Ga naar inhoud


DVB-t - Storing


ippa

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb weinig ervaring met DVB-t-ontvangst.

 

Graag enig advies in verband met volgende vraag:

 

 

* Met een buitenantenne (König):

 

......+ goede ontvangst bij wolkenloze hemel

......+ bij wolken veel uitval

 

 

Zijn er mogelijkheden om dit te verbeteren? Andere antenne of... andere mogelijkheden?

 

Bedankt voor jullie advies,

JLD

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Uitrichten van je antenne is eerste zaak die goed moet zijn.

Als het goed is staat hij ook een beetje (+/- 5°) naar boven gericht.

Ook poleratie juist uiteraard (horizontaal/vertikaal)

Hoogte is ook van belang, vanwegen opstakels tussen antenne en zendmast.

 

Als het met mooi weer goed gaat zal het hier boven vermelde wel min of meer goed staan.

 

Een lijn versterker kan je probleem dan oplossen. Probeer deze zo dicht mogelijk bij de antenne (niet leterlijk) op de coax te zetten.

Wat ook niet onbelangrijk is, is de lengte van je kabel. Deze moet je binnen de 30 meter houden. m.a.w. als je de lijn versterker op 30 meter van de mast zet (als het signaal op 30 meter nog goed is bij slecht weer) dan kan je nog eens 30 meter van daar uit verder.

Dit geld voor een gewone coax 7 mm!, maar dat zal wel het geval zijn.

 

mvg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Als het goed is staat hij ook een beetje (+/- 5°) naar boven gericht.

Ik zie niet helemaal de zin van deze tip in.
Verder is de weersgesteldheid in tegenstelling tot satellietontvangst in het 10-12 GHz bereik, bij UHF ontvangst niet van invloed op de ontvangst (Afgezien van atmosferische condities en omstandigheden).

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een schotel antenne wel. Een normale televisie antenne niet.

Maar ik zou zeggen, verklaar dan waarom een TV antenne 5° naar naar boven moet kijken.

Ik zou het graag willen weten. Vooral omdat de gemiddelde yagi een invalshoek heeft van ca. 20° horizontaal en vertikaal.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

5° naar boven? Dan zit je toch wel haast bovenop de zendmast? Maar als je er zò dichtbij zit maakt het ook niet meer uit hoe je je antenne neerzet.

 

Je moet hem helemaal niet naar boven richten. Ik zou niet weten waarom.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Verder is de weersgesteldheid in tegenstelling tot satellietontvangst in het 10-12 GHz bereik, bij UHF ontvangst niet van invloed op de ontvangst (Afgezien van atmosferische condities en omstandigheden).


Waarom heeft topic starter dan problemen bij bewolking?

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
blijkbaar hebben de fabriekanten er ook aan gedacht want je kan ze allemaal in hoek verstellen.


Antennes worden niet alleen in NL verkocht maar ook in landen waar de zenders op een berg staan. Bijvoorbeeld Zwitserland.
Woon je in een dal en de zender staat op 3.000 mtr hoogte, dan is het wel degelijk zinvol om de antenne een elevatie richting zender te geven.
Maar dat is in NL echt niet nodig.
Heb je daardoor toch één dB winst vastgesteld, dan twijfel ik zwaar aan het ontwerp van de antenne. De golven treffen de elementen niet in één lijn, waardoor de onderlinge afstand van de elementen tot de golf veranderd. Je antenne is waarschijnlijk niet breedbandig genoeg waardoor in jouw geval een gunstigere versterking optreed bij hogere of lagere kanalen door de antenne een elevatie te geven.
Dit is echter eerder een fout in de antenne dan algemeen te stellen dat antennes een elevatie van 5° moet hebben.

Dat bij zwaar bewolkt weer de ontvangst minder wordt is marginaal.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EdjeKroketje
Citaat:
Waarom heeft topic starter dan problemen bij bewolking?mvg


Dat is inderdaad de vraag, maar het ligt niet aan de bewolking. Zelfs regen doet vrijwel niets, althans ik heb het nog nooit gezien.

Tenzij de (regen)wolken de signalen weer omlaag reflecteren wink


Kan een te hoog ruiswaarde zijn die ook reflecteren door de wolken.

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Citaat:
blijkbaar hebben de fabriekanten er ook aan gedacht want je kan ze allemaal in hoek verstellen.


Antennes worden niet alleen in NL verkocht maar ook in landen waar de zenders op een berg staan. Bijvoorbeeld Zwitserland.
Woon je in een dal en de zender staat op 3.000 mtr hoogte, dan is het wel degelijk zinvol om de antenne een elevatie richting zender te geven.
Maar dat is in NL echt niet nodig.
Heb je daardoor toch één dB winst vastgesteld, dan twijfel ik zwaar aan het ontwerp van de antenne. De golven treffen de elementen niet in één lijn, waardoor de onderlinge afstand van de elementen tot de golf veranderd. Je antenne is waarschijnlijk niet breedbandig genoeg waardoor in jouw geval een gunstigere versterking optreed bij hogere of lagere kanalen door de antenne een elevatie te geven.
Dit is echter eerder een fout in de antenne dan algemeen te stellen dat antennes een elevatie van 5° moet hebben.

Dat bij zwaar bewolkt weer de ontvangst minder wordt is marginaal.


Hoe verklaar je mijn dB winst dan?
De hoek is niet altijd even groot!

(Het is niet dat de mast scheef staat)

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Hoe verklaar je mijn dB winst dan?

Met zekerheid kan ik het niet verklaren. Ik heb een vermoeden en dat had ik al uitgelegd:

De golven treffen de elementen niet in één lijn, waardoor de onderlinge afstand van de elementen tot de golf veranderd. Je antenne is waarschijnlijk niet breedbandig genoeg waardoor in jouw geval een gunstigere versterking optreed bij hogere of lagere kanalen door de antenne een elevatie te geven.

Of woon je soms pal naast of onder de zendmast en moet je zelf ook omhoog kijken om de de zendantennes te zien?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...