Ga naar inhoud


[Windows 7 Pro] Dual Boot of XP-Mode installeren voor XP gebruik


Jürgen

Aanbevolen berichten

Sinds kort maak ik op mijn laptop gebruik van Windows 7 Professional.

Omdat er echter toch en aantal programma / drivers in Windows 7 niet (goed) willen functioneren overweeg ik toch om naast Windows 7 ook XP te draaien.

Er zijn naar mijn mening nu twee opties:

 

Dual Boot op de bestaande XP configuratie installeren (deze staat nog op een image) of

XP-Mode in Windows 7 installeren.

 

Heeft hier al iemand ervaring mee en zo ja wat is dan de betere optie?

Graag wel met vermelding van de eventuele voor- en nadelen.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb met beide ervaring.

 

Als je de ruimte hebt is het het mooiste om xp mode in dualboot te hebben omdat je dan de meeste performance hebt.

 

Eigenlijk moet je altijd eerst het oudste os installeren en daarna de nieuwste. Als je nu xp op een andere partitie zet zal je Win 7 niet meer op kunnen starten. Dit is simpel achteraf op te lossen door de Easy BCD opstartmanager.

 

Xp mode binnen Win7 werkt ook goed en werk inmiddels ook op niet geschikte hardware (hardware ondersteunde virtualisatie). Het is wel wat minder snel, maar in gebruik heel handig. Als je het goed instelt merk je er niets van dat je in xp werkt.

 

 

Maar met welke programmas/drivers heb je problemen dan? Misschien is het simpel op te lossen...

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz
Ik heb met beide ervaring.

Als je de ruimte hebt is het het mooiste om xp mode in dualboot te hebben omdat je dan de meeste performance hebt.

Eigenlijk moet je altijd eerst het oudste os installeren en daarna de nieuwste. Als je nu xp op een andere partitie zet zal je Win 7 niet meer op kunnen starten. Dit is simpel achteraf op te lossen door de Easy BCD opstartmanager.

Xp mode binnen Win7 werkt ook goed en werk inmiddels ook op niet geschikte hardware (hardware ondersteunde virtualisatie). Het is wel wat minder snel, maar in gebruik heel handig. Als je het goed instelt merk je er niets van dat je in xp werkt.


Maar met welke programmas/drivers heb je problemen dan? Misschien is het simpel op te lossen...


Nou ik kon met geen mogelijkheid mijn tv kaart ( Md2819 ), webcam ( sweex ) en mijn satelliet ontvanger ) goed aan de praat krijgen in xp mode. Vandaar dat ik afscheid genomen heb van windows 7. Zal het over een jaar of zo nog wel eens proberen.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus zou ik hieruit kunnen opmaken dat Dual Boot de voorkeur heeft boven de XP-Mode van WIN7.

Ik heb immers nog 22Gb schijfruimte vrij voor een nieuwe partitie als ik XP heb opgestart en omdat XP er al op staat kan ik dus gemakkelijk Windows 7 toevoegen.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
Dus zou ik hieruit kunnen opmaken dat Dual Boot de voorkeur heeft boven de XP-Mode van WIN7.
Ik heb immers nog 22Gb schijfruimte vrij voor een nieuwe partitie als ik XP heb opgestart en omdat XP er al op staat kan ik dus gemakkelijk Windows 7 toevoegen.


Als je XP er al op hebt staan moet het vanzelf goed gaan. Je zou even de xp mode kunnen testen of het wel bevalt, het kost niets en is zo geinstalleerd.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz

Als je XP er al op hebt staan moet het vanzelf goed gaan. Je zou even de xp mode kunnen testen of het wel bevalt, het kost niets en is zo geïnstalleerd.

Zo net een poging gedaan om XP-Mode in de WIN7 omgeving te installeren.
Ik wist het bijna wel zeker maar ik heb toch voor alle zekerheid eerst met Securable.exe getest of mijn Intel Core 2 CPU T7200 processor geschikt is voor VT en of deze op AAN staat, dit laatste was inderdaad volgens het resultaat van Securable.exe het geval.

Hierna heb ik XP-Mode en Virtual PC 6.1 gedownload en in deze volgorde zonder problemen geïnstalleerd.
Toen ik echter via Start -> Alle Programma's -> Windows Virtual PC -> PC Mode de installatie wilde voltooien kreeg ik na de ingave van een wachtwoord een Pop-Up met daarin de melding dat in de BIOS de hardware ondersteunende virtualisatie moet aan staan.
Naar mijn mening en de eerder met Securable.exe gedane constatering zou die inderdaad op AAN moeten staan.
Ook stond er nog bij dat Trusted Execution Technology (TXT) uit zou moeten staan.
Een korte speurtocht door de BIOS van mijn laptop leverde geen beide mogelijkheden om iets in die richting aan of uit te zetten.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Overigens heb ik de test met Securable.exe onder XP uitgevoerd en niet onder WIN7 maar volgens mij maakt dat niets uit.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de nieuwste versie zou het juist niet meer noodzakelijk zijn om hardware VT te hebben....

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de site waar ik XP-Mode en Virtual PC heb gedownload stonden alleen deze 2 programma`s om te downloaden.

Ik zie nu op de door jou opgegeven link dat er nog een derde bijstaat en wel een update die dit probleem wellicht zal verhelpen.

Op zich een beetje vreemd want mijn laptop ondersteund hardware virtualisatie en ik moet dan toch een update gebruiken om dit probleem te herstellen.

Ik zal dit in de loop van de dag weer eens proberen.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
Op de site waar ik XP-Mode en Virtual PC heb gedownload stonden alleen deze 2 programma`s om te downloaden.
Ik zie nu op de door jou opgegeven link dat er nog een derde bijstaat en wel een update die dit probleem wellicht zal verhelpen.
Op zich een beetje vreemd want mijn laptop ondersteund hardware virtualisatie en ik moet dan toch een update gebruiken om dit probleem te herstellen.
Ik zal dit in de loop van de dag weer eens proberen.


Waarschijnlijk een niet Microsoft site met oude verwijzingen? De eis was dat én de hardware het moet ondersteunen én de bios. Er staat dus niets in je bios, dus grote kans dat het daarop stuk loopt bij jou.

meer info: http://tweakers.net/nieuws/66293/microsoft-laat-hardwarevirtualisatie-eis-voor-xp-mode-vallen.html


Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...