Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik moet dit nu ff van me afschrijven, ik zit hier nu helemaal te trillen....

Ik erger me al enorme tijd aan fietsers die tegen het verkeer inrijden op de verkeerde kant van het fietspad. In mijn geval, als ik naar huis rij, kan ik een shortcut nemen, rotonde verkeerd omnemen en dan 20 meter tegen het overige fietsverkeer inrijden. Ik denk dan.....rij ff 20 mtr door en doe het zoals het moet. (ff voor de duidelijkheid, fietsers hier in Leeuwarden hebben op bepaalde rotondes voorrang op al het andere verkeer...)

Jullie raden het waarschijnlijk al.......kom net van de supermarkt in de auto en nader een voorrangsweg met daarbij aan beide zijden 2 fietspaden. Wat doe ik als automobilist...ik kijk naar links of er fietsers aankomen, nee dus. Dus ik rij door naar de haaientanden......BOEM...... een dame op de fiets met een klein meisje kwamen dus van rechts, die reden dus eigenlijk op het verkeerde fietspad. Moeder en dochtertje vielen op de hoofdrijbaan, waar op DAT moment gelukkig geen auto of bus aankwam...

Uiteraard ben ik uitgestapt en heb me bemoeit met het kleine meisje, terwijl moeder fiets etc van de hoofdrijbaan afhaalde met de vele verontschuldigingen....IK BEN FOUT...IK WEET HET... Ik heb deze mensen geholpen van de weg af te komen, fiets zat in de kreukels...

Later thuis dacht ik wel, wie is hier nu fout ? ik weet dat je als automobilist tegenover een fietser eigenlijk altijd fout zit, maar dit is toch eigenlijk onrecht ?

MMMMMMM, sorry, moest dit nu ff kwijt.

Ronald

• Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

• Moderator
Geplaatst:

Helaas, nederlands verkeersrecht.

Er zijn in Nederland fietsers, die bewust de regels aan hun laars lappen, omdat de automobilist toch altijd fout zit.

Verhuis naar Duitsland, daar werkt het in dit geval als volgt.

De duitse rechter oordeeld in het door jou beschreven geval als volgt:

De fietser is fout, omdat hij door het aan de verkeerde kant van de weg fietsen, bewust het risico neemt, niet gezien te worden door een automobilist.

De automobilist is ook fout, omdat hij er rekening mee moet houden, dat er een spookrijdende fietser aan kan komen.

Omdat jullie allebei fout zijn, komt een ieder voor zijn eigen schade op.

Aldus de duitse rechter.

Ikzelf heb ooit een fietser zonder licht over het hoofd gezien.

Gelukkig zag de fietser in, dat wanneer hij in het donker zonder licht rijdt, het risico door hem werd uitgelokt, en hij daarvan dan ook de konsekwenties moest dragen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
Origineel bericht van: ronaldsl
wie is hier nu fout ? ik weet dat je als automobilist tegenover een fietser eigenlijk altijd fout zit, maar dit is toch eigenlijk onrecht ?

Tja, er is vaak niet maar één weggebruiker "fout".

De fietser mag het fietspad niet verkeerdom nemen, maar de automobilist moet de fietser voorrang geven (haaientanden op de weg). Er zijn immers ook wel eens fietsenpaden die in 2 richtingen gebruikt worden en dus moet je altijd alert zijn.

Zal zeker even schrikken zijn geweest, maar naar ik begreep zijn er geen doden of gewonden gevallen, gelukkig maar. whistle

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Geplaatst:

Liep laatst over een zebrapad hier in de stad Enschede. Deze zebra ligt op een singel ( hoofdrotonde weg ). Nou heb toen een trap gegeven tegen een auto die mij bijna van de sokken reed...

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

Geplaatst:

Je bent als automobilist niet 'fout', maar je bent wel aansprakelijk in zo'n geval. Hoe krom kan het zijn. Het geeft fietsers een vrijbrief om maar wat te doen. Hier in Apeldoorn rijden door de soort fietspaden en de inrichting ook alle fietsers kriskras. Je moet ogen overal hebben, zeker ;s avonds als ze ook nog geen licht hebben of slechts een ledje op een jas gespeld.

Wat niet beter wordt, blijft niet goed.

Geplaatst:

En dan heb je nog geluk dat de fietser direct aangaf fout te zitten en dat je niet verrot werd gescholden.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Geplaatst:

Ik rijd dagelijks in het centrum van Amsterdam.

Ik moet meerdere malen hardop tot 10 tellen omdat de FIETSERS me het bloed onder de nagels vandaan zuigen!

1 richtings verkeer pff niet voor fietsers, links heeft voorang.

Ik rij met een kind op de fiets dus ik kan me fiets voor je auto gooien, de auto moet toch wel stoppen.

Ik heb al meerdere malen fietsers van hun siokken gereden, en het spijt mij te zeggen dat het mij helemaal niets meer doet.

Ik probeer tegenwoordig waar mogelijk ook gewoon mijn voorang af te dwingen...

En geen licht betekend sorry ik zag je niet.

Kinderen buiten beschouwing gelaten natuurlijk.

Poe hee zelfs als ik dit schrijf raak ik weer opgef@#@#\

1,2,3,4.5......

Gast hummiesat
Geplaatst:

Ik erger me aan rooie Saabrijders die met een slakkengang over de linkerbaan karren en over het teruggaan naar rechts al net zo lang doen als een 100 jarige er over doet om een marathon te lopen. En dat terwijl die *censuur* al minstens 3 keer naar rechts had gekunt.

Geplaatst:

En wat te denken van die voetgangers die vlak voordat je aan komt rijden via het fietspad bij de rotonde (al dan niet met hondje) stug(!) oversteken alsof ze een zebrapad oplopen. Ik heb zo'n levensmoede bijna eens op de motorkap gehad.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Geplaatst:

Ik heb zelfs een keer flink op mijn lazer gehad van de rijinstructeur, omdat ik met mijn BE les een oud vroutje voor wou laten gaan bij een soort van fietspadachtige oversteek plaats, onder het motto "als het er niet lekker blond uitziet moet je gewoon doorrijden" blush

een Sony 40W4500, 2x ipbox 9000, Triax 110, Moteck SG-2100 A ontvangst van 53,1 Oost t/m 24,5 West en een Logitech Harmony Remote 785 (ideaal)

• Moderator
Geplaatst:

Wat je rij-instructeur je nooit verteld heeft, is dat het oude vrouwtje zijn schoonmoeder was. :D

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Ook hier in het dorp denken mensen dat een rotonde linksom een stuk korter is dan rechtsom.

Ook ik vergeet bij een rotonde te letten op spookfietsers.

Een tijdje geleden had ik zelfs bijna de pastoor te pakken en die zijn er toch al zo weinig meer.

Ik werk regelmatig naast een middelbareschool.

Probeer daar maar eens geen ongeluk te krijgen.

Ze fietsen met z'n zessen naast elkaar en zijn verontwaardigd als er een tegenligger aankomt waar ze voor opzij moeten.

Inhalen probeer ik al jaren niet meer en ik neem het voor lief dat ook fietsers van links of uitkomend uit de struiken of tussen 2 geparkeerde auto's voorrang hebben.

Het beste wat je kan doen is gewoon rustig blijven.

De gemeente gaat het nu oplossen met wat meer bochten in de weg te maken en verkeersdrempels en een snelheidsbeperking van 30km/u.

Een fietspad is te duur bevonden ondanks dat alle partijen hier voorstander van waren.

Geplaatst:

Het blijkt dus wel, dat IK niet de enige ben, die me aan dit soort dingen ENORM stoort. Maar, wat me dan wel wel stoort is dat ik als automobilist eigenlijk altijd de lul ben. Verkeerde kant fietspad, geen licht...maar IK ben de lul....

Ik rij zelf fiets, motor en auto, dus ik weet waar ik over praat. (vooral als motor rijder, van de week in het nieuws.... 17X zoveel kans op....)

IK merk/lees aan de reacties dat er meer zijn die zich hier enorm aan ergeren.

Ronald

O ja........

ik ben nu werkloos, maar hoop zeer binnenkort de opleiding............rijinstructeur te kunnen volgen....... ha ha ha

Geplaatst:

Nou ik word anders regelmatig door auto's aangevallen terwijl ik netjes in de juiste richting over de rotonde fiets... O ja, en ik ben ook al aangereden door een bus ik ben ongeveer een jaar bang geweest voor bussen frown

Geplaatst:

Hier in Leeuwarden zijn verschillende rotondes in de stadskern gebombardeerd tot voorrang kruisings/rotondes voor fietsers. Dit allemaal om het FIETSverkeer te bevoordelen voor het milieu. Het gevolg is dat er NU voor vele verschillende rotondes hier vanaf een uur of 3 a 4 enorme rijen auto's staan...........die staan maar te wachten, en maar lekker uitstoten... (en natuurlijk ook smorgens..) Mensen uit Leeuwarden of omgeving zullen de situatie herkennen.

Maar afgezien van bovenstaande, je wordt als automobilist VERPLICHT om overal ogen te hebben, terwijl die fietsers maar doen, bovendien wordt daar ook niet tegen opgetreden. Ik moet eens in de auto mn richting niet aan doen.... Trouwens, als ik op de fiets zit (durf het bijna niet te zeggen...) steek ik mn hand NOG uit...

Greet,

Ronald

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen