Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Origineel bericht van: MiLo
We hadden het over dreambox -> TV, en volgens mij gaat jouw verhaal hier over provider -> TV, want alleen daar kom je de h264 encoding tegen. Tussen dream en TV is het gewoon ruwe pixeldata.

Als ik bronmateriaal heb van 50p (ook al is dat afkomstig van gebobt 25i), dan wil ik graag dat de dreambox het ook als 50p naar de TV stuurt, dat lijkt me wel prettig. Dus in zoverre is het WEL relevant.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Geplaatst:

Of je TV dat nu doet of je dreambox. Uiteindelijk gebeurt het toch dus het maakt toch niet uit waar.

Er zijn zelfs TVs die maken er 200p en 400p enz... van ;-)

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Geplaatst:
Origineel bericht van: MiLo

Ik ga ervan uit dat de TV de deinterlacing beter doet dan de dreambox.

Dat hangt van de kwaliteit van de gebruikte beeldbewerkingchips in de tv af. De-interlacen door de Dreambox kan beter zijn icm een budget tv. Sowieso ontlast je de processor van de tv zodat deze meer tijd heeft om andere zaken beter te doen.

Citaat:
720p50 naar 1080p50 omzetten is zinvol als je TV er een potje van maakt in 720p mode

Het leuke van een 1080i/p signaal aanbieden aan je tv is dat je de overscan uit kunt schakelen (in het geval van een full hd tv).
Biedt je de tv 720p aan dan kunnen de meeste tv's de overscan niet elimineren en mis je dus rondom 5% beeld (je zit als het ware naar een licht ingezoomd beeld te kijken).

Voor de beeldpuristen onder ons kan een externe scaler/de-interlacer dus wel degelijk voordelen hebben ipv al deze taken uit te laten voeren door de tv zelf. wink Ik wacht dan ook met smart op de Dreambox 9000(?) die 1080p/50 uit zal kunnen sturen. smile
  • 3 weken later...
Geplaatst:
Origineel bericht van: Littlesat
Of je TV dat nu doet of je dreambox. Uiteindelijk gebeurt het toch dus het maakt toch niet uit waar.

Er zijn zelfs TVs die maken er 200p en 400p enz... van ;-)

Nope, mijn TV werkt intern met 100 Hz en kan dus prima met een 50 Hz-signaal overweg, ook progressief (net als de meeste TV's, overigens).

Als je met veel moeite een programma fatsoenlijk hebt omgezet van 25i naar 50p (en dan zodanig "fatsoenlijk" dat het niet in realtime kan, dus dat je wel op je computer moet doen), dan wil je niet dat je dreambox er vervolgens weer 25i van maakt en je TV het vervolgens WEER gaat deinterlacen!

Geplaatst:
Origineel bericht van: Apple740

Voor de beeldpuristen onder ons kan een externe scaler/de-interlacer dus wel degelijk voordelen hebben ipv al deze taken uit te laten voeren door de tv zelf. ;)kunnen sturen. smile

Waar men vaak niet bij stilstaat is dat deinterlacen (en dan goed...) behoorlijk reken-intensief is. Ik geloof best dat de meeste TV's daarvoor wel de daarbij behorende hardware aan boord hebben, MAAR een televisie mag eigenlijk geen vertraging introduceren. Sommige TV's doen dit inderdaad wel en dan heb je altijd gezeik als je het geluid van je ontvanger direct op je versterker aansluit. Dat betekent dat een interlacer op een televisie geen gebruik kan maken van de informatie uit eerdere en toekomstige beelden. Een deinterlacer op je computer kan dat wel. Een goede motion compensating deinterlacer doet dat dan ook.

Gast Jeroensky
Geplaatst:
Origineel bericht van: Littlesat
Dat gaat gewoon... maar niet voor satelliet ontvangst. Wel voor MKV-tjes.

Voor locale files maximaal 1080p 30Hz (dus geen 50 of 60 Hz).

Maar waar maken we ons druk om, bronmateriaal(tuner) is maximaal 1080i(50/60) of 720p (50/60).
En dat(720p) is dus DVD kwaliteit(onderlaag HD).

1080P 50Hz is....Blu Ray. (en sommige daarvan zijn weer native 1080p24 (24Hz).
Dus die 1080p24 is dan wel weer handig als de dreambox ooit dmv zelfingebouwde slim Bluray een blu ray afspeelt, maar ja dan zit je weer met twee problemen:
-Linux support geen Blu ray, omdat het eigenlijk een belachelijk formaat is betreft gebruikersbeperkingen.
-Blu ray audioformaten (de nieuwere hogere kwaliteit)worden niet gesupport door tuner(Dolby Digital Plus, DTS-HD High resolution audio, Dolby True HD, DTS-HD master audio).

Dus op zich is het prima zoals het nu is.
Geplaatst:
Citaat:

En dat(720p) is dus DVD kwaliteit(onderlaag HD).

Hier zit je toch wel echt gelemaal mis.... Zowel 1080i en 720p waar we het telkens over hebben zijn beide een compromis tov 1080p50/60 met ieder hun eigen voor- en nadelen. 720p is echt geen DVD kwaliteit... DVD is 576i, 720p is toch net iets anders en minstends 4x scherper.
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Geplaatst:

Oh leuk, weer eens stechelen over formaten enzo.

704x576 voldoet niet aan de DVD standaard, maar is een veelgebruikt DVB formaat.

De meeste DVD spelers zeuren er ook niet over en spelen alles af wat maar redelijkerwijs te outputten is.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen