Ga naar inhoud


Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Origineel bericht van: Herco
Origineel bericht van: vincent1971
Origineel bericht van: Herco
Origineel bericht van: vincent1971
Liep laatst over een zebrapad hier in de stad Enschede. Deze zebra ligt op een singel ( hoofdrotonde weg ). Nou heb toen een trap gegeven tegen een auto die mij bijna van de sokken reed...


Als dat mijn auto was had ik je alsnog 100% zeker van de sokken gereden. wink



Ach dan kom ik je wel weer tegen bij de (rijdende) rechter


Dus volgens jou sta je in je recht als je tegen de auto aan trapt van een bestuurder die jou over het hoofd heeft gezien. wink

edit:iemand express van de sokken rijden mag natuurlijk ook niet, dat kan ik zelf ook nog bedenken smile



Een voetganger over het over het hoofd zien die op een zebrapad loopt door een automobilist????
Zie ik iets over het hoofd????
Een zebrapad is in het leven geroepen om als voetganger een veilige oversteekplaats te garanderen. Over het hoofd zien wordt hoe dan ook bestraft. En als iemand me dan over het hoofd ziet reageer ik uiteraard in paniek.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 


  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Gast hummiesat
Geplaatst:

Jij draagt bij voorkeur schoenen met stalen neus?

Geplaatst:

Vincent heeft gelijk. Als je als automobilist niet zeker weet of het zebrapad vrij is, moet je gewoon langzamer rijden of stoppen zodat je meer tijd hebt om te kijken.

 

Die 80 km is een maximum snelheid, het is niet aan jou om te bepalen wat veilig is voor je voorganger.

Gast hummiesat
Geplaatst:
Citaat:
Vincent heeft gelijk. Als je als automobilist niet zeker weet of het zebrapad vrij is, moet je gewoon langzamer rijden of stoppen zodat je meer tijd hebt om te kijken.

Hoe weet je niet zeker of een zebrapad vrij is? Er loopt iemand of er loopt niemand.
Maar als jij daadwerkelijk vindt dat het gerechtvaardigd is om naar een auto te gaan trappen dan kan ik je vertellen dat het het laatste is wat je doet als je het bij mij flikt. En ja, ik stop als er iemand oversteekt op een zebrapad. Ik stop zelfs voor een overstekende eend, ook al gebruikt die niet het zebrapad.


Citaat:
Die 80 km is een maximum snelheid, het is niet aan jou om te bepalen wat veilig is voor je voorganger.

Je bent er zelf zo een zeker?

Laat me niet lachen zeg. Als je een auto hebt waarin het niet veilig is om 80 te rijden moet je deze naar de sloop brengen.
Er is ook nog een regel over het overige verkeer niet onnodig hinderen. Als je niet gewoon de max. snelheid wilt rijden ga dan fietsen of met de bus. Iemand die, wat ik dan noem, te langzaam rijdt is zeker zo gevaarlijk, zo niet gevaarlijker, dan iemand die te snel rijdt.
Geplaatst:

Het wordt nu wel een beetje zielig hoor. Waar heb ik het over trappen? Wat weet jij van mijn auto, rijstijl, etc.. af?

 

Dat max snelheid verhaal is ook onzin.

 

Je komt zelf aan met het voorbeeld van iemand die 75 km/u rijdt ipv 80 km/u. Als je deze pech over een afstand van 20 km zou hebben, zou dit 1 minuut in aankomsttijd schelen!

 

En jij voelt je dan gehinderd?

 

Get a life.

Gast hummiesat
Geplaatst:

Jij hebt het niet over trappen, maar Vincent wel. En die geef je gelijk.

 

Ik weet (gelukkig) niks van jouw rijstijl af. Ik vroeg niet voor niks "Jij bent er zeker ook zo een?".

 

En ja ik voel me dan gehinderd. En ik ben niet de enige.

Geef mij eerder een goede reden waarom je structureel te langzaam zou gaan rijden en medeweggebruikers zo onnodig gaat hinderen.

 

 

Geplaatst:
Origineel bericht van: hummiesat
Jij hebt het niet over trappen, maar Vincent wel. En die geef je gelijk.

Ik weet (gelukkig) niks van jouw rijstijl af. Ik vroeg niet voor niks "Jij bent er zeker ook zo een?".

En ja ik voel me dan gehinderd. En ik ben niet de enige.
Geef mij eerder een goede reden waarom je structureel te langzaam zou gaan rijden en medeweggebruikers zo onnodig gaat hinderen.


Omdat het, helaas, mag.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Gast hummiesat
Geplaatst:
Origineel bericht van: Sjattuh
Omdat het, helaas, mag.


Ja, Koos Spee heeft alleen maar een te hoge snelheidsfobie en onnodig hinderen van het overige verkeer boeit hem niet zo.

Nog zo'n irritante:
Figuren die richtingaangeven naar links als ze een rotonde oprijden.
Waar sla je in godsnaam linksaf bij het oprijden van een rotonde?

En nog een:
Van die figuren, veelal vrouw, die bij een rotonde gaan staan te wachten tot er iets aankomt waarop ze moeten wachten.
Geplaatst:
Origineel bericht van: hummiesat
Nog zo'n irritante:
Figuren die richtingaangeven naar links als ze een rotonde oprijden.
Waar sla je in godsnaam linksaf bij het oprijden van een rotonde?
Wat is daar nou zo irritant aan?
In mijn lestijd werd geleerd dat als je een rotonde driekwart neemt dat je dan links aan geeft.
Auto's die staan te wachten weten tenminste waar ze aan toe zijn.
Het is veel irritanter als je voor niets staat te wachten op een auto die afdraait zonder richting aan te geven.

Tegenwoordig rijden ze met mistlichten aan maar een richtingaanwijzer schijnt te moeilijk te zijn.
Gast hummiesat
Geplaatst:
Citaat:
Richting aangeven op een rotonde

Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting. Bij het verlaten (afslaan) van de rotonde is het wel verplicht richting aan te geven naar rechts. Bij het verlaten van een rotonde moet u bestuurders die de rotonde blijven volgen laten voorgaan.


Geplaatst:
Citaat:
Richting aangeven bij/op een rotonde
Richting aangeven Linksaf

* Als je voorsorteert naar links bij naderen en oprijden van de rotonde
* Richtingaanwijzer uit zodra je op de rotonde bent.
* Naar rechts: een kwart voor je de rotonde wilt verlaten.


Dus wel richting aangeven naar links voordat je de rotonde oprijdt. Richting naar rechts voordat je de rotonde af gaat.

tijden veranderen, ik kan me namelijk niet herinneren dat ik toen ik mijn rijbewijs haalde dit zo was, ik heb me dit dan ook volledig moeten aanleren tijdens mijn opleiding tot rijinstructeur.

Ik heb bovenstaand zo van de eerste en tweede hit met google gehaald.
Heb nog even in het theorieboek gekeken wat mijn leerlingen ook hebben. En daar staat hetzelfde in.
dus rotonde 3/4 vooraf richting naar links op de rotonde mag hij weer uit.
Geplaatst:

Sta je daar te wachten om een voorrangsweg op te mogen rijden met de fiets, komt er een auto aan die op het allerlaaste moment een richtingaanwijzer aan doet...grrr

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Gast hummiesat
Geplaatst:
Origineel bericht van: Outta space
Citaat:
Richting aangeven bij/op een rotonde
Richting aangeven Linksaf

* Als je voorsorteert naar links bij naderen en oprijden van de rotonde
* Richtingaanwijzer uit zodra je op de rotonde bent.
* Naar rechts: een kwart voor je de rotonde wilt verlaten.


Dus wel richting aangeven naar links voordat je de rotonde oprijdt. Richting naar rechts voordat je de rotonde af gaat.

tijden veranderen, ik kan me namelijk niet herinneren dat ik toen ik mijn rijbewijs haalde dit zo was, ik heb me dit dan ook volledig moeten aanleren tijdens mijn opleiding tot rijinstructeur.

Ik heb bovenstaand zo van de eerste en tweede hit met google gehaald.
Heb nog even in het theorieboek gekeken wat mijn leerlingen ook hebben. En daar staat hetzelfde in.
dus rotonde 3/4 vooraf richting naar links op de rotonde mag hij weer uit.

Mijn citaat was inderdaad de 2e hit op google. wink

Buiten dat leggen jullie nu weer de nadruk op het driekwart rondgaan, maar ik zie er genoeg die het alleen al doen bij het oprijden en er dan vervolgens bij een kwart al weer af gaan.

Nog een citaat van Autoweek:
Citaat:
Er bestaan globaal gezien twee soorten rotondes. De traditionele verkeerspleinen, aangeduid door het ronde, blauwe bord met de drie witte pijltjes, zijn knooppunten van wegen in een cirkelvorm waarbij het verkeer in een rondgaande beweging tegen de klok in rijdt. De wegen die naar deze grote pleinen toeleiden, zijn doorgaans breed (voorbeelden: rotonde bij Alkmaar aan het eind van de A9 en knooppunt Leenderheide bij Eindhoven (A2/A67)). Als de weg ernaartoe uit een brede rijbaan met meerdere rijstroken bestaat, dan moet u precies hetzelfde handelen als bij het naderen van een "gewoon" kruispunt. Dus tijdig voorsorteren, waarbij het naar links richting aangeven bij bijvoorbeeld het driekwart berijden niet mag worden vergeten. Dat is compleet anders bij de zogenaamde mini-rotondes die tegenwoordig op veel plaatsen worden aangelegd, want de rijbanen die naar deze rotondes toeleiden, zijn normaliter smal. Als u het pleintje half- of driekwart rond wilt berijden, is het niet noodzakelijk richting aan te geven al bij het oprijden van het plein. Het van rechts komende verkeer en verkeer dat achter u rijdt, weet immers dat u het plein wilt oprijden. Maar het verkeer van rechts moet wel weten wát u wilt. Dat moet namelijk beslissen of het, afhankelijk van uw tempo, eventueel nog vóór u het plein op kan rijden of dat het moet wachten. Als u geen richting aangeeft, zullen zij ervan uitgaan dat u op het plein blijft en dan heeft u voorrang. Daarom moet u meteen laten weten of u van plan bent het plein al bij de eerste afslag te verlaten. Zodat zij kunnen doorrijden. Voor rechtsaf (kwart rond) moet u de richtingaanwijzer (naar rechts) daarom wél al aanzetten op de toeleidende weg. Tijdig richting aangeven vóór het verlaten van het plein dient dus een belangrijk, verkeersinzichtelijk doel. Daarbij gaat het niet alleen om de starre regeltjes van wel of niet knipperen, maar ook om een vlotte doorstroming. (IB)

Zie het verschil tussen een verkeersplein en een (mini)rotonde niet over het hoofd.
Geplaatst:

Je ziet onderweg een hoop dingen van mensen die onduidelijkheden veroorzaken. Gedrag bij een rotonde is één.

Ook op een drukke gelijkwaardige kruising weten mensen vaak niet meer wat ze moeten doen en laten spontaan auto's van links voor.

 

zijwegen met een uitritconstructie (vaak 30km zone met drempel) zijn ook altijd leuk(je hebt geen voorrang als je van zo'n zijweg komt)

En dan heb ik het nog niet over invoegende auto's op de snelweg.

Mensen die het ritsen niet snappen en een middelvinger geven aan degene die het goed doet(die gaat ritsen vanaf het bord "hier ritsen")

 

en dan zie ik meer dan een gemiddelde automobilist :-)

 

 

Geplaatst:
Origineel bericht van: hummiesat
Citaat:
Richting aangeven op een rotonde

Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting. Bij het verlaten (afslaan) van de rotonde is het wel verplicht richting aan te geven naar rechts. Bij het verlaten van een rotonde moet u bestuurders die de rotonde blijven volgen laten voorgaan.




Bij sommige rotondes gebeurd het maar zelden dat er verkeer 3/4 van de rotonde neemt. Plaatselijk ken ik er een paar in een belangrijke verbindingsroute, en iedereen verwacht kennelijk dat je daar na een halve rotonde je weg gewoon vervolgd. Als ik daar "links" af moet, dus 3/4 van de rotonde dan gebruik ik inderdaad weleens mijn richtingaanwijzer naar links. Dan weet de tegenligger dat ik op de rotonde blijf, en dat het verstandig is te wachten tot ik voorbij ben... UIt bovenstaande verhaal blijkt ook dat het mag, "niet verplicht" is iets anders als "niet toegestaan".

T B

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...