Gast Ribbert Geplaatst: 25 maart 2010 Geplaatst: 25 maart 2010 Zelf heb ik zeer beperkte technische kennis van het satellietgebeuren. Ik zoek naar een de oplossing voor een bijzondere uitdaging en hoop hier ervaringsadvies te krijgen (en terug te geven). Ik heb naast de kabel al jarenlang een schotel met 1 LNB om op Atlantic Bird 3 5° West (vroeger telecom 2c) analoog de publieke Franse zenders te kijken. De laatste tijd is ontvangst daarvan extreem wisselend van superscherp tot onzichtbaar. Het laatste helaas steeds vaker. Tijd voor een volgende stap dus. Wat we graag willen is Franse zenders (TNTsat) én Engelse (Freesat) op één installatie. Met mijn kennis kom ik dan op de volgende vragen: Frans kan via TNTsat (Astra 1 19 oost) of Franssat (EUtelsat 5 west). Kan je alleen voor TNTsat kiezen omdat die dichtbij Astra 2 (28 oost) voor Freesat zit of ook voor de 5 West van Fransat? Stel dat het op TNTsat uitkomt is de vervolgvraag welke hardware en welke cards heb je nodig voor een opstelling met de volgende wensen: - Slechts 1 schotel (maat?) [regio Rotterdam Noord] - Mogelijkheid om franse Engelse tv tegelijk te kijken en op te nemen - Op termijn mogelijkheid tweede kabel te trekken naar TV in slaapkamer. Omdat ik zelf totaal niet technisch ben is een Dreambox volgens mij niks voor mij (helaas ). Wie heeft hier ervaring mee of praktisch advies over? Ribbert
Tonskidutch Geplaatst: 25 maart 2010 Geplaatst: 25 maart 2010 Citaat: Omdat ik zelf totaal niet technisch ben is een Dreambox volgens mij niks voor mij welkom en met permissie de quote is flauwekul zelfs mijn klein nichtje kan de dreambox bedienen a) kijk vooral naar de footprint van de satellietpositie vanwege de ontvangst en grootte vd schotel met een wavefield of wavefrontier t55 kun je al die posities goed ontvangen c) de TNTsat heeft een kaart+decoder abo maar met dreambox en juiste softcam kun je die decoder in de berging zetten d) kopen/abonneren van een dergelijke provider zal je het grootste probleem zijn (buitenlanders kunnen niet op buitenlands adres registreren > daar zijn wel familie of bekenden in frankrijk voor) zoek/kijk maar eens in het forum aangaande de t55 en die kaart ciao Busy Line Rose Murphy
Gast Paullo Geplaatst: 25 maart 2010 Geplaatst: 25 maart 2010 d) Voor wat TNT-sat betreft, moet je niet registreren. Je gaat naar een Franse supermarkt, neemt een TNT-sat pakket uit het rek, betaalt en wandelt naar buiten. Niemand vraagt iets en zeker niet de caissière van de supermarkt, dit niet eens weet wat het is. Greets
Tonskidutch Geplaatst: 25 maart 2010 Geplaatst: 25 maart 2010 keske sais? moi non plus Busy Line Rose Murphy
Gast 1664 Geplaatst: 25 maart 2010 Geplaatst: 25 maart 2010 Met weinig kennis is een triple sat vermoedelijk een aanrader voor deze situatie: 19, 23 en 28 graden op 1 kleine schotel met dubbele aansluiting. (zelf googelen, want ik wil geen reklame maken) De dubbele aansluiting omdat je beide tegelijk wilt kunnen opnemen/kijken. Dan heb je natuurlijk een ontvanger nodig met twee tuners, een harddisk en die overweg kan met de TNTSAT kaart en twee kanalen tegelijk kan opnemen. Je weet het nog niet, maar je wilt e.e.a. ook in HD ontvangen. Dat bestaat allemaal, maar je moet wel even het nichtje van Tonskidutch lenen :-) De TNTSAT kaart kun je ook los op Fleab*y bemachtigen.
Tonskidutch Geplaatst: 25 maart 2010 Geplaatst: 25 maart 2010 hee ho dat nichtje is niet te leen foei je was automaat is ook raar als je enkel in de luter gewassen hebt. ciao Busy Line Rose Murphy
jepe Geplaatst: 25 maart 2010 Geplaatst: 25 maart 2010 Origineel bericht van: Ribbert - Op termijn mogelijkheid tweede kabel te trekken naar TV in slaapkamer. Omdat ik zelf totaal niet technisch ben is een Dreambox volgens mij niks voor mij (helaas ). Wie heeft hier ervaring mee of praktisch advies over? Ribbert Als je in de slaapkamer wilt kijken dan je beter werken met een zendertje, dan kan je nl ook meteen overschakelen. Je kan niet in de zitkamer naar iets anders kijken dan de slaapkamer. Ik zou een Wavefrontier schotel nemen. 60cm is waarschijnlijk genoeg. Voor de TNT sat kaart is een Powercam Pro geschikt. Dan is aan jou de keuze welke ontvanger je wilt. Een high definition is idd wel leuker voor nu en de toekomst. De Humax Icord werkt gemakkelijk en geeft uitgebreide EPG. Afijn er zullen wel meer adviezen komen en ik zou me even rustig inlezen, maar wat je wilt kan in ieder geval tegenwoordig wel.
Gast Ribbert Geplaatst: 25 maart 2010 Geplaatst: 25 maart 2010 Alvast dank voor de eerste snelle en inhoudelijke reacties. (Mogelijk is het voor vele insiders in deze materie moeilijk voor te stellen, maar het is voor een relatieve outsider zonder grote technische affiniteit best een onderwerp waar bomen en bos elkaar in de weg zitten. Tegelijk merk je bij sat-winkels dat de vraag toch wel uiteenlopende oplossingen/antwoordne kan bieden dus ontkom je er niet aan je je er zelf ook in te verdiepen en dat is op een forum als deze in ieder geval nog verder op het onderwerp ingelezen. Ik krijg het gevoel dat er een paar scenario’s ontstaan met daarbij nehorende + en - aspecten 1. Geïntegreerde antenne a la triple sat (A)of klassieke schotel met losse LNB’s en disecq’s ( A: + Gemakkelijk zonder technische kennis - /+ onduidelijk of 45 cm goede ontvangst garandeert (hoewel het cf footprint wel zou moeten kunnen) - kan volgens sommige winkeliers-sites niet altijd met alle ontvangers omgaan Voordelen B: + Flexibeler op te stellen + Optie naar tweede slaapkamer toestel via bekabeling mogelijk (dank voor tip met zender trouwens) 2. geïntegreerde multicard ontvanger of separate ontvanger voor TNT en voor freesat Eisen: > HD > TNT sat kunnen handelen (Hebben de geliefde Fransen weer een eigen standaard?) 3. TNT-sat toegang Losse kaart of setje Ik zit binnenkort even in Frankrijk dus zou dan en daar het ontbrekende deel voor TNT moeten halen,. De rest wil ik wel graag in NL kopen. @1664: ik denk dat ik weet welke 3ple sat je bedoelt als antenne. Bestaat die met enkele en met dubbele aansluiting?? @Paullo: Bedoel je dat er in de Franse supers setjes “alleen kaart” liggen of bedoel je setjes receiver + kaart? IN dat geval is de vraag welke receiver kan ik daar meepakken die een tweede tuner heeft, en werkt met de schotel/LNB die gekozen wordt. @Jepe, moet je bij een zender nog aan dingen als PAL/Secam denken? Of is dat achterhaald en kan ik gewoon op zender googelen? Nogmaals dank so far. Ik hoop nog meer te horen. Ribbert
Gast Paullo Geplaatst: 25 maart 2010 Geplaatst: 25 maart 2010 Individuele kaarten worden niet verkocht, ze worden enkel in combinatie met een ontvanger aangeboden. Hierbij de link naar de lijst van beschikbare ontvangers: http://www.tntsat.tv/Terminaux_tntsat.htm Let wel op voorlopig werkt het met de Powercam en kan je het kaartje daarin laten draaien, maar er circuleren geruchten dat TNT-sat kaart en receiver zou kunnen verbinden, dus nooit die ontvanger wegdoen, je hebt deze misschien ooit nog nodig. Greets
Mr DVB Geplaatst: 28 maart 2010 Geplaatst: 28 maart 2010 TNTSAT versus FranSat TNTSAT + Goed verkrijgbaar* in de Franse supermarkten en winkelcentra (prijs circa € 99,-) + Via Astra 1 op 19° oost, dus dichtbij 28° oost + Gebruik van Multytenne mogelijk - Kaart 'slechts' 4 jaar geldig, wat er na die 4 jaar gebeurt weet ik niet - TNTSAT ontvanger* beschikt over DiSEqC 1.0 en 1.1, maar dit is enkel bedoeld om de juiste schotel/lnb te adresseren. De ontvanger zelf is namelijk alléén geschikt voor de ontvangst van de Astra 1 op 19° oost - Géén ontvangst van BVN-tv*, de gebruikte transponder is door de provider software-matig geblokkeerd NB Combinatie van TNTSAT met (goedkope) FTA-ontvanger mogelijk FRANSAT + Smartcard onbeperkt geldig + Ontvangers niet 'beperkt'; vaak volledige DiSEqC 1.0 en 1.2 - Dit platform maakt gebruik van 5° west, dus Wavefrontier T55 én DiSEqC 1.0 switch benodigd voor gelijktijdige ontvangst van 5° west en 28° oost via een enkele schotel - Even zoeken naar een fysiek verkoopadres (in Frankrijk) NB Ontvangst van BVN-tv mogelijk, althans wanneer er een (3e) lnb op de Astra 1 of Hotbird wordt gericht * = informatie gebaseerd op de TNTSAT receiver Strong SRT6410 LG 42LM620S met Fransat CAM, MaxDigital 225S, Strong SRT 7805 (HD+), Next MiniX HD Punto Triax 88cm (draaibaar), Triax 78cm (6 lnb's), Triax 64cm (5gr west)
Gast Paullo Geplaatst: 28 maart 2010 Geplaatst: 28 maart 2010 Na de 4 jaar geldigheid van de kaart van TNT-sat worden de rechten hetzij automatisch verlengd, hetzij wordt overgegaan tot een kaartwissel en op de site van TNT-sat staat dat men zich dan zal dienen te richten tot de verkoper waar men de ontvanger heeft gekocht. Greets
Gast m.boretti Geplaatst: 28 maart 2010 Geplaatst: 28 maart 2010 Mr DVB, mag ik er nog aan toevoegen dat de Fransat kaart alleen werkt in zogenaamde goedgekeurde ontvangers, een drietal, met Viaccess 4.0. Deze kaart valt dus niet te gebruiken in ander ontvangers, terwijl dit wel kan met TNTsat kaarten.
Gast 1664 Geplaatst: 28 maart 2010 Geplaatst: 28 maart 2010 Origineel bericht van: Ribbert @1664: ik denk dat ik weet welke 3ple sat je bedoelt als antenne. Bestaat die met enkele en met dubbele aansluiting?? Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar ik meen dat er alleen een dubbele uitvoering bestaat.
Mr DVB Geplaatst: 28 maart 2010 Geplaatst: 28 maart 2010 Origineel bericht van: m.boretti Mr DVB, mag ik er nog aan toevoegen dat de Fransat kaart alleen werkt in zogenaamde goedgekeurde ontvangers, een drietal, met Viaccess 4.0. Deze kaart valt dus niet te gebruiken in ander ontvangers, terwijl dit wel kan met TNTsat kaarten. Natuurlijk mag dat, en zeker omdat ik dat niet wist! LG 42LM620S met Fransat CAM, MaxDigital 225S, Strong SRT 7805 (HD+), Next MiniX HD Punto Triax 88cm (draaibaar), Triax 78cm (6 lnb's), Triax 64cm (5gr west)
Mr DVB Geplaatst: 28 maart 2010 Geplaatst: 28 maart 2010 Origineel bericht van: 1664 Origineel bericht van: Ribbert @1664: ik denk dat ik weet welke 3ple sat je bedoelt als antenne. Bestaat die met enkele en met dubbele aansluiting?? Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar ik meen dat er alleen een dubbele uitvoering bestaat. Zover ik weet en kan vinden bestaat er inderdaad alleen een dual uitvoering van de Canal Digitaal versie* van de Multytenne.* = Vrijwel gelijk aan de Multytenne met de volgende 3 verschillen; - Triple sat: géén lnb voor dus ontvangst van de Hotbird satellieten op 13° oost (Multytenne: wél 13° oost) - Triple sat: positie/uitrichtng van de 3 'Astra lnb's' is geoptimaliseerd voor de Benelux (Multytenne: Duitsland) - Triple sat: standaard voorzien van twin lnb's (Multytenne: standaard niet echter wel mogelijk) OPMERKING: Ook ik heb zelf (nog) geen praktijk ervaring met deze schotel LG 42LM620S met Fransat CAM, MaxDigital 225S, Strong SRT 7805 (HD+), Next MiniX HD Punto Triax 88cm (draaibaar), Triax 78cm (6 lnb's), Triax 64cm (5gr west)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen