Thomas2000 Geplaatst: 23 februari 2010 Geplaatst: 23 februari 2010 Hoi, Ik heb bij mn vader en moeder een vpn verbinding geinstalleerd naar een van mijn computers. Beide xp pro sp3 machines. Als ik de vpn verbinding activeer, werkt het internet niet meer. Als ik het gateway vinkie aanzet, werkt het internet wel, maar de vpn verbinding niet. Is dit zo in te stellen dat beide werken? Groeten Thomas Rule #1 Good computers don't go down. Rule #2 There is no such thing as a good computer.
sathopper Geplaatst: 23 februari 2010 Geplaatst: 23 februari 2010 Vreemd zou standaard goed moeten werken. Geef als de VPN actief eens het DOS commando: ROUTE PRINT dan zie je alle routeringen. 0.0.0.0 (internet verkeer) daarbij behorende gateway moet het IP adres van de modem/router zijn.
NINjak Geplaatst: 23 februari 2010 Geplaatst: 23 februari 2010 Heb je in de eigenschappen van de VPN (netwerk kaart > TCP/IP > geavanceerd) het vinkje bij "externe gateway voor internet gebruiken" uitgezet?
theparasol Geplaatst: 23 februari 2010 Geplaatst: 23 februari 2010 Duidelijk gevalletje beide kanten zelfde interne ip addressering. BV bij jouw 192.168.1.x, bij je ouders ook 192.168.1.X Je zult aan een van de kanten de adressering moeten aanpassen!
EL PIÑO Geplaatst: 23 februari 2010 Geplaatst: 23 februari 2010 Hoeft niet per se, ik ken gevallen waarbij Windows XP de VPN-verbinding om onduidelijke redenen als primaire verbinding gebruikte (vergelijk bedraad boven draadloos). Bij mijn toenmalige werkgever leidde dat er toe dat als er een VPN-verbinding openstond naar onze locatie in Amsterdam (10.36.0.0/16 range) er geen internetverkeer mogelijk was, en dat terwijl de lokale netwerkverbinding op een andere range (namelijk 10.34.0.0/15) zat. Verwijderen en opnieuw instellen was dan vaak de oplossing. Lijkt een minor flaw in Windows XP. Toch een tegenvraag aan de OP: Waarom hebben jouw ouders een VPN-verbinding naar jouw netwerk nodig? Als ze af en toe eens ondersteuning nodig hebben is het IMHO veel beter om Teamviewer of VNC Server te installeren. Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.
Thomas2000 Geplaatst: 23 februari 2010 Auteur Geplaatst: 23 februari 2010 Origineel bericht van: EL PIÑO Hoeft niet per se, ik ken gevallen waarbij Windows XP de VPN-verbinding om onduidelijke redenen als primaire verbinding gebruikte (vergelijk bedraad boven draadloos). Bij mijn toenmalige werkgever leidde dat er toe dat als er een VPN-verbinding openstond naar onze locatie in Amsterdam (10.36.0.0/16 range) er geen internetverkeer mogelijk was, en dat terwijl de lokale netwerkverbinding op een andere range (namelijk 10.34.0.0/15) zat. Verwijderen en opnieuw instellen was dan vaak de oplossing. Lijkt een minor flaw in Windows XP. Toch een tegenvraag aan de OP: Waarom hebben jouw ouders een VPN-verbinding naar jouw netwerk nodig? Als ze af en toe eens ondersteuning nodig hebben is het IMHO veel beter om Teamviewer of VNC Server te installeren. Het probleem bij jouw toenmalige werkgever, doet zich hier ook voor. Hier thuis 192.168.2.x en daar 192.168.0.x. Zou dus moeten werken. Vinkje voor gateway heb ik al geprobeert. Moet ik trouwens alle vpn instellingen verwijderen of alleen die bij mn ouders? De VPN verbinding gebruiken we met name voor rdp op een veiligere manier te kunnen gebruiken en evt wat bestanden gemakkelijker te kunnen uitwisselen en misschien wil ik er nog over printen. Teamviewer zou ook kunnen, maar dan zal dat vallen onder zakelijk gebruik, en moet ik officieel betalen. VNC server heb ik eerlijk gezegd geen ervaring mee. Groeten Thomas Rule #1 Good computers don't go down. Rule #2 There is no such thing as a good computer.
sathopper Geplaatst: 24 februari 2010 Geplaatst: 24 februari 2010 Origineel bericht van: Thomas2000 VNC server heb ik eerlijk gezegd geen ervaring mee. (Ultra)VNC werkt erg makkelijk zo geinstalleerd en je hoeft alleen 1 poort forwarden (5900) of een andere poort zelf verzonnen. Bestanden ophalen en uploaden super makkelijk omdat gewoon een soort verkenner hebt en alle schijven kan benaderen. Echter VNC gebruikt geen versleuteling maar voor een korte sessie is dit naar mijn idee geen probleem.
EL PIÑO Geplaatst: 24 februari 2010 Geplaatst: 24 februari 2010 Origineel bericht van: Thomas2000 Teamviewer zou ook kunnen, maar dan zal dat vallen onder zakelijk gebruik, en moet ik officieel betalen. VNC server heb ik eerlijk gezegd geen ervaring mee. VNC is zoals al gezegd niet versleuteld, net als RDP, maar Teamviewer is dat bij mijn weten wel. En ik zou niet weten waarom dit onder zakelijk gebruik zou vallen. Als jij je ouders ondersteunt verdien je daar neem ik aan geen geld mee. Zakelijk gebruik is het pas als jij geld gaat verdienen met de ondersteuning. Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.
Thomas2000 Geplaatst: 25 februari 2010 Auteur Geplaatst: 25 februari 2010 Dat klopt, maar het gaat erom dat mn ouders in kunnen loggen op de bedrijfs-pc, die hier staat. Ik denk dat dat wel onder zakelijk valt. Het liefst hou ik de vpn altijd actief. Groeten Thomas Rule #1 Good computers don't go down. Rule #2 There is no such thing as a good computer.
theparasol Geplaatst: 25 februari 2010 Geplaatst: 25 februari 2010 Je zou ook nog kunnen overwegen om 2 modems of routers met vpn ondersteuning in te slaan. Ben je niet meer afhankelijk van de grillen van microsoft en de vpn staat altijd open.
Thomas2000 Geplaatst: 25 februari 2010 Auteur Geplaatst: 25 februari 2010 Heb ik aan gedacht maar dan moet ik er een router bij kopen. Als de snelheid ed mij meevallen, denk ik dat ik dat wel doe. Groeten Thomas Rule #1 Good computers don't go down. Rule #2 There is no such thing as a good computer.
DRG Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Origineel bericht van: Thomas2000 Heb ik aan gedacht maar dan moet ik er een router bij kopen. neem 2 oude pc's met 2 netwerkkaarten en m0n0wall, die kan je starten vanaf cd met de config op flop dus geen harddisk nodig. Diverse meuk... maar dat boeit niemand toch..
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen