vGnp Geplaatst: 21 april 2010 Geplaatst: 21 april 2010 Gert bedoelt dat de tweede schijf die je gaat bijplaatsen een "kopie" gaat zijn van de eerste schijf. Op die manier voorkom je gegevensverlies mocht een van beide schijven stuk gaan. Dat heet RAID1. Zie ook hier. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Neptunus Geplaatst: 21 april 2010 Auteur Geplaatst: 21 april 2010 Origineel bericht van: vGnp Gert bedoelt dat de tweede schijf die je gaat bijplaatsen een "kopie" gaat zijn van de eerste schijf. Op die manier voorkom je gegevensverlies mocht een van beide schijven stuk gaan. Dat heet RAID1. Zie ook hier. vGnp Maar op die manier heb je dus eigenlijk de capaciteit van 1 disk tot je beschikking, toch? Welk systeem passen jullie toe? Dreambox 8000 & VU+ Duo Synology DS201 NASITV van KPN + digitenne LG55B6V Oled TV
vGnp Geplaatst: 21 april 2010 Geplaatst: 21 april 2010 Origineel bericht van: Neptunus Maar op die manier heb je dus eigenlijk de capaciteit van 1 disk tot je beschikking, toch? Ja. Maar je hebt wel "zekerheid". Maar als het jou niet uitmaakt dat de kans bestaat dat je door het crashen van een disk je iets kwijt kunt raken, dan gewoon niet doen en voor de volle capaciteit gaan en jbod kiezen. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Tonskidutch Geplaatst: 22 april 2010 Geplaatst: 22 april 2010 de raid 1 heb ik direkt gekozen wegens stabiliteit en zekerheid met 2x 1 Tb =~ 964GB raid 1 opslag nadat me tweemaal een NSLU2 met usb disk stuk ging en alles kwijt was (unieke foto's etc) ook zoals je kunt herinneren heb ik destijds tests gedaan met HD content en de dm800 dat was/is met cifs en nfs prima (bevreemd me wel een beetje freaky met je dm8000) heb met de oude qnap RS 209 pro + Current firmware version: 3.1.0 Build 0708T tot nog toe geen enkel probleem gehad qua performance en hij hangt eraan voor film en pc-data. van buiten af kom ik er als nas-admin ook bij vanuit elke plek op de wereld ftp, Ituneserver, webserver of downloadserver gebruik ik niet. maar kan wel. vooruit spoelen etc interesseert me niet maar wel dat de filmopnames glad en zuiver afgespeeld kunnen worden. aanbevelingen moet je altijd zelf wegen 2 x 1 TB striped of 2 x 1 TB raid 1 is jouw wEging qua geld en veiligheid. ciao Goodby Drama Queen Hifi Sean, Doc Mcalmont
Gast MiLo Geplaatst: 22 april 2010 Geplaatst: 22 april 2010 Neptunus wil een multi-disk volume, dus de eerste berg films staan op schijf 1 en de volgende berg gaan naar schijf 2, van de buitenkant zie je maar 1 schijf. Dat kan, Linux en Windows ondersteunen dat, weet niet of de NAS het ook toelaat. Prettig aan deze configuratie is dat er vaak ook maar 1 disk hoeft te draaien, de ander kan blijven slapen. En als er een stuk gaan ben je alleen kwijt wat daarop stond. Qua performance ook prima, netwerk is toch de bottleneck en niet de harddisk, dus RAID0 maakt het alleen maar complexer en foutgevoeliger.
Neptunus Geplaatst: 22 april 2010 Auteur Geplaatst: 22 april 2010 Origineel bericht van: MiLo Neptunus wil een multi-disk volume, dus de eerste berg films staan op schijf 1 en de volgende berg gaan naar schijf 2, van de buitenkant zie je maar 1 schijf. Dat kan, Linux en Windows ondersteunen dat, weet niet of de NAS het ook toelaat. Prettig aan deze configuratie is dat er vaak ook maar 1 disk hoeft te draaien, de ander kan blijven slapen. En als er een stuk gaan ben je alleen kwijt wat daarop stond. Qua performance ook prima, netwerk is toch de bottleneck en niet de harddisk, dus RAID0 maakt het alleen maar complexer en foutgevoeliger. Inderdaad, dat wil ik. Wat is hiervoor de instelling? Dreambox 8000 & VU+ Duo Synology DS201 NASITV van KPN + digitenne LG55B6V Oled TV
freaky Geplaatst: 22 april 2010 Geplaatst: 22 april 2010 Ik zou denk ik ook voor raid 1 gaan. Het is of kiezen voor veiligheid of meer opslag. Wat betreft spoelen van HD content , het werkt hier wel maar niet zoals met SD content. Dit geld bijv ook voor mijn tvix. En juist dat spoelen gebruik ik juist om de reclames eruit te "spoelen" Kijk als jullie nu zeggen dat het wel goed werkt kan ik eens naar mijn netwerk kijken. Wil trouwens toch overstappen naar gigabit lan (nu maar hopen dat de nieuwe online asdl modem dit heeft) Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas
Neptunus Geplaatst: 22 april 2010 Auteur Geplaatst: 22 april 2010 Origineel bericht van: freaky Ik zou denk ik ook voor raid 1 gaan. Het is of kiezen voor veiligheid of meer opslag. Wat betreft spoelen van HD content , het werkt hier wel maar niet zoals met SD content. Dit geld bijv ook voor mijn tvix. En juist dat spoelen gebruik ik juist om de reclames eruit te "spoelen" Kijk als jullie nu zeggen dat het wel goed werkt kan ik eens naar mijn netwerk kijken. Wil trouwens toch overstappen naar gigabit lan (nu maar hopen dat de nieuwe online asdl modem dit heeft) Die reclames spoel ik met de "spring-knoppen" 3-6-9, dat gaat perfect, ik ben meestal binnen 10 seconden weer op de juiste plek. Het enige verschil met SD is dat als net een sprong heb gemaakt de opname ongeveer 1 seconde even hakkelt maar dat is geen probleem. Dreambox 8000 & VU+ Duo Synology DS201 NASITV van KPN + digitenne LG55B6V Oled TV
Gast MiLo Geplaatst: 23 april 2010 Geplaatst: 23 april 2010 Origineel bericht van: freaky Wil trouwens toch overstappen naar gigabit lan (nu maar hopen dat de nieuwe online asdl modem dit heeft) Weinig kans op. Koop gewoon een losse gigabit switch erbij, ben je voor twee tientjes klaar. Da's toch precies wat in een "gigabit modem" zit: Een doodgewoon modem en een gigabit switch.
Gast MiLo Geplaatst: 23 april 2010 Geplaatst: 23 april 2010 Origineel bericht van: freaky Ik zou denk ik ook voor raid 1 gaan. RAID beschermt niet tegen software en PICNIC(*) fouten. Een "rm -rf / oeps" is net zo desastreus als op een non-RAID, en alle file of filesystem corruptie wordt ook keurig gedupliceerd door een mirror. Als ik veiligheid wil, dan wil ik twee schijven die ik met rsync (of simpel XCOPY wat ik op windows gebruik) synchroon houd. Dan heb ik minstens zo'n goede bescherming tegen hardware falen, en veel betere bescherming tegen alle andere fouten, dat vind ik dan belangrijker dan de performance winst. (*) Problem In Chair, Not In Computer
Tonskidutch Geplaatst: 23 april 2010 Geplaatst: 23 april 2010 bv netgear GS105 klasse kassie ciao Goodby Drama Queen Hifi Sean, Doc Mcalmont
fransken Geplaatst: 23 april 2010 Geplaatst: 23 april 2010 heb hier een experiabox 780 die is aan gesloten op een linksys 320N (router 10/100/1000 met wrt software) daar op aangesloten zit een synology DS508 , DM8000 ,en een asus gigaswitch voor boven op de werkkamer waar div computers op zitten voordeel hiervan is dat de experiabox maar 1 ip adres uitdeelt aan de linksys die op de wan is aangesloten en deze wordt dan dhcp router voor mijn hele netwerk en dat al het interne verkeer/routering alleen over de linksys gaat en niet over de experiabox (die nogal moeite heeft met bv veel connecties (torents)en zo de interne connecties alleen over de linksys gaat en de DS508 werkt hier uitstekend met afspelen / opnemen / sabnzb /torents XT9200 / 5000 , XP1000 OPENPLI 4.0VU+DUO OPENPLI 2.1 met nieuwe C807 condensator met 1ufSYNOLOGY DS1512 3TB REDS
riji Geplaatst: 23 april 2010 Geplaatst: 23 april 2010 Origineel bericht van: MiLo Origineel bericht van: freaky Ik zou denk ik ook voor raid 1 gaan. RAID beschermt niet tegen software en PICNIC(*) fouten. Een "rm -rf / oeps" is net zo desastreus als op een non-RAID, en alle file of filesystem corruptie wordt ook keurig gedupliceerd door een mirror. Als ik veiligheid wil, dan wil ik twee schijven die ik met rsync (of simpel XCOPY wat ik op windows gebruik) synchroon houd. Dan heb ik minstens zo'n goede bescherming tegen hardware falen, en veel betere bescherming tegen alle andere fouten, dat vind ik dan belangrijker dan de performance winst. (*) Problem In Chair, Not In Computer Zo denk ik er ook over; maar omdat ik niet vertrouwd ben met Linux houd ik het dubbel bij op een NTFS ingedeelde schijf in mijn Windows-pc of op een externe schijf. Het is immers niet zo simpel als je met je schijf uit je NAS in je Windows-PC terecht moet. Vroeger kon ik dit nog verhelpen met de Ext2Fsd driver, maar met de nieuwste firmware in de Synology 207+ wordt die schijf met linux-raid datapartitie (basic) niet meer herkend, noch met Acronis DS (=RAW) noch met Ext2Fsd.
Tonskidutch Geplaatst: 23 april 2010 Geplaatst: 23 april 2010 nou, nou, ik wil nu niet iedereen overhalen, maar als een NAS met linux aan boord met raid of zonder nu al PICNIC betekend wat dan te denken van die Dreambox met linux erop die door dezelfde *chair bediend wordt. en om nu te stellen dat je met windows en NTFS4~5 beter af bent bij een PICNIC is ook flauw. welke bevelen we aan, is dacht ik al ruim aan bod gekomen welke configuratie kies je, is een weging met voor en nadelen tov alles kan stuk gaan alles kan stukgemaakt worden alles heeft aandacht nodig totdat we op niveau starship voyager zijn Goodby Drama Queen Hifi Sean, Doc Mcalmont
riji Geplaatst: 23 april 2010 Geplaatst: 23 april 2010 Origineel bericht van: Tonskidutch nou, nou, ik wil nu niet iedereen overhalen, maar als een NAS met linux aan boord met raid of zonder nu al PICNIC betekend wat dan te denken van die Dreambox met linux erop die door dezelfde *chair bediend wordt. en om nu te stellen dat je met windows en NTFS4~5 beter af bent bij een PICNIC is ook flauw. welke bevelen we aan, is dacht ik al ruim aan bod gekomen welke configuratie kies je, is een weging met voor en nadelen tov alles kan stuk gaan alles kan stukgemaakt worden alles heeft aandacht nodig totdat we op niveau starship voyager zijn Tonski, Ik begrijp je reactie niet goed. Ik ben erg tevreden over mijn NAS. Ik heb enkel mijn ervaring willen neerschrijven als niet Linux kenner: het valt niet mee als je met zijn schijf in je windows-PC terecht moet.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen