Ga naar inhoud

Schotelgrote voor 36, 39 en 42 Oost?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb nog een 80 cm schotel op zolder liggen waar ik nix mee doe, en was met de gedachte aan het spelen deze te monteren voor een multiefeed omstelling van 36, 39 en 42 Oost.

Volgens een oud a4'tje wat ik heb moeten dit de grote's zijn :

36 = 100cm

39 = 80cm

42 = 100cm

Heeft iemand van jullie deze satellieten met een 80cm schotel.?

Of beter zelfs alle 3 op een 80cm schotel.?

Geplaatst:

Bedankt!, weet je toevallig ook nog een sterke ongecodeerde zender waar ik op uit kan richten.?

Geplaatst:

Turksat ontvang je met een 88 triax al voortreffelijk. Ikzelf ontvang zelfs ATV Turkije die op de east beam zit van de 3A satelliet, dus dat is heel goed te doen.

Denk er wel aan: dit zijn satellieten die ver van ons af hangen (5E tov 42E) waardoor de skew van de LNB zeer veel verschil kan uitmaken. Houd hier rekening mee!

Ik zou ook inderdaad uitrichten op TRT op de EU beam. Ook een zeer sterke is Euro D.

Met de overige twee heb ik geen ervaring.

Xtrend ET9000 - OpenPLi 4.0
Ontvangst: 7,13,19,23,28,42E

Geplaatst:

Het hangt er natuurlijk ook van af welke beam je wilt ontvangen.

Even puur theoretisch omdat ik zelf geen ontvangstervaringen heb met deze posities.

42°O, Turksat 2A, West Beam: >53dBW == <50cm

42°O, Turksat 2A, East Beam: buiten de footprint

42°O, Turksat 3A, West Beam: >54dBW == <50cm

42°O, Turksat 3A, East Beam: 42dBW == 105-135cm (westen v/d Benelux) tot 44dBw in het oosten == 95-120cm

39°O, Hellas Sat 2, F1 of F2 Beam: ca. 53dBW == <50cm

36°O, Eutelsat W4, zowel

36ew4_1.gif

Russia,

36ew4_2.gif

Africa of

36ew4_3.gif

Nigeria Beam: buiten de footprint

Daarentegen zal de Eutelsat W7 op deze positie wel ontvangbare footprints geven:

36e-w7-eu.gif

Eurasian Beam: >48dBw == 60-75cm

36e-w7-st.gif

Steerable beam (example): 42dBW == 120-150cm

Gegevens komen o.a. van Lyngsat en King of Sat. Je kan daar ook zien welke zenders op welke beams uitgezonden worden.

Footprints komen van de sites van de satelliet operators.

Maar uiteraard is de ervaring van anderen de beste raadgever.

En anders zou ik zeggen: Probeer het! (En laat het ons uiteraard weten).

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst:

Wat wel zo is bij Turksat, is dat er een immens verschil bestaat tussen de ene transponder en de ander.

Bijvoorbeeld: de TRT (staatstelevisie) transponder op 11919 V is zeer sterk, komt loeihard binnen. Maar er zijn ook transponders die veel zwakker zijn. Dat maakt Turksat verradelijk. Houd daar dus rekening mee.

Het is dus niet zo eenvoudig om te zeggen dat de footprint hier sterk is. Voor een aantal tranponders zeker, maar sommige zijn wel een stuk zwakker.

Ter indicatie: TRT komt ongeveer met 17dB binnen op mn DM800. Er zijn ook tranponders die 5 of 6 dB zwakker zijn. Dat is dus een factor 4! (zijn ook niet altijd even interessante tp's, maar goed om in je achterhoofd te houden).

Bij de meeste europese sats (A123HB) is de variatie veel minder sterk aanwezig.

Xtrend ET9000 - OpenPLi 4.0
Ontvangst: 7,13,19,23,28,42E

• 2 weken later...
Geplaatst:
Origineel bericht van: Obi Wan
Wat wel zo is bij Türksat, is dat er een immens verschil bestaat tussen de ene transponder en de ander.
Zijn dat dan transponders op dezelfde beam?

Bijvoorbeeld: de TRT (staatstelevisie) transponder op 11919 V is zeer sterk, komt loeihard binnen. Maar er zijn ook transponders die veel zwakker zijn. Dat maakt Türksat verradelijk. Houd daar dus rekening mee.

Het is dus niet zo eenvoudig om te zeggen dat de footprint hier sterk is. Voor een aantal tranponders zeker, maar sommige zijn wel een stuk zwakker.

Ter indicatie: TRT komt ongeveer met 17dB binnen op mn DM800. Er zijn ook tranponders die 5 of 6 dB zwakker zijn. Dat is dus een factor 4! (zijn ook niet altijd even interessante tp's, maar goed om in je achterhoofd te houden).

Bij de meeste europese sats (A123HB) is de variatie veel minder sterk aanwezig.

Want zoals ik al schreef is er ook een immens verschil tussen de West en de East Beam van de Türksats.
TRT op 11.919/V is ook de West Beam van de Türksat 2A, maar bijv. TRT op 11.096/H zit op de East Beam v/d Turksat 3A.

De East Beam van de 2A is al helemaal zwak hier.

Zie http://www.turksat.com.tr/content/view/189/200/ en http://www.turksat.com.tr/content/view/187/199/

Maar ik heb ook wel verschillen gezien tussen zenders binnen dezelfde satelliet en beam, ook op Astra ed.
E.e.a. is bijv. ook afhankelijk van de hoeveelheid streams en gebruikte bitrate volgens mij.

Ach het is gewoon proberen, dat is het leuke van de hobby.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Lexzie
Wat wel zo is bij Türksat, is dat er een immens verschil bestaat tussen de ene transponder en de ander.
Zijn dat dan transponders op dezelfde beam?
yep !!
Op T55 merk jeda heeel hard !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen