Ga naar inhoud

Mijn Dreambox wordt onstabiel

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De laatste tijd heb ik serieus problemen dat mijn Dreambox onstabiel wordt, bijna niet meer op commando's reageert (het LED display blijft zelfs uiteindelijk staan op een bepaald uur) en dan uiteindelijk reboot.

Ik vroeg mij af wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Mijn Dreambox 8000 staat los op een salontafeltje, met veel open ruimte.

Hij zit vol qua tuners (4), en er zit een harddisk ingebouwd, maar geen DVD player/writer.

Er zit geen fan in.

De box wordt niet afgelegd, de harddisk stopt wel met draaien na 30 minuten inactiviteit.

Er draait OpenPli op (daarnet na vastlopen een update gedaan), en ik draai er mijn eigen EPG op, die nogal uitgebreid is qua beschrijvingen en zo.

Bij opnames, vooral van HD zenders heb ik ook af en toe hikjes, zelfs bij niet-gecodeerde zenders, zoals Canvas HD (kabel).

Dus mogelijke redenenen die ik zie :

1) warmteontwikkeling

2) geheugengebruik (emulators ? EPG ?)

3) OpenPli of één van zijn plugins die vreemd reageert (memory leak ?)

4) CPU die te zwaar belast wordt om één of andere reden.

Na een reboot, waarbij hij opnieuw de EPG inleest, zie ik met TOP het volgende (zie screenshot) :

Hoe moet ik dit interpreteren ?

Neemt CCcam 287 megabytes geheugen in ???

Is sbox nu een grote slokop qua geheugen of niet ?

Ik zie bij nic 87% staan.

Betekent dit dat 87% van de bandbreedte van mijn netwerkkaart gebruikt wordt ?

Dat zou dan 87 megabit/seconde zijn ???

Dat lijkt mij gigantisch.

Ik zal het wel verkeerd interpreteren, vermoed ik.

Iemand die dit iets beter begrijpt ?

post-36145-1318260835,466_thumb.jpg

Geplaatst:

Op mijn 8000 met Open PLi geeft top aan dat CCcam 180M - 121% gebruikt, duidelijk minder dus. Ik gebruik versie 2.1.4, jij?

Sbox gebruik ik niet, waarvoor heb je die nodig?

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Geplaatst:

Ik gebruik CCcam 2.1.2 nog.

Sbox dient voor kaaten waarmee CCcam niet goed communiceert.

Gast Jeroensky
Geplaatst:

Mischien heeft het meer nut dit te posten op OpenPLi forum denk je niet?

Geplaatst:
Origineel bericht van: Jeroensky
Mischien heeft het meer nut dit te posten op OpenPLi forum denk je niet?

Maar ligt het aan OpenPLi ?
Ik heb een stuk of 4 mogelijke oorzaken genoemd, slechts één daarvan is OpenPLi.
Persoonlijk vermoed ik eerder dat CCcam, sbox of een te uitgebreide EPG de oorzaak is.
Gast Jeroensky
Geplaatst:

Waarschijnlijk niet anders waren er meer van dit soort topics op openPli forum.

Ik denk dat je bepaalde combinatie of configuratie hebt die de boel onstabiel maakt.

Als je op OpenPli forum post krijg je sneller zinvolle OpenPli gerelateerde feedback.

Geplaatst:

Je kan ook de vraag stellen, wanneer jouw systeem onstabiel is geworden.

Welke aanpassing (SW en/of HW) heb je eventueel gedaan ?

Desnoods down graden.

Indien je een warmte probleem vermoed, probeer met een externe ventilator, de zaak wat af te koelen.

Hoelang duurt het wanneer je systeem onstabiel wordt ?

DM8000 1Tb 2,5"HDD (Openpli2.1)
2xGigaBlue HD Quad Plus 1Tb (Openmips 4.2)
Wavefield T90(Astra1-2-3 Hotbird)
Synology DS214+

Geplaatst:
Origineel bericht van: bigtwin
Op mijn 8000 met Open PLi geeft top aan dat CCcam 180M - 121% gebruikt, duidelijk minder dus. Ik gebruik versie 2.1.4, jij?

Ik heb nu eens CCcam 2.1.3 ingeschakeld in plaats van 2.1.2
Nu krijg ik compleet andere resultaten in TOP.
Maar dit scheelt precies gigantisch veel qua geheugengebruik, in de positieve zin dan.

Edit : maar het zappen verloopt precies trager nu.

post-36145-1318260835,7674_thumb.jpg

Geplaatst:

Heb je misschien ergens een grote debuglogging ofzo lopen (kijk eens in je cccam.cfg), ik vind je CCcam geheugengebruik WAY te hoog, zelfs na je update. Hier op een DM800 zie ik CCcam niet boven de 2MB uitkomen.

Geplaatst:

"top" klopt niet. Hij telt het geheugengebruik voor elke tread "extra", dus een programma met 4 threads dat 10 MB gebruikt geeft hij weer als een programma dat 40MB gebruikt.

Vandaar dat Enigma2 en CCcam zo'n maffe getallen krijgen.

Kijk naar "cache" + "free", dat is bijna 40MB dus er is RAM genoeg beschikbaar. 9MB free is een hint dat er zojuist bijna 9 MB beschikbaar is gekomen (anders was hij bij de cache gekomen). Weinig free is altijd een goed teken, dan wordt er weinig geheugenmanagement gedaan.

Mijn advies: Schoon flashen, GEEN PLUGINS erop zetten (afgezien van een settingslijst om beeld te hebben), en dan eens kijken hoe hij loopt. En vandaaruit eens gaan onderzoeken wanneer hij onstabiel wordt.

Geplaatst:
Origineel bericht van: MiLo
"top" klopt niet. Hij telt het geheugengebruik voor elke tread "extra", dus een programma met 4 threads dat 10 MB gebruikt geeft hij weer als een programma dat 40MB gebruikt.

Vandaar dat Enigma2 en CCcam zo'n maffe getallen krijgen.

Kijk naar "cache" + "free", dat is bijna 40MB dus er is RAM genoeg beschikbaar. 9MB free is een hint dat er zojuist bijna 9 MB beschikbaar is gekomen (anders was hij bij de cache gekomen). Weinig free is altijd een goed teken, dan wordt er weinig geheugenmanagement gedaan.

Mijn advies: Schoon flashen, GEEN PLUGINS erop zetten (afgezien van een settingslijst om beeld te hebben), en dan eens kijken hoe hij loopt. En vandaaruit eens gaan onderzoeken wanneer hij onstabiel wordt.

Ok, ik had voordat ik deze resultaten kreeg al eens OpenPli van scratch geïnstalleerd (memory stick verwijderd, zodat Barry Allen niet meer actief was).
Ik heb toen gemerkt dat plots die video enhancement plugin wel werkte, die kwam vroeger nooit in het menu te voorschijn.
Door die Barry Allen zat ik met een soort halve situatie.
Ik had dus een Pli Jade met daarbovenop OpenPLi.
Na herflashen zit ik dus met deze situatie.

BTW : is er wel een betrouwbaar commando om het geheugen en CPU gebruik te zien ?
Geplaatst:

Mijn 8000 kon in elk geval niet overweg met 1 extra tuner + switch. Voeding trekt dit volgens mij niet, tijdens zappen (switch) hoorde ik duidelijk de elco's.

Haal maar eens de coax van de extra tuners los om te zien of je probleem dan opgelost is.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Geplaatst:
Origineel bericht van: caveman
Mijn 8000 kon in elk geval niet overweg met 1 extra tuner + switch. Voeding trekt dit volgens mij niet, tijdens zappen (switch) hoorde ik duidelijk de elco's.

Haal maar eens de coax van de extra tuners los om te zien of je probleem dan opgelost is.

Dat is ook nog een piste.
Ik heb een kabeltje besteld om van Sata naar eSata te gaan.
Bedoeling is om mijn harddisk die nu extern zit naar buiten te leiden en dan in zo'n extern kastje te stoppen dat eSata aankan.
Dan moet dan toch wat schelen in vermogen dat door de interne voeding moet geleverd worden, en een belangrijke bron van warmteontwikkeling wordt dan tegelijk uit de kast verwijderd.

Probleem is echter ook dat als je de extra tuners niet gebruikt er nogal veel tegelijk verandert.
Immers, die 2 extra tuners zijn kabeltuners.
De bitrate ligt daar ook hoger.
Spijtig dat de 2 standaard tuners niet verwisselbaar zijn.
Anders had ik bijv. eens kunnen proberen met slechts 2 tuners, maar dan ineens 2 kabeltuners.
Geplaatst:

Wat ik helemaal mis in je probleem-beschrijving, is of dit een hardware-, linux kernel- of enigma-probleem is. Als we daar nou eens eerst naar kijken...

Krijg je een groen scherm, heb je een crashlog van enigma?

Heb je al eens "dmesg" gedaan op het moment dat het systeem traag wordt?

Mijn ervaring is dat een dm8000 niet snel te warm wordt (maar ik heb er dan ook geen harddisk of cd-speler in).

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Geplaatst:
Origineel bericht van: Erik Slagter
Wat ik helemaal mis in je probleem-beschrijving, is of dit een hardware-, linux kernel- of enigma-probleem is. Als we daar nou eens eerst naar kijken...

Dat is nu net het moeilijkste, weten waar het precies aan ligt.
Ik heb vandaag weer een reboot gehad.
Even tevoren had ik de EIT EPG ook aangezet, en wat het crashen deze keer leek te veroorzaken was een poging om via de webinterface een screenshot te maken.
Die reageerde niet, en plots zag ik dus het blauwe scherm van OpenPLi, en wist ik dat hij weer aan het rebooten was.
Geen groen scherm dus, maar een rechtstreekse reboot.
Ik vind ook geen crashlog terug op de harddisk.

Origineel bericht van: Erik Slagter
Heb je al eens "dmesg" gedaan op het moment dat het systeem traag wordt?

Neen, ik zal dat de volgende keer dat het gebeurt eens runnen.
Als ik het nu run krijg ik volgende lijst van fouten (ben op dit moment aan het opnemen en verder een kabelopname van Canvas HD aan het afspelen :
Nogal veel PTS Rap error, of dat er iets mee te maken heeft, geen idee.

errorlog.txt

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen