Ga naar inhoud


Deskundige mening gevraagd (SPOED)


Gast

Aanbevolen berichten

Afgelopen week heb ik een decoder 5816/33E gepatched met lookerflash. Er gebeurden echter rare dingen. Blok 13,14,15 en 17 gingen niet goed. Gelukkig bood iemand op dit forum spontaan Oslink-hulp aan. Ik ben toen meteen langs gegaan, maar wat we ook geprobeerd hebben, Blok 13 bleef fout gaan, ook met de Oslink V1.1 en V3.0.

Als we alle blokken met de oslink geprogrammeerd hebben gaat blok 13 dus niet goed. Het gekke is dat we wel weer de streepjes terugzien op de decoder en hem in service-mode kunnen krijgen, waarna we b.v. wel ermee communiceren met declink, lookerflash en zelfs serial.exe. Alleen blok 13 wil maar niet.

Ons vermoeden is dan ook dat de eeprom beschadigd was, en wel blok 13.

Degene van wie de decoder was heeft hem toen weggebracht naar de persoon waar hij hem aangeschaft heeft. Deze kon wel enkele vriendjes die bij Philips hadden gewerkt en het zouden nakijken. Ze zijn tot de conclusie gekomen dat er niets meer aan te doen is omdat de processor van de decoder stuk is. Ik heb daar toch een beetje moeite mee, met name omdat het wel erg lucratief voor hun lijkt om dat te zeggen omdat hij nu weer een nieuwe decoder bij hen bestelt.

Ik heb dan ook een aantal vragen waar ik mee blijf zitten :

1. Als de processor stuk is, hoe kan het dan dat ik met alle tools (oslink,lookerflash declink en serial.exe) nog steeds in servicemode in en uit kan gaan, en er zelfs met declink nog een settingslijst in kan zetten. De communicatie loopt dus wat dat stuk betreft nog perfect, iets wat mij onmogelijk lijkt met een kapotte processor.

2. Ik vermoed dat de decoder tijdens het transport, maar in ieder geval voor het patchen is stuk gegaan, maar wil toch weten of het in principe kan dat door het serieel patchen van een decoder (wat in principe inhoud nieuwe software erop zetten zonder de kast open te maken), een processor stuk kan gaan.

Ikzelf vergelijk het ongeveer met het upgraden van b.v. een P.C. van W95 naar W98, waarbij dan de processor van de PC stuk zou gaan, wat me onwaarschijnlijk lijkt.

Ik denk dan ook nog steeds dat alleen een stukje van de 2000KB eeprom en wel in blok 13 beschadigd is, omdat dit stuk niet meer geprogrammeerd kan worden.

Iets wat toch redelijk makkelijk te repareren zou moet zijn.

 

Ik zal hem dan ook zeggen dat hij wel de oude decoder terug moet vragen. Het zou immers ook kunnen dat ze deze toch repareren en weer doorverkopen.

Daarna breng ik hem gewoon naar een erkende elektronica-zaak.

Of weet iemand anders een betere oplossing ?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het lijkt mij echt niet dat de processor kapot is, als dat het geval zou zijn, dan zou je niet meer kunnen communiceren met de pc, en zou de plips ook wel een error geven met opstarten, met welke besturingsprogramma probeerde je het te proggen.

Als ik b.v met millenium prog dat blijft de prog ook vaak op het zelfde punt hangen (met error) echter als ik met 98 draai dan gaat het perfect, als ik een andere computer gebruik b.v een AMD celeron ofzo, dan wil hij ook wel eens error geven, op het zelfde punt! Dan zou je kunnen denken dat het aan het blok ligt maar het kan dus ook aan iets anders liggen.

Ik wil het ook nog wel even een keer proberen, maar dan moet je wel even een keer langskomen.

In de buurt van Alkmaar.

hoor het wel.

Groeten Rob1981

Dreambox PVR600 {gemini 4}

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je antwoord Rob.

Het is echter zo dat ik onder XP werk en daaronder al diverse malen een zelfde patch heb gedaan. Vaak met serial.exe en de paar laatste keren met lookerflash.

Toen hij echter op blok 13 was vastgelopen ben ik bij johan45 (jawel onze Philips nestor) geweest, die onder Windows 98 werkt, en met zijn Oslink ook van alles geprobeerd heeft (In totaal 7 uur lang) maar ook blok 13 niet geprogd kreeg. Ik vind het dus een jofel aanbod van je, maar ik kom uit Rosmalen (Bij den Bosch) , en heb vorige week al een dag in Purmerend bij Johan gezeten, en acht de kans op success zeer gering omdat ik dus denk dat eeprom beschadigd is.

Ondertussen heb ik wel al een Oslink besteld, en heb daarom ook gevraagd de decoder terug te vragen, om zo zelf nog wat reanimatiepogingen te doen, al is het volgens mij tegen beter weten in.

Ik ben in ieder geval blij dat je net als ik denkt dat er niks mis is met de processor, en dat men maar iets heeft gezegd om zo een nieuwe decoder te kunnen slijten.

Nog meer mensen een mening ? Graag, want dat sterkt me in deze gedachte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nu juist het probleem waar ik mee zit.

Ik weet dus niet 100% zeker of de eeprom inderdaad kapot is, zoals ik wel vermoed. En als dat inderdaad zo is, weet ik niet waar ik er zo eentje kan bestellen en in laten zetten.

Ik hoopte dat er een electronicahobbyist dit zou lezen met een oude defecte philips-doos met daarin een goede eeprom, die hie voor mij (tegen betaling) er in wil zetten, maar die zijn natuurlijk zeer dun gezaaid.

Ik wacht dus af tot mijn oslink binnen is, en ga dan nog wat aan proberen, tot ik hem uiteindelijk naar de satwinkel hier ga brengen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook geen deskundige hoor, maar is het volgende niet iets;

Als je bijvoorbeeld een 16f84 programmer hebt dan zit er op je goldprogrammer dus een geprogrammeerde 16f84 met besturings software, hetzelfde met atmel programmers, nu heb je dus een oslink, daar zit dus een EPM306 op, dus mijn vermoeden is dat je een EPM aan het proggen ben in je philips, misschien wisten jullie dit allang en is dit stom, maar ik heb een philips nog nooit open geschroefd.

Dus ik denk dat je je flips even open moet schroefen en even kijken of er een EPM306 in zit.

 

Groeten Rob1981

Dreambox PVR600 {gemini 4}

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf 2 linkerhanden en heb hem ook nog nooit open geschroefd. Ik was er wel bij toen Johan45 hem met de oslink moest patchen en openschroefde. Ik merk wel dat je er in ieder geval al een stuk meer van af weet als ik.

Zodra de decoder terug komt zal ik vragen of ik hem in mag zien en checken op die EPM, al weet ik natuurlijk niet precies waar ik naar moet zoeken.

Bedankt voor de tip alvast.

Mocht ik iets vinden laat ik het meteen weten.

 

John

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik heb gezocht voor een schema van het ding maar ik kan dat zo snel nergens vinden. Maar het is normaal dat men aan hand van de codering op de chips kan achterhalen wat voor IC's betreft. (eventueel via het internet, zoek maar eens naar de chips met b.v 256, 512, 1024 in hun codering, de andere letters die daarom heen staan hebben vaak te maken met merknaam, behuizing, versie e.d) Overigens kun je aan de codering op de chip ook zien hoe groot het betreffende geheugen is. De verschillend fabrikaneten van chips gebruiken veel andere toevoegingen in hun codes, maar grote deels komen deze codes wel overeen. En weet men eenmaal welke chip dan zijn deze geheugens zowat bij elke elektronica boer te verkrijgen of te bestellen. Zelfs bij display in Den Bosch.

 

Wat ik overigens niet begrijp is, dat er niet iemand is die zo zonder pardon zegt, die chip is het. Want er zitten naar mijn mening genoeg mensen op het board die met de hardware van deze reciever goed bekend zijn.

 

En dan nog het volgende een chip zoals de ATERA EPM30 en nog wat zoals op de Oslink, dit is geen geheugen IC maar een processor die middels een programma wat daarin zit je eeprommetje programmeert, hetzelfde is het geval met de 16f84. ook dit is een processor maar iewat langzamer en kleiner als de Altera.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een korte aanvulling op mijn vorige bericht. Voordat er mensen overvallen dat de Altera geen processor is. Het maakt voor diegene waar dit bericht voor bestemd is, niet zoveel uit of het een uPc is of een PLD is.

Wat de eeprom betreft kun je is zoeken naar b.v 28F010, 28F020, 29F010, 29F040 dit zijn resp 1, 2, 1 en 4Mb flash geheugens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...