Ga naar inhoud

Laptop downgraden van Vista naar Windows XP Home NL (kan ik dit) ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo computerfreaks,

Buiten mijn desktop met Windows XP Home NL, heb ik nog geen jaar geleden een Laptop aangeschaft met (helaas) Vista-besturing.

Persoonlijk vind ik het een r@t systeem en zou niets liever deze te downgraden naar Windows XP Home.

Op het internet heb ik al zitten zoeken, de info die ik daar vond was o.a. dat de Habrikant Pan dit merk Windows XP niet ondersteunt. Nu ben ik daar niet mee getrouwd en vind dit niet erg.

Installeren met de originele Windows XP Home edition NL OEM op een nieuwe geformatteerde

500 GB HardDisk

Wanneer ik een legale Windows XP Home OEM CD in de CD-Rom speler doe, dan kopiëerd die alle install-files wel, totdat hij zou moeten beginnen met de installatie, maar in plaats daarvan krijg ik een blauw scherm met deze mededeling:

Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen.

Als dit de eerste keer is datu dit scherm met de stopfout ziet,

moet u de computer opnieuw opstarten. Als het scherm nogmaals wordt

weergegeven, kunt u het beste de volgende stappen uitvoeren:

Controleer de computer op virussen. Verwijder nieuwe vaste

schijven of vasteschijfcontrollers die u hebt geïnstalleerd.

Controleer of de vaste schijf op de juiste wijze is

geconfigureerd en afgesloten. Voer CHKDSK /F uit om te

controleren of de vaste schijf is beschadigd en start de

computer vervolgens opnieuw op.

Technische informatie ( mogelijk in het Engels ):

*** STOP: 0x0000007B (0xF78D663C, 0x0000034 , 0x00000000, 0x00000000 )

Wie kan mij zeggen hoe ik dit kan oplossen, of wat ik evt. niet goed doe.

Met vriendelijke groet,

SatBaron

• Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

Hallo Sjattuh,

Hartelijk bedankt voor je snelle reactie !

Op deze link had ik ook al een keer gekeken, maar als je dit allemaal lees, dan kan het aan van alles liggen, waardoor je de door de bomen........

De originele SATA HardDisk van 320 GB heb ik uit de laptop verwijderd en er een hagel nieuwe SATA 500 GB in geplaatst die eerder op mijn Desktop met XP is geformatteerd.

Mogelijk dat het gebruik (probeersel) van de legale Windows XP Home Edition install-CD die ik voor mijn Desktop ook heb gebruikt, de oorzaak is dat dit op de laptop niet is te installeren ?

Met vriendelijke groet,

SatBaron

Geplaatst:

Zoek eens in de nieuwsgroepen naar een pliek versie van windows 7

Hier zitten meestal alle drivers wel in die jij nodig hebt.

Ik heb zelf een hp pavilion die niet word ondersteund door windows 7 maar inmiddels draait ie er wel perfect inclusief alle goed drivers.

Als je eenmaal zo een pliek in bezit hebt is een kwestie van opstarten via cd/dvd en dan zal het wel lukken.

Oeps fout gelezen,je wilt terug naar xp...waarom.

Hetzelfde wat ik hierboven schrijf geld ook voor een xp versie van pliek.

Er staan trouwens genoeg volledige geupdate xpees op usenet.

-= Dreambox 7000 Echostar LT8700 en SR8700,Skystar 2,Humax 5400 2 x Nokia 9500 1 x 90 cm met twin en een Channelmaster 1.2 met een quad =-

Geplaatst:

Sata schijf en XP.

Dat wordt dus een SATA driver laden voor de installatie.

En wat is er dan zo rot aan Vista?

Dat anderen dat roepen?

Met uitzondering van wat dingen die anders zijn ingedeeld is de interface gelijk aan XP.

Geplaatst:

Je kunt dit nog eens proberen:

Je doet alsof je Vista installeert, maar breekt de installatie af nadat hij de drivers heeft geinstalleerd, daarna start je hem op met de XP CD erin en wellicht installeert hij dan XP wel

Ik heb geen ervaring met XP, maar voor Ubuntu naar Windows XP werkt deze truc wel.

Niet geschoten is altijd mis :D

"That's another fine mess you've got me into"

Geplaatst:

Ga eens naar je bios en kijk hoe de mode van je sata interface staat. Grote kans dat hij op AHCI mode staat. Zet hem dan op IDE mode. Is theoretisch iets trager maar in de praktijk merk je er niets van.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:
Origineel bericht van: SatBaron

een hagel nieuwe SATA 500 GB in geplaatst die eerder op mijn Desktop met XP is geformatteerd.

Laat het formatteren aan windows over.
Download ergens killdisk. Opstarten van op floppy/cd en de schijf van 500 gig killen.
Nu heb je een niet formatteerde schijf.

Daarop je installatie doen.

Dus als je op het blauwe scherm komt voor de partitioneren moet je daar de schijf in minimaal 2 partities verdelen. Het is altijd beter om een aparte partitie te hebben voor besturingssysteem. Afhankelijk van het aantal programma's die je installeert kies je de grote van die partitie. 50 gig is voor standaard installatie + software normaal ruim voldoende.

De rest van hdd hou je dan als data partitie. Aan jou de keuze of je ze in dit stadium wil formatteren of later onder windows zelf.

Gebruik NIET de snelle manier van formatteren. Het neemt wat meer tijd in beslag, maar dan is het ook goed gedaan.

Daarna zou de installatie moeten lukken.

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Geplaatst:

Volgens de foutmelding die je weergeeft loop je effectief tegen het gemis aan SATA drivers aan.

Voor je installatie begint moet je de juiste drivers voor je moederboard zoeken en op een floppy kopieren.

In het begin van de installatie krijg je de vraag of er SATA drivers moeten geinstalleerd worden en als mijn geheugen niet faalt moet je dan F6 drukken en een keuze maken uit wat op je floppy staat.

Als je de juiste drivers niet vindt, meld hier dan welk moederbord of welke PC je hebt en dan kunnen we misschien verder helpen.

BTW, ik begrijp heel goed waarom je bij XP blijft en zeker geen Vista en ook wel Windows 7 niet wenst wink

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Geplaatst:

Wat ik al aangaf,als je een pliek uit de nieuwsgroepen haalt heb je geen gezeur met sata want die zitten erin gebakken.

Gewoon schijf erin en installeren maar.

-= Dreambox 7000 Echostar LT8700 en SR8700,Skystar 2,Humax 5400 2 x Nokia 9500 1 x 90 cm met twin en een Channelmaster 1.2 met een quad =-

Geplaatst:
Origineel bericht van: PaulCl

BTW, ik begrijp heel goed waarom je bij XP blijft en zeker geen Vista en ook wel Windows 7 niet wenst wink

Ik begrijp werkelijk niet waarom jij begrijpt dat hij geen windows 7 wil.
Stilstand is achteruitgang.
Windows 7 is alleen een luxe xp in mijn ogen hoor.
Als het slechter was liet ik XP ook wel draaien.
Als je een beetje up to date pceetje hebt werkt windows 7 zeer stabiel mag ik zeggen.
Maar ja ieder zijn meug.

Geplaatst:

pliek downloads zijn illegaal en dus geen aan te raden oplossing, vandaar mijn orthodoxe manier.

off-topic ivm XP, ikzelf heb niet meer nodig dan XP en hoef al die flauwekul niet die mijn PC vertraagt en resources vreet. Bovendien wil ik efficient werken en Windows 7 laat zich zelfs niet meer tunen naar de manier die ik prefereer, ttz classic view, rechtoe rechtaan zonder overbodige franjes. Ik heb 7 geprobeerd en vond niets meer snel terug, vandaar dat ik versta dat anderen ook bij XP blijven. Zoals je zelf zegt, ieder zijn meug.

Geplaatst:
Origineel bericht van: PaulCl
off-topic ivm XP, ikzelf heb niet meer nodig dan XP en hoef al die flauwekul niet die mijn PC vertraagt en resources vreet. Bovendien wil ik efficient werken en Windows 7 laat zich zelfs niet meer tunen naar de manier die ik prefereer, ttz classic view, rechtoe rechtaan zonder overbodige franjes. Ik heb 7 geprobeerd en vond niets meer snel terug, vandaar dat ik versta dat anderen ook bij XP blijven. Zoals je zelf zegt, ieder zijn meug.

Veel van die dingen kun je uitschakelen.

Voor ClassicView goolgle eens op CSMenu.

Zoals zo vaak bij het lezen of horen van dergelijke berichten is het voor mijn gevoel meestal meer onwil om zich aan iets nieuws aan te passen dan het slecht functioneren van.
Geplaatst:

Ik had CSMenu geinstalleerd maar dat loste niet alles op.

Het heeft trouwens geen zin om allerhande add-ons te installeren om het er terug als vroeger te laten uitzien, dan kan je beter bij het oude vertrouwde blijven. En ja, het is onwil, ik hou niet van verandering puur omwille van de verandering, er moet voor mezelf toegevoegde waarde zijn. Never change a winning team.

Idem dito office 2007, ik gebruik een fraktie van de mogelijkheden, waarom dan van 2003 naar 2007 als het mij uren vraagt om mijn weg terug te vinden. Ook hiervoor bestaan add-ons maar weerom, wat is dan de zin van upgrading?

Geplaatst:

Hallo PaulCl,

Hartelijk dank voor je reactie !

Pff druk weekend gehad, vandaar een wat late reactie.

Citaat:
Als je de juiste drivers niet vindt, meld hier dan welk moederbord of welke PC je hebt en dan kunnen we misschien verder helpen.

Nu dan, het betreft een HP Compaq Presario CQ60-206ed notebook

Maar als ik in Vista (als ik ze ubberhaupt daarin terug kan vinden) en dan de SATA-driver naar een diskette kopiëer, kan ik deze dan ook (via de F6-toets)in Windows XP Home installatie gebruiken ?

Overigens, HP raadt de downgrade naar Windows XP af, vandaar ondersteunen zij op hun website niet een SATA-driver. (Zijn zeker vrienden van Bill).

Dus dat is al een probleem, maar misschien niet overkomelijk.

Het zou héél prettig zijn als je mij hiermee verder zou kunnen helpen !

Met vriendelijke groeten,

SatBaron

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen