Ga naar inhoud


Voip geluidinstellingen blijft tobben, afhankelijk van aanbieder?


Aanbevolen berichten

Ik ben benieuwd of de codecs bij verschillende voipaanbieders

anders moeten zijn en zoja hoe.

 

Ik ben 2 maanden overgeschakeld van de ene voip naar de andere

en de geluidskwaliteit is erg slecht geworden, ik vraag me dus

af of per voipaanbieder aandere instellingen nodig zijn en wellicht ook

internetprovider afhankelijk.

 

Hierbij mijn instellingen, wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, in mijn ervaring zijn de codecs bij VoIP providers soms iets anders ingesteld, met name de packet size. De packetsize bepaalt hoeveel geluidsdata er in een pakket wordt gestopt voordat deze wordt verstuurd. De G.xxx codecs zijn gestandaardiseerd.

 

Bij mijn overgang van XS4ALL VoIP naar Budgetphone moest ik de packetsize van mijn Fritzbox op 20 milliseconden zetten, anders had ik een hakkelend geluid. Voor VoIPbuster maakte het niet uit. Zie ook:

http://www.budgetphone.nl/forum/viewtopic.php?t=14236

Blader het forum eens door, er staan wel wat goede tips voor verschillende apparaten.

 

Overigens gebruik ik uitsluitend de G.711 codecs, deze zijn vergelijkbaar met de ouderwetse telefoon kwaliteit ('fixed line quality' instelling in de fritzbox).

Ik zou eens proberen eerst alle andere codecs 'uit' te vinken en kijken hoe de geluidskwaliteit dan is.

Heeft je apparaat een logfile, waarin je kunt zien welke codec hij in de praktijk heeft gebruikt?

 

Overigens was Budgetphone erg behulpzaam bij het oplossen van mijn kwaliteitsprobleem. Raadpleeg je provider eens zou ik zeggen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast sat-elite

Bij de geselecteerde codec zou ik alleen de volgende gebruiken

bovenaan g722

dan volgend

711 u,711a,726,729

722 gebruikt alleen callvoip wat ik weet

voor betamax en de rest is het meestal 711u

een voip gesprek regelt normaal zelf welke codec gebruikt moet worden.als ze wel maar voorhanden zijn.

budgetphone is bekend dat ze bij drukte overschakelen naar gsm codec

 

ik zie dat je dtmf ook uit hebt staan hierdoor kun je geen pincodes of keuze menu's doorlopen

overweeg eens om dat aan te zetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sat-elite
Bij de geselecteerde codec zou ik alleen de volgende gebruiken
bovenaan g722
dan volgend
711 u,711a,726,729
722 gebruikt alleen callvoip wat ik weet
voor betamax en de rest is het meestal 711u
een voip gesprek regelt normaal zelf welke codec gebruikt moet worden.als ze wel maar voorhanden zijn.
budgetphone is bekend dat ze bij drukte overschakelen naar gsm codec

ik zie dat je dtmf ook uit hebt staan hierdoor kun je geen pincodes of keuze menu's doorlopen
overweeg eens om dat aan te zetten


Laat ik dit maar eens gaan proberen, nu is het helemaal niets.

Alvast bedankt.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Instellen van 20ms pakketgrootte op de Duitse AVM Fritzbox 7170 - voor gevorderden

 

Met deze beschrijving is het mogelijk om de door Budgetphone gewenste pakketgrootte van 20ms in te stellen op de Duitse Fritzbox 7170.

Dit lost het mogelijke probleem van een 'robotstem' op.

*** Lees dit eerst helemaal door, en schat zelf in of je dit wel wilt ***

 

Maak allereerst een backup van de instellingen en bewaar de .export file. Deze kun je nog altijd terugzetten als het misgaat.

 

Als je de .export file bekijkt, zoek dan het budgetphone account, ergens onder /var/flash/voip.cfg in de .export file.

Daarin staat

tx_packetsize_in_ms = 30

Deze willen we wijzigen naar

tx_packetsize_in_ms = 20

 

Om dit te wijzigen is het noodzakelijk om het bestand /var/flash/voip.cfg aan te passen.

(hier te lezen http://www.daveboonstra.nl/tipstrucs/fritz%20box/index-nl.html)

 

Activeer telnet op de fritzbox met: #96*7*

Mijn ISDN Gigaset handset geeft de terugmelding: "telnetd ein"

 

Let op: vanaf dat moment geeft de fritzbox in het login scherm de volgende waarschuwing:

Vom Hersteller nicht unterstützte Änderungen

 

Gebruik een programma om met telnet in te loggen, bijvoorbeeld Putty

 

Log in met het wachtwoord van je gebruikersinterface.

 

De teksteditor in de 7170 heet nvi en lijkt op vi. Ervaring met vi is handig, omdat dit niet zo'n gebruiksvriendelijke editor is :-).

 

Start de bewerking met:

nvi /var/flash/voip.cfg

Zoek het juiste VoIP account van budgetphone op en vervolgens de juiste regel met tx_packetsize_in_ms, zet de cursor op de goede plaats.

Start 'insert mode' met de letter i

Wijzig de 30 naar de 20

Druk op escape, vervolgens :qw

Dan wordt het bestand weggeschreven

 

Het VoIP gedeelte van de Fritzbox moet opnieuw gestart worden. Dit kun je doen door de voipd deamon te herstarten.

voipd -s (om te stoppen)

voipd (om te starten)

 

Type exit om de telent sessie te beëindigen.

 

Doe een testcall om te zien of het werkt - In mijn geval was de 'robotstem' weg.

 

Zet de telnet mogelijkheid weer uit met #96*8*

Mijn ISDN Gigaset handset geeft de terugmelding: "telnetd aus"

 

Noot: In het startscherm van de fritzbox komt een permanente waarschuwing staan dat de config is gewijzigd. Deze kan geen kwaad maar gaat niet weg als je telnet uitzet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...