Gast Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 Ik ben een volslagen leek op het gebied van Dreamboxen, maar wil toch de uitdaging aan om wat meer te leren van deze stabiele ontvangers en hoop op wat bruikbare adviezen van doorgewinterde gebruikers. Wat is de bedoeling? De bedoeling is om twee identieke Dreamboxen aan te schaffen voor twee TV´s in huis, de eerste staat in de huiskamer, de tweede op de slaapkamer. Boven hoeft alleen Astra 1 ontvangen te worden, dus op de schotel hoeft slechts 1 LNB vervangen te worden en vervolgens een kabel naar de tweede Dream. In PVR zijn we niet geinteresseerd, dus een twintuner valt eigenlijk af, net als de aanschaf van een HD-box. Voor beneden hebben we een CDS abonnement en het is de bedoeling om dat intern te sharen met de tweede box. Hoe ziet het netwerk er uit? In de meterkast staat een draadloze modem/router voor een WiFi verbinding naar een laptop zonder RS232 aansluiting. De modem/router heeft verder vier ethernet uitgangen, waarvan er 1 gebruikt wordt voor een PLC verbinding voor een tweede PC die op zolder staat. Ik heb nu nogal wat vragen en hoop op bruikbare adviezen voor deze volslagen newbie: 1) welke eenvoudige ontvanger zou hier voldoende voor zijn? 2) wat is hardwarematig de makkelijkste manier om beide ontvangers met elkaar te verbinden en aan het netwerk te hangen? 3) welke software is er precies nodig en wat is de volgorde van inladen? 4) hoe is software in te laden in de boxen met de bestaande opstelling in het netwerk? Gezien de afstand is de laptop het handigst, maar die draait draadloos en heeft dus geen RS232 connector. 5) hoe zit het met de instellingen om beide ontvangers met elkaar verbonden te krijgen en van beneden naar boven te sharen? Zomaar wat eerste vragen die bij een nieuwe gebruiker gelijk opkomen. Ongetwijfeld zullen er naar aanleiding van jullie antwoorden nieuwe vragen komen, die ik dan ook zal stellen. Ik ben benieuwd!