Jan Ambers Geplaatst: 12 april 2010 Geplaatst: 12 april 2010 Voor de herstelling van onze wasautomaat ben ik op zoek naar een schakelaar met 2 maakkontakten: Merk: Siemens of Marquardt Type Siemens: 3SE43 Dit kontakt komt van een Olympia wasautomaat ( die al een aantal toeren op z'n PA heeft) en is niet meer leverbaar, (enkelpolig in dezelfde behuizing wel). Miele gebruikt dezelfde schakelaar in hun electrisch deurslot met een elektromagneet om de deur te openen. Nedis heeft die niet Afbeelding:
iemand Geplaatst: 12 april 2010 Geplaatst: 12 april 2010 Tip: Koop dan die enkelpolige en een dubbulpolig relais Schakel met de schakelaar het relais en het relais schakelt dan de beide polen. Maar mogelijk doet 1 van beide contacten v/d oude schakelaar het nog wel, dan hoef je alleen maar op zoek naar een relais. gr. Erik
Jan Ambers Geplaatst: 12 april 2010 Auteur Geplaatst: 12 april 2010 Is moeilijk te doen. Kring-1 verbindt de 220V aan de machine (veiligheidsonderbreek kontakt als deur opengaat). Kring-2 staat in verbinding met een impulskontakt; om het relais te doen aantrekken bij een drukimpuls op einde van was, als de netschakelaar aan/uit op uit staat. En je kan het deuropener relais alleen doen werken als er spanning op de machine aanwezig is(= deurkontakt gesloten en aan/uitschakelaar op uit). Is wel een complexe schakelingscombinatie, waar ik geen schema van heb; omdat het in de loop der jaren veranderd is... Fabrikant is er een paar jaar terug mee gestopt. Ik heb me wel uit de pech kunnen helpen door bet bewegen stripje dat kontakt maakt uit een andere schakelaar te halen... (maar is een tijdelijke oplossing... een nieuwe drukschakelaar ware ideaal...)
columbo Geplaatst: 12 april 2010 Geplaatst: 12 april 2010 EEN andere mogelijkhijd is 2Micro-switches {3 polig} "met hefboom" naast elkaar te plaatsen,en een stripje op de hefbomen te solderen zo dat ze ale bij tegelijk bediend worden.
vGnp Geplaatst: 12 april 2010 Geplaatst: 12 april 2010 Origineel bericht van: Jan Ambers is niet meer leverbaar Was even nieuwsgierig, dus via Google gevonden dat Meyle die dingen tegenwoordig maakt. Denk dat je de 3SE4305 zoekt.Linkje vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
trust Geplaatst: 12 april 2010 Geplaatst: 12 april 2010 Die hebben zo te zien allemaal een maak en een verbreek kontakt . De gevraagde schakelaar (16 A) dient om de hoofdstroom te schakelen , om dat met micro switches te doen lijkt me niet goed te gaan . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Moderator Matchless Geplaatst: 12 april 2010 Moderator Geplaatst: 12 april 2010 Wat je ook zou kunnen doen is een aan/uit achakelaar zoeken die je passend kan krijgen. En dan het klik mechanisme slopen. Dat mechanisme is vooral bij 220v schakelaars redelijk makkelijk te benaderen. Dan heb je iig meer mogelijkheden om iets passend te zoeken. Als je mevia Pm zegt wat je voor een schakelaar overhebt kan ik een winkel hier in de buurt vragen of ze wat hebben. Dat is een winkel van de "ouwe stempel". Die bewaren ook onderdelen van kapot witgoed. Kost een prikkie. Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.
JBnl Geplaatst: 12 april 2010 Geplaatst: 12 april 2010 wat is het typenr en merk van de machine ? groeten,JBnl
Jan Ambers Geplaatst: 13 april 2010 Auteur Geplaatst: 13 april 2010 Merk Olympia, type 1001... @vGnp: is inderdaad zo'n schakelaar. Wat is het verschil tss 3SE4300 & 3SE4305??? Zijn slowaction contacts, zou beter quickaction contacts zijn (= ivm vonkvorming) Zijn ook eigenlijk geen "microswitches" ik vermoed dat die naam aan de quickaction schakelaars wordt gegeven of ben ik mis? Ga eens verder speuren... bedankt!
columbo Geplaatst: 14 april 2010 Geplaatst: 14 april 2010 Origineel bericht van: trust Die hebben zo te zien allemaal een maak en een verbreek kontakt . De gevraagde schakelaar (16 A) dient om de hoofdstroom te schakelen , om dat met micro switches te doen lijkt me niet goed te gaan . ))))_ Volgens de gegevens die op de oude schakelaar staan moet die Meyle dit vermogen aan kunnen.heet mico swich maar is eigelijk een normaal vermogen en de afmetingen zijn toch niet zó klein,dus dat moet kunnen.PS je schakeld nooit 16A bij een wasmaschiene met zo'n schakelaar.De hooft stroom word normaal met de aan uit knop geschakeld.
boarder Geplaatst: 15 april 2010 Geplaatst: 15 april 2010 de vermelding 16 (4A) duidt erop dat de schakelaar 16A kan geleiden en 4A kan schakelen.
columbo Geplaatst: 15 april 2010 Geplaatst: 15 april 2010 Mocht je er niet aan kunnen komen of de schakelaar word warm schakel dan dmv een travo en relais is veilig en probleem op gelost.
mebo870 Geplaatst: 15 april 2010 Geplaatst: 15 april 2010 Ik snap heel de heisa niet rond zo’n switchje. Er zitten 2 maak contacten op de schakelaar , eentje zal doorgebrande contacten hebben. Dwz dat er nog altijd een maakcontact is met een goede werking. Stuur daar dan toch een relais mee aan en en laat de bedrading van de schakelaar overnemen door het relais. Deur toe schakelaar = maak contact gesloten= relais aan Deur open schakelaar maak contact open = relais af Je hoeft toch niet te weten wat er achter de schakelaar gebeurd. Ik heb er zo al een aantal van de sloop gered. En je kan zelfs zonder die schakelaar, de stuur bedrading doorverbinden en de deuropener/sluiter gewoon loskoppelen. LET OP De veiligheid op de deur is dan wel weg, als je kinderen hebt kan dat niet. The key to happiness. Stay away from idiots
leo1949 Geplaatst: 17 april 2010 Geplaatst: 17 april 2010 Origineel bericht van: mebo870 En je kan zelfs zonder die schakelaar, de stuur bedrading doorverbinden en de deuropener/sluiter gewoon loskoppelen.LET OP De veiligheid op de deur is dan wel weg, als je kinderen hebt kan dat niet. Dat je het lef hebt om met deze zeer gevaarlijke oplossing te komen. Ze zouden je de toegang tot het posten in het topic De rokende soldeerbout moeten verbieden Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.
Hellum Geplaatst: 17 april 2010 Geplaatst: 17 april 2010 zo'n simpel amerikaans wipschakelaartje een optie? MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen