Ga naar inhoud

Triax 110 multifeed voor in noord Italië.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik woon aan de zuidkant van het lago maggiore in Italië. Ontvangst met mijn huidige multytenne trisat is, zoal te verwachten was, belabberd. Ik heb wat rondgezocht en heb de volgende oplossing bedacht. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om te zeggen of mijn redenering juist is? Here goes:

Ik heb een Philips DSR8121 ontvanger die standaard Astra 19.2/23.5/28.2 kan ontvangen met de standaard canaaldigitaal zenderlijst. Dit zou ik dan ook willen ontvangen. Volgens ASTRA is de zwakste transponder de spotbeam op de Astra 2D. Dit doordat het focuspunt op de UK ligt en de ontvangststerkte bij mij slechts ≈46dBW is. De overige satelliet transponders zouden met een EIRP>51dBW moeten binnen komen. Lyngssat beveelt bij een ontvangststerkte van 46dBW een schotelgrootte aan van 80cm. Een Triax TDS88 heeft een gain van 38.8 dBi en dat zou voldoende moeten zijn.

Echter, omdat ik een Triax 4LNB multiblock wil gebruiken zit de LNB koppen buiten de sweetspot. Als ik de hotbird op 13E wil pakken tot en met ASTRA op 28.2 zit ik met de buitenste LNB's op 7.2˚ buiten de sweetspot. Volgens Triax zwakt het signaal als met 1dBi als ik binnen de 10˚ offset blijf.

Dus ik moet een schotel hebben met 1dBi meer gain en kom zodoende op de Triax 110 uit met een gain van 40.2dBi.

Nu de twee switches. Iedereen hier schijnt SPAUN SAR411F te adviseren of de Triax MFD41D. Voor de kabel Belden of Hirschmann en het begint ergens op te lijken.

Nu het volgende. De LNB's. Meningen verschillen maar wat kan ik als beste gebruiken? Ik heb nodig 4x twin LNB met zo veel mogelijk regenreserve aangezien het hier behoorlijk kan regenen en vaak diste mist hangt.

Ciao...

Geplaatst:

deze zou je kunnen nemen

Inverto Digital Labs Silver Tech Twin de echte 0,2 DB lnb Compacte hoogwaardige Topkwaliteit lnb 5 Jaar Garantie

Alps Twin LNB.

Door zijn smalle bouw zeer geschikt voor multi-lnb opstellingen.

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

Ik zou een kleine schotel met 3 LNB's nemen voor Hotbird/Astra1/Astra3 en een grote schotel met een enkele LNB voor de Astra2. De reden is dat je vanwege het zwakke signaal de radiobundel perfect wilt concentreren op de LNB.

Het verschil tussen Hotbird en Astra2 is zo'n 15 graden. Op zich kan een hoek van 15 graden met een gewone schotel, ware het niet dat de Astra2 aan de rand van je schotel inschijnt en daardoor relatief veel signaal naast de LNB gaat vallen. Door een aparte schotel voor de Astra2 te gebruiken met een enkele LNB zit de LNB precies in het brandpunt van de schotel en vangt deze dus alle radiogolven op die op de schotel terecht komen.

Alternatief is een Wavefrontier, alleen een T90 lijkt me hier in aanmerking komen. Een Wavefrontier kan door zijn afwijkende vorm alle LNB's van een perfect geconcentreerd signaal voorzien.

Ga ervan uit dat de Astra2D niet triviaal te ontvangen zal zijn, gezien het hele doel van die spotbeam is dat alleen het V.K. hem ontvangt. Ik geef je een redelijke kans op succes, maar garantie valt in die regio moeilijk te geven.

Geplaatst:

Mijn redenatie is meer dat het verschil zo'n 15 graden is. Dat betekent 7.5 uit het brandpunt aan beide zijden. Volgens de grafiek op de Triax site (bijde Triax Unique pagina) betekent een offset van 10 graden een signaalverzwakking van 1dBi.

Om dat te voorkomen ga ik naar een grotere schotel met een gain van 40.2dBi in plaats van 38.8dBi, wat meer dan voldoende zou moeten zijn om het verlies op te vangen.

Bedankt voor de suggestie van de Inverto LNB's. Op hun site kan ik echter niets vinden met silver tech. Wat in de buurt komt is denk uit hun High Gain Low Noise serie de twin Black Ultra (IDLB-TWNL40-ULTRA-OPP). Bedoel je die?

Over de Alps, is zo'n smalle kop wel aan te bevelen? Ik heb verhalen gelezen dat bij de minste regen of mist de ontvangststerkte sterk terugloopt maar misschien is dat meer een euvel van een ander merk.

Zou het een oplossing zijn om twee keer Alps te gebruiken op de middelste twee posities en de twee Inverto's op de buitenste twee?

Over specifieke multidish oplossingen ben ik een beetje huiverig. Ten eerste is het een beetje overkill voor de 4 LNB's die ik kwijt moet, ten tweede is de gain bij de wavefrontier 39.65 dBi en de Visiosat zelfs maar 36dBi. De visiosat is dus eigenlijk per definitie te zwak en ook bij de T90 moet ik regenreserve inleveren.

Geplaatst:

>>Over de Alps, is zo'n smalle kop wel aan te bevelen? Ik heb verhalen gelezen dat bij de minste regen of mist de ontvangststerkte sterk terugloopt maar misschien is dat meer een euvel van een ander merk.<<

De smalle ALPS heeft daar geen last van wel de smalle Inverto. Als je een gewone Triax 88 of groter neemt zijn de smalle lnb's niet nodig.

Een separate schotel voor Astra 2D is aan te bevelen.

Digenius satbox1,Maxdigital 220S,Maxplus 2100,Triax 88 ALPS quad+Inverto Silverline quad+Smart Titanium II,90cmNN draaibaar MTI twin High Line,55cmNN Edision QSL6.

Geplaatst:

@ zuppelan: Ja, je hebt helemaal gelijk. Dus, Visiosat valt af vanwege te zwakke gain, wavefrontier T90 zou kunnen omdat de gain over het hele bereik gelijk blijft.

Dus, de afweging wordt dan een wavefrontier T90 of een Triax TDS110 met multi block rail. Moet ik nog eens over nadenken. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de Triax...

Over de Alps LNB's, mijn Google Fu powers laten me op dit moment in de steek en ik kan niet zo goed vinden welke modellen ze allemaal hebben die voor deze opstelling geschikt zijn. Welke bedoel je precies? Of is er maar één model.

Verder ben ik tijdens de zoektocht naar de Alps LNB's op twee andere gestuit:

1. Invacom TWH-031 Twin LNB

2. SX719DS universal twin

Dit zijn wat duurdere LNB's maar worden geadverteerd als zeer gevoelige LNB's die geschikt zouden zijn voor gebieden met lastige ontvangst condities en weersituaties, wat hier wel geldt. Klopt dit of is dit overtrokken?

Zou het volgde boodschappenlijstje wat zijn:

1 x Triax TDS 110

1x Triax Multi block voor 4 LNB's

2x SPAUN SAR 411F DISEQc

3x Alps Universele twinLNB _OF_ 3x Inverto Black Ultra twin LNB

1x Invacom TWH-031 Twin LNB (voor Astra 2D ontvangstop 28.2E)

8x 1,5m voorgemonteerde coax kabel met waterdichte F-connector.

2x 15m voorgemonteerde coax kabel met waterdichte F-connector.

Geplaatst:

Ter verduidelijking: De reden dat ik op dit moment een voorkeur heb voor de Triax is mede dan zij de fantastische installatie handleiding verder in dit forum. Dit samen met de website genoemd in de handleiding kom ik tot het volgende:

Sat: Azimuth Elevation Skew (corrected)

Astra 28.2E: 153.62E 33,98 -11.07E

Astra 23.5E: 159,68E 35,41 -7,03E

Astra 19.2E: 165,94E 36,40 -3,12E

Hotbird 13E: 173,94 37,25 -4,23E

"Virtueel" middelpunt: 163,54 True North 36,11 Elevation Dish Skew 9,14 E

Magnetische declination is hier 1h22m = -1,37 dus schotel moet gericht worden op 162,17E.

Elevatie dan op 36,11 en volgens de handleiding dan alle LNB's haaks met de rails behalve de Astra 19,2, die haaks met de aarde.

Ik ben bang dat een goede wavefrontier T90 installatie mijn kunde niveau te boven gaat....

Geplaatst:
Origineel bericht van: 1A
Ik ben bang dat een goede wavefrontier T90 installatie mijn kunde niveau te boven gaat....

Als je in staat bent om bovenstaand verhaal duidelijk op te stellen, dan is een Wavefrontier echt niet moeilijk hoor...

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

• Moderator
Geplaatst:

Ik zou, zeker met het oog op de toekomst, voor de Wavefrontier T-90 gaan.

En er is op dit forum voldoende over geschreven, om hem zelf op te kunnen zetten en uit te richten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Invacom is gewoon. Erg breed en lang waardoor de kans betaat dat deze gaat doorhangen. BlackUltra is stukke beter. Ook geen slechte zijn de laatste van Edision. Smart valt tegen. Probeer eerst eens met een schotel (bijv. 80 cm) of je überhaupt Astra 2D goed kan ontvangen. Lukt het met een 80 cm niet dan lukt het ook met een Wave90 niet. ALPS zijn helemaal niet nodig bij een Triax 110.

Digenius satbox1,Maxdigital 220S,Maxplus 2100,Triax 88 ALPS quad+Inverto Silverline quad+Smart Titanium II,90cmNN draaibaar MTI twin High Line,55cmNN Edision QSL6.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen