Ga naar inhoud


Werklamp met 160 witte LEDs vs. bouwlamp


vGnp

Aanbevolen berichten

Die Endura lampen had ik ook al eens naar gekeken, bij mijn vorige werkgever werden die getest als vervanging van bestaande TL verlichting in een grote hal.

Er is mij toen beloofd dat ik er eentje mocht lenen om te testen op de club. Is niks van terecht gekomen, ook niet na herhaaldelijk (na)vragen. frown

 

Die Endura lamp heeft veel voordelen, maar ook een groot nadeel: de prijs.

Voor 1 Endura lamp koop ik 10 van die ledlampen. Je moet er niet aan denken dat ze zo'n Endura lamp van het plafond schieten eek

 

Origineel bericht van: Big fellow
Ik zou zelf een sterke voorkeur hebben voor een TL armatuur met 2x 18W / 865 (dat is de kleur "daglicht") erin voor een schietbaan, dan 1x 300W schijnwerper. Dan kan je alles veel beter onderscheiden. Als je het armatuur kanteld zodat het in de richting van de doelen staat dan krijg je een mooi difuus licht beeld, dus is het veel beter te zien

Is dat een veronderstelling/aanname, of heb je ervaring met schietbanen? confused

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: vGnp
Die Endura lampen had ik ook al eens naar gekeken, bij mijn vorige werkgever werden die getest als vervanging van bestaande TL verlichting in een grote hal.
Er is mij toen beloofd dat ik er eentje mocht lenen om te testen op de club. Is niks van terecht gekomen, ook niet na herhaaldelijk (na)vragen. frown

Die Endura lamp heeft veel voordelen, maar ook een groot nadeel: de prijs.
Voor 1 Endura lamp koop ik 10 van die ledlampen. Je moet er niet aan denken dat ze zo'n Endura lamp van het plafond schieten eek

Inderdaad de prijs is een nadeel. Echter als er een voldoende dikke staalplaat voor het armatuur wordt geplaatst dan zal het risico van het plafond afschieten wel afnemen wink .
Heb je ooit de uitkomst van de test gehoord? (Ik ken alleen maar positieve verhalen van de Endura lamp...)
Origineel bericht van: vGnp
Origineel bericht van: Big fellow
Ik zou zelf een sterke voorkeur hebben voor een TL armatuur met 2x 18W / 865 (dat is de kleur "daglicht") erin voor een schietbaan, dan 1x 300W schijnwerper. Dan kan je alles veel beter onderscheiden. Als je het armatuur kanteld zodat het in de richting van de doelen staat dan krijg je een mooi difuus licht beeld, dus is het veel beter te zien

Is dat een veronderstelling/aanname, of heb je ervaring met schietbanen? confused

vGnp

Ik heb in het verleden regelmatig op een schietbaan (binnen) gestaan. Echter dan praat ik over > 10 jaar terug.. ;-)
Echter in mijn dagelijks werk ben ik veel bezig met verlichting. De ervaring die ik in mijn werk heb opgedaan is dat op plaatsen waar contrast belangrijk is, een difuus licht met een kleur als daglicht (6500K) wordt ervaren als zeer prettig. Aangezien de doelen sterk contrasterend zijn (wit/zwart) zou ik dus zelf eerst een "tl bak" gericht op de doelen ophangen met in de bak 6500K lampen. Er zit een risico aan vast... In eerste instantie zullen de mensen klagen over het "felle" licht, echter als ze eraan gewend zijn willen ze niets anders meer!
Blijf trouwens weg bij de lampen van hoger dan 6500K, die worden te blauw, en worden irritant na verloop van tijd...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Big fellow
Echter als er een voldoende dikke staalplaat voor het armatuur wordt geplaatst dan zal het risico van het plafond afschieten wel afnemen wink

Het gaat in dit geval om een 100 meter binnenbaan (6 meter breed, iets van 2,8 meter hoog), met onderweg ook nog TL verlichting aan het plafond.
Die moeten (en zijn) op last van de brandweer voorzien van stalen afschermplaten (uit mijn hoofd iets van 20 mm of duims dik) met daarop weer gemonteerd 30 mm houten latten (van een niet splinterende houtsoort) om ricochets te voorkomen. De achterste stalen platen hebben inmiddels gaten, evenals de achterliggende TL armaturen. sick
Misschien dat de LED lampen i.p.v. die TL armaturen kunnen worden geplaatst, ook over het "zicht" in de tunnel bestaan klachten/zou het beter kunnen.

Origineel bericht van: Big fellow
Heb je ooit de uitkomst van de test gehoord? (Ik ken alleen maar positieve verhalen van de Endura lamp...)

Nu ik erover nadenk: nee. Ik denk zelf, aangezien het toen al slecht ging met het bedrijf, dat het om de centjes niet doorgezet is.

Origineel bericht van: Big fellow
Ik heb in het verleden regelmatig op een schietbaan (binnen) gestaan. Echter dan praat ik over > 10 jaar terug.. ;-)

Wat voor discipline?

Origineel bericht van: Big fellow
Echter in mijn dagelijks werk ben ik veel bezig met verlichting. De ervaring die ik in mijn werk heb opgedaan is dat op plaatsen waar contrast belangrijk is, een difuus licht met een kleur als daglicht (6500K) wordt ervaren als zeer prettig. Aangezien de doelen sterk contrasterend zijn (wit/zwart) zou ik dus zelf eerst een "tl bak" gericht op de doelen ophangen met in de bak 6500K lampen. Er zit een risico aan vast... In eerste instantie zullen de mensen klagen over het "felle" licht, echter als ze eraan gewend zijn willen ze niets anders meer!
Blijf trouwens weg bij de lampen van hoger dan 6500K, die worden te blauw, en worden irritant na verloop van tijd...

We hebben bij wijze van proef, naast de bouwlampen aan het plafond, al een TL bak op de grond liggen (afgeschermd met aarde/bielzen aan de kant van het schietpunt)
Ik weet zo niet welk type buis daarin zit, die zou ik natuurlijk eens kunnen vervangen door 6500K buizen.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vGnp
Origineel bericht van: Big fellow
Echter als er een voldoende dikke staalplaat voor het armatuur wordt geplaatst dan zal het risico van het plafond afschieten wel afnemen wink

Het gaat in dit geval om een 100 meter binnenbaan (6 meter breed, iets van 2,8 meter hoog), met onderweg ook nog TL verlichting aan het plafond.
Die moeten (en zijn) op last van de brandweer voorzien van stalen afschermplaten (uit mijn hoofd iets van 20 mm of duims dik) met daarop weer gemonteerd 30 mm houten latten (van een niet splinterende houtsoort) om ricochets te voorkomen. De achterste stalen platen hebben inmiddels gaten, evenals de achterliggende TL armaturen. sick
Misschien dat de LED lampen i.p.v. die TL armaturen kunnen worden geplaatst, ook over het "zicht" in de tunnel bestaan klachten/zou het beter kunnen.

Ik weet niet over hoeveel banen jullie beschikken, maar je zou eens als proef een baan volledig kunnen uitvoeren met de 6500K TL's. Als je die baan dan gaat vergelijken met een baan waar (hoogstwaarschijnlijk) 4000K lampen in zitten dan zie je een wereld van verschil.
Origineel bericht van: vGnp
Origineel bericht van: Big fellow
Heb je ooit de uitkomst van de test gehoord? (Ik ken alleen maar positieve verhalen van de Endura lamp...)

Nu ik erover nadenk: nee. Ik denk zelf, aangezien het toen al slecht ging met het bedrijf, dat het om de centjes niet doorgezet is.

Wij zijn op mijn werk aan het kijken of wij alle schijnwerpers van 1000W (~110 stuks) kunnen vervangen door een 100W of 150W Endura. Ik heb er een berekening op los gelaten en de initiele investering is ~US$100k, maar de besparing is ~US$50k op jaar basis als de olieprijs niet omhoog gaat! Dat in combinatie met de levensduur van ~7 jaar van het voorschakel apparaat (dus niet van de lamp!) gaat een gigantische besparing opleveren. Na 7 jaar moeten gewoon alle voorschakel apparaten worden vervangen, de indicatie die Osram geeft is dat het ~US$150 per stuk gaat kosten... (Peanuts dus in vergelijking met de besparing!) Doe deze berekening keer 15 en dan kom je op leuke besparingen uit... smile
Origineel bericht van: vGnp
Origineel bericht van: Big fellow
Ik heb in het verleden regelmatig op een schietbaan (binnen) gestaan. Echter dan praat ik over > 10 jaar terug.. ;-)

Wat voor discipline?

Nu ik hier over nadenk is het al bijna 20 jaar geleden! blush Tijd gaat snel... Ik schoot voornamelijk klein kaliber karabijn op 12m. (Ik was niet eens lid van de vereniging, ik ging mee als gast van mijn oom.... blush Maar dat deed ik dus wel regelmatig... Achteraf gezien had ik gewoon lid moeten worden!)
Origineel bericht van: vGnp
We hebben bij wijze van proef, naast de bouwlampen aan het plafond, al een TL bak op de grond liggen (afgeschermd met aarde/bielzen aan de kant van het schietpunt)
Ik weet zo niet welk type buis daarin zit, die zou ik natuurlijk eens kunnen vervangen door 6500K buizen.

vGnp

Zoals ik eerder schreef, rust een baan uit met alleen maar 6500K buizen. En ga dan eens een andere baan bekijken die je nog niet hebt verandert...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Big fellow
Ik weet niet over hoeveel banen jullie beschikken, maar je zou eens als proef een baan volledig kunnen uitvoeren met de 6500K TL's. Als je die baan dan gaat vergelijken met een baan waar (hoogstwaarschijnlijk) 4000K lampen in zitten dan zie je een wereld van verschil

De baan die ik beschreef is onze 100 meter baan, met 5 schietpunten.
Daarnaast hebben we nog 50 meter buitenbanen, 25 meter binnenbanen voor pistool/revolver en ook nog 10 meter luchtgeweer/pistool banen.
Het gaat voornamelijk om de 100 meter baan.

Is 4000K de normale (standaard) kleur? Hoe verhoudt zich de kleurtemperatuur tot de normale kleur (bijvoorbeeld 83) nummering?

Origineel bericht van: Big fellow
Wij zijn op mijn werk aan het kijken of wij alle schijnwerpers van 1000W (~110 stuks) kunnen vervangen door een 100W of 150W Endura. Ik heb er een berekening op los gelaten en de initiele investering is ~US$100k, maar de besparing is ~US$50k op jaar basis als de olieprijs niet omhoog gaat! Dat in combinatie met de levensduur van ~7 jaar van het voorschakel apparaat (dus niet van de lamp!) gaat een gigantische besparing opleveren. Na 7 jaar moeten gewoon alle voorschakel apparaten worden vervangen, de indicatie die Osram geeft is dat het ~US$150 per stuk gaat kosten... (Peanuts dus in vergelijking met de besparing!) Doe deze berekening keer 15 en dan kom je op leuke besparingen uit... smile

Hmmm.. Misschien dat ik voor de baanverlichting (dus niet de doelverlichting) ook eens een testje zou kunnen doen met zo'n Osram Endura lamp.
Ik zal zien of ik kan achterhalen welke leverancier er toendertijds in de arm is genomen voor die test.
Het gaat tenslotte om een mix van problemen, namelijk de kwaliteit van de verlichting en de energierekening.
Het zou fijn zijn als ik de kwaliteit zou kunnen verbeteren en ook nog de rekening naar beneden zou kunnen krijgen laugh

Origineel bericht van: Big fellow
Achteraf gezien had ik gewoon lid moeten worden!)

Yep. blush

Origineel bericht van: Big fellow
Zoals ik eerder schreef, rust een baan uit met alleen maar 6500K buizen. En ga dan eens een andere baan bekijken die je nog niet hebt verandert...

Het is 1 baan, met zoals ik al zei 5 schietpunten. Met baanverlichting en doelverlichting.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vGnp
Origineel bericht van: Big fellow
Ik weet niet over hoeveel banen jullie beschikken, maar je zou eens als proef een baan volledig kunnen uitvoeren met de 6500K TL's. Als je die baan dan gaat vergelijken met een baan waar (hoogstwaarschijnlijk) 4000K lampen in zitten dan zie je een wereld van verschil

De baan die ik beschreef is onze 100 meter baan, met 5 schietpunten.
Daarnaast hebben we nog 50 meter buitenbanen, 25 meter binnenbanen voor pistool/revolver en ook nog 10 meter luchtgeweer/pistool banen.
Het gaat voornamelijk om de 100 meter baan.


Banen zat wink Ik weet niet of je verschillende binnen banen hebt want als je dat hebt dan kan je een expirement doen met twee kortere banen. Bijvoorbeeld de 25m baan uitvoeren met 6500K lampen. Dit alleen maar om je een indruk te geven of het veel zou uitmaken... smile
Origineel bericht van: vGnp
Is 4000K de normale (standaard) kleur? Hoe verhoudt zich de kleurtemperatuur tot de normale kleur (bijvoorbeeld 83) nummering?

Kleur 83 == 3000K. ("Geel" dus.) 830 = Warm wit, 840=Koel wit, 865 = Daglicht. Voor normale commerciele applicaties wordt 840 (4000K dus) gebruikt. Tot enige jaren terug was de daglicht kleur 6000K en ongeveer 2x duurder dan een 4000K lamp. Echter het ziet er naar uit dat de industrie 6500K heeft geaccepteerd als daglicht kleur temperatuur.

Heel vaak zie je op Philips lampen 83 staan met een kleine "0" erachter. Als ik mij goed herinner is de "8" het soort poeder wat gebruikt wordt. De laatste 2 cijfers zijn de kleur temperatuur indicators.
Origineel bericht van: vGnp
Hmmm.. Misschien dat ik voor de baanverlichting (dus niet de doelverlichting) ook eens een testje zou kunnen doen met zo'n Osram Endura lamp.
Ik zal zien of ik kan achterhalen welke leverancier er toendertijds in de arm is genomen voor die test.
Het gaat tenslotte om een mix van problemen, namelijk de kwaliteit van de verlichting en de energierekening.
Het zou fijn zijn als ik de kwaliteit zou kunnen verbeteren en ook nog de rekening naar beneden zou kunnen krijgen laugh

Over de 100m, hoeveel armaturen hangen daar ongeveer? Het probleem van een Endura is dat hij eigenlijk goed geschikt is als vervanging van een schijnwerper, en veel minder geschikt als vervanging van een reeks TL bakken. De enige optie die ik zie voor een vervanging van TL bakken door een Endura is door de Endura's aan de wand te hangen en deze over de baan te laten schijnen. En dat een afwisselend rechts en links. Dat is een optie. Echter ik denk zelf dat de Endura voor de doel verlichting veel aantrekkelijker is.

Vergeet trouwens niet dat de lampen kappen heel veel verschil kunnen maken in verlichting situaties. Gewoon 100% heldere kappen gebruiken, of eventueel zelf maken van Lexan...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Golfdiesel
Het valt me op dat ik steeds vaker vlakke panelen zie als verlichting voor video en TV opnames (bij buiten gebruik). Volgens mij zijn dit LED panelen.

Hoe vlak? Het zou mij namelijk hogelijk verbazen als ze LED's gebruiken. Dit vanwege de eigenschap van LED's dat ze smalbandig zijn kwa kleuren spectrum.
De lampen die ik ken voor TV en film werk zijn z.g.n. ARC lampen. Dat is dus gewoon een vlamboog lamp die zeer fel is. Dit type heeft ook als voordeel dat het zeer dicht tegen een het natuurlijk daglicht aanzit kwa spectrum.
Zie Wikipedia .

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Big fellow
Ik weet niet of je verschillende binnen banen hebt want als je dat hebt dan kan je een expirement doen met twee kortere banen. Bijvoorbeeld de 25m baan uitvoeren met 6500K lampen. Dit alleen maar om je een indruk te geven of het veel zou uitmaken... smile

De uitvoering van die banen is niet vergelijkbaar, helaas. frown

Origineel bericht van: Big fellow
Over de 100m, hoeveel armaturen hangen daar ongeveer?

Te weinig. cry De baan is ontworpen door een betonbouwer, licht is niet goed over nagedacht.
Ik weet zo uit mijn hoofd niet precies hoeveel armaturen er hangen.
Maar in combinatie met jouw opmerking hierboven, ga ik morgen (moet toch nog even naar Groningen)
6500K buizen halen, en dan een deel van de armaturen op de baan voorzien van die dingen.
Dan hoor ik (er wordt donderdagavond weer geschoten) zaterdag wel of men het gemerkt heeft.

Ik hoop dat men het dan heeft over een wereld van verschil, zoals je noemde.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er bestaan op dit moment ook TL vormige led lampen.

Je kan bestaande tl armaturen eenvoudig ombouwen, door de starter en het voorschakel apparaat eruit te halen.

Ze zijn leverbaar in verschillende kleuren, en geven nagenoeg evenveel licht als een nieuwe tl-lamp.

De led-tl's kosten tegenwoordig tussen de 45 en 60 Euro, en verbruiken de helft van een gewone tl-buis.

Delevensduur wordt geschat op 50.000 uur.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Er bestaan op dit moment ook TL vormige led lampen.
Je kan bestaande tl armaturen eenvoudig ombouwen, door de starter en het voorschakel apparaat eruit te halen.
Ze zijn leverbaar in verschillende kleuren, en geven nagenoeg evenveel licht als een nieuwe tl-lamp.
De led-tl's kosten tegenwoordig tussen de 45 en 60 Euro, en verbruiken de helft van een gewone tl-buis.
Delevensduur wordt geschat op 50.000 uur.


Deze laatste heb ik als een werklamp (bekend uit de garage) in de Led-uitvoering. Voordeel is dat hij idd veel licht geeft en je hem via de accu overdag aan de lader hangt. Kan je hem overdag echt de gehele dag gebruiken zonder bij te laden. En ook het snoer is verleden tijd.

(Die dingen hadden ze vroeger moeten hebben toen ik nog op de ambachtschool zat en daar kabels onder de gehele school heb getrokken voor een telefooninstallatie. Dik 120 meter kruipen, met verlengkabels etc mad)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er in een LED armatuur 5 mm LEDs zitten, i.p.v. powerleds, dan kun je er vanuit gaan dat het niks gaat worden.

De 5 mm LEDs kunnen niet gekoeld worden en zullen na een jaar al veel minder licht geven, waarbij de kleur ook al rozig kan worden.

Vanwege mijn beroep gebruik al jaren powerleds, die een sterke opmars maken, hoge efficacy (>100 lm/W) hebben.

Google maar eens op Rebel LED.

Die 5 mm LEDs zie je veel bij de goedkopere bouwmarkt spots.

Ik zou er verre van blijven, maar ik heb makkelijk praten....... wink

You can never solve a problem on the level on which it was created
Groeten, Jos
VU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor tl's gaan (6500k-daglicht).

De hoeveelheid licht per watt is ongeveer gelijk met

leds en spaarlampen.(en goede leds,bijv cree of nichia zijn

zeer prijzig in verhouding...)

En gaat er een kapot,ze kosten niet zo veel.

 

Wat ik ook kan aanraden; gebruik evsa's (electronische vsa's,

geen trafo)voor de tl's.

Hiermee geven de tl's een klein beetje meer licht,maar het

belangrijkste,het licht is rustig,het flikkert niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

TL kleurnummers, eerste cijfer is de kwaliteit van de coating om UV om te zetten in licht bv 8xx

 

tweede en derde nummer geven aan welke temperatuur het licht heeft

 

X27 = 2700K gloeilamp (oranjewit), zie je alleen in ruimtes waar gecombineerd met gloeilampen licht wordt gegeven

x30 = 3000K warmwit(geelwit), wordt veel gebruikt in loopruimtes en werkruimtes

x40 = 4000K koudwit(blauwwit), wordt gebruikt in WC en soms in technische ruimtes

 

Ik heb op mijn vaders puzzeltafel een 950 hangen, ideaal als daglicht vervanging

 

Wat ik me ook nog bedenk is dat je soms zware lampen zie hangen op bouwplaatsen, ze worden wel eens daglicht lampen genoemd

hebben een opstarttijd, nemen een paar honderd watt en zijn vergelijkbaar met 1000watt halogeen

moeten op een plek hangen waar ze hun warmte kwijt kunnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...