Ga naar inhoud

Wat is het verschil tussen een draembox en een VU+ ontvanger?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Voor het eerst dat ik het las dat de VU+ een degelijke concurrent van de Dreambox kan zijn, maar wat is het verschil?

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

Geplaatst:

Waar wil je hem dan mee vergelijken met welk type Dreambox??

Het is een twintuner dus je kunt hem niet vergelijken met een DM800 vergelijken met een DM8000 kan ook niet echt wat wel een twintuner is maar een paar dingen,

Een DM8000 kun je uitbreiden met 4 tuners dus kabel of DVB-T.

Je kunt er een DVD player inbouwen.

Heeft Wifi

En zo zullen er nog wel dingen zijn die een DM8000 heeft en een VU+ niet.

Aan de andere kant kost een VU+ Duo aanzienlijk minder als een DM8000. laugh

Geplaatst:

Je moet maar eens dit topic lezen (dat spijtig genoeg gesloten is omwille van meer op een boksmatch te gelijken dan een vergelijk).

Maar iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij de extra centen voor een dream over heeft of niet.

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Geplaatst:

Dank je voor de link, ik ga die straks even bekijken.

Het gaat zo wie zo om HD, maar ik heb nog geen haast. Als mijn ontvanger aan vervanging toe is, dan is op de hoogte zijn wel belangrijk. wink

Een Dreambox kost standaard een hoop centjes, dus uitbreiden is nog duurder.

Aan de andere kant, kan een Dreambox 4 tuners tegelijk draaien?

Een Dreambox is jaren wachten in de hoop dat het apparaat ook werkelijk komt.

De kaart binnenshuis delen is wel belangrijk, dus met ethernet aansluiting of draadloos.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

Geplaatst:

Die box vergelijken met een dreambox is niet simpel zoals al aangegeven. Enerzijds leunt hij naar prijsklasse aan tegen een DM800, maar naar functionaliteit heeft hij dan meer iets van de DM8000 (afspelen van divx, xvid, 2 sat tuners,...). Beide boxen vertrouwen op een broadcom chipset, maar gebruiken wel een ander type. (VU-box chipset is louter en alleen bedoel voor satelliet setop-boxen en DVB-c of DVB-T zullen nooit mogelijk zijn met deze chip). CPU van de Vu is ook sneller dan die van de DM800 en dit merk je wel (openen van bepaalde plugins enzo) vind ik.

Het grote verschil zit hem uiteindelijk in geleverde drivers (closed source), die zorgen voor de DVB API. Beide fabrikanten onderhouden hun eigen drivers en bij dream multimedia als bij vu box wordt daar nog veel extra aandacht aan geschonken. Je bent hiervoor volledig aangewezen op de goodwill van de fabrikant om bugfixes te repareren en extra functionaliteit te integreren. De rest van de software is opensource (linux kernel, enigma2) en kan vrij aangepast worden. In principe zouden de plugins compatible moeten zijn tussen een DM en VU+, behalve wanneer deze de hardware aanspreken en de functie (nog) niet of gedeeltelijk geïmplementeerd is.

Geplaatst:
Citaat:
maar wat is het verschil?

Voor de duidelijkheid kijk naar de receivers welke DMM nu aanbied

DM 8000, het topmodel met 2 Satelliet HD tuners, als enige uitbreidbaar met nog 2 tunes naar keuze, uitbreidbaar met meerdere componenten zoals dvd en interne en externe HDD.

DM 800, maar 1 satelliet HD tuner, niet uit te breidden, mogelijkheid voor interne of externe HDD.

DM 500HD, maar 1 satelliet HD tuner, niet uit te breidden, mogelijkheid voor externe HDD.

DM 7025, Twintuner voor SD met HDD etc.

Hieruit blijkt dat er dus een bepaalde reciever ontbreekt,
nl een Twin HD reviever.
De VU+ DUO vult deze leemte op.
Voor de mogelijkheden van deze receiver kijk "voorlopig" nog bij het forum van andere receivers.

nobody is perfect, I ain't nobody

feedback doet wonderen
vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k,  ultimo voor hobby

Geplaatst:

Ik kan zelf alleen oordelen over de DM8000HD, want ik heb de VU+ nog maar even kunnen bedienen, maar vergelijken kan ik uiteraard wel en dan kan je concluderen dat de VU+ duo een soort DM800 is, maar dan met twee tuners.

De DM8000HD heeft namelijk:

Twee vaste HDTV tuners en twee vrije steekplaatsen voor twee verdere tuners. Je kunt daar dus ook DVB-C (kabel) en DVB-T tuners in steken. Ik heb er zelf twee extra kabel tuners in zitten, maar er kunnen ook twee DVB-S tuners in en met een beetje geluk komen er binnenkort ook DVB-S2 tuners aan. Dat kan bij de VU+ niet! Dit is en blijft uitsluitend een satelliet ontvanger.

De DM8000HD heeft verder de mogelijkheid tot 16 gecodeerde zenders op te nemen, met CCcam kan hij er nu al 8 opnemen.

De VU+ kan er "maar" 4 opnemen, wat op zich ook al niet slecht is!

Er wordt wel eens gezegd dat de CPU van de VU+ sneller zou zijn, maar dat is aantoonbaar niet zo. De CPU is anders, maar niet sneller. In de DM8000 zit een geavanceerder model, die zijn resources anders verdeeld. Die processor kan ook iets meer. Zoals bijvoorbeeld eerder genoemde meerdere devices voor decoding.

De DM8000HD heeft een heel erg mooi en groot OLED display. Dat is een duur maar vreselijk goed leesbaar grafisch display (zie het als een kleine monochrome TFT monitor). De VU+ heeft maar een klein VF display. Dat is een nummeriek display met ik geloof maximaal 16 karakters.

De afstandsbediening van de DM8000HD is een UEI afstandsbediening. Een Nederlands bedrijf dat extreem goede afstandsbedieningen maakt. De DM8000HD heeft een van de beste modellen met alle Enigma2 functionaliteit direct onder een knop.

De afstandsbediening van de VU+ is van beduidend mindere kwaliteit, maar zeker niet slecht.

De behuizing van een DM8000HD is naar mijn mening mooier en heeft meer functie knoppen. Dat is persoonlijk en moet je zelf beoordelen. Van binnen is de DM8000HD beter afgewerkt en worden er op het mainboard hoogwaardigere componenten gebruikt. (made in holland)

Een heel belangrijk gemis op de VU+ is de frontprocessor. De DM8000 kan uit deep-standy (1,2 watt stroomverbruik) wakker worden door middel van een timer of de elektro save plugin.

Dat kan de VU+ niet. Die staat altijd aan (ook 's nachts) en trekt dan continue +/- 30 watt. Dat is een hardware beperking en zal ook nooit anders kunnen.

De DM8000HD heeft de mogelijkheid een DVD speler in te bouwen. Dat kan bij de VU+ niet.

De DM8000HD heeft een WiFi module inclusief antennes on-board. Dat heeft de VU+ niet.

De VU+ drivers zijn niet geheel compatible met een aantal dreambox plugins. Zo loopt bijvoorbeeld de DVD speler plugin (voor het afspelen van images via het netwerk) slecht op de VU+ en perfect op de DM8000HD.

De Dreambox heeft verder een betrouwbare naam qua support en ondersteuning. De fabrikant bestaat al 7 jaar en ondersteund producten goed qua drivers en grafisch interface, maar ook de garantie is erg goed te noemen. Enigma 2 wordt voor 99% door de programmeurs van Dream Multimedia gemaakt en onderhouden.

Dat is wel een voordeel. Of dat op de lange termijn belangrijk is moet zich nog bewijzen, want over het "merk" VU+ kan eigenlijk niemand nog wat zinvols zeggen. Dit product is er pas 2 maanden. Daar kan je dus niet zinvol negatief of positief over zijn.

De software (enigma2) is op beide boxen gelijk, alleen de makers van de VU+ zijn min of meer afhankelijk van de makers van enigma2 (Dream Multimedia dus). Vrijwel onvermijdelijk loop je met de ontwikkelingen vaak wat achter.

Er zijn verder nog wel wat voor- en nadelen te noemen, maar die laat ik even achterwege omdat er anders misschien weer nodeloos commentaar komt dat ik aandelen zou hebben bij Dream Multimedia, terwijl dat natuurlijk de grootste onzin is! Ik ben gewoon een Dreambox liefhebber en als er iets beters komt dan een DM8000HD, wordt ik misschien wel XXXXX liefhebber.

Ik probeer objectief te zijn en dat wordt onterecht niet altijd zo gezien.

Over een paar maanden komen er diverse receivers met een Broadcom chip uit. Allemaal zogenaamde enigma2 receivers gebaseerd op het DM800 ontwerp, maar dan met 1 of 2 vaste tuners.

Als je dus nog even kunt wachten wordt de keuze nog groter en nog moeilijker:-)

Ik zou zelf nu nog steeds zonder enige twijfel een DM8000HD kopen. Dat is feitelijk de meest geavanceerde en meest flexibele Enigma2 satelliet/kabel/Digitenne receiver. Daar is geen twijfel over mogelijk. Vraag andere DM8000 bezitters maar eens, ik weet zeker dat geen mens hem meer af wil geven wink Dat kost wat, dat ben ik met je eens, maar daar krijg je dan ook wel het beste van het beste voor.

Geloof de azijnpissers niet, als ze beweren dat Dream Multimedia slechte voedingen maakt, problemen met tuners heeft etc. dat zijn allemaal ouwe koeien en die zijn dood wink

Dream Multimedia heeft in 7 jaar geleerd hoe je een goede receiver moet maken en dat blijkt wel uit de DM800 en helemaal uit de DM8000HD!

Dat is natuurlijk gedeeltelijk persoonlijk, maar gelukkig mag iedereen daarover een eigen mening hebben (behalve ik als je sommige leden mag geloven).

Ron

Ps. Als je absoluut een TWIN Tuner wilt hebben en geen geld hebt voor een DM8000HD, dan is die VU+ overigens een prima keuze, maar het blijft een compromis.

Waarom, omdat er dus iets NOG beters is. Dat een BMW meer kost dan een Hyundai begrijpen we toch allemaal?

Geplaatst:
Origineel bericht van: _Ron
Vraag andere DM8000 bezitters maar eens, ik weet zeker dat geen mens hem meer af wil geven wink

Ik persoonlijk zou er eerder een tweede DM8000HD bijkopen dan me beklagen over wat ik voor mijn eerste DM8000HD heb uitgegeven... laugh

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Tsja, een mooi relaas.

Je hebt wel gelijk, maar er is een heel groot nadeel: een schofterige prijskaartje hangt er aan die Dreambox: € 1000 in kale uitvoering (2 tuners)

Voor minder dan de helft heb je de VU+.

En waarom een kabeltuner erin? Ik heb toch satelliet? Heb ik geen kabel nodig, kost me weer ruim 5 15 per maand. Ik woon in buitengebied, dus kabel heb ik niet eens.

Ik wil een satellietontvanger!

En DVD rec? Mijn HUMAX hangt aan het netwerk, ik kan met mijn PC de HD benaderen van de HUMAX, en zo de opnames branden op DVD met mijn DVD brander in mijn PC. Dat zal ook kunnen met de VU+. Ik kan ook met mijn HD-mediaplayer alles afspelen van de HD van de HUMAX, en andersom. (ook ISO files)

Ook CCAM draait op de VU+, net zoals ook de images.

En dan blijft er niet veel over van de Dreambox tov de VU+......oh ja, een prijsverschil van meer dan € 500.

Dreambox is leuk, maar veel te duur.

De VU+ zal ook nooit een DM8000 worden. Maar heeft wel hele mooie kwaliteiten en mogelijkheden om een grote groep sat. liefhebbers tevreden te stellen. Met de open-pli images er in gezet, gedraagt de ontvanger zich prezies hetzelfde als een Dreambox.

Zelfde idee als een Mercedes kopen (€ 120000) tov VOLVO V70 (€45000). Het rijdt allebei geweldig, maar je betaalt ook de naam. Het is wel zo, als je het geld ervoor over hebt, is het een leuke machine.

Het is dat ik de HUMAX iCord kocht voordat de VU+ kwam, anders wist ik het wel.......VU+

Komt ook goed uit diverse testen bij TV Totaal, en etc.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

Geplaatst:

Zoals _ron goed omschrijft is het topmodel de DM 8000 beter dan de VU+ duo, maar ook 2 maal zo duur.

Maar in verhouding tot de andere dreambox modellen is hij evengoed, zo niet beter.

De VU+ kan tot 5 verschillende zenders opnemen (ongecodeerd) [4 gecodeerd op 2 transponders]

enkele verschillen tov de DM800 (ivm HD compatibiliteit)

Hij heeft geen klein oled display (wat vanaf 1 m afstand niet meer leesbaar is) maar duidelijk leesbaar (ook vanaf afstand) VF display

De afstandsbediening reageert super, Zelfs als je naar een muur richt.

De indeling is anders dan de DM maar werkbaar. Beidde enigma2 boxen hebben de moeilijkheid dat het geluid niet door het "kruis" te beïnvloeden is.

De VU+ heeft door een draaiknop nog een kanalenkeuze schakelaar op de behuizing. De 800 alleen een stand-by

De klep waarachter de 2 Smart card readers en 2 CI zitten is beduidend steviger dan die van de 800 met 1 Smart card reader

De externe voeding van 3A staat altijd aan (en is warm)(ook als de DB op stand-by staat) (opname moet ik nog eens meten)

DMM maakt idd geen slechte externe voedingen, deze kochten ze in. Tunerproblemen na 5 jaar is geen uitzondering, niet iedereen behoud zijn box 5 jaar.

De warmte ontwikkeling bij de 800 is groter dan bij VU+

dus kort samengevat voor satelliet ontvangst

7025 twin voor geen HD maar SD

500HD singel met externe HDD

800 singel met interne HDD

VU+Duo Twin HD

8000 voor twin HD uitbreidbaar tot quattro HD (als de tuners eens beschikbaar komen)

hoop dat bovenstaande uitleggen je iets meer helderheid hebben gegeven over de verschillen.

(iedereen moet zelf bepalen over: goed, beter, best)

Origineel bericht van: vGnp
Origineel bericht van: _Ron
Vraag andere DM8000 bezitters maar eens, ik weet zeker dat geen mens hem meer af wil geven wink

Ik persoonlijk zou er eerder een tweede DM8000HD bijkopen dan me beklagen over wat ik voor mijn eerste DM8000HD heb uitgegeven... laugh

vGnp

Helaas zijn er genoeg mensen welke een DM8000 zouden willen kopen, maar het voor hun niet financieel mogelijk is, om aan die wens gehoor te geven.

Dit topic is verhelderend over de verschillen en de bijbehorende prijsstelling.

noot

_ron is beheerder en ex mod op dit board en hem wordt verweten een duidelijke voorkeur voor een bepaald merk aan te hangen, hierboven geeft hij een mooie vergelijking, zoals niet iedere forumbezoeker dat zou doen.

nobody is perfect, I ain't nobody

feedback doet wonderen
vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k,  ultimo voor hobby

Geplaatst:
Origineel bericht van: joker55
En DVD rec? Mijn HUMAX hangt aan het netwerk, ik kan met mijn PC de HD benaderen van de HUMAX, en zo de opnames branden op DVD met mijn DVD brander in mijn PC. Dat zal ook kunnen met de VU+. Ik kan ook met mijn HD-mediaplayer alles afspelen van de HD van de HUMAX, en andersom. (ook ISO files)
Ook CCAM draait op de VU+, net zoals ook de images.

Ik ben blij voor je dat jij dat zo oplost, maar ik download voor 99% DVD images en die kijk ik dan op de dreambox, zonder branden, zonder verplaatsen, zonder kopieeren zonder de TV en versterker te hoeven omschakelen. Zo heeft ieder zijn eigen wensen.

De testen zoals in het "vod" dat jij noemt zijn niets waard. Dat is de afgelopen jaren wel gebleken. Daar wordt de hemel in geprezen wat de auteur en het blad op dat moment het beste past. dat is hier op sat4all al diverse keren duidelijk aangetoond.
Daarmee zeg ik nadrukkelijk NIET dat de VU+ en de ICORD niet goed zijn, maar dat je niet van de "resultaten" van dat soort testen uit kunt gaan!

Origineel bericht van: Joker55
Dreambox is leuk, maar veel te duur.

Dat zeg je verkeerd. Wat je bedoeld is dat jij hem te duur vind of dat jij er dat geld niet voor over hebt.
Hij is niet te duur, want er is niets beters. Hij is pas te duur als er iets beters komt voor minder. Ik ben er ook van overtuigd dat tegen die tijd de prijs van de DM8000HD wel wat zal gaan zakken.

Tot slot vind ik je vergelijking van de VU+ met een VOLVO V70 nogal ver gaan. Dat is geen middenklasser meer maar een hogere klasse europese auto.
De DM8000 is ook geen mercedes van 120.000 euro. Dat zou eerder een receiver van Bang&Olufsun zijn:-)
Ik denk dat mijn vergelijking tussen een middenklasser BMW en een middenklasser KIA of Hyundai prima stand houdt wink

Ron
Geplaatst:
Citaat:
maar ik download voor 99% DVD images en die kijk ik dan op de dreambox, zonder branden, zonder verplaatsen, zonder kopieeren zonder de TV en versterker te hoeven omschakelen. Zo heeft ieder zijn eigen wensen.

Ja, ik download ook veel torrents, en ook daar zitten veel ISO images bij. Ik hoef ook niets te verplaatsen, want eea zit gewoon op het netwerk. (HD WD TV met een ethernetaansluiting)
Kan zo kijken, kan zelfs met dat ding de HD benaderen van de iCord. Dat kan, neem ik aan, ook met de VU+, en ook met de Dreambox.

Citaat:
.............Hij is pas te duur als er iets beters komt voor minder. Ik ben er ook van overtuigd dat tegen die tijd de prijs van de DM8000HD wel wat zal gaan zakken............

dus de prijs wordt dan nu wel te hoog gehouden, zeg je ??

Tevens lees ik op diverse fora oa Pli open: http://www.pli-images.org/forum/ )en andere sat-fora goede berichten over de VU+.

Laat ik het zo zeggen: ik heb de meerprijs van ruim € 500 er niet voor over tov VU+ voor die over-de-top-extraas. Ieder maakt dat voor zichzelf uit, denk ik, (gelukkig maar, toch?)

-----------------------------------
En: wat lees ik nu over de beschikbaarheid van de extra tuners????
-----------------------------------

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

Geplaatst:

Het prijsverschil is wel erg groot, in eerste instantie zou de DM8000 ook rond de 800 euro kosten maar dat werd later opgehoogd.

Maar voor mij is die derde insteektuner (DVB-t) en de opnamecapaciteit van meer dan 4 gecodeerde kanalen van zo'n belang dat ik wel moet kiezen voor de DM8000.

En als je eenmaal dat geld hebt uitgegeven ben je dat gauw vergeten en blijft het genieten van een topproduct met een brede community over!

Wel is het zo dat als mijn 7025 op de slaapkamer het begeeft ik eerder een VU zou kopen dan een DM800.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Geplaatst:

Ik vind de vergelijking VU+ met de DM8000 niet helemaal fair.

Bij die vergelijking schiet de VU+ er ruimschoots in.

Lijkt mij beter om de VU+ met de DM800 te vergelijken.

Dan ziet het er een heel anders uit.

Veel overeenkomsten en ongeveer dezelfde kostprijs.

Maar wel een tweede HD tuner in de VU+

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen