Con Geplaatst: 3 april 2010 Geplaatst: 3 april 2010 Ik ben benieuwd of de codecs bij verschillende voipaanbieders anders moeten zijn en zoja hoe. Ik ben 2 maanden overgeschakeld van de ene voip naar de andere en de geluidskwaliteit is erg slecht geworden, ik vraag me dus af of per voipaanbieder aandere instellingen nodig zijn en wellicht ook internetprovider afhankelijk. Hierbij mijn instellingen, wie kan hier iets zinnigs over zeggen? HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
jopiesat Geplaatst: 3 april 2010 Geplaatst: 3 april 2010 Ja, in mijn ervaring zijn de codecs bij VoIP providers soms iets anders ingesteld, met name de packet size. De packetsize bepaalt hoeveel geluidsdata er in een pakket wordt gestopt voordat deze wordt verstuurd. De G.xxx codecs zijn gestandaardiseerd. Bij mijn overgang van XS4ALL VoIP naar Budgetphone moest ik de packetsize van mijn Fritzbox op 20 milliseconden zetten, anders had ik een hakkelend geluid. Voor VoIPbuster maakte het niet uit. Zie ook: http://www.budgetphone.nl/forum/viewtopic.php?t=14236 Blader het forum eens door, er staan wel wat goede tips voor verschillende apparaten. Overigens gebruik ik uitsluitend de G.711 codecs, deze zijn vergelijkbaar met de ouderwetse telefoon kwaliteit ('fixed line quality' instelling in de fritzbox). Ik zou eens proberen eerst alle andere codecs 'uit' te vinken en kijken hoe de geluidskwaliteit dan is. Heeft je apparaat een logfile, waarin je kunt zien welke codec hij in de praktijk heeft gebruikt? Overigens was Budgetphone erg behulpzaam bij het oplossen van mijn kwaliteitsprobleem. Raadpleeg je provider eens zou ik zeggen.
Gast sat-elite Geplaatst: 4 april 2010 Geplaatst: 4 april 2010 Bij de geselecteerde codec zou ik alleen de volgende gebruiken bovenaan g722 dan volgend 711 u,711a,726,729 722 gebruikt alleen callvoip wat ik weet voor betamax en de rest is het meestal 711u een voip gesprek regelt normaal zelf welke codec gebruikt moet worden.als ze wel maar voorhanden zijn. budgetphone is bekend dat ze bij drukte overschakelen naar gsm codec ik zie dat je dtmf ook uit hebt staan hierdoor kun je geen pincodes of keuze menu's doorlopen overweeg eens om dat aan te zetten
iemand Geplaatst: 4 april 2010 Geplaatst: 4 april 2010 Origineel bericht van: jopiesat moest ik de packetsize van mijn Fritzbox op 20 milliseconden zetten, waar zit die instelling ? gr. Erik
Con Geplaatst: 4 april 2010 Auteur Geplaatst: 4 april 2010 Origineel bericht van: sat-elite Bij de geselecteerde codec zou ik alleen de volgende gebruiken bovenaan g722 dan volgend 711 u,711a,726,729 722 gebruikt alleen callvoip wat ik weet voor betamax en de rest is het meestal 711u een voip gesprek regelt normaal zelf welke codec gebruikt moet worden.als ze wel maar voorhanden zijn. budgetphone is bekend dat ze bij drukte overschakelen naar gsm codec ik zie dat je dtmf ook uit hebt staan hierdoor kun je geen pincodes of keuze menu's doorlopen overweeg eens om dat aan te zetten Laat ik dit maar eens gaan proberen, nu is het helemaal niets. Alvast bedankt. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
jopiesat Geplaatst: 4 april 2010 Geplaatst: 4 april 2010 Instellen van 20ms pakketgrootte op de Duitse AVM Fritzbox 7170 - voor gevorderden Met deze beschrijving is het mogelijk om de door Budgetphone gewenste pakketgrootte van 20ms in te stellen op de Duitse Fritzbox 7170. Dit lost het mogelijke probleem van een 'robotstem' op. *** Lees dit eerst helemaal door, en schat zelf in of je dit wel wilt *** Maak allereerst een backup van de instellingen en bewaar de .export file. Deze kun je nog altijd terugzetten als het misgaat. Als je de .export file bekijkt, zoek dan het budgetphone account, ergens onder /var/flash/voip.cfg in de .export file. Daarin staat tx_packetsize_in_ms = 30 Deze willen we wijzigen naar tx_packetsize_in_ms = 20 Om dit te wijzigen is het noodzakelijk om het bestand /var/flash/voip.cfg aan te passen. (hier te lezen http://www.daveboonstra.nl/tipstrucs/fritz%20box/index-nl.html) Activeer telnet op de fritzbox met: #96*7* Mijn ISDN Gigaset handset geeft de terugmelding: "telnetd ein" Let op: vanaf dat moment geeft de fritzbox in het login scherm de volgende waarschuwing: Vom Hersteller nicht unterstützte Änderungen Gebruik een programma om met telnet in te loggen, bijvoorbeeld Putty Log in met het wachtwoord van je gebruikersinterface. De teksteditor in de 7170 heet nvi en lijkt op vi. Ervaring met vi is handig, omdat dit niet zo'n gebruiksvriendelijke editor is :-). Start de bewerking met: nvi /var/flash/voip.cfg Zoek het juiste VoIP account van budgetphone op en vervolgens de juiste regel met tx_packetsize_in_ms, zet de cursor op de goede plaats. Start 'insert mode' met de letter i Wijzig de 30 naar de 20 Druk op escape, vervolgens :qw Dan wordt het bestand weggeschreven Het VoIP gedeelte van de Fritzbox moet opnieuw gestart worden. Dit kun je doen door de voipd deamon te herstarten. voipd -s (om te stoppen) voipd (om te starten) Type exit om de telent sessie te beëindigen. Doe een testcall om te zien of het werkt - In mijn geval was de 'robotstem' weg. Zet de telnet mogelijkheid weer uit met #96*8* Mijn ISDN Gigaset handset geeft de terugmelding: "telnetd aus" Noot: In het startscherm van de fritzbox komt een permanente waarschuwing staan dat de config is gewijzigd. Deze kan geen kwaad maar gaat niet weg als je telnet uitzet.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen