Skysurfer Geplaatst: 10 maart 2010 Geplaatst: 10 maart 2010 Ik ben bezig zelf ethernetkabel aan te leggen een moet hiervoor de connectors zelf monteren. Nu heb ik 1 kabel klaar maar krijg er geen verbinding mee. Ik heb de kleuren volgens bijgeleverd schema aangesloten maar geen succes. Nu vraag ik mij af: bij 1 connector moet ik de blauw/witte en groen/witte omwisselen. Moet dat dan aan 1 kant of geldt dat voor beide uiteinden? Het schema: 1-bruin 2-bruin/wit 3-groen 4-blauw/wit 5-blauw 6-groen/wit 7-oranje 8-oranje/wit Moet ik dit dus zowel bij één uiteinde doen als de andere kant?
Kowalski Geplaatst: 10 maart 2010 Geplaatst: 10 maart 2010 Dit is het schema voor een standaard patchkabel (dus 1 op 1). Hierbij zijn dus beide zijden hetzelfde aangesloten: N.B. Op de afbeelding is de clip aan de achterkant. Probeer dat eerst eens. Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E
Skysurfer Geplaatst: 10 maart 2010 Auteur Geplaatst: 10 maart 2010 Ok, bedankt. Ze zijn dus 1 op 1 doorverbonden. Het is voor de verbinding van een modem naar een pc voor internet. Dan moet ik dus deze patchkabel gebruiken en geen cross-over?
Kowalski Geplaatst: 10 maart 2010 Geplaatst: 10 maart 2010 Klopt, de kabel tussen een PC en modem is een standaard 1 op 1 patchkabel. Een cross-over kabel heb je zelden nodig, bijv. als je 2 PC's rechtstreeks met elkaar verbindt. Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E
Psychosammie Geplaatst: 10 maart 2010 Geplaatst: 10 maart 2010 Zo'n crossover is inderdaad alleen voor directe koppeling van 2 PC's. Ik heb ooit 2 netwerkkaarten en een crossover kabel gekocht. Dat noemden ze een gamers setje. Overigens kosten kant en klare kabeltjes geen drol. Zelf knutselen loont alleen bij lange stukken of je moet het gewoon leuk vinden. Mijn ervaring is dat bij het kruisen van de draden de uiteinden niet meer even lang zijn. Dus eerst de draden in de goede layout vouwen en daarna kaarsrecht afknippen. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Gast raas Geplaatst: 10 maart 2010 Geplaatst: 10 maart 2010 Origineel bericht van: Psychosammie Overigens kosten kant en klare kabeltjes geen drol. misschien is het pvc-pijpje waar de kabel doorheen moet niet dik genoeg voor het blokje (heb dat ook wel eens gehad., of je wilt nog een extra patch kabel door een pvc-pijp heen trekken waar al 2 patch kabels doorheen lopen.. t'is lastig, maar het gaat. )
Skysurfer Geplaatst: 10 maart 2010 Auteur Geplaatst: 10 maart 2010 Inderdaad moeten de kabels door een pvc-pijp die in de kruipruimte ligt. Ik heb even een kant-en-klare kabel via de gang naar de kamer gelegd om te proberen en dan is het wel goed dus het zit hem in de kabel(s). Ook begon ik te twijfelen aan de montage van de connectors en daarom dit topic geopend. Bij mijn connectors zit een geleideblokje waar je de adres doorheen kan leiden zodat ze mooi naast elkaar liggen. Dan knip ik de overtollige uiteinden af op zo'n 12 mm, daarna plaats ik de connector en zorg dat de uiteinden helemaal voorin liggen en dan de connector aanknijpen met de tang. Zo zou het toch moeten werken. Ik zie nu ook dat er meerdere draadkleurschema's zijn maar zolang je de kleuren 1 op 1 doorverbindt maakt het eigenlijk niets uit, toch?
Kowalski Geplaatst: 10 maart 2010 Geplaatst: 10 maart 2010 Origineel bericht van: Skysurfer Ik zie nu ook dat er meerdere draadkleurschema's zijn maar zolang je de kleuren 1 op 1 doorverbindt maakt het eigenlijk niets uit, toch? Dat klopt gedeeltelijk. Weliswaar zijn elektronen kleurenblind maar de aderparen moeten wel goed liggen, zodat de signalen steeds over een getwist paar lopen. De aders zijn getwist om stoorsignalen op te heffen. Om problemen te voorkomen zou ik het standaard schema aanhouden. Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E
Psychosammie Geplaatst: 10 maart 2010 Geplaatst: 10 maart 2010 Inderdaad, je komt wat standaards tegen zoals 568A en 568B. Bovenstaande rechttoe rechtaan aansluiting was ik ook nog nooit tegengekomen. Er zijn dus meer standaards! Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Gast raas Geplaatst: 10 maart 2010 Geplaatst: 10 maart 2010 even vooropgesteld dat dit niet de meest nette manier is en dat er genoeg mensen zien die hier van gruwen (waaronder ikzelf), maar.... Pak die kant-en-klare kabel waarmee je getest hebt, en als die lang genoeg is, knip je 'm 20 cm na de connecter af. trek dan die kabel met het eind waar je de connector afgeknipt hebt door de pijp. verbind dan de zelfde kleuren weer met elkaar aan het stukje dat je er eerst afgeknipt hebt. (kroonsteentje, krimpkous) en dan zal het ook werken. ok.. de kabel ziet er wel niet uit.. (wellicht dat je het dan andersom kunt doen, dat je dat kroonsteentje/krimpkous in de 'meterkast' hebt.) (ook wel beter bekend als de 'plakband-methode' )
Psychosammie Geplaatst: 10 maart 2010 Geplaatst: 10 maart 2010 Ehhhh, wat is het voordeel hiervan? Dat tenminste 1 connector goed zit? Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Gast raas Geplaatst: 10 maart 2010 Geplaatst: 10 maart 2010 neen, dat allebei de connectors goed zitten. de afgeknipte (wellicht aangegoten) koppel je er weer aan.. alleen met de kabels... kleur-op-kleur. niet in de connector... (lezen is ook voor mij soms moeilijk) De TS gaf aan dat hij twijfelt aan de verbinding van de kabel in de connector. Deze methode ziet er niet uit, maar het gaat erom om zaken uit te sluiten (zoals een normale 'debug' methode verloopt)
Kowalski Geplaatst: 10 maart 2010 Geplaatst: 10 maart 2010 Origineel bericht van: Psychosammie Inderdaad, je komt wat standaards tegen zoals 568A en 568B. Bovenstaande rechttoe rechtaan aansluiting was ik ook nog nooit tegengekomen. Er zijn dus meer standaards! Ik heb even een en ander nagekeken. Het bovenstaande kleurenschema correspondeert met 568B. Dit is tevens tot heden de meest gebruikte standaard. Schijnbaar wordt echter nu voor alle nieuwe installaties de 568A standaard aanbevolen: Functioneel maakt het verder geen verschil zolang je maar aan beide kanten dezelfde standaard gebruikt (568A of 568B). Om een cross-over kabel te maken, gebruik je een 568A aansluiting aan de ene kant en 568B aansluiting aan de andere kant. Ik gebruik overigens altijd een eenvoudige netwerkkabeltester (zo eentje als deze) om naderhand te testen of alle aders goed aangesloten zijn. Wat betreft de plakband methode: doordat de aders nu niet meer netjes getwist zijn, zul je wel een hogere storingsgevoeligheid creëren. De kabel voldoet dan niet meer aan (bijv.) de CAT 5E of 6 standaard. Of dat in de praktijk tot problemen zal leiden, tja, daar kun je over twisten. Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E
Gast raas Geplaatst: 10 maart 2010 Geplaatst: 10 maart 2010 Origineel bericht van: Frank67 tja, daar kun je over twisten. heheheh... mooie woordspeling... tja.. daar komen heel veel factoren (kwaliteit, lengte, storingsbronnen e.d.) bij kijken, en daar zal iedereen ongetwijfeld zijn eigen mening over hebben. De eigen ervaring hierin telt voor iedereen voor zich. (heb zelf in huis een 5m lange kabel (cat5) 4 paartjes, dus 8 draadjes gebruikt voor 2x 100mbit kabel. ik behaal op deze kabels de 'volle snelheid', maar kan me zeer goed voorstellen dat het dan een stuk storingsgevoeliger wordt.) ook zal ik de dag dat ik m'n gigabit netwerk 'niet aan de praat kreeg' nooit vergeten.. iedere keer een connectie van 100mbit.. zelfs met een 2 meter kabeltje. Nu was dat kabeltje al heel erg oud, dus een ander kabeltje gepakt en toen ineens wel 1gbit verbinding. . Sindsdien denk ik nooit meer: 'koper=koper'
Tonskidutch Geplaatst: 10 maart 2010 Geplaatst: 10 maart 2010 moses kriebel als je al een ethernet kabel cat5 6 7 of wat meer hebt getrokken met de trekveer door een loze leiding buis, dan maak je toch echt geen kroonsteentjes of plakband flauwekul ertussen dan gebruik je meteen de correcte krImp-tang en zet er volgEns de reeds toegevoegde afbeeldingen een RJ plugje aan. veel academisch gezever als de oplossing bekend is en toepasbaar voor de TS (topic starter) ciao Nothing Compares 2U Jimmy Scott
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen