Ga naar inhoud


ACER laptop met XP upgraden naar WIN7 32 of 64bits?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Hierover is al best veel geschreven maar vaak is de informatie al van enige tijd geleden.

Toch stel ik deze vraag maar weer opnieuw omdat de antwoorden dan meestal op de meest recente ervaringen zijn gebaseerd.

 

Ik heb o.a. een ACER Travelmate 6465WLMI in gebruik met de volgende specificatie:

 

Processor: Intel Core 2 CPU T7200 2,00GHz, deze processor is geschikt voor 64bits OS.

RAM geheugen: 4GB

Huidig OS: WIN XP Pro NL met SP3

 

Buiten de normale gebruikelijke programma`s gebruik ik eigenlijk maar één programma waarvoor ik i.p.v. 32bits OS een 64bits denk te installeren.

Het betreft hier een programma voor fotobewerking Aquasoft DiaShow Studio 6 waarmee ik WMV9 HD bestanden (slideshows) produceer en dat wil ik ook graag blijven gebruiken.

Dit programma ondersteunt ook 64bits.

Met mijn huidige configuratie kon ik de genoemde bestanden niet of nauwelijks aanmaken want vaak bleef mijn laptop hierop hangen.

Ik wijt dit aan gebrek van geheugen omdat in mijn huidige configuratie maar 3,15Gb wordt gebruikt en de misschien speelt het 32bits OS hier ook een rol.

Deze applicatie loopt prima op mijn desktop maar daarvoor gebruik ook een zwaardere processor, maar wel XP 32bits.

 

Mijn vraag is nu, hoeveel kans maak ik dat de genoemde applicatie wel goed op mijn laptop functioneert als ik Win7 Pro 64bits installeer?

Wellicht zijn er ook nog andere componenten in mijn laptop die hier een negatief effect uitoefenen.

 

Als die kans op een goede werking niet significant groter is dan heeft het mijn voorkeur om toch Win Pro 32bits te installeren.

 

Graag jullie mening / advies hierover.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat een applicatie hangt is zeer waarschijnlijk niet aan een gebrek aan geheugen te wijten. Zeker niet als een OS 3.15 GB aan RAM tot zijn beschikking heeft. Als er te weinig geheugen is dan kan het best zijn dat de hele bewerking meer tijd nodig heeft. Als je tijdens de bewerking ziet dat de harde schijf voortdurend actief is dan zou dat kunnen betekenen dat de pagefile voortdurend aangesproken wordt omdat het geheugen vol is.

 

Als je de volle 4GB RAM aan wilt spreken (of wellicht meer in de toekomst) dan is een 64bit OS aan te raden, maar dat is volgens mij dan ook de enige reden om 64bit te gaan.

 

Het is belangrijk om na te gaan of het systeem echt hangt. Soms lijkt het te hangen, maar als je het genoeg tijd geeft dan lost het zichzelf op. Dat het systeem hangt zou ook heel goed een hardware defect als oorzaak kunnen hebben. Het kan geen kwaad om het RAM geheugen eens grondig met Memtest86 te testen. Het hangen kan ook een bug in de software zijn of een codec welke crasht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: clark-kent
Dat een applicatie hangt is zeer waarschijnlijk niet aan een gebrek aan geheugen te wijten. Zeker niet als een OS 3.15 GB aan RAM tot zijn beschikking heeft.

Ja, dat is ook weer waar want anders zou de applicatie ook op mijn desktop crashen want ook daar heb ik maar 3,15Gb RAM ter beschikking.
Omdat de applicatie gebruik maakt van de een of andere codex (het product is een WMV9 HDTV (1.920x1.080) 16:9 video) ligt het misschien ook aan de geïntegreerde videokaart, een ATI Mobility Radeon X1300.
Als het daaraan mocht liggen dan verandert een beter OS hier ook niets aan.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht dat een nieuwe driver update soelaas biedt? http://www.omegadrivers.net/index.php?op...1&Itemid=54

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bijgwerkte ATI driver zou zeker een verschil kunnen maken. Ik heb met bepaalde ATI driver versies wel gezien dat Acrobat Reader spontaan crasht of dat het onmogelijk was een remote desktop sessie te starten naar de PC met die ATI kaart. Die problemen verdwenen met een ATI driver update.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees deze > Websiteverwijzing naar Microsoft < eens.

 

Verder heeft W7 64-bits minimaal 2GB werkgeheugen nodig (HD 30GB) en W7 32-bits minimaal 1GB (HD 16GB).

 

Steeds meer software zal overgaan naar 64-bits besturingsystemen, zodat je later alsnog van 32 naar 64 bits zou moeten gaan. Denk vooral aan virusscanners.

 

De link die ik eerder genoemd heb, vermeld ook wat links van

MS, waaronder een compabiliteitscheck.

 

Suc6 met de keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz
Wellicht dat een nieuwe driver update soelaas biedt? http://www.omegadrivers.net/index.php?op...1&Itemid=54

Ik denk dat dit een uitstekende tip is.
Nadat ik de juiste Omega drivers voor mijn ATI videokaart had gedownload en geïnstalleerd heb ik 2x WM9 HD slideshows op mijn huidige notebook aangemaakt en dat zonder problemen, dus ook geen hangen.
Wellicht heeft het toch wel aan de divers van de ATI videokaart gelegen.
Ik moet nu nog wel even opnieuw nadenken of ik noch wel met deze laptop naar Windows 7 moet overstappen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

fijn dat het geholpen lijkt te hebben

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Windows 7 gaat in ieder geval veel beter om met multitasking en met meerdere processors (cores). Als je er 4 Gb geheugen in hebt heb je ook winst, vooral in videobewerking, wat nogal geheugen intensief is. Zeker met rekenintensieve multimedia berekeningen is win7 duidelijk in het voordeel. Een relevante test:

 

 

CPUMultimedia.png

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het overzicht.

Gelet op het gemeten verschil tussen XP en Windows 7 ga ik nu toch ook mijn oude laptop naar Windows 7 migreren.

Het zal in elk geval nooit een verslechtering kunnen zijn.

 

Vooraf ga ik eerst nog met XP een tweetal HD slideshows aanmaken en de productietijd opmeten.

Nadat ik Win7 heb geïnstalleerd kan ik controleren of het daadwerkelijk significant verbeterd.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben erg benieuwd.... Op andere vlakken is het verschil niet erg groot, maar juist bij multimedia valt het erg op.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz
Wellicht dat een nieuwe driver update soelaas biedt? http://www.omegadrivers.net/index.php?op...1&Itemid=54

Vanmiddag heb ik mijn ACER Travelmate 6465 van XP naar WIN7 32bits gemigreerd.
Ik heb echter problemen met het vinden van de juiste WIN7 driver voor mijn ATI Mobility Radeon X1300 videokaart.
Op de door winwiz genoemde site lukt het mij niet om de juiste driver te vinden.
Wel een hoop sites waar tegen betaling de drivers worden gescand maar volgens mij moet het toch wel beter kunnen.
De ACER Support site geeft aan dat er voor dit type laptop geen WIN7 drivers voor de videokaart beschikbaar zijn.
Iemand een idee waar ik een juiste driver kan vinden?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...