Ga naar inhoud


Werklamp met 160 witte LEDs vs. bouwlamp


vGnp

Aanbevolen berichten

Binnenkort komt er bij een Duitse grootgrutter een z.g. werklamp in de aanbieding, met daarin 160 witte LEDs.

Volgens de opgave in de reclame: met lange levensduur, grote lichtkracht en gering stroomverbruik (ca. 8 watt)

Nu ben ik lid bij een schietclub, en we hebben daar 300W bouwlampen hangen voor doelverlichting.

Je snapt waarschijnlijk wel dat de stroomrekening met een aantal van die lampen lekker ( eek ) oploopt.

 

Daarom zit ik nu (ik ga voor de club ook over de centjes) met meer dan bovengemiddelde interesse naar die aanbieding te kijken.

Ik heb echter nul komma nul ervaring met al die nieuwe LED producten, en heb een paar vraagjes:

 

- Is de lichtopbrengst van die LED lamp te vergelijken met die van een bouwlamp?

- Is het (soort) licht van zo'n lamp te vergelijken met dat van een bouwlamp?

- Heeft er iemand ervaring met een LED werklamp en kan er iets over zeggen?

- Zijn er (misschien) andere redenen om af te zien van de aankoop?

 

vGnp

 

 

 

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Gelezen op een van de vele bronnen op internet:

 

Gloeilamp: 10 Lumen / Watt

Halogeen: 7 Lumen / Watt

Spaarlamp: ~55 Lumen / Watt

LED: 55 – 161 (!) Lumen / Watt

 

Zoals je kunt zien zit er een behoorlijke range in de lichtopbrengst van een LED. Dit is namelijk sterk afhankelijk van een aantal factoren. Een belangrijke factor is het soort halfgeleidermateriaal waarvan de LED is gemaakt. Een tweede punt is de kleur, een witte LED (van bijvoorbeeld 5.000K) is aanzienlijk efficiënter dan een warm witte LED (3.000K), 1,5x meer licht is geen uitzondering. Als laatste is de fabrikant van belang, de een maakt gewoonweg betere LEDs dan de ander.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cees,

 

Duidelijk verhaal. Dank voor de info.

Ik was ondertussen even zoeken op het internet, en vond (volgens mij dezelfde) deze lamp met specs.

Alleen zeggen die milli candela's mij dan weer niets...

 

Edit: Hier gaat het over 15 Watt i.p.v. 8 Watt, maar alles beter dan die 300 Watt dacht ik zo laugh

 

vGnp

 

 

 

post-40989-1318260797,3954_thumb.jpg

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Alsjeblieft:

 

De candela is verwant aan de eenheden lumen en lux. De eenheid lumen wordt gebruikt voor de totale lichtstroom in een lichtbundel. Een lichtbundel met een sterkte van 1 candela en een ruimtehoek van 1 steradiaal (voor een kegelvorimge bundel komt dit komt overeen met een openingshoek van 65,5°) heeft een totale lichtstroom van 1 lumen. 1 candela is dus gelijk aan 1 lumen per sterradiaal. Wanneer een bundel met een sterkte van 1 lumen op een oppervlak van 1 vierkante meter valt geeft dit een verlichtingssterkte van 1 lux. 1 lux is dus gelijk aan 1 lumen per vierkante meter.

 

[bewerk] Van (milli)candela naar lumen

 

Om de lichtstroom (in lumen) uit te rekenen neemt u de lichtsterkte (in candela) en vermenigvuldigt met de ruimtehoek die bij de stralingshoek van de lamp hoort (zie MR16). Omdat de ruimtehoek in steradialen van een lamp meestal keiner dan 1 is het handiger één gedeeld door de ruimtehoek te nemen en daardoor te delen.

Voorbeeld: 590.000 mcd = 590 cd. Een lamp met een stralingshoek van 40° heeft een lichtstroom van 590/2,64 = 223,48 Lumen.

 

 

Wikipedia, eenheid lumen

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger drukte ze de lichtopbrengst uit in het aantal kaarsen.

1000 MCD staat gelijk aan 1 kaars licht.

 

Citeer nog even een stukje van een winkel waar ze spots verkopen;

 

Citaat:
GEM20 230V~ en slechts een paar cent energie verbruik per jaar. De levensduur is 100.000 uur dus minstens 20x langer dan spaarlampen en kan zonder vervanging bijna 12 jaar continue branden. Past in een gewone E27 Edison lampfitting en wordt absoluut niet warm. Lichtopbrengst 220.000 MCD fel wit (daglichtkleur) 31 lumen!

 

Een normale gloeilamp van 60 watt is gelijk aan 600 Lumen.

 

Dat vraagt natuurlijk om een verklaring, daar je anders bijna 20 spots nodig hebt.

 

Komt de volgende citaat;

 

Citaat:
Het licht van de Ledlamp lijkt welliswaar minder maar levert op de plaats waar het nodig is dezelfde lichtsterkte. Een Ledspot verlicht daardoor bijvoorbeeld slechts een oppervlak van 3m² terwijl een gloeilamp een oppervlak van 30m² met dezelfde lichtsterkte verlicht.

 

De eerder genoemde GEM 20 is een ledSPOT en geen 360 grd (led)lamp, daar deze er echter wel zijn.

 

Een voordeel van de kleurtemperatuur (nl daglicht) komt alleen maar ten gunste van de schietbaan, inzake het hogere contrast.

 

De prijzen (aanschaf en verbruik) hieronder. Prijzen aanschaf lamp bij benadering.

 

kWh prijs 0,18..................prijs....branduren...kwh p.jr....lampen/jr...totaal

Gloeilamp 60W 600lumen......€ 0,80...1000........€ 94,61......€ 7,20...€101,81

Spaarlamp 7W 250 lumen......€ 3,95...8760........€ 11,03......€ 3,95...€ 14,98

GEM20 ledlamp 31 lumen......€12,95...100000......€ 1,58.......€ 1,08...€ 2,48

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik een LedOholic ben verwacht ik er geen wonderen van.

Oké, ze kunnen tegenwoordig complete huizen in het licht zetten

(buiten) en straatverlichting gaat nu ook zéér mondjesmaat

vervangen worden. Maar het is nog zeker niet uitontwikkeld.

 

Wees voorzichtig met de aanschaf, als de lichtopbrengst tegenvalt

kost het de vereniging alleen maar meer geld. En denk ook aan

de kleurtemperatuur. Wanneer er veel lichtopbrengst wordt

gevraagd dan past men meestal helderwitte leds toe hetgeen vaak

naar een kille kleur toegaat.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de werklamp met leds is een flood model , dus het licht wordt verspreid , de lamp met een 300 watt halogeen is een SPOT , deze bundelt zijn lichtsterkte binnen een zone , dat kun je zien aan de reflector van de spot die je nu gebruikt , deze is redelijk diep , en de reflector van de led lamp die je vernoemt is VLAK , er zal dus geen gebundeld licht op je doel schijnen

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast roger4007
Origineel bericht van: katwezel
de werklamp met leds is een flood model , dus het licht wordt verspreid , de lamp met een 300 watt halogeen is een SPOT , deze bundelt zijn lichtsterkte binnen een zone , dat kun je zien aan de reflector van de spot die je nu gebruikt , deze is redelijk diep , en de reflector van de led lamp die je vernoemt is VLAK , er zal dus geen gebundeld licht op je doel schijnen


en ik maar denken dat een LED meer naar een kant straalt net als op de foto

post-50940-1318260797,6576_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een aantal ledlampen van 6W in mijn huis ter vervanging van halogeen spots

 

6W voelt aan als zo een 45W halogeenspot,

maar het licht is helderder minder difuus

 

en het voordeel is dat je altijd even een spot vast kan pakken en ergens anders kan richten mocht je dat willen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is dan weer zo'n fijn dilemma. Ik snap Con's wijze woorden wel, en ook het advies van MacGuinness om eerst ééntje te kopen.

Maar stel dat ik er ééntje koop en het blijkt perfect te bevallen, dan zul je net zien dat als ik weer bij die grootgrutter in de winkel kom dat ze op zijn, en misschien wel niet weer in het assortiment komen.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

LED technologie voor thuis gebruik is al redelijk doorontwikkeld en kan al goed worden toegepast. Echter voor plaatsen waar veel licht noodzakelijk is zou ik persoonlijk op dit moment niet kiezen voor LED verlichting.

Een Osram Endura lamp in een "schijnwerper" armatuur zal veel efficienter wezen. Als je de "zwakste" versie neemt van 70W, welke een opbrengst heeft van ~80 lumen/Watt, dan heb je 5600 lumen tot je beschikking. Terug rekenend naar je halogeen schijnwerpers van 300W; Je kan er ongeveer 3 vervangen door een Endura. (Ligt uiteraard ook aan de opstelling etc)

Het grote nadeel van halogeen is, buiten de warmte ontwikkeling, ook de kleur licht. Lang niet altijd kan je de kleur licht van halogeen gebruiken. Ik zou zelf een sterke voorkeur hebben voor een TL armatuur met 2x 18W / 865 (dat is de kleur "daglicht") erin voor een schietbaan, dan 1x 300W schijnwerper. Dan kan je alles veel beter onderscheiden. Als je het armatuur kanteld zodat het in de richting van de doelen staat dan krijg je een mooi difuus licht beeld, dus is het veel beter te zien.

 

Als je toch blijft bij de halogeen schijnwerpers, kijk dan eens naar de lagere wattage IRC lampen. Dit zijn "gewone" halogeen buisjes echter met een speciale coating welke infra rood stralling terug reflecteerd in de lamp. Hierdoor wordt het filament warmer, gaat meer licht uitstralen en zal de weerstand toenemen dus de energie consumptie afnemen. Volgens mijn lampen leverancier kan het erin resulteren dat je >20% minder energie nodig hebt voor de gelijke licht opbrengst. Dus een lamp van 300W kan je dan probleemloos vervangen voor een lamp van 250W IRC...

 

Zoals je ziet zijn er meerdere opties, niet alleen LED.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...