Gast Kimble Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 Consument moet browser kiezen SCHIPHOL - Ruim negen miljoen computergebruikers in Nederland moeten de komende weken kiezen met welke browser zij standaard gaan surfen op internet. Voor velen is het misschien niet zo belangrijk, maar voor bedrijven als Microsoft en Google staat er veel op het spel. De keuze vloeit voort uit een schikking die de Europese Commisie heeft getroffen met Microsoft. Brussel deed onderzoek naar misbruik van de dominante positie die het Amerikaanse softwareconcern heeft met zijn besturingssysteem Windows. Deze positie zou onder meer zijn gebruikt om concurrentie voor zijn browser Internet Explorer te bemoeilijken. Vanaf dinsdag krijgen gebruikers van Windows XP, Windows Vista of Windows 7 na een software-update bij het opstarten van internet een keuzescherm. Daarop staan de vijf belangrijkste browsers: naast Internet Explorer zijn dat Firefox, Chrome (Google), Safari (Apple) en Opera. Als met de computermuis naar rechts wordt bewogen verschijnen nog eens zeven andere surfprogramma's. Microsoft heeft met de Europese Commissie afgesproken dat de browsers in willekeurige volgorde verschijnen. Als een computergebruiker al een ander programma dan Internet Explorer gebruikt, krijgt hij geen keuzescherm. Windows is in Nederland op bijna veertien miljoen thuiscomputers geïnstalleerd. Twee derde daarvan heeft Internet Explorer als standaardbrowser. Bas Paumen, namens Microsoft Nederland verantwoordelijk voor Windows, verwacht dat Internet Explorer marktaandeel zal verliezen, nu computergebruikers moeten gaan kiezen. „Maar hoeveel dat zal zijn, kan ik niet zeggen.” Dinsdag is geen D-day voor Microsoft. De software-update bereikt Windows-pc's geleidelijk. De eerste week krijgt ongeveer 6 procent er mee te maken. In april zal de helft van de pc-eigenaren zijn bereikt. Eind april is de campagne afgerond, aldus Paumen. De afgelopen jaren heeft Microsoft de concurrentie voor Internet Explorer al fors zien toenemen. Vooral Firefox is inmiddels een veelgebruikt alternatief. Wereldwijd heeft deze browser al een marktaandeel van 24 procent, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Net Applications. In sommige landen in Europa is dat aandeel zelfs meer dan 30 procent. Toch is de verwachting dat Google vooral van de nieuwe situatie profiteert. De internetgigant voert al enige tijd campagne om het marktaandeel van Chrome op te krikken. Met succes, het gebruik van deze browser is de afgelopen maanden het sterkst toegenomen. Al is het nog maar geklommen naar ruim 5 procent in januari van dit jaar. Voor Google is een sterke browser enorm belangrijk, omdat de software de toegangspoort is tot vele andere andere producten van het bedrijf. Chrome wordt zelfs uitgebouwd tot een heus besturingssysteem. Firefox en Opera zijn niet kapitaalkrachtig genoeg om hun product grootscheeps onder de aandacht te brengen. Apple heeft weliswaar een browser voor Windows-pc's, maar vindt het belangrijker dat gebruikers daarvan overstappen op zijn Mac-computers. Bron : Telegraaf vr 26 feb 2010
Gast hummiesat Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 Dus met dank aan Neli moet ik volgende week noodgedwongen middels een spamvormige update gaan kiezen voor een browser terwijl ik er al 1 gebruik die me prima bevalt? Het moet toch niet gekker worden. Straks krijg je bij het starten van je auto ook nog via de boordcomputer de vraag of je niet liever een auto van merk B had gewild... Als mensen uit eigen initiatief niet gewoon zelf een andere browser die ze liever hebben kunnen downloaden en installeren is het beter als ze helemaal niet aan een computer komen.
sheeplover Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 Ik kan me bovenstaande reactie wel voorstellen maar aan de andere kant is het goed dat die "koppelverkoop" nu een halt wordt toegeroepen. Misschien een betere vergelijking dat de boordcomputer vraagt of je met benzine of gas wil starten; het blijft immers dezelfde auto (computer). Groetjes van John uit Den Bosch
guykers Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 Origineel bericht van: hummiesat Dus met dank aan Neli moet ik volgende week noodgedwongen middels een spamvormige update gaan kiezen voor een browser terwijl ik er al 1 gebruik die me prima bevalt? Het moet toch niet gekker worden. Citaat: Als een computergebruiker al een ander programma dan Internet Explorer gebruikt, krijgt hij geen keuzescherm. niet iedereen is in alles bedreven, Er zijn genoeg computergebruikers welke NIET bevoegt zijn voor de software of onkundig. Maar zijn misschien zeer bedreven zijn in bv photoshop om jouw vb te volgen: Jij rijdt auto, doe je ook zelf het onderhoud! @kimble bedank voor de info, kan ik een paar mensen alvast op voorhand instructies geven, zodat ze niet schrikken van de "pop-up". nobody is perfect, I ain't nobody feedback doet wonderen vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k, ultimo voor hobby
Gast hummiesat Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 Begint dat gezwets over koppelverkoop weer. Als Windowsgebruikers schijnbaar het onvermogen hebben om zelf een browser te regelen en dit door opgedrongen keuze moet worden gedaan dan moet je mij toch echt eens vertellen waarom dat bij andere OS-en niet hoeft? Een Ubuntu gebruiker krijgt immers zonder keuzemenuutje ook Firefox door de strot geduwd om maar een voorbeeld te noemen. Men heeft wel het vermogen en de kennis om uit zichzelf een andere mediaplayer als Winamp of VLC te downloaden en te installeren, maar als het een browser is is het te moeilijk. Kom op zeg.
