Ga naar inhoud


DVB-t - Storing


ippa

Aanbevolen berichten


  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Door de onderlinge afstand van de directoren voor de dipool en de reflector achter de dipool wordt de versterking en het richteffect van een antenne verkregen.

Deze afstanden bepalen ook in eerste instantie de effectiviteit (gain) van een antenne.

Door de antenne schuin te houden is de invalshoek van de golven die rechtlijnig de antenne intreden anders waardoor de onderlinge afstanden van de elementen ten opzichte van de golf anders is.

Is de antenne verkeerd ontworpen en moet schuin geplaatst worden deugt die antenne niet.

Of je gebruikt een verkeerde antenne voor de te onvangen frequenties, of het is geen breedbandantenne.

Ik heb echt nog nooit ervan gehoord dat antennes per definitie schuin geplaatst moeten worden. Tenzij je in de bergen woont en de zender op zeer grote hoogte staat.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Bedankt voor jullie antwoorden.

 

Even ter verduidelijking: het is geen yagi-antenne, maar zo een compacte buitenantenne (bakje van +/- 20 cm op 12 cm - König).

 

Zou ik beter een yagi-antenne aanschaffen? Ik bevind mij op +/- 30 km ten zuiden van de zender Gent.

 

 

Dank voor jullie reactie.

 

 

mvg,

JLD

Link naar reactie
Delen op andere sites

beste,

als je 30 km ten zuiden van gent woont zou ik eerder proberen te richten op Egem of Sint Pieters Leeuw. deze zijn veel sterker dan Gent, die eerder stad en randstad moet bedienen.

Misschien de antenne draaien in die richtingen, want normaal moet het lukken zonder yagi. zelfs de RTBF.be zou voor u beschikbaar moeten zijn. maar uiteraard is een yagi steeds stukken beter dan een actief dvb-t antennetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alexander88,

 

Uw voorstel om de antenne te richten op de voorgestelde zenders (Egem) biedt inderdaad nu een perfecte ontvangst met een signaalsterkte > 90 %.

 

Bedankt voor deze oplossing en uiteraard ook dank aan de anderen die bijdroegen tot het beantwoorden van de vraag!

 

Groetjes,

JLD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: columbo
Een Yagi is altijd beter als zo'n flut ant.tje ook voor .andere zenders die wat verder weg zijn

Bespaar je de ellende van een Yagi want de KPN indoor antenne geeft hetzelfde resultaat en is niet zo lomp als een Yagi :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in Zaandam en de digitenne zendmast in Wormer staat op 3Km afstand. Toch had ik een beroerd beeld met de standaard KPN binnen en buiten antenne. Dat komt omdat er nog een paar gebouwen en fabrieken in de weg staan. Met een yagi antenne is het ontvangstsignaal perfect.

 

Het ontvangstsignaal is veel schoner omdat een antenne met een ingebouwde versterker niet alleen het signaal maar ook alle andere (ik noem het maar) strooivelden zoals van brommers versterkt.

 

Verder word digitenne niet zuiver verticaal uitgezonden maar onder een neerwaatse hoek van 5 graden. Dat is de reden dat er met het iets omhoog richten van de yagi antenne nog wat signaalwinst is te behalen. Met een kwalitatief wat mindere richtantenne merk je dit verschil niet op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: rijschoq
Het ontvangstsignaal is veel schoner omdat een antenne met een ingebouwde versterker niet alleen het signaal maar ook alle andere (ik noem het maar) strooivelden zoals van brommers versterkt.

Verder word digitenne niet zuiver verticaal uitgezonden maar onder een neerwaatse hoek van 5 graden. Dat is de reden dat er met het iets omhoog richten van de yagi antenne nog wat signaalwinst is te behalen. Met een kwalitatief wat mindere richtantenne merk je dit verschil niet op.

Dit is echt onzin mensen, neem het vooral niet serieus. Het is dat 1 april algeweest is, anders kon ik er nog om lachen :P
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Verder word digitenne niet zuiver verticaal uitgezonden maar onder een neerwaatse hoek van 5 graden. Dat is de reden dat er met het iets omhoog richten van de yagi antenne nog wat signaalwinst is te behalen. Met een kwalitatief wat mindere richtantenne merk je dit verschil niet op.

Zo leer je nog eens wat! :D :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Theoretisch zal het best allemaal kloppen hoor wat hier allemaal beweert wordt, ik heb er totaal geen verstand van, maar kan iemand me uitleggen dan waarom ik zomers bij heel helder weer van zendmast moet veranderen om een goed beeld te houden?

 

Ik zit namelijk ongeveer hemelsbreed 30 km van de zendmast Waalhaven Rotterdam en ongeveer 30 km hemelsbreed van Goes.

Ik heb een Strong buitenantenne met 95% ontvangst niets te klagen dus.

Zomers met heel mooi weer kan ik met vrij veel zekerheid zeggen dat ik over moet schakelen naar Goes om goed beeld te houden.

Ontvangst Rotterdam valt meer dan de helft terug terwijl Goes dan volop ontvangst heeft. Bij minder weer is het andersom.

De zenders vanuit Goes staan dan ook onder de knop 'Favoriet'

dus dat geeft voor mij geen probleem, maar vindt het wel vreemd met een hogere luchtdruk zou je beter onvangst moeten hebben is mij wel eens wijs gemaakt.

 

Volgens mijn optiek heeft de weeromstandigheden dan wel degelijk er iets mee te maken ook al wordt beweerd dat het weer geen invloed heeft op de ontvangst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt dan waarschijnlijk last van condities. Frequenties die je onder normale weersomstandigheden goed ontvangt worden gestoord door veraf gelegen zenders die via bepaalde lagen hoog in de dampkring, bijvoorbeeld de F2 laag door reflekties de lokale zenders storen.

 

Het weer heeft geen invloed op de ontvangst.

Condities die onstaan door zonnevlek aktiviteit heeft grote invloed op de ontvangst.

Het is dus de weersgesteldheid van de zon die wel degelijk van (grote) invloed kan zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Je hebt dan waarschijnlijk last van condities. Frequenties die je onder normale weersomstandigheden goed ontvangt worden gestoord door veraf gelegen zenders die via bepaalde lagen hoog in de dampkring, bijvoorbeeld de F2 laag door reflekties de lokale zenders storen.
Het weer heeft geen invloed op de ontvangst.
Condities die onstaan door zonnevlek aktiviteit heeft grote invloed op de ontvangst.
Het is dus de weersgesteldheid van de zon die wel degelijk van (grote) invloed kan zijn.

Het moet niet gekker worden hier met de meest dwaze uitspraken.
F2 laag, zonnevlekken; ja hoor iemand heeft weer iets opgevangen. Moet ik hier nu serieus op ingaan nadat ik klaar ben met het lachen crazycry
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom doen we net of anderen nonsens uitkramen??

Het kan toch ook anders?

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...