Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat is nu de beste methode om foto's qua kb's te verkleinen voor een website maar toch het originele formaat te behouden?

Bij de meeste fotobewerkingsprogramma's is er alleen maar de optie Formaat Wijzigen en dan gaat de bestandsgrootte vaak samen met het afbeeldingsformaat m.a.w. als je het aantal kb's terugschroeft gaat ook het formaat foto naar beneden tot soms wel een thumbnail.

Geplaatst:

Dan moet je je kwaliteit omlaag schroeven. Bij veel programma's kun je bij opslaan als jpg instellen welke kwaliteit. Die staat gewoonlijk op 80-90%. Die kun je minder maken, maar uiteraard tegen een prijs, de kwaliteit wordt minder (duh)

Ga er maar eens mee spelen en zie het resultaat. In welke resolutie wil je dan opslaan? Het is niet echt zinvol om hele hoge resoluties te gebruiken of je moet ze aanklikbaar maken zodat bezoekers bewust het origineel kunnen zien.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

dat ligt er een beetje aan, waar het voor bedoeld is en/of er voor speciale doeleinden foto's (spreek afbeeldingen) op je website komen

1) is het enkel voor weergave op monitor > dan beeldscherm resolutie aanhouden (72dpi formaat/aspect_ratio behouden)

2) is het om middels bepaalde web-toepassingen te kunnen zoomen dan wel te pannen is het applicatie afhankelijk

jpeg is overigens niet te comprimeren, enkel qua resolutie of dpi afslanken ten opzichte van het origineel

dus je comprimeert niet maar bewerkt echte beeld inhoud.

als het tiff / raw / gif of png is ie er weer een heel andere afslank-kuur nodig.

ciao

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Geplaatst:

Het zijn foto's die gemaakt zijn met een Canon Powershot.

Die zijn standaard zo'n 1,5 MB per stuk. Een beetje groot als je meerdere foto's wilt uploaden.

Tevens moet je, als je deze foto's op een Forum zet, horizontaal scrollen omdat de foto zo groot is dat hij schuifbalken oproept.

Ik wil deze foto's dus iets verkleinen zodat ze helemaal ik beeld komen en tevens de bestandsgrootte verkleinen zodat uploaden niet te lang duurt.

Ik heb wel 's foto's gezien van hooguit 100 kb en die waren qua kwaliteit niet te onderscheiden van de originele dus het moet wel kunnen.

Geplaatst:

irfanview kan verkleinen. Ook met grote aantallen ( batch ). Even google gebruiken. En is gratis.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

Geplaatst:

je hebt massa's programma's daarvoor te gebruiken of misbruiken

die vraag was hier ook al (effe zoeken)

bij je canon powershot was wellicht ook een cd met heel veel software Bijvoorbeeld canon zoombrowser etc

dus je hebt al een mogelijkheid

kun je het ook mee reduceren qua dpi's

ciao

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Geplaatst:

Heren de vraag is:

Citaat:

Wat is nu de beste methode om foto's qua kb's te verkleinen voor een website maar toch het originele formaat te behouden

Ik zie geen andere mogelijkheid dan de kwaliteit er van uitgaande dat hij jpg's gebruikt.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

geloof dat ik ook nergens stel dat de kwaliteit niet achteruit gaat

natuurlijk gaat die achteruit

ik wees ook op het aantal dots per inch dat je kunt reduceren DUS kwaliteits verlies

Maar of het op je PC beeldscherm heel nadrukkelijk zichtbaar is hangt natuurlijk samen met het oorspronkelijke aantal pixels.

hij heeft het overigens ook over formaat verkleinen om zonder scrollen alles op je beeldscherm te kunnen zien...

uh dus uh

ciao

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Geplaatst:

Je hebt gelijk.... dan heeft hij nu genoeg info om wat te kunnen doen

en anders nog: irfanview, faststone image viewer.... kunnen zonder problemen een plaatje verkleinen tot elk gewenste grootte en kwaliteit.

Geplaatst:

voor de linux gebruiker staan er heel veel gratis programma's ter beschikking

voor de windows gebruiker, na 20 jaar ervaring, is mij ACDSee aan het hart gegroeid

ondanks dat het niet gratis is.

vooral omdat het batch-processing en bewerken zodanig intuïtief is dat elke sul (ik) ermee overweg kan... voor grote foto archieven erg prettig.

vergelijk die sul niet met jezelf maar met mij :D

ciao

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen