Lucky_Luke Geplaatst: 21 maart 2010 Geplaatst: 21 maart 2010 Als Opensuse de juiste driver probeert te laden, vind je mogelijk in /etc/messages of met 'dmesg' een waarschuwing waarin de naam van de benodigde firmware wordt genoemd. Deze firmware staat ook vermeld in de documentatie van de driver source Als er geen driver wordt geladen zul je eerst moeten uitzoeken welke chipset er wordt gebruikt, dan de corresponderende driver downloaden/compileren en de evt. benodigde firmware zoeken. Een voorbeeld van een veelgebruikte wireless chipset is de atmel at76c50x, en dit is een voorbeel vd bijbehorende instructies: http://www.novell.com/products/linuxpackages/opensuse/atmel-firmware.html Het alternatief is toch Ubuntu downloaden, omdat in Debian, Opensuse en Fedora nu eenmaal geen/weinig closed source firmware wordt meegeleverd.
Lucky_Luke Geplaatst: 21 maart 2010 Geplaatst: 21 maart 2010 NB. Voor Fedora (de distro die ik zelf gebruik) heb je ook grote 3rd party repositories, waar je alle benodigde codecs en gangbare firmware kunt vinden. Vaak legaal voor niet-Amerikanen. De kans dat dit ook voor openSuse bestaat acht ik niet zo heel groot, gelet op de innige band tussen Micro$oft en Novell, de relatief kleine userbase en het KDE hoogverraad van Suse/Novell van enkele jaren geleden.
Con Geplaatst: 21 maart 2010 Auteur Geplaatst: 21 maart 2010 Ik ben Ubuntu aan het downloaden, overigens niet de eerste keer, ik blijf moed houden met Linux. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Lucky_Luke Geplaatst: 21 maart 2010 Geplaatst: 21 maart 2010 Ubuntu, PCLinuxOS en Linux Mint zijn distro's met een praktische insteek en hoeven niet bang te zijn dat er de schijn bestaat dat ze Amerikaanse wetgeving omzeilen. Als het wireless gedeelte onder Ubuntu niet werkt, zou ik er niet te veel tijd in stoppen. Suc6
Con Geplaatst: 21 maart 2010 Auteur Geplaatst: 21 maart 2010 Die tijd heb ik er net met Suse ingestopt, enkele dagen. Dus nu ga ik even door . . . . HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
polle58 Geplaatst: 22 maart 2010 Geplaatst: 22 maart 2010 misschien dat het juistemodel wel kan helpen, alleszins wifi hp printers kunnen blijkbaar weldegelijkonder ubuntu werken (en dus ook onder andere linux disro's enkel setup kan wat moeilijker zijn) http://h30434.www3.hp.com/t5/Printer-net...nized/m-p/61700
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen