Apple740 Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Zou de autoresolution plugin dusdanig aangepast kunnen worden dat je bijvoorbeeld een 720p/50 zender door de Dreambox kunt op laten scalen naar 1080p/50? Of ontbreekt hier de processorkracht voor?
Cobus R Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Volgens mij gaat dat niet omdat de dream niet meer aan kan als 1080i (hardwarematig) De Groeten Van Cobus R Vu+ Uno 4K DVB C (FBC) / MaXytec Multibox (Fallback) Ziggo kabel (FTA)
Littlesat Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Dat gaat gewoon... maar niet voor satelliet ontvangst. Wel voor MKV-tjes. Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Apple740 Geplaatst: 4 maart 2010 Auteur Geplaatst: 4 maart 2010 Origineel bericht van: ome to Volgens mij gaat dat niet omdat de dream niet meer aan kan als 1080i (hardwarematig) Qua input (het satellietsignaal) zijn alle HDTV receivers inderdaad gelimiteerd tot max 1080i, maar wat ik bedoel is de output. Dus dat je er bijv. een 1080i signaal instopt (bijv NL1-HD) en dat de Dream dit dan aan de DVI uitgang uitspuugt in 1080p/50. En Littlesat, als je mkv's zou kunnen uitsturen in 1080p/50, waarom zou de Dream dan een 720p/1080i sat signaal niet in 1080p/50 uit kunnen sturen?
Gast MiLo Geplaatst: 5 maart 2010 Geplaatst: 5 maart 2010 Origineel bericht van: Apple740 ... Dus dat je er bijv. een 1080i signaal instopt (bijv NL1-HD) en dat de Dream dit dan aan de DVI uitgang uitspuugt in 1080p/50. Uh, en dan moet de dream er zelf maar elke seconde er 25 frames bij verzinnen? 1080i afspelen als 1080p leidt alleen maar tot artefacten. Wat er niet in zit kun je er niet uithalen, je kunt het beeld nooit beter maken dan wat de provider uitzendt. En het beeld uitsturen zoals het is geeft altijd de beste beeldkwaliteit, van upscalen wordt het alleen maar slechter. Lijkt wel op die discussies van vroegah, toen mensen nog geloofden dat een CD beter klinkt als je hem eerst naar 24 bit converteert.
D_liver Geplaatst: 5 maart 2010 Geplaatst: 5 maart 2010 Origineel bericht van: MiLo Origineel bericht van: Apple740 ... Dus dat je er bijv. een 1080i signaal instopt (bijv NL1-HD) en dat de Dream dit dan aan de DVI uitgang uitspuugt in 1080p/50. Uh, en dan moet de dream er zelf maar elke seconde er 25 frames bij verzinnen? 1080i afspelen als 1080p leidt alleen maar tot artefacten. Wat er niet in zit kun je er niet uithalen, je kunt het beeld nooit beter maken dan wat de provider uitzendt. En het beeld uitsturen zoals het is geeft altijd de beste beeldkwaliteit, van upscalen wordt het alleen maar slechter. Lijkt wel op die discussies van vroegah, toen mensen nog geloofden dat een CD beter klinkt als je hem eerst naar 24 bit converteert. Zou je ff bij mij langs moeten komen dan kun je het zien dat er wel degelijk verschil in zit, mijn receiver doet dat nl wel 2 x Maxytec Multibox 4K 1 x Zgemma H9 combo
Littlesat Geplaatst: 5 maart 2010 Geplaatst: 5 maart 2010 Citaat: Uh, en dan moet de dream er zelf maar elke seconde er 25 frames bij verzinnen? Dat laat je nu aan je TV over als je een FULL-HDTV hebt... je kunt eventueel beslissen dit aan je Dreambox over te laten... Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Gast MiLo Geplaatst: 5 maart 2010 Geplaatst: 5 maart 2010 Origineel bericht van: D_liver Zou je ff bij mij langs moeten komen dan kun je het zien dat er wel degelijk verschil in zit, mijn receiver doet dat nl wel Dan is je tv "stuk", of er is iets niet goed ingesteld, of de upscaling van de TV is slechter dan die van de box. Hoe dan ook, 1080p50 kan de DM toch niet uitsturen, dus dan zul je inderdaad een andere receiver moeten aanschaffen.
Apple740 Geplaatst: 5 maart 2010 Auteur Geplaatst: 5 maart 2010 Origineel bericht van: MiLo Origineel bericht van: Apple740 ... Dus dat je er bijv. een 1080i signaal instopt (bijv NL1-HD) en dat de Dream dit dan aan de DVI uitgang uitspuugt in 1080p/50. Uh, en dan moet de dream er zelf maar elke seconde er 25 frames bij verzinnen? Inderdaad. Zoals Littlesat al aangeeft doet nu de tv dat. Een 1080i signaal wordt door iedere willekeurige moderne full HD flatscreen naar 1080p/50 geconverteerd alvorens weer te geven. Als je de Dreambox op 720p vastzet doet de Dream het wel met PAL: 576i wordt upscaled naar 720p/50, oftewel, er worden nu ook 25 frames "bijverzonnen". Het zou leuk zijn als de Dream dit "trucje" ook met 1080i zou beheersen (zoals eigenlijk iedere tv al zelf kan, en ook de diverse externe scalers/Homecinema receivers, dus zo bijzonder is het niet). Overigens is de reden waarom ik dit graag zou zien de volgende: een zender die in 720p uitzendt is op de meeste tv's niet zonder overscan te bekijken. Je kijkt als het ware altijd naar een ietwat ingezoomd beeld (door de overscan mis je rondom 5%). Zou je 720p/50 nu door de Dream als 1080p/50 uit kunnen laten sturen dan kan een full HD tv dit wel 1:1, dus zonder overscan, weergeven.
Apple740 Geplaatst: 6 maart 2010 Auteur Geplaatst: 6 maart 2010 Origineel bericht van: D_liver mijn receiver doet dat nl wel Je kunt de AZbox dus als 1080p/50 upscaler gebruiken? Werkt dit af-fabriek of middels een plugin?
Apple740 Geplaatst: 7 maart 2010 Auteur Geplaatst: 7 maart 2010 Als je in de autores plugin helemaal naar beneden scrolled zie je staan "Deinterlacer mode for interlaced content" Je zou zeggen dat als je dit op "aan" zet, dat interlaced content zoals 1080i de-interlaced wordt uitgestuurd, dus progressive. Echter gebeurd dat niet. M'n tv blijft 1080i aangeven. Scroll je nog verder naar beneden dan staat er "Deinterlacer mode for progressive content" Wat hier nou mee bedoeld wordt mag Joost weten, want progressive content is per definitie deinterlaced c.q. niet interlaced. Er zou eigenlijk moeten staan "interlace mode for progressive content". Hiermee zou je dan, om wat voor reden dan ook, progressive materiaal interlaced kunnen maken. Misschien ligt het aan mij maar er kloppen hier een aantal zaken dus niet c.q. worden door elkaar gehaald.
Apple740 Geplaatst: 9 maart 2010 Auteur Geplaatst: 9 maart 2010 Om een definitief antwoord te geven op de topicvraag: De BCM7400 videochip van de 8000 ondersteunt volgens de specs geen 1080p50/60 upscaling. De nieuwste BCM7420 kan dit wel, maar die chip zullen we pas tegenkomen in de DM9000 oid.
Erik Slagter Geplaatst: 9 maart 2010 Geplaatst: 9 maart 2010 Origineel bericht van: Apple740 De BCM7400 videochip van de 8000 ondersteunt volgens de specs geen 1080p50/60 upscaling. De nieuwste BCM7420 kan dit wel, maar die chip zullen we pas tegenkomen in de DM9000 oid. Ik dacht dat dat al een tijdje bekend was... Overigens, @milo, omzetten van 25fps/i naar 50fps/p kan wel degelijk zin hebben, in sommige situaties. Als je sd materiaal hebt dat op 50fps/i wordt uitgezonden en dat wilt omzetten naar h264, dan zijn er redenen waarom je dat zou willen de-interlacen (namelijk: zeer beperkte support voor interlacing in libx264 en ook support voor interlaced materiaal in h264 is niet in elk apparaat zo geweldig en het liefst zie je zowiezo geen interlacing meer natuurlijk...). Als je dan een goede bobbing deinterlacer gebruikt (zoals yadif, mode=1), dan maakt die daar verliesvrij (!) een progressief beeld van, maar dan dus wel 50 fps. Iets dergelijks ga je ook tegenaan lopen met HD materiaal. DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org
Gast MiLo Geplaatst: 9 maart 2010 Geplaatst: 9 maart 2010 We hadden het over dreambox -> TV, en volgens mij gaat jouw verhaal hier over provider -> TV, want alleen daar kom je de h264 encoding tegen. Tussen dream en TV is het gewoon ruwe pixeldata. Ik ga ervan uit dat de TV de deinterlacing beter doet dan de dreambox. De TV weet namelijk meer over zijn eigen lijnindeling en timing dan de dream, want die weet niet eens of hij een beeldbuis, beamer, plasma, laser of LCD aanstuurt. Een beeldbuis (of beamer) kan perfect deinterlacen - dat doet hij analoog namelijk... 1080i50 wil ik daarom ook naar de TV sturen als 1080i50, en niet zelf aan gaan sleutelen. Dan "weet" de TV tenminste dat het om interlaced content gaat, en dat komt de kwaliteit van verdere processing door de TV alleen maar ten goede. 720p50 naar 1080p50 omzetten is zinvol als je TV er een potje van maakt in 720p mode. Maar aangezien de DM geen 1080p50 kan uitsturen, verwacht ik niet dat het er beter van wordt als je er 1080i50 of 1080p25 van maakt.
Ron Geplaatst: 9 maart 2010 Geplaatst: 9 maart 2010 Je hebt er niets aan, maar ik deel de mening van Milo (dit keer) Ron
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen