Ga naar inhoud


bijverdienen en belasting btw betalen


groeselt

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Kimble
Citaat:
Inschrijving alle ondernemers bij de Kamer van Koophandel
Vanaf 1 januari 2010 moeten alle rechtspersonen en ondernemingen ingeschreven staan in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Hierbij worden overigens andere regels gehanteerd dan de belastingdienst hanteert. Deze vernieuwde inschrijvingsplicht is overigens al ingevoerd op 1 juli 2008, maar de overgangstermijn waarbinnen het geregeld kon worden, loopt per 31 december 2009 af. Degene die een inschrijvingsplicht heeft en per 1 januari 2010 niet is ingeschreven, kan dan ook rekenen op een fikse boete. Vooral die ondernemers, vrije beroepsuitoefenaars en rechtspersonen die voorheen geen inschrijvingsplicht hadden, zoals artsen, VVE’s, fysiotherapeuten, tuinarchitecten en notarissen, moeten zeer alert zijn op deze verplichting.



een klusser is geen rechtspersoon of onderneming maar
een natuurlijk persoon en vallen niet onder die regeling

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: pukje
Origineel bericht van: Kimble
Citaat:
Inschrijving alle ondernemers bij de Kamer van Koophandel
Vanaf 1 januari 2010 moeten alle rechtspersonen en ondernemingen ingeschreven staan in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Hierbij worden overigens andere regels gehanteerd dan de belastingdienst hanteert. Deze vernieuwde inschrijvingsplicht is overigens al ingevoerd op 1 juli 2008, maar de overgangstermijn waarbinnen het geregeld kon worden, loopt per 31 december 2009 af. Degene die een inschrijvingsplicht heeft en per 1 januari 2010 niet is ingeschreven, kan dan ook rekenen op een fikse boete. Vooral die ondernemers, vrije beroepsuitoefenaars en rechtspersonen die voorheen geen inschrijvingsplicht hadden, zoals artsen, VVE’s, fysiotherapeuten, tuinarchitecten en notarissen, moeten zeer alert zijn op deze verplichting.



een klusser is geen rechtspersoon of onderneming maar
een natuurlijk persoon en vallen niet onder die regeling



Zonder natuurlijk persoon kan er ook geen rechtspersoon worden ingeschreven/gepasseerd.
Iedereen die een klus uit gaat voeren, dient zich in te laten schrijven als zzp-er, eenmanszaak, vof, bv, nv, stichting, vereniging etc etc.


Laat de werkverschaffer imo gewoon per kas betalen. Klusser tekent voor ontvangst van de penningen en geeft dit netjes op voor 1 april van jaar daarna. Werkverschaffer boekt dit in als inhuur manuren via een kruispost. Probleem opgelost, behoudens WA of ongeval e.d.

Ben eigenlijk wel benieuwd of het een "risico-job" is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble

Iedereen die een klus uit gaat voeren, dient zich in te laten schrijven als zzp-er, eenmanszaak, vof, bv, nv, stichting, vereniging etc etc.

Onzin mijn poetsvrouw en tuinman moet zich niet laten
inschrijven zij doen dat als prive persoon.

prive personen kunnen zich niet laten inschrijven of moeten
een onderneming worden firma vof cv bv nv of weet ik wat

Als dat niet zo zou zijn zou een prive persoon geen auto
mogen kopen dat is ook een zakelijke transactie.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het officieel wilt houden is de beste oplossing dat de werkgever jouw bij een uitzendburo aanmeld. Geen rompslomp met papieren en je spreekt met je werkgever af hoeveel uren hij opgeeft aan het buro. Bij de belastingaangifte is het dan gewoon een tweede (of derde) werkgever met jaaroverzicht.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: POLAKS
Pukje het is toch wel wat ingewikkelder hoor. Ze hoeven zich niet bij de KVK in te schrijven maar als er een arbeidverhouding is zijn ze wel in loondienst.

Hier is geen sprake van arbeidsverhouding/loondienst ,een
prive persoon doet voor eigen verantwoording en rekening
werkzaamheden/klusjes voor derden en zijn geen regelmatig
terugkerende werkzaamheden.

kvk/btw/belasting komt daardoor niet aan de orde alleen dat
de belasting van het afgelopen jaar weten wat de inkomsten waren.

Ohja hij doet het op jullie manier kvk/btwnummer dan komt hij
ook in aanmerking van zelfstandige aftrek maar dan zegt de
belasting in deze situatie "nee daar kom jij niet voor in aanmerking
omdat er geen sprake is van een onderneming"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijks nog een vestigingswet regeling?

Als je dan als bijberoep zelfstandige wordt, en je valt werkloos in hoofdberoep: kan je nog gaan stempelen?

Hoe zit het met allerlei premies van hoofdberoep...

Bij m'n zoon die in de bouw zit vervielen o.a. vries en weerverlet en tal van andere zaken, zodat ie gezegd heeft: "het sop is de kool niet waard"!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jan Ambers
Mogelijks nog een vestigingswet regeling?
Als je dan als bijberoep zelfstandige wordt, en je valt werkloos in hoofdberoep: kan je nog gaan stempelen?
Hoe zit het met allerlei premies van hoofdberoep...
Bij m'n zoon die in de bouw zit vervielen o.a. vries en weerverlet en tal van andere zaken, zodat ie gezegd heeft: "het sop is de kool niet waard"!

Juist daar ga je al je haalt 500 op jaarbasis binnen vervolgens kan je de kvk en een boekhouder en weet ik allemaal gaan betalen.
Je haalt dus niks binnen je word gestraft met bijbetalen en extra werk voor de bv nederland.

@pukje
zelfstandige aftrek heb je t uren forfait voor nodig daar komt hij vast niet aan dus dat is niet aan de orde.
Voor de rest ben ik t met je eens.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben het met pukje eens.Als iemand al gewoon in loondienst is mag hij gewoon er bij gaan werken en dit bedrag opgeven op zijn belasting formulier.Niks geen KVK onderneming of zelfstandige.

Alleen voor wie hij werkt moet wel goed opletten wat hij op de te ondertekenen formulier schrijft er kan geen sprake van btw terug gaaf zijn.

Ook ik zelf huur vaak mensen op deze wijze in omdat ze in hun vrije tijd bijvoorbeeld een plc programma voor mij schrijven. Ik laat ze dan een formulier tekenen waarop het bedrag staat wat ze van mij hebben ontvangen.Dit geef ik aan mijn boekhouder. En de anderd die het bedrag ontvangt geeft dit gewoon op aan de belasting.Als ik een raad mag geven denk niet te moeilijk en ga zeker niet via een uitzendburo werken nergens voor nodig al je verzekeringen en pensoen opbouw etc. lopen al via je normale werkgever.

Daarbij nog even de openings vraag lezend, let goed op wat je verstuurd, eigenlijk kun je geen rekening versturen maar kun je alleen een formulier ondertekenen dat je dit bedrag hebt ontvangen of dat het word overgemaakt. Op dit formulier staat dus waarom je het bedrag ontvangt, aan wie (jij dus) hoe en op welke datum.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
Origineel bericht van: Kimble

Iedereen die een klus uit gaat voeren, dient zich in te laten schrijven als zzp-er, eenmanszaak, vof, bv, nv, stichting, vereniging etc etc.

Onzin mijn poetsvrouw en tuinman moet zich niet laten
inschrijven zij doen dat als prive persoon.

prive personen kunnen zich niet laten inschrijven of moeten
een onderneming worden firma vof cv bv nv of weet ik wat

Als dat niet zo zou zijn zou een prive persoon geen auto
mogen kopen dat is ook een zakelijke transactie.




Degene die de klus aanbied wil van de uitvoerder een factuur.
Als jij een auto koopt dan betaal jij de "eind"-btw. (lees: importeur draagt btw af, dealer vorderd btw terug bij inkoop en draagt af bij verkoop, uiteindelijke particulier betaald 19% btw aan de staat.)

Als jij jou tuinman of interieurverzorgster betaald voor diensten doe je dit als privépersoon. Jij hoeft indeze geen onderneming te hebben. Degene (tuinman of interieurverzorgster) is wel degelijk bezig met het uitvoeren van een beroep. Dat hun dit zwart doen is niet jou probleem. Ze zijn echter geen zwartwerkers als ze zich aan de wettelijke regels houden, en dat is inschrijven KvK (incl belasting) of via een uitzendburo zich verhuren.

De topicstarter wil een bonnetje uitschrijven, zodat de administratie klopt van het bedrijf en hij/zij geen arbeidsovereenkomst aan wil gaan gezien het "prettige" IB/PVV klimaat.

Zonder inschrijving e.d. is de aannemer van het werk iig nergens voor verzekerd en ook voor eventuele latere garantieclaims niet ingedekt. (Wellicht gaat het 99 van de 100 keer goed, maar iemand moet toch die ene zijn)

Oplossingen zijn er wel;
A) Middels uitzendburo
B) Nulurencontract
C) De werkgever verdiend aan de klus en kan zelf uit zijn eigen privé pocket de aannemer betalen. (Wel een advies indeze. Stel op papier vast dat de werkgever zich aansprakelijk stelt voor eventuele schade's of garantieclaims (Volledig onderhands contract))
Angst voor controle op de werkvloer ivm zwartwerkers is niet meer van toepassing, omdat de eerstedagmelding is afgeschaft.
D) Geheel voor eigen risico de klus klaren en voor 1 april in het jaar erop het netjes aan de fiscus opgeven dat je bedrag X hebt ontvangen welke niet was uit dienstbetrekking.(Maar schrijf geen factuur met BTW, alleen ontvangst geldsom)
E) Optionele oplossing, laat je huidige werkgever je uren doorbelasten en uitkeren.

Kimble
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net met be belastingdienst gebeld.

 

Ik kan dus gewoon een bruto bedrag offreren en volgend jaar er gewoon belasting over betalen.

stel offerte 1950 euro bruto,

dan houd ik er na 42% (box 3 ) ca. 1150 netto aan over.

 

denk dat dit gewoon makkelijkst is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: bash!
Je hebt inderdaad vrijstelling voor een bepaald bedrag dus als je daar onder zit zal het niet direct consequenties hebben.

Gr,

Baz


Je hebt niet echt een vrijstelling, je hoeft het niet af te dragen via de Kleine Ondernemers Regeling (KOR) maar dit geldt dan weer wel als inkomsten waarover je vervolgens weer belasting betaald.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: groeselt
ik heb net met be belastingdienst gebeld.

 

Ik kan dus gewoon een bruto bedrag offreren en volgend jaar er gewoon belasting over betalen.

stel offerte 1950 euro bruto,

dan houd ik er na 42% (box 3 ) ca. 1150 netto aan over.

 

denk dat dit gewoon makkelijkst is

 

 

Je hebt niks met box 3 te maken als je een ongefactureerde vergoeding (lees: inkomsten) ontvangt. Inkomsten uit arbeid is box 1.

 

Voor de duidelijkheid wat info over box 3

 

Citaat:
Box 3: belastbaar inkomen uit sparen en beleggen

Wat valt er binnen box 3?

In box 3 worden de inkomens uit sparen en beleggen belast. Het belastbaar inkomen wordt berekend door alle inkomensbronnen bij elkaar op te tellen en daarvan alle aftrekposten af te trekken. De belangrijkste posten hebben we hieronder voor u op een rij gezet:

bij elkaar optellen de waarde van uw bezittingen:

 

beleggingen in aandelen, beleggingsfondsen, obligaties en andere beleggingstitels

onroerende zaken, exclusief uw eigen woning

rechten op onroerende zaken (bijv. vruchtgebruik)

waarden van beleggings/spaarverzekeringen, voor zover niet in box 1

daarvan aftrekken uw schulden:

 

schulden (behalve schulden ivm eigen woning of aanmerkelijk belang)

 

 

U dient op 1 januari het saldo van uw bezittingen en schulden te bepalen. Hetzelfde dient u te doen op 31 december. U dient het gemiddelde te nemen over deze 2 saldi. Over het gemiddelde saldo bent u inkomstenbelasting verschuldigd (excl. heffingvrije bedragen, zie onder). Hieronder ziet u welk belastingtarief u dient te betalen.

 

Actuele belastingtarieven

Over het belastbaar inkomen in box 3 dient u 1,2% inkomstenbelasting te betalen. Dit percentage is niet willekeurig gekozen. De belastingdienst gaat er van uit dat u minimaal 4% rendement zult maken over uw bezittingen (het werkelijke rendement is niet relevant). Van deze 4% vraagt de belastingdienst 30% vermogensbelasting. 30% van 4% is 1,2%.

 

Per belastingplichtige geldt in box 3 een heffingvrij vermogen. In 2010 is dit 20.661 euro (zelfde bedrag als in 2009). Dit houdt in dat u pas belasting gaat betalen als uw belastbaar inkomen in box 3 boven dit bedrag uitkomt. belastingplichtigen die het gezag uitoefenen over minderjarige kinderen, hebben bovendien recht op een extra heffingvrij vermogen van 2.762 euro (zelfde bedrag als in 2009) per kind (per ouderlijk stel).

 

 

bron: Home Finance 2010

 

Box 2 is inkomsten uit aanmerkelijk belang (over het gehele inkomen, hoogte 25%), en heb je dus niet mee te maken.

 

Beste oplossing nu ik de gehele topic nog eens heb gevolgd is geld ontvangen van werkgever en tekenen voor ontvangst (dus geen btw factuur schrijven of een andere vorm van nota).

De ontvangen centen (extra inkomsten) opgeven aan de fiscus voor 1 april 2011.

 

Aangezien ik je inkomen niet weet, kan je met onderstaande gegevens wel uitrekenen wat je netto overhoud.

 

Inkomsten in box 1 tot 65 jaar vanaf 65 jaar

IB Schijf 1: t/m 18.218 33,45% 15,55%

IB Schijf 2: 18.219 t/m 32.738 41,95% 24,05%

IB Schijf 3: 32.739 t/m 54.367 42,00% 42,00%

IB Schijf 4: vanaf 54.368 52,00% 52,00%

 

 

Schijf is geen box (sommige halen ze wel eens door elkaar)

 

 

edit: vergeet iig niet een onderhands contract op te stellen voor schade en eventuele garantieclaims.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...