Ga naar inhoud

[DM800HD] Externe Harde schijf werkt niet

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag ik heb een dreambox 800 echter de externe harde schijf krijg ik niet aan de praat wie kan mij verder helpen. Wil deze aansluiten op de USB uitgang en dat lukt me wel maar de Dreambox erkent de schijf niet wat te doen...

Wie helpt me verder in Jip en janeke taal..

Geplaatst:
Origineel bericht van: regiokanjer

...in Jip en Janneke taal..

Jip_en_Janneke-_2.JPG
Laat maar, daar begin ik niet aan...

Mompelt iets van Ext3 versus jipenjanneke cry
Zeker een windows gebruiker, haha leve de vendor lock-in !

[niet jipenjanneke modus] Sluit die harddisc aan op je computer en draai even een Linux LiveCD als SystemresqueCD of Knoppix . Dan draait je computer tijdelijk een fatsoenlijk operating systeem(niet snel want het gaat allemaal vanaf CD/DVD ipv HDD) die de disk kan formatteren in ext3 bestandssysteem.
Na handeling herstart je de computer, en haal je Live cd/dvd er uit, en je hebt je vendor lockin(windhoos) weer ongewijzigd terug.

Zo'n liveCD maak je door de iso file to downloaden en deze met brandprogramma te branden op cd/dvd en je computer daarmee op te starten. [/niet jipenjanneke modus]
Geplaatst:

dus in het kort gezegd : het werkt enkel indien je je harde schijf formateert in een standaard die windows niet kent (ext3).

een externe harde schijf in FAT, FAT32 of NTFS kan niet door een dreambox gebruikt worden.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Geplaatst:

Het is windows(Microsoft) die zich niet aan standaarden houd.(vandaar vendor lockin, Microsoft doet er zoveel mogelijk aan je afhankelijk te houden als gebruiker, dat zie je bij office toepassingen, media toepassingen en zoals nu bij bestandssysteemen). Gelukkig ben je ook niet verplicht Microsoft te gebruiken.

Er zijn wel 30 a 40 bestandssysteemen, veel open zo te gebruiken, ext3 is daar een van.

Fat32 is van MS die is backwards engineered(dat kan mogelijk wel gesupport worden), maar dat is een heel slecht bestandssysteem(je raakt snel data kwijt of onherstelbaar beschadigd) vergeleken bij oa ext3, ext4, reiserFS.

NTFS is gesloten, deels backwards engineered maar windows kan er niet mee overweg als een ntfs partitie buiten windows om beschreven wordt.

Dus het gezijk is in dit geval bewerkstelligd door het gebruikte windows operating systeem. Vadaar de tip, draai effe Linux LiveCD en je kan kiezen uit tig soorten bestandsysteemen, waaronder ext3 waar je dreambox mee werkt.

Maar goed dat de dreambox geen fat & ntfs gebruikt, want die filesystems zijn helemaal niet zo goed/modern. Dat is het nadeel van closed source, het is maar een firma die het ontwikkeld, en MicroSoft doet dat niet zo goed als de rest van de aardkloot. het is ook pure marketing en hype waarom men denkt dat Microsoft goed is.

Waarom denk je dat vele professionele bedrijven, de industrie.(mechanica/robots/medisch/satellieten) geen windows draaien? hehehe.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen