Murdock Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Sinds enige tijd heb ik een probleempje met de versnellingsbak van mijn Renault Megane 1.9 dci diesel uit 2002. Vaak als deze in de achteruit of in de 5e versnelling heeft gestaan heb ik moeite om hem weer in een gewone versnelling te krijgen. De oplossing is dan om de ring die je normaal omhoog tilt om hem in zijn achteruit te zetten, omhoog te halen en een paar keer de poke op en neer doen in zijn vrij. Iemand enig idee wat dit kan zijn??? Receiver: VU+ Solo 4K Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)
djpetit Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Origineel bericht van: Murdock Sinds enige tijd heb ik een probleempje met de versnellingsbak van mijn Renault Megane 1.9 dci diesel uit 2002. Vaak als deze in de achteruit of in de 5e versnelling heeft gestaan heb ik moeite om hem weer in een gewone versnelling te krijgen. De oplossing is dan om de ring die je normaal omhoog tilt om hem in zijn achteruit te zetten, omhoog te halen en een paar keer de poke op en neer doen in zijn vrij. Iemand enig idee wat dit kan zijn??? Misschien de koppelingsplaten versleten ?? ik heb in het verleden ook wel eens last gehad met schakelen...ze hebben toen de olie vervangen / bijgevuld van de versnellingsbak omdat deze lekte succes ermee... mvgr, djpetit Rebox 9000HD, DM600; Twinmonoblock(19-23),78 cm Triax wok,Pioneer plasma scherm PDP436PE,Nikon D60,ps3 80 GB,, 9-9-9 getrouwd en trotse Pappa van de mooiste dochter ter wereld !
paardengek Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Klinkt meer naar speling in de bedienings-stangen richting de versnellingsbak. Op deze bedieningsstangen zit kogelkopjes. Vermoedelijk zijn deze versleten. Met vriendelijke groet, paardengek Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Murdock Geplaatst: 4 maart 2010 Auteur Geplaatst: 4 maart 2010 Citaat: Misschien de koppelingsplaten versleten ?? ik heb in het verleden ook wel eens last gehad met schakelen...ze hebben toen de olie vervangen / bijgevuld van de versnellingsbak omdat deze lekte Dan zou ik toch problemen moeten hebben met alle versnellingen. Ik heb verder geen problemen met schakelen tussen 1 t/m 4. Alleen als hij in de 5 of achteruit is geweest blokeert de bak soms. Receiver: VU+ Solo 4K Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)
paardengek Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Of wat ik ook gehad heb met een peugeot 306: De 5e versnelling blokkeerde. Ik kon onmogelijk in de 5 zetten. Eerder naar huis gegaan van me werk, toen was het probleem spontaan over ?? Twee dagen later spoot de olie uit de bak vandaan. Wat bleek: De synchron-meshring van de 5 versnelling defect en daardoor is de boel "dood" gedrukt: scheurtje in de versnellingsbak. Zonder een andere bak eronder te laten zetten, is het toch gerepareerd. Met vriendelijke groet, paardengek Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Murdock Geplaatst: 4 maart 2010 Auteur Geplaatst: 4 maart 2010 Ik heb toch eerder het idee dat het met de overbrenging naar de bak te maken heeft. Ik heb echter geen idee hoe zo'n systeem werkt, wanneer je die ring omhoog pakt, is dat een apart stangetje ofzo? Receiver: VU+ Solo 4K Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)
paardengek Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Normaal gesproken werkt dat bedieningssysteem met 2 of 3 stangen richting de bak. Die ring is ervoor om te verkomen, dat je per ongeluk in de achteruit schakelt, wanneer je bijvoorbeeld in de tweede / derde / vierde of vijfde versnelling rijdt. Dat voorkomt grote schade aan koppelingsplaten / versnellingsbak en motor. De ring blokkeert gewoon de achteruitversnellings bediening. En dat kan inderdaad gaan via een aparte stang, maar kan ook geblokkeert worden in het mechanisme onder de versnellingspook. Met vriendelijke groet, paardengek Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
DeBeek Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 bekent probleem bij de bakken van de scenic en megane is dat de bevestigingsbout van het 5e versnellings tandwiel lostrilt en er op een gegeven moment uitvalt met gigantische schade tot gevolg.
paardengek Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Misschien heb je hier wat aan: http://home.wanadoo.nl/uijen/MRBVJBJC.pdf Dit pdf file geeft weer hoe zo'n versnellingsbak eruit ziet en hoe te monteren c.q. te demonteren is. Met vriendelijke groet, paardengek Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Gast hummiesat Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Al eens op de Problemcar website gekeken?
metropar Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 gewoon de bak er onderuit halen en reviseren renault staat bekend om de (goede kwaliteit) van de versnellings bakken daarom zou ik er geen gebruikte onder doen kans is groot dat je dan weer zo problemen hebt gr metropar VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500, nokia9600 ,dbox2
p-p-s Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 heb je ook zo'n link voor renault trafic bouwjaar 2007 en van een master bouwjaar 2009??? groeten chris
Gast skystar Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Zou inderdaad eerst naar de synchromesh ringen kijken. Indien de koppeling versleten was zouden de problemen in iedere versnelling zich voor moeten doen. Martin
bash! Geplaatst: 4 maart 2010 Geplaatst: 4 maart 2010 Murdock, problemcar.nl is een echte aanrader. Er zit daar iemand (autoabc geloof ik) die erg veel verstand van renaults heeft en ook altijd wil helpen. There is nothing wrong with having a strong opinion... if it comes with an open mind!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen