Gast Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 Ik ben een volslagen leek op het gebied van Dreamboxen, maar wil toch de uitdaging aan om wat meer te leren van deze stabiele ontvangers en hoop op wat bruikbare adviezen van doorgewinterde gebruikers. Wat is de bedoeling? De bedoeling is om twee identieke Dreamboxen aan te schaffen voor twee TV´s in huis, de eerste staat in de huiskamer, de tweede op de slaapkamer. Boven hoeft alleen Astra 1 ontvangen te worden, dus op de schotel hoeft slechts 1 LNB vervangen te worden en vervolgens een kabel naar de tweede Dream. In PVR zijn we niet geinteresseerd, dus een twintuner valt eigenlijk af, net als de aanschaf van een HD-box. Voor beneden hebben we een CDS abonnement en het is de bedoeling om dat intern te sharen met de tweede box. Hoe ziet het netwerk er uit? In de meterkast staat een draadloze modem/router voor een WiFi verbinding naar een laptop zonder RS232 aansluiting. De modem/router heeft verder vier ethernet uitgangen, waarvan er 1 gebruikt wordt voor een PLC verbinding voor een tweede PC die op zolder staat. Ik heb nu nogal wat vragen en hoop op bruikbare adviezen voor deze volslagen newbie: 1) welke eenvoudige ontvanger zou hier voldoende voor zijn? 2) wat is hardwarematig de makkelijkste manier om beide ontvangers met elkaar te verbinden en aan het netwerk te hangen? 3) welke software is er precies nodig en wat is de volgorde van inladen? 4) hoe is software in te laden in de boxen met de bestaande opstelling in het netwerk? Gezien de afstand is de laptop het handigst, maar die draait draadloos en heeft dus geen RS232 connector. 5) hoe zit het met de instellingen om beide ontvangers met elkaar verbonden te krijgen en van beneden naar boven te sharen? Zomaar wat eerste vragen die bij een nieuwe gebruiker gelijk opkomen. Ongetwijfeld zullen er naar aanleiding van jullie antwoorden nieuwe vragen komen, die ik dan ook zal stellen. Ik ben benieuwd!
Jean-Claude Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 1) ik zou het dom vinden om nu nog een mpeg2 ontvanger aan te kopen, en aangezien je niet geinteresseerd bent in een PVR zou ik voor 2 dreambox 800 gaan 2) netwerk kabel naar de modem/router 3) dat is je eigen keuze, zelf gebruik ik openPLi en daar ben ik heel tevreden van 4) vanaf laptop geen enkel probleem 5) CCcam intern sharen je vraagt wel een "eenvoudige" ontvanger, laat ik meteen duidelijk maken dat een dreambox dit NIET is, het vraagt een zekere inspanning om al de software erop te krijgen en te onderhouden, maar eens alles goed is ingesteld beschik je over een dijk van een ontvanger die je nooit meer kwijt wil. DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.
Gast Geplaatst: 26 februari 2010 Auteur Geplaatst: 26 februari 2010 Origineel bericht van: Jean-Claude 1) ik zou het dom vinden om nu nog een mpeg2 ontvanger aan te kopen, en aangezien je niet geinteresseerd bent in een PVR zou ik voor 2 dreambox 800 gaan 2) netwerk kabel naar de modem/router je vraagt wel een "eenvoudige" ontvanger, laat ik meteen duidelijk maken dat een dreambox dit NIET is, het vraagt een zekere inspanning om al de software erop te krijgen en te onderhouden, maar eens alles goed is ingesteld beschik je over een dijk van een ontvanger die je nooit meer kwijt wil. Met eenvoudig bedoel ik meer een ´basic´ ontvanger, dus zonder PVR en zonder HD. Dat een Dreambox geen eenvoudige ontvanger is, is me uiteraard bekend. Jou keuze zou dus niet een Dreambox 100 of 500 zijn als ik je reaktie begrijp. Vraag is dan natuurlijk hoelang MPEG2 nog in gebruik zal blijven en hoelang zal er simultaan in MPEG2 en 4 uitgezonden worden? De afstand tussen de router en de ontvangers is eigenlijk te ver om kabels gaan te trekken, zeker gezien wat hak en breekwerk en lelijke leidingen die getrokken moeten worden.
Seca3 Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 Is de nieuwe DM500HD dan geen mooie oplossing ? Je kunt als je die neemt later altijd nog de beslissing nemen om een externe (eSata) HD aan te schaffen voor de PVR mogelijkheid. Voor je 2e ontvanger (voor de Astra 19 E waarmee je de ontvangst van de HD kanalen min of meer uitsluit) kun je natuurlijk een DM500plus of DM600 kiezen als je die nog kunt krijgen (eventueel tweedehands). Met deze keuze beschik je dan over een HD ontvanger (huiskamer) en een SD ontvanger (slaapkamer) voor niet al te veel geld. Je zet op beide boxen een geschikte image (Gemini, Pli, etc.) en CCcam voor de interne sharing en je bent klaar! De 2e box kun je eventueel draadloos in je netwerk opnemen met een wifi netwerkadapter (bv. een Asus WL-330ge). Werkt uitstekend en geen gedoe met kabels! Dreambox 800HD PVR, 2 x SAB Sky 4800 Mini, Philips Pace DSR 7141 (voor noodgevallen...)
Gast Jeroensky Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 Ik snap nooit goed waarom men draadloze routers in meterkasten plaatst. Dat is vaak de meest radiosignaal dempende/ongunstigste plek. -vaak in een woning tussen muren met gewapend beton(signaal komt er aanzienlijk zwak buiten). -barst van gasleiding en waterleiding (lees geaard metaal die radiogolf dempt). -en de electra leidingen met mooie 50Hz magnetisch veld en aarde wat ook radiogolf beinvloed. Beter is een wireless router/ap/bridge op hoogste plek te zetten, en liefst bij raam.(signaal zit hoog ivm paraplu eigenschap bij omni antennes. En bij raam(of houten dak contructie) kan signaal makkelijker rond huis hangen en dus weer makkelijker op te pakken ipv gewapend betonnen muur. Vandaar dat ik een wireless (isp) modem zo'n foute combinatie vind: - Laat men pas wifi nemen als men het daadwerkelijk nodig heeft. Zo verdiept men zich er in in de hoop dat men het apparaat fatsoenlijk configureerd(lees vrij kanaal gebruikt) ipv stekker er in en factory default. Als elke isp modem wifi zou hebben, zijn alle kanalen in de omgeving zo vol en hebben we in dichtbevolkte gebieden allemaal slecht tot geen wireless verbinding. - Alleen ethernet modem is beter, plaats je bij punt waar kabel woning binnenkomt(bv meterkast) en je trekt ethernetdraad(bv via bestaande nietgebruikte pvc buis in muur) van modem naar wirelessrouter die op goede plek staat. - Indien je wireless niet echt nodig hebt, gebruik lekker ethernet draad, is veiliger(geen invloed vanuit omgeving, en je kan zien wanneer men aftapt van je draad), is meer Kbps en ook nog fullduplex en kanaal/omgevingsgebruik onafhankelijk. Tot zover het educatieve ethernet momentje Overigens vind ik die default isp modems wel handig. Ik gebruik key generator om op elke kpn wifi modem in te loggen indien ik internet nodig heb als ik van huis ben. Dan kan ik internetten via ofwel fon ofwel kpn ;-)
Gast satnov2 Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 persoonlijk zou ik gelijk overal vast internet aanleggen, zowel voor nu (stabiel flashen) als voor later; dan kan je met 2 dreamboxen 2 dingen opnemen en overal bekijken voor de decoders zou ik 2x200 euro uitgeven voor dm600pvr of 2x300 voor de dm500hd. simpele stabiel kleine kastjes die ook snel gewennen (wij hebben wel eens 'vreemden' in ons huisje en die kijken er ook gewoon tv mee) zelf heb ik goede ervaring met de dm600pvr, deze kan opnemen, is snel genoeg qua menu's en heel stabiel, de dm500hd is nieuwer, maar waarschijnlijk gewoon alleen sneller en beter en geschikt voor HD. ook niet geheel onbelangrijk, de dm500hd heeft nu ook een HDMI uitgang en een goede koeling. niet geheel onbelangrijk; door de verleutelen van je datastroom is 1 draadloos apparaat in huis wel te doen (de laptop ofzo) maar als je meerdere apparaten gaat gebruiken, stort de betrouwbaarheid gewoon in, 2 of 3 datastromen decoderen kunnen de meeste draadloze routers niet aan.
Gast Geplaatst: 26 februari 2010 Auteur Geplaatst: 26 februari 2010 Origineel bericht van: Jeroensky Ik snap nooit goed waarom men draadloze routers in meterkasten plaatst. Dat is vaak de meest radiosignaal dempende/ongunstigste plek. -vaak in een woning tussen muren met gewapend beton(signaal komt er aanzienlijk zwak buiten). -barst van gasleiding en waterleiding (lees geaard metaal die radiogolf dempt). -en de electra leidingen met mooie 50Hz magnetisch veld en aarde wat ook radiogolf beinvloed. De router staat daar uit het zicht en zolang de begane grond bestreken wordt is het eigenlijk voldoende. Tenminste hier in huis dan. Het aantal draadloze netwerken is hier dusdanig dat alle kanelen al bezet zijn. Om storingen uit te sluiten heb ik mijn eigen PC dan ook via PLC lopen. Iets dergelijks had ik eigenlijk ook in gedachten voor beide Dreamboxen.
allez l'om Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 ik zou in ieder geval voor een hd ontvanger gaan, die future proof is, dit in tegenstelling tot sd ontvangers. Als ik nu kijk naar de tendens van CD komen er steeds meer HD/MPEG4 kanalen, en dat zal op termijn ten koste gaan van de SD kanalen Dreambox 8000 HD PVR met 1.5 tb hdd Dreambox 800se HD PVR met 320 gb hdd Wavefrontier T55 astra 1,2,3 hotbird Linux server
Gast Geplaatst: 26 februari 2010 Auteur Geplaatst: 26 februari 2010 Het lijkt me inderdaad verstandig om gelijk een goede keus te maken om niet achteraf tot de ontdekking te komen dat je na een paar jaar weer wat anders wilt. Zo zat ik te kijken bij de PVR ontvangers en kan daar eigenlijk niet ontdekken of dat nou Twin tuners zijn of niet. Klopt het dat ze slechts 1 tuner hebben en je daardoor niet de ene zender kan bekijken en gelijktijdig de ander kan opnemen? Op zich geen probleem, scheelt weer wat kabels leggen en LNB´s vervangen
Gast Jeroensky Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 Dreambox: DM7025(+) = Single tuner met mogelijkheid tot 2e snapin tuner DM8000 = default twin tuner met mogelijkheid tot 3e en 4e snapin tuner.(quadtuner) Snapin tuner kan DVB S/S2/T/C zijn. Hier mooi Dreambox overzicht (wikipedia) De Dream Multimedia site mag ik hier niet linken(commercieel)
Gast satnov2 Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 Origineel bericht van: ron1872 Zo zat ik te kijken bij de PVR ontvangers en kan daar eigenlijk niet ontdekken of dat nou Twin tuners zijn of niet. Klopt het dat ze slechts 1 tuner hebben en je daardoor niet de ene zender kan bekijken en gelijktijdig de ander kan opnemen? Op zich geen probleem, scheelt weer wat kabels leggen en LNB´s vervangen dat klopt, maar zoals ik zei, als je een goed netwerk aanlegt, hoeft dat dus geen probleem te zijn; je kan namelijk met die in de slaapkamer opnemen en in de woonkamer kijken. daarnaast kan je ongeveer zeggen dat een dubbele tuner ook dubbele prijs is... je kan dus beter investeren in een goed netwerk en een grote NAS, daar duw je voor 88 euro een 1,5 Tbite schijf in, dat is een heeeeel stuk goedkoper dan in elke dreambox een klein schijfje duwen, zelfs je normale computer (vooral de laptop) heeft dan gelijk meer opslag ruimte en voor 88 euro prik je nog eens 1,5 Tbite in je hele netwerk. alles opnemen op de NAS en je kan kijken, opnemen, alles, overal, waar je maar wilt wanneer je maar wilt.
Gast Geplaatst: 26 februari 2010 Auteur Geplaatst: 26 februari 2010 Origineel bericht van: satnov2 daarnaast kan je ongeveer zeggen dat een dubbele tuner ook dubbele prijs is... Waarschijnlijk de reden om de tweede tuner vervolgens ook weg te laten Ik heb inmiddels het draadje over de DM500HD doorgelezen en begin daar toch wel interesse voor te krijgen gezien de specificaties. We hebben hier een HD Ready televisie, dus ik vraag me alleen nog af wat een HD signaal hier gaat opleveren: is het uberhaupt zichtbaar of alleen zichtbaar in SD kwaliteit? Verder ben ik benieuwd welke snelheid minimaal nodig is om te kunnen streamen via bijvoorbeeld NAS.
Cobus R Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 In 720 p is het hd wel degelijk zichtbaar hoor ik had ook eerst een hd ready toestel maar dat zat een mooi beeldje in met hd content. De Groeten Van Cobus R Vu+ Uno 4K DVB C (FBC) / MaXytec Multibox (Fallback) Ziggo kabel (FTA)
rigave Geplaatst: 27 februari 2010 Geplaatst: 27 februari 2010 Origineel bericht van: satnov2 dat klopt, maar zoals ik zei, als je een goed netwerk aanlegt, hoeft dat dus geen probleem te zijn; je kan namelijk met die in de slaapkamer opnemen en in de woonkamer kijken. daarnaast kan je ongeveer zeggen dat een dubbele tuner ook dubbele prijs is... je kan dus beter investeren in een goed netwerk en een grote NAS, daar duw je voor 88 euro een 1,5 Tbite schijf in, dat is een heeeeel stuk goedkoper dan in elke dreambox een klein schijfje duwen, zelfs je normale computer (vooral de laptop) heeft dan gelijk meer opslag ruimte en voor 88 euro prik je nog eens 1,5 Tbite in je hele netwerk. alles opnemen op de NAS en je kan kijken, opnemen, alles, overal, waar je maar wilt wanneer je maar wilt. Helemaal mee eens; Na 6 jaar wil ik nooit meer anders!
Gast satnov2 Geplaatst: 27 februari 2010 Geplaatst: 27 februari 2010 Origineel bericht van: ron1872 Ik heb inmiddels het draadje over de DM500HD doorgelezen en begin daar toch wel interesse voor te krijgen gezien de specificaties. We hebben hier een HD Ready televisie, dus ik vraag me alleen nog af wat een HD signaal hier gaat opleveren: is het uberhaupt zichtbaar of alleen zichtbaar in SD kwaliteit? als je een paar dagen BBC HD hebt zitten kijken, vooral de 'wiskey walks' en andere nieuw opgenomen spul (zoals TOP GEAR) dan zal je dat zeker merken. een HD Ready tv is een apparaat wat zelf 720p is, maar ook 1080p aankan (zoals Blu-Ray), echter, HD op de sateliet is 720p. dus een 720p ontvanger en 720p tv is perfect op elkaar afgestemd, (ookal merk ik vaak zat dat zelfs bij BBC HD mijn HD Ready Sony Bravia van 5 jaar oud het nog niet eens aan kan, maar dat zou ook kunnen omdat mijn computer het allemaal 1080p naar buiten spugt) Origineel bericht van: ron1872 Verder ben ik benieuwd welke snelheid minimaal nodig is om te kunnen streamen via bijvoorbeeld NAS. hard schijven draaien met ongeveer 500mb per seconden, terwijl een gemiddeld netwerk 100mb per seconden is, de dreambox heeft zelf ook maar een 100mb per seconden aansluiting, dus met een NAS met 100mb aansluiting gaat alles goed. ook omdat je zegt dat je wilt STREAMEN, dit heeft een snelheid nodig van 8Gb/uur=133mb/minuut=2.2mb/sec voor BBC HD wil je het op een pc bekijken, is het handiger om gewoon in 1 keer over te halen van de NAS, dan staat die geen uur te draaien om jouw programma te bekijken.. opwaarderen naar 1000mb per seconden heeft wel zin (heb ik hier ook van voor naar achter), maar de volle 1000mb/sec haal je nooit omdat je schijven het niet aan kunnen, zoals gezegd kijk ik vanaf de nas, dus een Top Gear aflevering van BBC HD die ik op de home trainer ga bekijken, trek ik het van mijn opname apparaat af naar mijn rommel pc op de rommel/fitness kamer, dan zit ik dus eerder op de schijf in het apparaat te wachten, dan dat ik iets merk van mijn netwerk; als je op een apparaat opneemt, dat telkens op de hometrainer wilt kijken in een andere kamer (verloren uurtje) dan ga je dat dagelijks merken, een gemiddeld opgenomen programma van een uur is 3 Gb (SD) of 8 GB (HD), dus met 100mb/sec is dat redelijk langer wachten dan bij 1000mb/sec, zie het als 12 seconden wachten ipv 55 secoden... (en alleen als beide apparaten dus ook 1000mb/seconden zijn)maar een TP-Link switch van 100mb/sec is ongeveer 13 Pleuri een TP-Link switch van 1000mb/sec is ongeveer 26 Pleuri omdat een switch van 100mb/sec en een switch van 1000mb/sec ongeveer 13 euro scheelt, zou ik je aanraden om toch 1000mb/sec netwerk te nemen de huidige pc's hebben allemaal al 1000mb aansluiting, dus daartussen merk je het gelijk, de NAS die je kiest zou dan ook 1000mb moeten zijn (dus extra op letten) en de DreamBox is dan nog 100mb, maar die streamt het naar de NAS, dus dat kan je nog door de vingers zien, maar dan ben je helemaal voorbereid op de toekomst, of je kiest voor een 100mb netwerk en zit 30 seconden langer te wachten
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen