rhenen de zender Schoten op kanaal 62 pakte. Als je nu meerdere DVB-T zenders op hetzelfde kanaal in België heeft draaien, zou dat kansen moeten betekenen in Midden Nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast Major Tom

Hallo,

 

Inmiddels een echte buitenantenne aangeschaft en ontvang nu 8 duitse zenders (WDR; SWR; NDR; MDR; Phoenix; ARTE) maar geen ZDF.Kan dat ?

Nu heb ik deze buitenantenne aangesloten op een antenneversterker (WISI VX 67) met de bedoeling op andere kijkplekken ook een decoder met TV te kunnen plaatsen. Op slechts 1 kijkplek is maar goed signaal te ontvangen. Op een andere kijkplek zijn slechts de commercielen redelijk te ontvangen. Ned 1,2 & 3 helemaal niet meer. De antenneversterking op de decoders staan uit. Ben geen techneut maar simpel gedacht had ik verwacht als het op 1 kijkplek wel werkt, waarom op een andere plek dan niet ?

 

In afwachting van goede raad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel wat vraagjes:

 

Wat voor antenne heb je en waar hangt die?

 

Die antenneversterker, heb je die wel zo dicht mogelijk bij de antenne geplaatst?

 

Krijgt de versterker 5 volt via de ontvanger of heeft die een losse voeding?

 

Hoeveel kabel zit er tussen.

 

De zenders die jij noemt komen uit kleve, de rest die jij mist moet uit Wesel komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Major Tom

Met dank voor je reactie,

 

De antenne is een KÖNIG ANT-UHF41-KN, welke op het platte dak op het bovenste deel van het dak is opgesteld.

De kabel (in een proefopstelling) is tien meter naar de antenneversterker toe, welke ooit in de meterkast was geplaatst t.b.v. CAI-signaal. Vanuit de meterkast wordt het signaal verder verdeeld naar de diverse kamers in het huis. Het vreemde vind ik dat bij een kijkplek er een goed signaal is en op de slaapkamers nauwelijks meer. Qua afstand is de best werkende kijkplek met een direct daarboven gelegen slaapkamer nauwelijks verschillend.

Mijn bedoeling is om de antenne versterker te gebruiken als verdeelpunt.

 

De antenne krijgt geen extra spanning; ik geloof niet dat dit ook de bedoeling is bij dit type.

 

Als ik op Wesel richt, loop je dan niet het risico dat het signaal uit Kleef verliest.

 

Ik heb de antenne ook al een keer 90graden gedraaid, maar daardoor raakte de duitse zenders weer kwijt.

 

Ik hoor graag

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze antenne is uitermate geschikt voor ontvangst en het zou dan ook zeker moeten lukken.

 

Er klopt dus iets niet.

 

Staan er hoge gebouwen in de buurt tussen jou en de zender?

Heb je de antenne wel goed uitgericht? Door de bundeling van de antenne luistert dit best wel nauw.

Heb je geen korstluiting in de kabeltjes?

 

Deze Antenne hoeft inderdaad geen spanning.

De zenders uit Kleve komen ook uit Wesel dus de zenders uit Kleve ga je niet verliezen.

Uitrichten op Kleve dus zou ik zeggen. Kanalen uit kleve zijn 29 35 46 48 52 en 55.

 

Nog iets, je schrijft dat je toen je de antenne kantelde, de duitse zenders kwijtraakte.

De zenders uit Kleve (K46 en 48) zijn horizontaal en de zenders uit Wesel zijn vertikaal. Dat wil dus zeggen dat voor Wesel alle antenne sprietjes vertikaal moet staan.

 

Mocht je onzeker zijn over de antennerichting dan kan je hier een bestandje downloaden om een aantal buitenlandse DVB-T zenders te bekijken op Google Earth. Je kunt in Google Earth een lijntje trekken van Wesel naar jouw huis en als je dan wat inzoomt dan kan je heel goed zien welke kant je de antenne op moet richten.

 

Succes en hou ons op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aller eerst wat voor een Ant.verst.heb je en hoe verdeel je de signalen.het beste is om een mast verst.te nemen,RUIS ARM, en dan via een verdeel verst.of via ant aansluit dozen met doorgang.Let wel op dat je goede kwalitijt matt.gegruikt anders is de demping te groot en hou je niet veel signaal meer over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: columbo
Aller eerst wat voor een Ant.verst.heb je en hoe verdeel je de signalen.het beste is om een mast verst.te nemen,RUIS ARM, en dan via een verdeel verst.of via ant aansluit dozen met doorgang.Let wel op dat je goede kwalitijt matt.gegruikt anders is de demping te groot en hou je niet veel signaal meer over.

Columbo, als je zijn post goed gelezen had dan had je gezien dat hij een WISI VX 67 gebruikt als versterker en als verdeelversterker.
Als jij die specs dan even opzoekt, wil je ons dan laten weten of die, in jouw ogen, goed genoeg is?
Link naar reactie
Delen op andere sites

o had ik niet gelezen.Even op gezocht,is prima,maar je moet hem wel afregelen zo dat hij niet over stuurd word.dus als je direct aan de uitgangen een reciever hangt kun je op een eenvoudige wijze zien hoe het signaal is.Is het signaal goed,dan kun je verder kijken waar om het op de kamers niet goed is,mogelijke oorzaken oa kortsluiting in de kabel aansluiting of eind doos,die mogelijker wijze niet goed is.Dus een voldoende sterk ingang signaal is wel noodzakelijk ,anders wordt het er niet beter op ivm versterking van de ruis ,zeker met lange kabels. Wat bedoel je met kijk plek de plaats waar de ant. staat of waar de tv straat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Major Tom

Bedankt.

 

Als het weer droger wordt, weer gelegenheid om later deze week het dak op te gaan. Zal eerst proberen de zenders vanuit Wesel op te vangen. Ik ontvang nu de zenders vauit Kleve; naar mijn beoordeling zal de antenne maar enigzins iets meer zuidelijke richting moeten op signaal vanuit Wesel en uiteraard antenne dan negentig graden kantelen.

 

Van daaruit ga ik weer verder met de verdeling via de antenneversterker.

 

Weer een stuk verder op weg.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een kennis in de ooi heb ik een kleine hark 90* dus haaks ten opzichte van de schotel ant.die op 19.2 oost gericht staat gemonteerd,Vertikaal .Behalve de NL,heb ik ook de duitse zenders,oa Cnn,EURO Sport,op 722MHZ=kan52,ARTE,Phoenix op 690MHZ=kan48,NDR,WDR op 674MHZ=kan46.En nog alle comerciele zenders en div. ARD en ZDF kan.Met een reciever van de Duitse LID...Echter de ontvangst is net als vroeger in het analoge tijdperk overal verschilend.Voordeel nu is dat je geen ruis en schaduw meer in het beeld hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...