Ga naar inhoud

[Zweedse Televisie - Film/Serie] Millenium (Stieg Larsson)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op de Zweedse TV SVT1 en SVT HD loopt momenteel de hele millenium reeks van Stieg Larsson.

De serie is uitgebreider dan de films die in de bisoscoop geweest zijn. Ieder deel (Män som hatar kvinnor, Flickan som lekte med elden en Luftslottet som sprängdes) wordt op de tv in 2 afleveringen van telkens 90 minuten uitgezonden (zonder reclame uiteraard ). Dat is dus 3 uur per deel...

Op de aftiteling staat dat ZDF ook meegewerkt heeft aan de tv serie... dus over een poosje zal de reeks ook wel op de Duitse tv draaien denk ik.

Een echte aanrader... en al helemaal als je de boeken gelezen hebt!

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

• 2 weken later...

Geplaatst:

Afgelopen vrijdag het laatste deel gezien in de bioscoop.

Deel 3 vond ik beter aansluiten op deel 1. Deel 2 was meer achtergrondinformatie om het verhaal.

In oktober 2010 gaat de KRO deze reeks ook uitzenden op de Nederlandse televisie (zie gedeelte KRO website over de detectives).

Ik zag trouwens op de site van IMDB dat Noomi Rapace (de actrice die Lisbeth Salander speelt) samen met haar man Ola Rapace (bekend als de politieman Stefan Lindman uit de eerste Wallander reeks) een film gaat maken (Svinalängorna).

Geplaatst:

Vraag me altijd af hoe die zweden het voor elkaar krijgen om zo,n kwaliteit te maken ?

Denk dan ook aan bv Wallander serie en Irene Huss dan wij in Nederland met onze Baantjer ed

Han

Geplaatst:
Origineel bericht van: Han Peekel
Vraag me altijd af hoe die zweden het voor elkaar krijgen om zo,n kwaliteit te maken ?

Denk dan ook aan bv Wallander serie en Irene Huss dan wij in Nederland met onze Baantjer ed

Han

Vergeet Beck niet te noemen. Gebaseerd op de karakters van het schrijversechtpaar Maj Sjöwall en Per Wahlöö met Peter Haber en Michael Persbrandt in de hoofdrollen.

In de eerste helft van de jaren negentig zijn zeven boeken verfilmd met Gösta Ekman als Martin Beck en Rolf Lassgård als Gunvald Larsson. In deze reeks kwam de karakter "het geweten" Lennart Kolberg ook nog in voor (gespeeld door Kjell Bergqvist. In de reeks Beck mis ik Kolberg eigenlijk wel.

Hoewel ik Persbrandt een fantastische acteur vind en de rol op zich goed speelt, vind ik Lassgård de rol van Larsson helemaal perfect doen. Het is alsof de karakter op hemzelf is geschreven. Dat kan natuurlijk niet. Hij was pas 12 jaar oud toen het schrijversechtpaar in 1963 begonnen aan het schrijven van de Beck-reeks.
Geplaatst:

Zweedse series zijn inderdaad vaak erg goed... ik kijk er altijd heel erg graag naar, en je wordt niet afgeleid door nare ondertiteling (als je op de Zweedse tv kijkt) smile

Ik hoop voor jullie dat de serie "Oskyldigt dömd" (onschuldig veroordeeld) ook op de NL televisie uitgezonden zal worden. In Zweden hebben we het 2e seizoen alweer een poosje achter de rug... De reeks werd geproduceerd voor TV4.

Mikael Persbrandt speelt de rol van strafrechtprofessor Markus Haglund. Samen met een groepje van zijn studenten van de universiteit waar hij doceert rakelt hij oude zaken op, waarvan het verdacht bestaat dat de veroordeelde onschuldig is.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Geplaatst:

Citaat:

Ik denk gewoon liefde voor het vak. Als ieder in het produkt gelooft dan komt het vanzelf.

Lid van 10 november 2003 t/m 30 oktober 2015

Geplaatst:

Grappig dat er toch nog zoveel Zwedenfans zijn. Wie had durven denken dat draadjes over Millennium of Winter de boventoon zouden gaan voeren in dit forum? wink

Origineel bericht van: Rocketscientist
Citaat:

Ik denk gewoon liefde voor het vak. Als ieder in het produkt gelooft dan komt het vanzelf.

Dat, en bovendien wordt er in Zweden een fiks kijk- en luistergeld geïnd (€187 per jaar volgens de Zweedse Wikipedia, vergelijkbaar met Groot-Brittannië en slechts een zuchtje minder dan wat de Duitsers moeten ophoesten.

Daarnaast hangt de Zweedse tv (in ieder geval de SVT, de commerciëlen kan ik niet ontvangen) aan elkaar van de herhalingen. Fictie, maar ook allerlei actualiteitenprogramma's worden doorgaans drie à vier keer herhaald in de dagen na de eerste uitzending.

Technisch zit het allemaal wat beter in elkaar dan wat ik van Vlaanderen of Nederland (en op sommige vlakken zelfs Groot-Brittannië) gewend ben. Ik leer een beetje Zweeds en kijk nu al een goede drie maanden naar de SVT. Ik heb in die periode geen enkele eigen dramaproductie zien voorbijkomen die niet ook in HD beschikbaar was. Het merendeel van die programma's heeft ook 5.1-geluid.

Afwerking en algemene presentatie (montage, geluid, trailers,...) zijn een stuk rustiger dan de Vlaamse kermis die de VRT, de PO of de BBC tegenwoordig over ons uitstorten.

Nu nog een stokpaardje van mij: voor drama is het weliswaar een verloren zaak, maar zowat alle Zweedse non-fictie die ik al gezien heb, wordt gepresenteerd als keurige interlaced video met natuurlijke kleuren, heel wat beter dan de beelden in bijna alle documentaires die ik de laatste jaren tegenkom op Canvas, bij de PO of op BBC4 - die kiezen bijna allemaal voor deinterlacing in combinatie met afgrijselijke kleuren.

Qua algemeen niveau is er nauwelijks vergelijking mogelijk tussen Zweden en Nederland/Vlaanderen, dat zie ik zelfs met mijn gebrekkige kennis van het Zweeds. Misschien kijk ik over vijf jaar terug en is het dan allemaal een bevlieging geweest, maar voorlopig kijk ik wellicht meer naar SVT1 dan naar pakweg alle Vlaamse omroepen samen.

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen