Ga naar inhoud


[Televisie] NPO-baas wil kijk- en luistergeld terug


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: vincent1971
Ik ben voor kijk- en luistergeld. Kan je zelf kiezen of je wel of niet wil kijken. Nu heb ik die keuze niet.


Dat begrijp ik niet... want in alle landen die kijk- en luistergeld onafhankelijk heffen (zoals in Oostenrijk, Duitsland en Zweden en vóór 2000 ook in NL) betaal je voor het hebben van een TV, niet voor het kijken naar de PO van het land... dus "keuze" heb je NIET! Ik kan er best voor kiezen nooit naar de NL zenders van de PO te kijken, omdat ik altijd Duits of Zweeds kijk... maar zal toch moeten betalen, omdat ik de pech heb dat ik een TV nodig heb om die "andere" zenders te bekijken...
Je schiet dus niets op met je zgn. keuzevrijheid... betalen moet je toch, en als deze heffing terugkomt zal het uiteraard weer duurder worden dan voorheen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 75
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: vincent1971
Ik ben voor kijk- en luistergeld. Kan je zelf kiezen of je wel of niet wil kijken. Nu heb ik die keuze niet. Ben voor een keuze vrijheid. Geld ook voor bijvoorbeeld hypotheekaftrek en ALLE subsidies. Maar goed nu neig ik naar eebn politiek onderwerp.


Het kan zijn dat jij zegt ik wil een keuze vrijheid en dat is je goede recht.
Maar het blijkt keer op keer dat mensen naar de publieke omroep kijk als er een grote ramp heeft plaatsgevonden. De commerciele omroepen worden door de grote groep vermeden, alsmede een groepje mensen dat kijkt naar buitenlandse zenders.
Mensen hebben dan vertrouwen in de nationale (publieke) omroep. Vaak is deze ook nog eens de nationale rampenzender, samen met de regionale zenders. Dus dit maakt het verantwoord dat iedereen in Nederland moet betalen voor de publieke omroep.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vincent, die keuze of je wel of niet wilt kijken heb je nu ook. Bovendien betaal je nu ook kijk en luistergeld, alleen geïnt via de belastingdienst.

 

Het enige dat zou kunnen veranderen als het niet naar Den Haag, maar rechtstreeks naar de PO gaat, is het feit dat Den Haag zich niet of minder met de inhoud van de programma's kan bezighouden.

 

Volgens mij hebben die mensen in Den Haag daar ook he-le-maal niets mee te maken. In China en Cuba kan dat misschien nog, maar buiten die landen moeten de zenders zelf maar zien wat ze doen, zoals hier de publieken ook. Alleen omdat jij en ik dat rechtstreeks betalen via die elle lange reklames.

 

Zou tijd worden dat de PO ook weer eens zelf gaat beslissen wat ze wel of niet doen!

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Amager95

maar zonder de BBC hadden wij deze fantastische serie niet: Dr Who


Dus jij denkt dat als we op de NPO gaan bezuinigen ze series als Dr. Who gaan maken? Ik denk dat we als we een dergelijke publieke omroep willen, we moeten beginnen met het verdrievoudigen van het budget.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zuppelan
Origineel bericht van: Amager95

maar zonder de BBC hadden wij deze fantastische serie niet: Dr Who


Dus jij denkt dat als we op de NPO gaan bezuinigen ze series als Dr. Who gaan maken? Ik denk dat we als we een dergelijke publieke omroep willen, we moeten beginnen met het verdrievoudigen van het budget.


zeg ik toch niet? het gaat hier over de opmerking over de uitgaven bij de Britse omroep BBC.

Trouwens ze zouden het wel mogen van mij bij de NPO. Vergeet niet dat de eerste DR Who al is uitgezonden op 23 november 1963, met William Hartnell als de allereerste doctor! De Britten gaan dus steeds maar door met deze traditie.

Volgens mij is er in Nederland geen enkele televisieprogramma met een langdurige traditie. Dus dat zal ook niet gaan lukken voor een Nederlandse Dr Wie.

Nadat kwaliteitseries als Oud Geld en Pleidooi (beide van de AVRO) heb ik niets meer gezien dat iets dergelijks werd gemaakt in ons land. Toen de serie Oud Geld werd gemaakt, werd al aangegeven dat dit de laatste serie zou zijn, omdat het maken van deze serie te duur was en hiervoor geen geld meer zou zijn in de toekomst.
Nederland zegt wel dat ze kwaliteitsprogramma's wilt hebben, maar het mag alleen niets kosten. Dan krijg je dus allemaal programma's met BN'ers. Die keer op keer weer opduiken bij een andere programma waarbij dan weer de andere BN'er de presentator is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

De BBC is een verhaal apart. Die maken veel hele mooie series, maar die zijn dan ook in grote delen van de wereld aan televisiezenders te verkopen en op DVD/BD. Top Gear (zowel de serie zelf als het format) gaat ook de hele wereld rond.

 

Doctor Who komt ook wel eens op Nederland 3 (met ondertiteling).

 

Ze smijten er dus flink wat geld tegenaan, maar verdienen ook behoorlijk wat terug. Voor de NPO is dat bijna onhaalbaar, zodra iets Nederlandstalig is kan je het al bijna nergens meer verkopen. De Beagle bijvoorbeeld zou een uitzondering kunnen zijn misschien, maar ook die komt afaik niet buiten Nederland en Vlaanderen. De meeste programma's zijn gewoon onverkoopbaar buiten het Nederlandse taalgebied.

 

@hierboven: tussen 1989 en 2005 was er ook geen Doctor Who.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

en dan is er het feit dat er ook nog bbc productions is die ook voor andere zenders programma's maakt ipv alleen voor de bbc.

Het lijkt soms bijna wel of de bbc een losstaand bedrijf is.

 

wie weet wat morgen brengt........ik niet....ik weet niet eens wat er gisteren gebeurde

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
De BBC is een verhaal apart. Die maken veel hele mooie series, maar die zijn dan ook in grote delen van de wereld aan televisiezenders te verkopen en op DVD/BD. Top Gear (zowel de serie zelf als het format) gaat ook de hele wereld rond.


Vergeet niet dat de BBC voor het Verenigd Koninkrijk is bestemd, onderdeel van het Gemene Best:
Lijst van lidstaten
* Antigua en Barbuda sinds 1 november 1981
* Australië sinds 11 december 1931
* Bahama's sinds 10 juli 1973
* Bangladesh sinds 18 april 1972
* Barbados sinds 30 november 1966
* Belize sinds 21 september 1981
* Botswana sinds 30 september 1966
* Brunei sinds 1 januari 1984
* Canada sinds 11 december 1931
* Cyprus sinds 13 maart 1961
* Dominica sinds 3 november 1978
* Gambia sinds 18 februari 1965
* Ghana sinds 6 maart 1957
* Grenada sinds 7 februari 1974
* Guyana sinds 26 maart 1966
* India sinds 15 augustus 1947
* Jamaica sinds 6 augustus 1962
* Kameroen sinds 13 november 1995
* Kenia sinds 12 december 1963
* Kiribati sinds 12 juli 1979
* Lesotho sinds 4 oktober 1966
* Malawi sinds 6 juli 1964
* Maldiven sinds 9 juli 1982
* Maleisië sinds 16 september 1963
* Malta sinds 21 september 1964
* Mauritius sinds 12 maart 1968
* Mozambique sinds 13 november 1995
* Namibië sinds 21 maart 1990
* Nauru sinds 1 november 1968
* Nieuw-Zeeland sinds 11 december 1931
* Nigeria sinds 1 oktober 1960
* Pakistan sinds 14 augustus 1947
* Papoea-Nieuw-Guinea sinds 16 september 1975
* Rwanda sinds 28 november 2009
* Saint Kitts en Nevis sinds 19 september 1983
* Saint Lucia sinds 22 februari 1979
* Saint Vincent en de Grenadines sinds 27 oktober 1979
* Samoa sinds 28 augustus 1970
* Seychellen sinds 29 juni 1976
* Sierra Leone sinds 27 april 1961
* Singapore sinds 15 oktober 1965
* Solomoneilanden sinds 7 juli 1978
* Sri Lanka sinds 4 februari 1948
* Swaziland sinds 6 september 1968
* Tanzania sinds 26 april 1964
* Tonga sinds 4 juni 1970
* Trinidad en Tobago sinds 31 augustus 1962
* Tuvalu sinds 1 oktober 1978
* Oeganda sinds 9 oktober 1962
* Vanuatu sinds 30 juli 1980
* Zambia sinds 24 oktober 1964
* Verenigd Koninkrijk sinds 11 december 1931
* Zuid-Afrika sinds 11 december 1931

[bewerken] Voormalige leden

* Ierland van 11 december 1931 tot 18 april 1949
* Zimbabwe van 1 oktober 1980 tot 7 december 2003

Dit verklaard voor mij de reden van de wereldomvattende aanwezigheid van de BBC.

Wat te veel of te weinig geld kost is ook betrekkelijk en gaat ook terug naar je belevingsgevoel. Het gaat ook over wat heb jij er voor over. Dat is met alles zo, het kopen van een auto of satellietreceiver en noem maar op.
Dat de produkties teveel kosten is een mening van een aantal mensen en dat wordt door die groep mensen als norm neergelegd. Andere mensen nemen dit gewoon blindelings over. Dan wordt het opeens de waarheid. Maar vergeten wordt dat de eerste groep eigenlijk wilde zeggen, wij hebben er geen geld voor over. Dat is het ons niet waard. Dat is op zich een goede reden, maar houdt het er dan er bij en maak er geen andere verhalen van.

Maar dit wordt erg off topig, dus laten we maar weer terug gaan naar de Nederlandse NPO.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: bigtwin
Vincent, die keuze of je wel of niet wilt kijken heb je nu ook. Bovendien betaal je nu ook kijk en luistergeld, alleen geïnt via de belastingdienst.

Het enige dat zou kunnen veranderen als het niet naar Den Haag, maar rechtstreeks naar de PO gaat, is het feit dat Den Haag zich niet of minder met de inhoud van de programma's kan bezighouden.

Volgens mij hebben die mensen in Den Haag daar ook he-le-maal niets mee te maken. In China en Cuba kan dat misschien nog, maar buiten die landen moeten de zenders zelf maar zien wat ze doen, zoals hier de publieken ook. Alleen omdat jij en ik dat rechtstreeks betalen via die elle lange reklames.

Zou tijd worden dat de PO ook weer eens zelf gaat beslissen wat ze wel of niet doen!


Heb ik de keuze dan ook om nu wel of geen kijk- en luistergeld te betalen? Als ik geen televisie en radio in huis heb kan ik dus een deel van mijn belastinggeld terugkrijgen?

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, je hebt nu alleen de keuze om wel of niet te kijken, en als je al kijkt, naar welke zender.

 

Dat zal volgens mij niet veranderen. Als het weer apart geïnt wordt, zul je je in allerhande bochten moeten wringen om aannemelijk te maken dat je geen tv kijkt.

 

Gezien het feit dat je een topfield hebt, wordt dat een lastig verhaal.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: bigtwin
Nee, je hebt nu alleen de keuze om wel of niet te kijken, en als je al kijkt, naar welke zender.

Dat zal volgens mij niet veranderen. Als het weer apart geïnt wordt, zul je je in allerhande bochten moeten wringen om aannemelijk te maken dat je geen tv kijkt.

Gezien het feit dat je een topfield hebt, wordt dat een lastig verhaal.


Daar had je destijds een controleur voor. Laat die dan maar terugkomen.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vincent1971
Origineel bericht van: bigtwin
Vincent, die keuze of je wel of niet wilt kijken heb je nu ook. Bovendien betaal je nu ook kijk en luistergeld, alleen geïnt via de belastingdienst.

Het enige dat zou kunnen veranderen als het niet naar Den Haag, maar rechtstreeks naar de PO gaat, is het feit dat Den Haag zich niet of minder met de inhoud van de programma's kan bezighouden.

Volgens mij hebben die mensen in Den Haag daar ook he-le-maal niets mee te maken. In China en Cuba kan dat misschien nog, maar buiten die landen moeten de zenders zelf maar zien wat ze doen, zoals hier de publieken ook. Alleen omdat jij en ik dat rechtstreeks betalen via die elle lange reklames.

Zou tijd worden dat de PO ook weer eens zelf gaat beslissen wat ze wel of niet doen!


Heb ik de keuze dan ook om nu wel of geen kijk- en luistergeld te betalen? Als ik geen televisie en radio in huis heb kan ik dus een deel van mijn belastinggeld terugkrijgen?


Maar je hebt wel een computer met internet, en dus bijna beschikking over het hele arsenaal van de publieke omroep, zoals uitzending gemist, de radio zenders online, nieuwswebsites van de NOS en de teletekst van de NOS.
Voldoende dus om je ook om deze redenen te laten betalen voor het gebruik van de diensten van de NPO.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Amager95
Maar je hebt wel een computer met internet, en dus bijna beschikking over het hele arsenaal van de publieke omroep, zoals uitzending gemist, de radio zenders online, nieuwswebsites van de NOS en de teletekst van de NOS.
Voldoende dus om je ook om deze redenen te laten betalen voor het gebruik van de diensten van de NPO.


Dat vind ik het verkeerde argument. Maar goed, daar heeft het NPO wellicht ook geen boodschap aan, die verzinnen ook wat ze kunnen om te zeggen dat je wel moet betalen, zelfs deze.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vincent1971
Daar had je destijds een controleur voor. Laat die dan maar terugkomen.

Liever niet!
Origineel bericht van: bigtwin
Dat vind ik het verkeerde argument. Maar goed, daar heeft het NPO wellicht ook geen boodschap aan, die verzinnen ook wat ze kunnen om te zeggen dat je wel moet betalen, zelfs deze.

Dat is een prima argument. Met Uitzendinggemist kan je een heel groot deel van de content van de publieke omroep zo volgen.

Je zou dus iedereen met een televisie òf computer moeten belasten en mensen met een radio (of zwartwit TV :D) gedeeltelijk.

Controleurs door heel Nederland voor die 5 man die géén TV-toestel of computer hebben? Beetje overdreven imho.

De kosten voor zoiets zijn gewoon waanzinnig. Het is domweg veel goedkoper om gewoon iedereen te laten betalen.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...