Ga naar inhoud


Php: waarden van array in array samentellen


Puch

Aanbevolen berichten

Ik zoek een oplossing voor volgende probleem.

 

Wat ik wil doen is verschillende prijscategorieën van 1 item uit de database ophalen aan de hand van een array.

 

In de database zitten voorbeeld volgende velden

prijs1 => 420

prijs2 => 185

prijs3 => 640

enz

 

Nu wil ik aan de hand van een array bijvoorbeeld 3x prijs1 en 2x prijs2 ophalen van product 25 en die dan samen tellen.

 

Wat ik doe is volgende.

array met prijs catergorieën die moeten worden opgehaald uit de database.

Php Code:
$prijs_cat = array(prijs1, prijs1, prijs1, prijs2, prijs2);$code = 25;foreach ($prijs_cat as $prijs){				$query = "SELECT $prijs FROM verkoops_items WHERE code=$code";		$sql = mysql_query($query) or die(mysql_error());		$gegevens = mysql_fetch_assoc($sql);												foreach ($gegevens as $tekst){									echo $tekst ."<br>";																}				} 

 

$gegevens is een array met daar in array's met telkens 1 waarde.

Array ( [prijs1] => 420 ) Array ( [prijs1] => 420 ) Array ( [prijs1] => 420 ) Array ( [prijs2] => 185 ) Array ( [prijs2] => 185 )

 

Alles uitprinten is geen probleem (zie tweede foreach), maar nu wil ik alles gaan samen tellen.

 

Iemand enig idee hoe je dat doet?

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik snap je vraag niet echt om je de waarheid te vertellen...

 

Zie mijn commentaar in de code:

 

Php Code:
prijs_cat = array(prijs1, prijs1, prijs1, prijs2, prijs2); // Hier doe je iets vreemds.  Hier creer je een array met de waardes van de "prijs1" en "prijs2" vars.$code = 25;foreach ($prijs_cat as $prijs){  $query = "SELECT $prijs FROM verkoops_items WHERE code=$code";  $sql = mysql_query($query) or die(mysql_error());  $gegevens = mysql_fetch_assoc($sql);	// Waarom wil je een associatieve array hebben? Je kan ook mysql_fetch_array($sql, MYSQL_NUM) gebruiken... Dan kan je refereren aan element [0] in plaats van een naam....	// $totaal = 0; // Initialiseren van je var...  foreach ($gegevens as $tekst){	echo $tekst ."<br>";// Optellen kan je dan doen door: $totaal += $tekst[0];	  }  echo "Totaal is: ".$totaal;}  

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thx voor de tips Big fellow,

 

Ik heb het opgelost met de sum() argument in de query.

 

SELECT SUM(prijs) AS totaal FROM tabel WHERE blablabla...

 

Hij telt automatisch alles samen dan.

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...