Gast Kimble Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 Origineel bericht van: hummiesat Begint dat gezwets over koppelverkoop weer. Als Windowsgebruikers schijnbaar het onvermogen hebben om zelf een browser te regelen en dit door opgedrongen keuze moet worden gedaan dan moet je mij toch echt eens vertellen waarom dat bij andere OS-en niet hoeft? Een Ubuntu gebruiker krijgt immers zonder keuzemenuutje ook Firefox door de strot geduwd om maar een voorbeeld te noemen. Men heeft wel het vermogen en de kennis om uit zichzelf een andere mediaplayer als Winamp of VLC te downloaden en te installeren, maar als het een browser is is het te moeilijk. Kom op zeg. Neli kan bij Bill Gates (MS) meer $$'s halen dan bij een Unbuntu distributie. Op koppelverkoop e.d. ga ik maar niet in, struikel je al genoeg over op internet (waaronder ook op sat4all) en vervuil dit draadje.
guykers Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 Origineel bericht van: hummiesat Men heeft wel het vermogen en de kennis om uit zichzelf een andere mediaplayer als Winamp of VLC te downloaden en te installeren, maar als het een browser is is het te moeilijk. Kom op zeg. Uit deze opmerking is duidelijk op te maken, dat jij veel ouderen en andere digibeten ondersteuning aanbied. want dat kunnen ze dus niet zelf. nobody is perfect, I ain't nobody feedback doet wonderen vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k, ultimo voor hobby
Gast hummiesat Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 En jij wilt zeggen dat als ze straks zo'n pop-up voor de kiezen krijgen dat ze wel snappen wat er aan de hand is? Wederom: Kom op zeg.
Mojo Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 Citaat: Consument moet browser kiezen Even voor de duidelijkheid: Ik MOET helemaal niets. You know when you've been shagged. I like receivers who give me pleasure.
Sjattuh Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 En weer een nekslag voor vrije economie Weet je wat erger is dan een worm in je appel? Een halve worm in je appel...
guykers Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 Origineel bericht van: hummiesat En jij wilt zeggen dat als ze straks zo'n pop-up voor de kiezen krijgen dat ze wel snappen wat er aan de hand is? Wederom: Kom op zeg. Als je jouw mening even weg laat en eens leest wat er al geschreven is, heel misschien kun jij je dan ook in de belevingswereld van andere personen plaatsen. (ja er is nu een pop-upblokker en aanverwante geïnstalleerd, maar niet door de gebruikers). Citaat: bedank voor de info, kan ik een paar mensen alvast op voorhand instructies geven, zodat ze niet schrikken van de "pop-up". nobody is perfect, I ain't nobody feedback doet wonderen vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k, ultimo voor hobby
Gast hummiesat Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 Waarom moet mijn mening worden weggelaten? Jij duwt de jouwe er toch ook doorheen? Althans, dat probeer je. Het grote probleem in deze is dat je niet mag kiezen, maar moet kiezen. Ik heb een browser, die bevalt me prima dus gaat heen met je opgedrongen keuzemeuk. En de meerderheid van die door jouw genoemde oudjes die zo'n pop-up voor de kiezen krijgt klikt met heel grote waarschijnlijkheid gewoon weer op het icoontje wat het bekendst voorkomt, die van IE dus, of je het daar nou mee eens bent of niet.
uniden Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 wat doe je moeilijk weet niet welke browser je gebruikt maar wat maakt het uit als je MOET kiezen als jij firefox o.i.d gebruikt installeer je die lekker ben je in 1 keer klaar (gebruik zelf Firefox al een x jaar moet er niet aan denken om B.T.W Google's brouwsel te gebruiken) dm8000 powerd by rudream line X 3.2 white HBB-tv
Gast hummiesat Geplaatst: 26 februari 2010 Geplaatst: 26 februari 2010 Je snapt het duidelijk niet. We hebben geen stemplicht, maar blijkbaar wel een browserkeuzeplicht. Mijn punt zo inmiddels duidelijk moeten zijn. Zo niet, pech.
Neptunus Geplaatst: 27 februari 2010 Geplaatst: 27 februari 2010 Even uit nieuwsgierigheid, welke browser gebruiken jullie? Ik ben onlangs min of meer noodgedwongen overgestapt van Firefox naar Chrome, bevalt goed. Dreambox 8000 & VU+ Duo Synology DS201 NASITV van KPN + digitenne LG55B6V Oled TV
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen