Gast zzzzzzz Geplaatst: 10 maart 2010 Geplaatst: 10 maart 2010 Ik vroeg mij af, gezien je regelmatig leest dat de journaling opties van ext3 voor extra schijftoegang zorgen, en dat op zijn beurt voor haperingen in de opnames kan zorgen, of dat het dan niet mogelijk is om het oudere ext2 in te zetten ? Dus mijn vragen : 1. Kan dat ? 2. Zitten hier beperkingen aan filegrootte, partitiegrootte of schijfgrootte aan verbonden die je niet hebt bij ext3 ? 3. Ga ik daar voor de rest iets nadelings aan merken bij het gebruik van een 800/8000 ? 4. Hoe kan ik van ext3 naar ext2 gaan, of moet ik herinstalleren, zo ja, waar moet ik dat ergens kiezen ?
Gast MiLo Geplaatst: 10 maart 2010 Geplaatst: 10 maart 2010 Origineel bericht van: zzzzzzz Ik vroeg mij af, gezien je regelmatig leest dat de journaling opties van ext3 voor extra schijftoegang zorgen, en dat op zijn beurt voor haperingen in de opnames kan zorgen, of dat het dan niet mogelijk is om het oudere ext2 in te zetten ? Is wel een beetje "kort door de bocht". Met 8 gelijktijdig lopende opnames is het geen probleem om ext3 te gebruiken op een simpel laptop schijfje. Je krijgt wel eens haperingen als je een file wist tijdens een lopende opname, maar dat probleem heeft ext2 ook. In OpenPLi is dat opgelost met de slimme trashcan.1. Kan dat ? Ja.2. Zitten hier beperkingen aan filegrootte, partitiegrootte of schijfgrootte aan verbonden die je niet hebt bij ext3 ? Nee. Simpel gezegd, ext3 = ext2 + journal. Een ext2 systeem kan een ext3 (of ext4) disk lezen en schrijven.3. Ga ik daar voor de rest iets nadelings aan merken bij het gebruik van een 800/8000 ? Ja, als de stroom uitvalt is de kans op een corrupt/onbruikbaar filesystem veel groter. Bij ext3 is die kans bijna nihil.4. Hoe kan ik van ext3 naar ext2 gaan, of moet ik herinstalleren, zo ja, waar moet ik dat ergens kiezen ? Herformatteren is het makkelijkst. Met fs-utils zou je 'live' moeten kunnen omzetten, weet niet of die in de feed van je image zit. Mijn advies: Niet doen.
DRK Geplaatst: 10 maart 2010 Geplaatst: 10 maart 2010 Heb mij dit idd ook al eens afgevraagd maar blijf nu lekker op ext3
Gast zzzzzzz Geplaatst: 10 maart 2010 Geplaatst: 10 maart 2010 Bedankt, Milo, vooral dat risico op gegevensverlies is natuurlijk een goede reden om het niet te doen.
tajvdz Geplaatst: 28 juli 2011 Geplaatst: 28 juli 2011 ik kwam dit topic tegen. maar hoe zit het nu met ext4? ik zag in mijn harddisk menu dat je ext3 kon omzetten naar ext4. wat voor voordelen heb je daar van?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen