Ga naar inhoud

Wat is nu beter een fan die zuigt of blaast in een systeemkast ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat is nu beter een fan die zuigt of blaast in een systeemkast.

Een fan (in de voeding) die zuigt blaast de ietswat verwarmde lucht via de openingen in de systeemkast. Nadeel is dat de lucht eruit moet en dit via alle kieren in de systeemkast. Dit zou te ondervangen zijn met een fan die blaast in de systeemkast, geplaatst op de positie voor het gatenroostertje.

Anderzijds met blazen van de voeding, wordt er lucht ontrokken uit de systeemkast en zuigt alle omgevingsvuil (zoals openingen van de DVD/CD, Cardreader) in de kast. En de fan onder de voeding zuigt aan.

Ik heb op google gezocht op oa airflow en kom deze 2 opties tegen, maar een goede onderbouwing mis ik.

Ben van mening dat een overdruk in een systeemkast stof tegengaat, mits dat de aangezogen lucht gefilterd wordt.

Zou een soort van filterhouder aan de buitenzijdde van de systeemkast dit kunnen verhelpen..... ja ik denk van wel.

Wat zijn jullie ervaringen en adviezen.

Geplaatst:

Het is vrij simpel... je moet een airflow hebben. Er moet zo veel mogelijk koele lucht in de kast komen en warme lucht eruit getrokken worden. In de praktijk zet je aan de voorkant en zijkant zuigend de kast in en aan de achterkant/bovenkant blazend de kast uit. De ventilatoren aan de achterkant zitten meestal hoog (warme lucht stijgt immers) evenals de voeding. Aan de voorkant zitten ze meestal laag en koelen meteen de harde schijven die er direct achter zitten.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Ok is duidelijk. Het linkje van Jopiesat is ook helder, maar het probleem is dat aan de voorzijdde van de systeemkast er geen mogelijkheid bestaat voor het plaatsen van een fan.

De oplossing moet dus komen vanuit de fan van de voeding en de ruimte die eronder is voor het plaatsen van een fan.

Op de cpu en de videokaart zit ook een fan.

Wat ik dus wil is idd een maximale airflow en zo weinig mogelijk stof.

Dat zou dus duiden op een zuigende fan onder de voeding en een blazende van de voeding. Die fan omder de voeding zou ik dus moeten filteren voor de stof.

Systeemkast staat op de grond.

post-214-1318260832,7565_thumb.jpg

Geplaatst:
Origineel bericht van: Kimble
Ok is duidelijk. Het linkje van Jopiesat is ook helder, maar het probleem is dat aan de voorzijdde van de systeemkast er geen mogelijkheid bestaat voor het plaatsen van een fan.

De oplossing moet dus komen vanuit de fan van de voeding en de ruimte die eronder is voor het plaatsen van een fan.

Op de cpu en de videokaart zit ook een fan.

Wat ik dus wil is idd een maximale airflow en zo weinig mogelijk stof.

Dat zou dus duiden op een zuigende fan onder de voeding en een blazende van de voeding. Die fan omder de voeding zou ik dus moeten filteren voor de stof.
Systeemkast staat op de grond.

De fan op de foto blaast naar buiten hoor, dus een stof filter heeft niet zoveel zin

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Dan krijg ik weer onderdruk in de kast.(dus stof frown )

Zijn die fans te modden of zit er een elco in ?? Spanning +/- omwisselen zou gaan in principe als er intern geen elco inzit.

Zo'n ding uit elkaar halen is vragen om een bromtol er terug in.

"Probleem" 2 is natuurlijk dat de fans een identieke luchtverplaatsing moeten hebben, anders heb je of overdruk of onderdruk. Met overdruk in de kast heb ik geen moeite, als de lucht maar zuiver is.

Ga er toch maar eens over denken om een echte systeemkast aan te schaffen ipv pc-fabrikanten-merken-kasten.

Nu heb ik iets op http://$#!@$#@#@$#!#@!/id31.html gezien maar die prijs is een beetje te gek.

Het filter erop spreekt me wel aan.

Geplaatst:

Ik heb denk ik een correcte airflow gevonden, en de achterkant komt wel overeen met mijn kast.

Wordt dus wel een andere kast, omdat deze die ik nu heb dicht is van voren.

Wat vinden jullie van deze airflow en welke kast raden jullie me dan aan.

Ik ga wel de aangezogen lucht filteren met een microvezel-filter of koolstoffilter.

case_airflow.jpg

Geplaatst:

Je zou eens 'ter inspiratie' naar de antec nsk4480 kunnen kijken. Deze kast heeft aan de zijkant een roosterconstructie, met een buis die doorloopt tot aan de CPU fan. Deze CPU fan zuigt lucht aan (dus via de buis van buiten) en blaast deze vervolgens naar beneden over de CPU en zijwaarts over de componenten. Daar zou je nog een filter in moeten plaatsen.

Andere simpele optie: dremel een gat in de plaat aan de zijkant van je kast, en plaats er een casefan/filter combinatie in die naar binnen blaast, bijvoorbeeld onderin of ter hoogte van de componenten die hitte veroorzaken.

Op tweakers vind je ook wel wat fanaten die PC kasten verbouwen.

Geplaatst:
Origineel bericht van: jopiesat
Je zou eens 'ter inspiratie' naar de antec nsk4480 kunnen kijken. Deze kast heeft aan de zijkant een roosterconstructie, met een buis die doorloopt tot aan de CPU fan. Deze CPU fan zuigt lucht aan (dus via de buis van buiten) en blaast deze vervolgens naar beneden over de CPU en zijwaarts over de componenten. Daar zou je nog een filter in moeten plaatsen.

Andere simpele optie: dremel een gat in de plaat aan de zijkant van je kast, en plaats er een casefan/filter combinatie in die naar binnen blaast, bijvoorbeeld onderin of ter hoogte van de componenten die hitte veroorzaken.

Op tweakers vind je ook wel wat fanaten die PC kasten verbouwen.

Had al zitten kijken op Modcases op Tweakers, en er zitten hele kunstwerken tussen. Met de Dremel een gat freezen is wel een optie. Die Antec NSK4480 lijkt me ook wel wat.

Zal morgen eens wat gaan kijken wat er allemaal te vinden is op dit gebied. Alvast bedankt allen.

Geplaatst:

Zijn die fans te modden of zit er een elco in ?? Spanning +/- omwisselen zou gaan in principe als er intern geen elco inzit.
Een fan heeft een aanzuig en een blaaskant. Blazen of zuigen bepaal je dus door de juiste montage. Nooit door de draairichting te veranderen.
Geplaatst:

De betere merken hebben gewoon stoffilters ingebouwd die je ook gewoon kunt schoonmaken. Het houdt echt niet alles tegen, maar scheelt wel enorm. Eens in de paar maanden even open maken en schoonblazen is effectiever.

Trouwens het plaatje komt precies overeen met wat ik al eerder zei.

Denk o.a. eens aan coolermaster of antec.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Pionewbie

Een fan heeft een aanzuig en een blaaskant. Blazen of zuigen bepaal je dus door de juiste montage. Nooit door de draairichting te veranderen.

Niet bij deze fan in bericht #1820635
Geplaatst:

@Kimble

Wat is nu eigenlijk je probleem? Stof? Kast met filters kopen.

Over de airflow hoef jij je niet druk te maken als je een goede kast koopt.

Een goede voeding heeft een rendement van 85% of beter. De warmte die daaruit komt is te verwaarlozen.

Koeling wordt pas een probleem als je gaat overclocken en 2 grafische kaarten in je computer hebt zitten.

Verder kan je de behuizingen test van Harware Info even bekijken.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:
Origineel bericht van: Psychosammie
@Kimble

Een goede voeding heeft een rendement van 85% of beter. De warmte die daaruit komt is te verwaarlozen.

Koeling wordt pas een probleem als je gaat overclocken en 2 grafische kaarten in je computer hebt zitten.

Probleem is stof. De kast die ik nu heb die blaast alleen warme lucht vanuit de voeding en als ik een proggie draai voor de temperaturen of in de bios kijk is alles o.k.

De stof wordt aangezogen via de onderranden, DVD/CD rom, Cardreader, wat gaten aan de achterzijdde.
Ik moet steeds met mijn compressor pakken, druk van 12 naar 4 bar en dan uitblazen. Cpu zit vol enz.

Vandaar dat ik op het idee (gefilterde) overdruk kwam in de kast. Kast is er nu een van Fuji-Siemens en dat is echt bagger. De eerste snijwonden heb je al te pakken als de deksel losgeschroeft is.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Psychosammie
@Kimble

Probleem is stof. De kast die ik nu heb die blaast alleen warme lucht vanuit de voeding en als ik een proggie draai voor de temperaturen of in de bios kijk is alles o.k.

De stof wordt aangezogen via de onderranden, DVD/CD rom, Cardreader, wat gaten aan de achterzijdde.
Ik moet steeds met mijn compressor pakken, druk van 12 naar 4 bar en dan uitblazen. Cpu zit vol enz.

Vandaar dat ik op het idee (gefilterde) overdruk kwam in de kast. Kast is er nu een van Fuji-Siemens en dat is echt bagger. De eerste snijwonden heb je al te pakken als de deksel losgeschroeft is.

Het idee is goed, echter je moet een luchtstroom hebben om je warme lucht af te kunnen voeren dus je redt het niet alleen met overdruk. Bij een betere (veelal ook duurdere) kast kun je de ingangslucht beter controleren en zijn er vaak standaard al stoffilters aangebracht. Verder is het voordeel dat je je handen niet snijdt. Alle randen net netjes afgerond of voorzien van een velsrand. Bijkomend voordeel is tevens dat een betere kast ook stil is.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen