Ga naar inhoud

Beginner vraagt feedback op Multytenne installatie

Aanbevolen berichten

Gast Berry Schreuder
Geplaatst:

Hallo Sat4all leden,

Ik ben nieuw op het forum en nieuw in de wereld van sateliet tv ontvangst. Ik heb veel topics gelezen en denk ondertussen te weten wat ik wil en nodig heb. Deze post is bedoeld om feedback te vragen op mijn ideeen en keuzes tot nog toe. Mijn keuzes zijn tot stand gekomen op basis van de volgende wensen:

• Tot 2 zenders tegelijkertijd kunnen kijken of opnemen.
  • Het aanbod van de nederlandstalige publieke en commerciele omroepen in HD kunnen ontvangen.
  • Internationale FTA zenders ontvangen
  • Schotel plaatsen op het dak (schoorsteen) van een appartementen complex
Hieruit heb ik het volgende boodschappenlijstje gedestileerd:

• 1 x Multytenne TWIN
  • 1 x Abonnement Canal Digitaal + extra smartcard
  • Overig: Kabels, connectors, satfinder, watervaste tape bevestigings materialen
Als tuner ga ik de AnySee tuners voor de PC gebruiken.

Ik hoor graag of ik nog iets over het hoofd zie en/of er suggesties voor betere oplossingen zijn.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Berry Schreuder
Schotel plaatsen op het dak (schoorsteen) van een appartementen complex

Dat zou ik direct afraden!
Linkje

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Gast Berry Schreuder
Geplaatst:

Goed punt. Ik maak me niet zo'n zorgen over de stevigheid van de schoorsteen. Het is een integraal onderdeel van de gemetselde muur van het gebouw.

Een andere optie zou natuurlijk een voet met tegels kunnen zijn, ik ben dan vrijer in het kiezen van de plaats. Ik vraag me daarbij wel af hoe ik op het overwegend platte dak de kabels een beetje netjes wegwerk. Ik wil ze niet zomaar los op het dak laten liggen.

Geplaatst:

(gezien het feit dat niet elke schoorsteen gelijk is alsook niet op dezelfde manier is gebouwd en geconstrueerd is een advies afhankelijk van de situatie - foto?)

de tegelvoet is echter veel flexibeler maar ook duurder

de coax kabel mag "never nooit" in het water liggen als die over een lengte/afstand naar een invoerpunt moet

mening;

de Multytenne is moeilijker uit te richten (bron satelliet monteur) dan een wavefrontier t55 en heeft minder slecht weer reserve alsook is behoorlijk duur

als die toch al bovendaks staat is de grootte / afmeting van de wok qua "zicht" geen echt thema (dus klein en duur "Multytenne" is niet nodig maar eerder groot en goedkoop)

ciao

Le Sud

Nino Ferrer

Geplaatst:
Origineel bericht van: Tonskidutch
de coax kabel mag "never nooit" in het water liggen als die over een lengte/afstand naar een invoerpunt moet

Waarom is dat? Zo'n coax kabel is toch volledig geisoleerd? Of zijn er ervaringen dat de kunststof mantel uiteindelijk niet tegen continue blootstelling van water kan?
Gast Berry Schreuder
Geplaatst:
(gezien het feit dat niet elke schoorsteen gelijk is alsook niet op dezelfde manier is gebouwd en geconstrueerd is een advies afhankelijk van de situatie - foto?)

Voorkant

Achterkant

Deze link toont het pand. Het gaat om het appartement links bovenin. Behalve het dak met een tegelvoet is de schoorsteen die je aan de linkerzijde van het pand ziet (maar dan aan de andere kant) een mogelijkheid om de schotel te bevestigen

de tegelvoet is echter veel flexibeler maar ook duurder

Hoe los je dat op dan? En mag het bij een korte afstand dan wel?

mening;
de Multytenne is moeilijker uit te richten (bron satelliet monteur) dan een wavefrontier t55 en heeft minder slecht weer reserve alsook is behoorlijk duur

Ik krijg de indruk dat een Wavefrontier met 4 ontvangst posities en voor ieder 2 gelijktijdige kanalen qua financieen niet veel scheelt of zelfs duurder is. Over de slecht weer reserve maak ik me niet zo'n zorgen. In het Multytenne topic lees ik dat het allemaal wel mee valt.

als die toch al bovendaks staat is de grootte / afmeting van de wok qua "zicht" geen echt thema (dus klein en duur "Multytenne" is niet nodig maar eerder groot en goedkoop)

Hier heb je wel een punt. Ik voorzie echter dat de installatie na een jaar gaat verhuizen naar een andere woning, dan is 1 enkel apparaat met slechts 2 kabels naar binnen wel prettig.
Geplaatst:

die schoorsteen is rock solid te gebruiken

maar

je gaat misschien zelfs heel snel verhuizen dan spreekt alles weer voor een tegelvoet

coax kabelmantel, neen helemaal niet in het water nog geen meter

weet niet waar je wilt/kunt of moet invoeren dus kan daar niet op antwoorden

algemeen

of het zweeft/hangt van diseqc schuin omlaag naar invoerpunt of je spant een rvs kabeltje en geleid de coax met tyewrappes

o.i.d

tja ieder mag op gevoel en of advies afgaan of op keiharde meetwaarden, dus neem die schotel die je wilt.

ciao

Le Sud

Nino Ferrer

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen