Ga naar inhoud


bijverdienen en belasting btw betalen


groeselt

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag :

 

Ik werk 40 uur in loondienst bij baas, nu ben ik benaderd door iemand anders die een eigen bedrijf heeft om na de tijd enkele werkzaamheden voor hem te verrichten.

Nu wil hij dat ik voor mijn werkzaamheden een rekening naar hem stuur zofat hij dit in zijn boeken kan verwerken.

 

Maar ik vraag me af hoe ik dit moet regelen, sta natuurlijk niet ingeschreven bij kvk en heb geen btw nummer.

hoe moet ik dit regelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

http://www.zzp-nederland.nl/artikel/inschrijven-kvk

 

ZZP'er lijkt me dan het slimste voor je, maar reken even goed uit wat je dat jaarlijks gaat kosten.

 

Laat je ook even goed informeren over de loonbelasting. Als je een 2e baan hebt wordt je zwaarder belast op 1 van de 2. Ik denk dat je als ZZP'er geen loon uit je bedrijf ontrekt, maar dat ligt er maar net aan hoe ze het verkiezen te noemen.

 

Punt is namelijk dat je straks misschien zoveel belasting betaald dat je voor jan doedel staat te werken.

 

Je zou je dan ook permanent als ZZP'er bij je huidige baas in dienst kunnen treden. Hoe dan ook, ga naar kvk en belastingdienst, die kunnen je veel meer vertellen dan wij met zijn allen.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor je btw heb je een vrijstelling tot 1881 euro per jaar.

Btw nummer moet je volgens mij altijd aanvragen ongeacht of je onder de kov valt of niet.

Voor de ink/loonbelasting dit zal je ex btw bij je loon op moeten tellen hierdoor ga je ws iets meer belasting betalen.

Verder heb je nog jaarlijks je contributie KVK .

T is dus idd een rekensommetje .

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het eenmalig is zou ik zeker niet kiezen voor inschrijving kvk.

 

Je mag bijverdienen, maar kan op jouw geleverde diensten geen BTW vorderen. De door jou geleverde diensten kan je middels een nota in de boekhouding laten verwerken van de opdrachtgever, maar hij kan dus ook geen BTW terugvorderen.

 

Uiteraard moet je de verdiensten wel opgeven bij je inkomstenbelasting aangifte. Je hebt inderdaad vrijstelling voor een bepaald bedrag dus als je daar onder zit zal het niet direct consequenties hebben.

 

Gr,

 

Baz

There is nothing wrong with having a strong opinion... if it comes with an open mind!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je inschrijft bij de KVK wordt tegenwoordig automatisch je BTW nummer aangevraagd.

 

Hou er rekening mee dat als je maar voor één opdrachtgever werkt, of een groot aandeel van je inkomsten afkomstig is van één opdrachtgever dit som wordt aangezien als een loondienst verband.

 

Zoek je nog een programma om je facturen te maken google dan eens naar simpelfact. Dit programma werkt simpel en is met een paar beperkingen gratis

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zpp-er, geen optie. Je bent dan immers altijd werkzaam.

Adviseer een eenmanszaak. Aantal werkzame personen:0

 

Inschrijven KvK, je krijgt automatisch een BTW-nummer van de blauwe enveloppen brigade (BEB). Zorg dat je bij de fiscus op jaarverrekening komt te staan ipv maandelijks omzetbelasting.

 

Werkzaamheden vericht, factuur eruit met btw, btw afdragen aan fiscus.(let op btw afdracht heeft ook vrijstelling tot een x-bedrag) Geld komt op je onderneming binnen van je klant en je kan als eigenaar van de eenmanszaak Huishoudgeld opnemen.

 

Dit bedrag van het huishoudgeld moet je bij je prive-jaarinkomsten opgeven. Ook hier zit een vrijstelling bij.

 

Kijk anders eens op http://www.higherlevel.nl/forum/ , een website voor (startende) ondernemers en belastingzaken e.d.

 

In MS-Office kan je dmv Excel simpel facturen genereren en je boekhouding doen. Zijn templates genoeg van te vinden.(Google)

 

TIP: Zorg wel dat je minimaal een WA-verzekering afsluit voor de onderneming ivm eventuele verhaal-schade.

 

(Bv, je ladder staat tegen een gevel en waait door een windruk om op een auto die geparkeerd staat op de oprijlaan)

 

Suc6 met je bedrijfje,

 

 

Kimble

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou neem teveel romslomp maken als zo een opdracht

een paar keer voorkomt.

Gewoon faktuur sturen over totaal prijs niets met btw .

Voor 1 april aangifte bij belasting doen onder andere inkomsten.

 

Je mag n.l. ook jou auto aan een bedrijf verkopen als maar

niet incl./exl. btw erop staat.

De auto inkomsten moet je niet bij de belasting opgeven.

 

 

Niemand die je iets kan verwijten !

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je t idd anders doen.

Voor een paar zou ik zeker geen kvk inschrijving doen.

Je extra inkomsten geef je gewoon op zoals Pukje al zegt

Als freelancer dan heeft hij geen btw aftrek want er staat geen btw op je bon.

Wel kan hij de kosten gebruiken om van zijn winst af te trekken.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gigantaandemuur
Dan moet je t idd anders doen.
Voor een paar zou ik zeker geen kvk inschrijving doen.
Je extra inkomsten geef je gewoon op zoals Pukje al zegt
Als freelancer dan heeft hij geen btw aftrek want er staat geen btw op je bon.
Wel kan hij de kosten gebruiken om van zijn winst af te trekken.


Helaas hebben ze naast freelancer ook de vrije beroepen onder de wet geschoven. Dus Kvk en BTW nummer.

Mij lijkt nu de makkelijkste en kortste klap om er een uitzendburo tussen te plaatsen. Uurloon iets omhoog en je hebt verder niks met de KvK te maken. Eindafrekening jaaropgaaf IB.

Goedkoper dan alles uit te zoeken en/of een boekhouder in te schakelen. Je krijgt gewoon een jaaropgaaf van het uitzendburo en that's it. Ook ben je voor alles verzekerd.

Telefoontje naar, of gangetje langs CWI en ze kunnen je kosteloos adviseren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dan zou ik het ook doen zoals Pukje en Gigant het zeggen.

 

Zoek dan alleen even uit wat er eventueel voor (financiele) consequenties aanzitten. Da's een simpel telefoontje naar de BD of misschien kan zelfs hun site uitsluitsel geven.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onzin iedereen in vrij te doen wat hij wil ook

tegen vergoeding.

 

Gewoon bij belasting opgeven dat je x euro naast je loon

betrekking erbij verdiend hebt.

 

Probleem kan wel de verzekering geven omdat je buiten hun

voorwaarden valt (prive/zakelijke dekking)

 

99,9% doet dat werk zonder rekening spaart papierkraam en

laten daarvoor 50% in de prijs zakken (een stoute gedachte van mij)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Inschrijving alle ondernemers bij de Kamer van Koophandel

Vanaf 1 januari 2010 moeten alle rechtspersonen en ondernemingen ingeschreven staan in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Hierbij worden overigens andere regels gehanteerd dan de belastingdienst hanteert. Deze vernieuwde inschrijvingsplicht is overigens al ingevoerd op 1 juli 2008, maar de overgangstermijn waarbinnen het geregeld kon worden, loopt per 31 december 2009 af. Degene die een inschrijvingsplicht heeft en per 1 januari 2010 niet is ingeschreven, kan dan ook rekenen op een fikse boete. Vooral die ondernemers, vrije beroepsuitoefenaars en rechtspersonen die voorheen geen inschrijvingsplicht hadden, zoals artsen, VVE’s, fysiotherapeuten, tuinarchitecten en notarissen, moeten zeer alert zijn op deze verplichting.

 

 

maar op het aangiftebiljet staat onder het kopje;

 

rubriek 1, overige inkomsten/inkomsten niet uit dienstbetrekking.

 

Zou de intentie wekken dat je een factuur uit mag schrijven, maar dat is dus uit den boze. Middels de IB47/IB49-opgave van de werkverschaffer ben je een dienstverlener/ondernemer.

 

Maakt hij het geld over via bank / per kas (zonder factuur van jou), dan is het aan de werkverschaffer zaak om dit in de boeken op te nemen.

Vul jij dan netjes rubriek 1, overige inkomsten/inkomsten niet uit dienstbetrekking in voor € xxx,xx dan is er niks aan de hand.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

kvk doet alsof iedereen ondernemer is ja.

Zodat ze zoveel mogelijk contributie kunnen vangen.

Echter de belastingdienst denkt er wel anders over.

 

 

U verricht freelance werkzaamheden

 

Als er geen sprake is van ondernemerschap of van een dienstbetrekking, maar als u wel werkzaamheden verricht die rendabel zijn, geniet u resultaat uit overige werkzaamheden. U bent dan bij ons bekend als 'resultaatgenieter'. Uw resultaat wordt berekend alsof u ondernemer bent. U kunt de kosten die u maakt voor de werkzaamheden aftrekken. Kosten met zowel een zakelijk als een privé-element kunt u niet of beperkt aftrekken. Voor zaken als de aanschaf en het gebruik van een auto, het uitvoeren van werkzaamheden en de aanschaf en het gebruik van een pand, gelden dezelfde regels als voor ondernemers. U hebt geen recht op bepaalde faciliteiten, zoals de zelfstandigenaftrek of de investeringsaftrek. Voor uw fiscale plichten hoeft u geen administratie bij te houden van uw opbrengsten en kosten uit de overige werkzaamheden. U bent wel verplicht gegevens over deze opbrengsten en kosten op aanvraag en bij controle te verstrekken. Het is dus belangrijk dat u deze gegevens bewaart. Onder deze gegevens vallen bijvoorbeeld (kassa)bonnen, facturen, kwitanties en rekeningoverzichten van uw bank of giro. Ook een door u gemaakte berekening van de afschrijving van een bedrijfsmiddel behoort hiertoe.

 

U kunt ook met uw opdrachtgever afspreken dat hij loonbelasting/premie volksverzekeringen en bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) voor u afdraagt. Dit wordt ook wel de opting-in-regeling genoemd. Kiezen u en uw opdrachtgever voor dit systeem, dan moet u dit in een gezamenlijke verklaring aan ons melden voordat u met de werkzaamheden begint. U kunt dan de gemaakte kosten voor deze werkzaamheden niet aftrekken. Wel kan de opdrachtgever bepaalde vergoedingen onbelast aan u verstrekken, bijvoorbeeld een reiskostenvergoeding of een vergoeding voor de aanschaf van een computer. U kunt per taak of opdracht kiezen of u de opting-in-regeling wilt toepassen of niet. Als u voor opting-in hebt gekozen bij een taak of opdracht, kan dit niet meer ongedaan worden gemaakt.

 

Let op!

 

De opting-in-regeling geldt niet voor de werknemersverzekeringen. U kunt door deze regeling dus geen aanspraak maken op uitkeringen uit werknemersverzekeringen. Ook is de werkgever niet verplicht de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet te vergoeden, zoals dat bij ‘gewone’ werknemers wel moet. En u komt niet in aanmerking voor arbeidsrechtelijke regelingen, zoals het ontslagrecht.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...