Ga naar inhoud


Inductiekookplaat, waar moet ik op letten?


AEO

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik overweeg om een inbouw-inductiekookplaat aan te schaffen.

Het schijnt energie te besparen vergeleken met een gewone keramische kookplaat.

Mijn vraag is, hoe is de bedrijfszekerheid van inbouw-inductiekookplaten.

Gaan ze vrij snel stuk of zo?

En hoeveel % zal de energiebesparing zijn?

Mijn vrouw is al jaren gewend aan elektrisch koken, omdat we in Almere geen gas hebben vanwege de stadsverwarming.

We hebben al meerdere pannen die geschikt zijn voor inductie.

Zijn er leden op dit forum die al goede of slechte ervaringen hebben met inductie? Wat zijn de valkuilen?

Dat wil ik graag weten.

Groetjes en al vast hartelijk dank.

 

AEO

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
Mijn vrouw is al jaren gewend aan elektrisch koken

 

Ha ha, iemand van de oude stempel. En jij? Ben jij al een beetje gewend aan elektrisch koken?

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen, Google even. Ik lees alleen maar enthousiaste verhalen.

 

Waar je op moet letten, en dat geldt voor alle kooktoestellen, zijn de afmetingen en de plaats van de knoppen en eventuele sensoren. Gewoon zo groot als mogelijk.

 

En als je wil bezuinigen zal je toch gas moeten nemen, lees verhuizen :D

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben nu een jaar of 3 inductie, nadat we eerst 2 keramische platen versleten hebben.

 

Voordeel: zuiniger, en als de melk overkookt geen aanbranden meer (de inductieplaat wordt niet zo heet als een keramische).

 

Nadelen: Je moet zorgen dat de plaat aan de onderzijde zijn warmte kwijt kan. Wij hebben simpelweg de keramische plaat vervangen door de inductieplaat, en nu blijken de keukenkastjes aan de onderzijde onvoldoende ventilatie te geven voor de inductieplaat. Ten eerste duurt het een hele tijd voordat je hoort dat de ventilatoren die onder de plaat zitten afslaan, (en als je in de keuken zit te eten zoals wij, dan hoor je dus altijd tijdens het eten de ventilatie van de plaat werken) ten tweede komt het een enkele keer voor dat de electronica door de warmte overbelast raakt, en dat het ingebouwde veiligheidssysteem dan een deel van de plaat uitschakelt. Als hij dan afgekoeld is werkt hij weer, maar als je net een dinertje aan het voorbereiden bent, en de gasten zitten te wachten, dan is dat niet leuk... We hebben het zelfs een keer gehad dat afkoelen niet voldoende was, we moesten de stroom uitzetten om de plaat te resetten.

 

En het staat mooi als je een plaat hebt die bediend wordt met sensoren aan de bovenzijde, alleen als daar een keer iets op spat kan je onbedoeld een kookplaat uitzetten....

 

Maar de voordelen wegen wel op tegen de nadelen, niet alleen zuiniger, maar ook veel sneller koken, zelfs sneller dan gas. En je hebt tenminste geen luchtvervuiling in je keuken (enig idee hoeveel CO2 je in je keuken hebt als je op gas kookt? Meer dan op een druk kruispunt in Hong Kong!!)

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och, hoeveel CO2 heb jij in de cockpit denk je? Als ik de lelijke eend verwarming opentrek moeten de gasmaskers op :D

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste AEO,

 

Wij koken sinds 1996 op inductie, op een ATAG plaat en nog steeds op dezelfde, 14 jaar oud dus. Eén keer aan één zijde van de kookplaat een printplaat moeten vervangen, maar dat was binnen het garantietermijn van 5 jaar. Al met al zijn we super tevreden over inductie koken. Het koken op een inductieplaat kun je haast vergelijken met het koken op gas, want de warmte neemt gelijk af wanneer je deze lager zet en is vergelijkbaar met het verlagen van de gasvlam. Bij een keramische plaat blijft er dan nog altijd veel warmte zitten in de kookplaat zelf, waardoor je nog aan het doorkoken bent.

Wat de energiebesparing zal zijn weet ik niet, ik weet wel dat ik met een doorsnee gezinsamenstelling een gemiddeld verbruik heb aan stroomkosten per jaar.

 

 

Greetz Nobody2050

 

Greetz Nobody2050
===================================================
VU+ Duo2, ZGemma Star H2H, Ferguson Ariva 102Mini.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie.

Wij hebben een stand-alone éénpits inductiekookplaat van het merk AFK gehad, en die gaf een error-mededeling op de display als hij te heet werd, iets wat vrij snel gebeurde.

Na ongeveer twee jaar ging hij stuk.

Maar in juli 2008 hadden wij in Shanghai een nieuw éénpits inductiekookplaatje gekocht, die tot nu toe nog nooit oververhit raakte.

Ook hadden wij er nog een heel klein rond inductiekookplaatje gekocht met bijbehorend keteltje om thee te zetten.

Diameter ongeveer 12 cm! (merk Malata)

Dit wordt intensief gebruikt, ook voor andere dingen dan thee zetten, probleemloos!

We hebben al sinds een jaar of 4 onze tweede keramische inbouwkookplaat met aanraaksensoren, maar één kookzone doet het niet meer.

Ik weet dus al, dat het met inductiekoken heel snel reageert.

Maar voor mij zijn betrouwbaarheid en verbruik ook belangrijke punten.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook wij kookten keramisch en ook een zone defect dus op zoek naar wat anders kwamen wij ook uit op inductie de vrouw was er eerst huiverig voor maar nu nooit meer anders sneller schoner bij overkoken natte doek en schoon (tip kijk bij kieskeurig )voor prijzen en merken kan je tientallen euries besparen succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...