Ga naar inhoud

Te weinig stroom (mA) om motor te laten draaien

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo mede-satters, ik zit hier met een probleem waarvan ik hoop dat jullie je licht daar eens op kunnen werpen.

De Situatie

een twinhan 1041 in mijn pc, aangesloten op een strong 2100 motor, welke is aangesloten op een CD duo lnb-twin (0192+0235)

waarvan 1 poort dus in gebruik op de pc.

Het Probleem

De motor gebruikt 200-350 mA aan stroom bij het draaien, de lnb, per lnb 200-300 mA.

De twinhan 1041 levert max 400 mA aan stroom. hier zit 'over-voltage' beveiliging in, dus stopt op het moment dat er meer stroom gevraagd wordt.

Mijn motor wil dus niet draaien als er een lnb op aangesloten in. Sluit ik geen lnb aan, dan dan kan de moter gewoon draaien. go-to functies werken allemaal prima.

Alleen, als ik de lnb nu aansluit op de uitgang op de motor, en ik wil dan draaien, dan dooft het lampje op de motor, dus geen stroom meer. mijn vermoeden is dan dat de kaart in beveiliging gaat, en 2 seconden later weer terug komt met voltage.

De Oplossing?

Da's dus de vraag. ik zat te denken aan een lnb die weinig stroom verbruikt: bv inverto IDLB-SINS40-OOECO-OPP

of zijn er bv. 'kastjes' welke de 'lijn' van stroom kunnen voorzien die de diseqc commando's doorlaten en daarmee ook schakelen tussen 13/18v

ik heb al geprobeerd om de motor alleen bij horiz. transp. te laten draaien i.v.m. hoger voltage, maar ook dit werkt niet..

iemand een oplossing?

bij voorbaat dank!

Geplaatst:

zou het kunnen dat je een vrij lange kabel gebruikt ? hierdoor zou er een spanningsval kunnen optreden , ook de kwaliteit van de kabel kan een rol spelen , probeer eens om de decoder met een korte kabel aan te sluiten ? heb het zelf ook gehad dmv een slechte kabel , direkt bij de satboer een goede gehaald en probleem was opgelost ( kost wel dubbel zo veel maar het is het waard )

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Geplaatst:

Hallo Katwezel,

de kabel is niet zo lang: 3-4m.

kwaliteit kan het zeker zijn. ik weet niet hoe oud deze kabel is, ik heb destijds (ca. 1 jaar geleden) de schotel samen met de lnb en een philips dsx 6073 gekocht.

kan best zijn dat die kabel 10 jaar oud is (bij wijze van spreken)

aan een stb-receiver had ik al eens aan zitten denken, echter, de enige die ik heb. de philips dus, ondersteund bij mijn weten geen motor.. (of ik heb een uitgeklede CD-versie waar dat niet in zit)

ik zal eens zien of ik een kabeltje ergens vandaan kan toveren om het te testen, maar verder..

als ik de milli-amperes van de 2 apparaten (lnb en motor) bij elkaar op tel, kom ik 25% hoger uit dan wat het kaartje kan leveren... Zoveel zal er toch niet met een kabel op te lossen zijn?

Wederom bedankt!

Geplaatst:

zoals als hierboven staat lijkt het er op dat je wellicht een hele lange kabel gebruikt. Hele dunne kabel kan overigens ook een oorzaak zijn.

wellicht kun je aan de 2e aansluiting van de LNB ook een kabel aansluiten met daaraan een voeding? Op deze manier kun je de belasting wat spreiden.

Geplaatst:

De motor voeden dmv een externe bron. Jerryt heeft hiervoor een handleiding gemaakt, deze is te vinden in de download sectie van het mytheatre forum -> "positioner heart surgery"

Alexa open mijn koelkast en stook de bbq op 250 graden.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Geplaatst:

Extern voeden heb ik ook al eens gedaan .

De Nokia 9500 liet het ook afweten met de Motec en een lnb die iets meer stroom op nam dan sommige andere .

Een een 15 V adapter via een derde F-conn. onder de motec .

Op de print van de motec wat baantjes doorgekrast en die 15 V op de common kontakten van de relais .

http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/topics/1795050/2

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Hallo Moonchild, Trust en Unique.

Allen bedankt voor jullie antwoorden.

Jullie hebben me weer voldoende handvaten gegeven om wat verder te gaan lezen.

Wellicht is het beter om het gelijk goed aan te gaan pakken en zorgen dat de stroomvoorziening naar de motor toe altijd voldoende amperes levert.

(nu zit ik nog even hardop te denken. Als je de motor kunt voeden met 13v, 18v en 36v, zou ik 'm dan ook vanaf de 12v lijn van de pc kunnen voeden? hij zal dan wel wat trager draaien, maar die voeding levert genoeg amperes, en dan heb ik geen apart kastje voor voeding, of step-up schakeling van 12v naar hoger (18v) nodig.)

Wederom bedankt !

Geplaatst:
Origineel bericht van: moonchild
De motor voeden dmv een externe bron. Jerryt heeft hiervoor een handleiding gemaakt, deze is te vinden in de download sectie van het mytheatre forum -> "positioner heart surgery"

heb 'm net bekeken.. ziet er goed en duidelijk uit.
Soldeerbout, tin, kabels en oude laptopvoeding liggen al klaar.
dit weekend dan maar weer 't dak op. motortje demonteren*

*= ik had in al mijn onwetendheid het hele systeem al eens op mijn buro getest en was daar met het aansluiten van de lnb (welke toen nog op de vast opgestelde schotel zat) tot de conclusie gekomen dat de motor niet verder draaide omdat het ingang signaal van de lnb niet veranderde, dus dacht de motor op de schotel buiten te monteren en dan te gaan testen.. denkende dat wanneer de motor een beetje draaide het signaal van de lnb zou veranderen en daarmee verder zou draaien naar de volgende satelliet.
zo blijf je toch weer doorleren
Geplaatst:

Nou,

ik heb het afgelopen weekend allemaal gedaan..

en.. 't werkt.. kan nu fatsoenlijk mijn rotor besturen.

(het printje was echter wel wat kleiner als op de foto's :D , maar uiteindelijk allemaal gelukt.)

Wordt nu gevoed met een 16v/3a voeding en dat gaat prima...

wellicht nog even zoeken naar een voeding die een hoger voltage geeft..

iig.. iedereen bedankt !

Geplaatst:

Ik heb besloten om m'n SG2100 ook te 'modden' met een externe voeding aangezien ik toch stopcontacten onder het dak beschikbaar heb. Enige idee welke spanning het meest aangewezen is want ik kan me voorstellen dat je wok supersnel is op 36V maar dat is toch het dubbele van de nominale 13/18V spanning? Hoe lang houdt de motor het uit wanneer je aan het sathoppen bent en is er geen risico dat ie voorbij z'n positie schiet door de hogere snelheid van het loopwerk?

Geplaatst:

Ik denk niet dat er van voorbij schieten sprake zal zijn.

En van 36 volt zal de motor niet kapot gaan.

Maar let wel dat de motor duidelijk meer lawaai zal produceren.

Ik zou een oude laptopvoeding nemen...die geven een volt of 20 af bij ruim voldoende Ampere´s.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Geplaatst:
Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

:D Nadat alles geinstalleerd was en ik enthousiast een eerste avondje ging draaien met de schotel vraagt vrouwlief na een uur aan me of ik dat kind in de straat achter ook de hele tijd hoor huilen :D
Geplaatst:
Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Ik denk niet dat er van voorbij schieten sprake zal zijn.
En van 36 volt zal de motor niet kapot gaan.
Ik zou een oude laptopvoeding nemen...die geven een volt of 20 af bij ruim voldoende Ampere´s.

Ik denk dat 20V inderdaad een veilige waarde moet zijn waarbij het geluidsniveau nog binnen de perken blijft.
Gisteren heb ik dankzij de open behuizing van de rotor wat metingen gedaan met deze opstelling:
- SG-2100A rotor
- LNB: populaire Inverto Black Ultra
- 30m RG-6
eerst het stroomverbruik bij vertikale polarisatie (13V):
SG-2100 in rust:15mA, LNB:75mA samen goed voor 90mA
Bij het draaien stijgt dit naar 240mA dus de SG-2100 trekt dan 150mA
dan bij horizontale polarisatie (18V):
SG-2100 in rust:15mA, LNB:75mA samen nog steeds goed voor 90mA
Bij het draaien stijgt dit naar 260mA dus dan is de SG-2100 goed voor 170mA

De spanningsval over 30m kabel is aanzienlijk, bij 13V hou ik nog 10V over bij vrijloop, hou ik de as vast dan zakt de spanning tot 9V en dan stopt de motor.
Bij 18V hou ik nog 15V over (dus 1V spanningsval per 10m kabel), hou ik de as vast dan zakt de spanning tot 14V maar de motor blijft doordraaien (zet zoals m'n hand ;-)

Het was maar een proefopstelling zonder schotel maar ik vraag me nou af of bij:
- vertikale polarisatie 13V -> 9V er nog wel genoeg spanning voorhanden is voor de/het LNB?
- horizontale polarisatie 18V -> 14V dan schakelt ie toch over naar vertikaal?

Al bij al een bewijs dat lange kabels en DISEqC-motoren voor problemen zorgen maar dat dit kan opgelost worden door het extern voeden.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen