Ga naar inhoud


DVB-T in Europa?


joker55

Aanbevolen berichten


Origineel bericht van: EdjeKroketje
Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Ga er maar vanuit dat Nederland zo´n beetje het enigste land ter wereld is waar DVB-T gecodeerd is. laugh
enigste laugh Nou ja de enige op Noorwegen, zweden, Finland, Frankrijk na dan en binnenkort België.

In Frankrijk zit slechts een gedeelte achter de decoder. België weten we nog niet helemaal maar zal idd wel achter de decoder gaan en Noorwegen en Zweden weet ik niet.

Natuurlijk zijn er wel meer landen waar een aantal premiumzenders (à la film1sport1) achter de decoder zitten, maar dan kan je Engeland (Top Up TV) en België zonder het "binnenkort" (Be TV) er wel bijzetten.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je gelijk in en om eerlijk te zijn, met het aanbod van NL1/2/3 en een of enkele regio-zenders zou ik prima tevreden zijn. De commerciele troep doe ik mezelf niet aan. Laat staan dat ik er ook nog voor moet gaan betalen.

En om radio achter de codering te gaan verstoppen terwijl via FM de boel ook vrij te ontvangen is, is me niet helemaal duidelijk.

Maar die discussie hadden we al.. :D :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
In Frankrijk is lang niet alles gecodeerd.

"in Frankrijk is bijna niks gecodeerd" zit een stuk dichter bij de waarheid. Daarnaast zijn deze zenders ook nog eens gratis in HD beschikbaar. Betaalde Digitenne heeft niet eens plannen voor HD.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat is natuurlijk het voordeel van het later beginnen.

 

Persoonlijk denk ik dat het merendeel van de Digitenne kijkers niets geeft om HD, genoeg heeft aan die 23 zenders en meer dan tevreden is over de prijs/kwaliteit verhouding.

 

Het zijn wel 1 miljoen huishoudens he, met misschien wel 2-2,5 miljoen ontvangers. Wat zullen die gaan klagen als Digitenne omgaat naar MPEG4 en DVB-T2. En wie gaat dat betalen he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(/quote]

In Frankrijk zit slechts een gedeelte achter de decoder. België weten we nog niet helemaal maar zal idd wel achter de decoder gaan en Noorwegen en Zweden weet ik niet.

 

Natuurlijk zijn er wel meer landen waar een aantal premiumzenders (à la film1sport1) achter de decoder zitten, maar dan kan je Engeland (Top Up TV) en België zonder het "binnenkort" (Be TV) er wel bijzetten.

 

In Zweden en Finland zijn een groot aantal zenders gewoon vrij te ontvangen, Ik meende zelfs ongeveer 10 in Finland.

Daarnaast zijn in die landen ook nog betaalTV-pakketten.

Ook in Denemarken zijn de publieken vrij te ontvangen, In Noorwegen heb ik het nog niet geprobeerd, maar daar zal het vast hetzelfde zijn/worden. De laatste keer dat ik daar was waren de zenders nog analoog.

 

 

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Maar denk er wel aan dat het soms MPEG2 en soms MPEG4 is.
De landen die het eerst digitaal gingen hebben doorgaans MPEG2.

Ja Noorwegen is helemaal mpeg4, Denemarken heeft nog 1 mux mpeg2, de nieuwere welke vorig jaar zijn ingeschakeld mpeg4.
In NL draait het alweer een flink aantal jaren dus even omschakelen heeft heel wat voeten in aarde.
Wellicht schakelt KPN de DVB-H mux na de zomer uit en komt die dan vrij voor Digitenne wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Frankrijk worden de SD zenders in mpeg2 uitgezonden en de HD zenders in mpeg4, maar beide in DVB-T. In Engeland gaan ze straks de HD zenders uitzenden in MPEG4 maar in DVB-T2 formaat.

 

Je moet dus oppassen met wat je koopt. Veel Britten en Nederlanders komen er pas in Frankrijk achter dat hun meegebrachte "veel goedkopere" HD-TV helemaal geen HD zenders kan ontvangen. Straks krijg je dat weer met je Franse TV in Engeland.

 

Frankrijk was van plan om morgen, 5 mei 2010, de NIT (Network Information Table) uit te breiden met een 2e pagina in verband met zenderuitbreiding. De consumentenorganisatie heeft echter uitgevogeld dat veel huidige DVB-T decoders en TV's helemaal geen 2e NIT pagina kunnen inlezen. Het gevolg zou zijn dat veel ontvangers hetzij niets meer ontvangen, of slechts de helft, of wel alle zenders maar in willekeurige volgorde.

 

Men heeft daarom besloten om tijdelijk een "andere oplossing" te gebruiken en de 2e pagina pas in 2013 toe te voegen.

 

Aangezien de apparatuur in heel Europa wordt verkocht zal dit geen Frans maar een Europees probleem zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Zweden zijn een aantal zenders inderdaad vrij te ontvangen.

Het gaat om SVT1, SVT2, Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV4, TV6, en TVFinland (=beste van YLE en MTV3).

 

Alles wordt in Mpeg2 uitgezonden behalve een aantal (onbelangrijkere) zenders die in Mpeg 4 zitten : Axess TV, Canal7, BBC World News, Discovery Science, Discovery Travel & Living, Disney XD, Showtime, Star!, 7.

 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...