Ga naar inhoud


Hoe roestvast is RVS 304?


Thomas2000

Aanbevolen berichten

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken op internet, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben bezig met een landbouwmachine, waarvan er onderdelen veel in aanraking komen met mest. Deze onderdelen zijn nu van gelakt ijzer, maar raken behoorlijk verroest na zo'n 8 jaar arbeid. Nu wil ik dit vervangen voor rvs. Er zijn 1001 soorten RVS heb ik wel gezien, maar hoe verder ik lees, hoe meer er roesten. Ik heb een offerte van een staalbedrijf met rvs 304 materiaal, zij zeggen dat dit volstaat, maar ik lees ook veel over rvs 316, wat minimaal 2x zo duur is. Kan iemand mij hierover advies geven?

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Uit ervaring weet ik dat RVS 304 na verloop van tijd toch flink roest, indien dit bij regelmaat in contact komt met mest, waarbij zwavelwaterstof vrijkomt. Dit H2S zal in combinatie met vocht en zuurstof zwavelzuur veroorzaken die het RVS zullen aantasten. Met RVS 316 speelt dit probleem veel minder. Het is wel veel duurder maar gaat ook veel langer mee.

DM7020S/160gbHDD + DM800/250gbHDD + Visiosat G3D (13,0/19,2/23,5/28,2 ) in cascade met de Triax TD110 + STAB HH120. Schwaiger SF 9000 Satfinder Plus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom geen Hardox, waar (binnen)schepen tegenwoordig vaak van gemaakt worden?

Of een goeie slijtbestendige kunststof zoals Rulon?

Waar is het precies voor?

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast philisatter

Misschien heb je hier wat aan, ik moet bijna dagelijks een keuze tussen verschillende RVS soorten maken:

De meest gebruikte types in de AISI 300-serie zijn: 304, 304L, 321, 316, 316L en 316Ti. In de werkstofnummers zijn dat de types: 1.4301, 1.4306, 1.4541, 1.4401, 1.4404 en 1.4571.

De 316 types zijn over het algemeen wat beter bestand tegen corrosie en zijn dus geschikter voor een zuur- en/of zeeklimaat. De L- en Ti-types zijn beter geschikt voor laswerk.

 

Ik zou in jouw geval kiezen voor een 1.4404 oftewel een 316L.

Je mag ook de 1.4571 (316Ti) nemen, wel duurder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé een echte RVS kenner, (het wordt eerlijk gezegd een beetje of-topic maar ook ik zit dagelijks in het roestvrijstaal gebeuren(petro chemie) en heb te maken met de duurdere materialen ofwel de alloy(zuur en hitte bestendig)zooi, mijn ervaring met 304 of 304L(Handels kwaliteit A2) is dat het in kontact met ijzer toch ook gaat roesten.

Daarom heb ik mijn mast in de tuin van Hastelloy-C.....huh?

Gaat 200 jaar mee!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: waveman
Hé een echte RVS kenner, (het wordt eerlijk gezegd een beetje of-topic maar ook ik zit dagelijks in het roestvrijstaal gebeuren(petro chemie) en heb te maken met de duurdere materialen ofwel de alloy(zuur en hitte bestendig)zooi, mijn ervaring met 304 of 304L(Handels kwaliteit A2) is dat het in kontact met ijzer toch ook gaat roesten.
Daarom heb ik mijn mast in de tuin van Hastelloy-C.....huh?
Gaat 200 jaar mee!


Vond mijn antennemast van 316L al uitzonderlijk genoeg smile
Overigens roest 316L in de "juiste" omstandigheden ook relatief snel weg. Ik heb toepassingen gezien op een olieraffinaderij waarbij 316L binnen twee jaar al flink aan het roesten was...

Xtrend ET9500 - OpenPLi powered

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle antwoorden. Ik gebruik op de machine ook al wat rvs boutjes, die blijven goed, al weet ik niet welke rvs dat is. Komt gewoon van de bouwmarkt.

 

Ik heb ondertussen een leverancier gevonden van machines die ongeveer hetzelfde doen en ook in rvs levert. Misschien zal ik die eens contacteren wat hij gebruikt.

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een belangrijke factor, waardoor rvs snel wordt aangetast.

 

RVS ontleend de "roestwerende" eigenschappen door de aanwezigheid van een oxide laag op het oppervlak. Hiervoor is zuurstof nodig.

 

Als deze oxide laag er niet is of niet gevormd kan worden, dan teert het rvs materiaal vrijwel net zo snel in als een gewone staalsoort. Daarom is het van groot belang op plaatsen waar een dunne stagnante (zuurstofarme) laag water tussen kan blijven staan af te sluiten.

 

Boutverbindingen daarom altijd voorzien van een kitafdichting, zodat er geen waterfilm blijft bestaan rond de schroefdraad.

 

Er moet dus altijd zuurstof aanwezig zijn om de beschermende oxidelaag in stand te houden. Is die er niet, dan ontstaat de zogenaamde spleetcorrosie of crevice corrosion.

 

Groet,

 

Bram

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Misschien iets heel anders maar is poedercoating een optie?


Heb ik idd wel aan gedacht, maar kwa kosten maakt dat niet zoveel uit. Nadeel is dat er slijtage plekken kunnen onstaan en vandaar uit kan gaan roesten.

@ Bram,

Bedankt, is goede info. In de constructie kan voldoende zuurstof komen.

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...