Ga naar inhoud


Probleempje met versnelling van Renault Megane


Murdock

Aanbevolen berichten

Sinds enige tijd heb ik een probleempje met de versnellingsbak van mijn Renault Megane 1.9 dci diesel uit 2002.

Vaak als deze in de achteruit of in de 5e versnelling heeft gestaan heb ik moeite om hem weer in een gewone versnelling te krijgen. De oplossing is dan om de ring die je normaal omhoog tilt om hem in zijn achteruit te zetten, omhoog te halen en een paar keer de poke op en neer doen in zijn vrij. Iemand enig idee wat dit kan zijn???

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Murdock
Sinds enige tijd heb ik een probleempje met de versnellingsbak van mijn Renault Megane 1.9 dci diesel uit 2002.
Vaak als deze in de achteruit of in de 5e versnelling heeft gestaan heb ik moeite om hem weer in een gewone versnelling te krijgen. De oplossing is dan om de ring die je normaal omhoog tilt om hem in zijn achteruit te zetten, omhoog te halen en een paar keer de poke op en neer doen in zijn vrij. Iemand enig idee wat dit kan zijn???


Misschien de koppelingsplaten versleten ??

ik heb in het verleden ook wel eens last gehad met schakelen...ze hebben toen de olie vervangen / bijgevuld van de versnellingsbak omdat deze lekte

succes ermee...

mvgr,

djpetit

Rebox 9000HD, DM600; Twinmonoblock(19-23),78 cm Triax wok,Pioneer plasma scherm PDP436PE,Nikon D60,ps3 80 GB,, 9-9-9 getrouwd en trotse Pappa van de mooiste dochter ter wereld !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Misschien de koppelingsplaten versleten ??

 

ik heb in het verleden ook wel eens last gehad met schakelen...ze hebben toen de olie vervangen / bijgevuld van de versnellingsbak omdat deze lekte

 

Dan zou ik toch problemen moeten hebben met alle versnellingen. Ik heb verder geen problemen met schakelen tussen 1 t/m 4. Alleen als hij in de 5 of achteruit is geweest blokeert de bak soms.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of wat ik ook gehad heb met een peugeot 306:

 

De 5e versnelling blokkeerde. Ik kon onmogelijk in de 5 zetten. Eerder naar huis gegaan van me werk, toen was het probleem spontaan over ??

Twee dagen later spoot de olie uit de bak vandaan. Wat bleek:

De synchron-meshring van de 5 versnelling defect en daardoor is de boel "dood" gedrukt: scheurtje in de versnellingsbak.

 

Zonder een andere bak eronder te laten zetten, is het toch gerepareerd.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toch eerder het idee dat het met de overbrenging naar de bak te maken heeft. Ik heb echter geen idee hoe zo'n systeem werkt, wanneer je die ring omhoog pakt, is dat een apart stangetje ofzo?

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gesproken werkt dat bedieningssysteem met 2 of 3 stangen richting de bak. Die ring is ervoor om te verkomen, dat je per ongeluk in de achteruit schakelt, wanneer je bijvoorbeeld in de tweede / derde / vierde of vijfde versnelling rijdt. Dat voorkomt grote schade aan koppelingsplaten / versnellingsbak en motor.

De ring blokkeert gewoon de achteruitversnellings bediening. En dat kan inderdaad gaan via een aparte stang, maar kan ook geblokkeert worden in het mechanisme onder de versnellingspook.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon de bak er onderuit halen en reviseren

renault staat bekend om de (goede kwaliteit) van de

versnellings bakken

daarom zou ik er geen gebruikte onder doen kans is groot

dat je dan weer zo problemen hebt

 

gr metropar

VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500,

nokia9600 ,dbox2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou inderdaad eerst naar de synchromesh ringen kijken. Indien de koppeling versleten was zouden de problemen in iedere versnelling zich voor moeten doen.

 

Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Murdock,

 

problemcar.nl is een echte aanrader. Er zit daar iemand (autoabc geloof ik) die erg veel verstand van renaults heeft en ook altijd wil helpen.

There is nothing wrong with having a strong opinion... if it comes with an open mind!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...