Ga naar inhoud


Slimme meter weer omruilen voor ouderwetse Ferrarismeter?


AEO

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Enige jaren geleden heeft mijn electriciteitsleverancier bij mij een digitale slimme meter geplaatst, terwijl ik vroeger een analoge Ferrarismeter had (zo`n zwarte met schijf).

Ik vraag me af of men eventueel weer terug zou kunnen naar een gewone meter zoals vroeger, of dat je nooit meer terug kan.

Iemand enig idee?

 

Groetjes en bedankt.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast roger4007

ik doe al jaren graaf werk voor E-monteurs in het ENEXIS gebied

en zie alleen nog maar dat de digitale slimme meter gehangen wordt

en er zouden niet eens meer oude meters voorhande zijn, aldus de E-monteur

Link naar reactie
Delen op andere sites

De slimme meter registreert alleen maar in één richting, n.l. inkomende stroom!

Als mijn zonnepanelen (wel een klein systeempje) het op een zonnige dag druk krijgen, terwijl er niemand aanwezig is en er nauwelijks stroom gebruikt gaat worden, dan gaat Oxxio met de winst strijken.

Als ik ooit meer panelen zou gaan plaatsen, b.v. tweedehandsjes, dan is een analoge meter beter voor mij.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er is er maar een, die die vraag kan beantwoorden, je energie leverancier.

Leg hem het probleem eens voor!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast roger4007

en in die digitale slimme meter is wel een aansluiting voor teruglevering maar die zit weer verzegeld en als je een goede meter hebt zie je zteeds een andere stand B.V. dag en nacht en dan nog die van terug levering dan wel moet er op een knop gedrukt worden om dit uit telezen

post-50940-1318260770,7019_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het enige probleem bij een nieuwe meter, is dat de teruggeleverde energie wel niet met hetzelfde bedrag berekend zal worden, als de ingekochte energie.

 

En bij die ouderwetse meter was dat wel het geval.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast roger4007

een producent krijgt minder dan wat een consument betaalt,

zo zijn er diensten die betaald moeten worden door de consument.

inkoop en verkoop is in winkel ook niet het zelfde.

 

het onderhoud van het netwerk zal hoe dan ook betaald moeten worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: roger4007
een producent krijgt minder dan wat een consument betaalt,

Dit verschilt dus per land.

In Duitsland krijg je voor een teruggeleverde kWh. het dubbele betaald, in vergelijking met de door je ingekochte kWh.
Teruglevering doet ongeveer 40 - 50 Cent/kW.

Daardoor zie je in Duitsland steeds meer daken voorzien van "zonnecellen".

Helaas betalen alle consumenten binnenkort 8 cent extra "zonnecellen belasting" om deze subsudie te bekostigen.

In Frankrijk betaal ik aan het EDF totaal slechts ongeveer 8 cent/kWh, in Duitsland ondertussen tegen de 25 cent.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar met SDE subsidie krijg je in nederland ook 47,4 cent per kWh terug.. en dat gedurende 15 jaar.

 

Alleen een beetje jammer dat de overheid niet snapt dat de regeling het in de hand werkt dat slechts een zeer klein aantal consumenten uiteindelijk aanspraak maakt op de subsidie.

 

Door de regeling te beperken op bijvoorbeeld 2500Wp installaties zouden er tot 3 x meer mensen gebruik van kunnen maken.

 

Overigens brengen de meeste energie leveranciers slechts een klein bedrag in rekening voor het activeren van de teruglever meter in de digitale telwerken.

 

Dit is dus uiteindelijk nog interessanter dan een ouderwetse schijfmeter.

 

Gr,

 

BaZ

There is nothing wrong with having a strong opinion... if it comes with an open mind!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: AEO
De slimme meter registreert alleen maar in één richting, n.l. inkomende stroom!
Als mijn zonnepanelen (wel een klein systeempje) het op een zonnige dag druk krijgen, terwijl er niemand aanwezig is en er nauwelijks stroom gebruikt gaat worden, dan gaat Oxxio met de winst strijken.


Dan heb jij panelen van een jaar of vijf oud.

Wat je beschrijft zijn enorm veel klachten over geweest, maar uiteindelijk zijn de energiebedrijven alsnog over de brug gekomen, door ook terug geleverde stroom te salderen. Jou slimme meter had dus allang vervangen moeten worden door een slimme meter die twee standen heeft:

1. voor gebruik en
2. voor de opbrengst

Andere optie is een aparte digitale opbrengstmeter met aparte bemetering.

Ik zou daar heel snel achteraan gaan, wellicht is het met terug werkende kracht nog recht te trekken. Zonde wat je nu gemist hebt! Overigens zijn de Ferrarismeters nog wel refurbished verkrijgbaar. Kwam laatst een site tegen waar ze vanaf 10 euro per stuk kosten. Alleen worden dergelijke exemplaren niet geaccepteerd voor je bemetering, maar is meer aardig voor een nauwkeurige meting voor eigen gebruik. Verbruik van die dingen is iets van 8 Watt.

Overigens, hier 1600 Wp op het dak en binnenkort 2200 Wp.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...