Ga naar inhoud


KPN Funke buiten antenne, met twee ontvangers


Gast Roger Vdheijden

Aanbevolen berichten

Gast Roger Vdheijden

Binnenkort gaan we starten met de bouw van een nieuw huis. Momenteel hebben we Digitenne met een binnenantenne. Graag wil ik een buitenantenne gaan gebruiken, mede om meer zenders te ontvangen (vanuit Düsseldorf). Er zijn twee keuzes:

 

- Yagi antenne, perfecte kwaliteit, geen voeding nodig, wel wat groter.

- Actieve antenne, kwalitatief minder dan Yagi maar wel acceptabel, 5v voeding nodig, lekker klein.

 

Ik wil de antenne op de schoorsteen maken. Mijn ouders hebben de KPN Funke buitenantenne ook op de schoorsteen gemonteert en dat werkt perfect (59 zenders te ontvangen hier in de grensregio). Alles zonder problemen te ontvangen. Zij gebruiken één TV. Ikzelf wil echter in twee kamers een TV hebben en beide moeten op die buitenantenne aangesloten worden. Het liefste pak ik de KPN Funke antenne, maar die moet 5 volt voeding hebben. Beide ontvangers (TF6000COK) kunnen 5v geven, maar stel beide TV's staan tegelijk aan...dan mag er maar één 5v geven. Is hier iets op te verzinnen? Op beide ontvangers de voeding uit en 24/7 een power-inserter vind ik ook geen optie eerlijk gezegd.

 

Een kleine Yagi (en dan praat ik over 30 tot maximaal 50 centimeter) zou ook een optie zijn, maar de meeste zijn toch snel minimaal 1 meter groot. Dan is het voedingsprobleem direct weg. Vind zo'n antenne maar eens...

Link naar reactie
Delen op andere sites


wat je wilt kan wel. Koop een goede antenneversterker (niet bij een bouwmarkt) en sluit op de ingang hier de buitenantenne aan. Op de uitgangen kun je dan de diverse ontvangers aansluiten. zorg er wel voor dat de Funke ook de 5V voeding krijgt. Mooie plek voor de verdeling is de meterkast. kan je naar alle ruimten in je huis een antennekabel leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: rijschoq
Monteer geen yagi antennne op een schoorsteen. Op den duur gaat de schoorsteen er aan omdat de belasting te groot is. Een KPN antenne is zo klein dat het geen probleem is.
Ja precies, in de jaren zeventig toen iedereen een dakantenne had kwamen de schoorstenen met bosjes van het dak af....(right)
Waarom denk je dat er schoorsteenbanden verkocht worden?
Maak het gewoon niet te gek met een lange mast, alhoewel ik er toen zo'n 5 à 6m ongetuit aan had zitten met een 71 elements Longwing antenne en een 11 elements VHF antenne (beide zo'n beetje de grootste die er waren) en aan een andere schoorsteen zat een 3m mast met daaraan nog eens een 27MC-antenne, die was ook nog eens zo'n 6m lang geloof ik.
Het zwiepte wel eens als het stormde maar verder niks aan de hand.
Dus wil je zo'n kleine Yagi op een klein mastje aan de schoorsteen? Gewoon doen maar wel schoorsteenbanden gebruiken.
En er bestaan echt wel kleine breedbandantennes, bijv. de DC 4523 UHF-antenne van Wittenberg die is 66cm lang of anders hun 20 Elements log/per UHF Antenne, ziet er ook klein uit (heeft bijv. niet zo'n grote reflector) of een rasterantenne. Allemaal voldoen prima als je niet te ver van de zender zit.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja die logper van hun is maar 36 cm lang ofzo. google maar eens op Wittenberg SN 20 DVB-T of met versterker de Wittenberg SN 20V 20dB DVB-T. Deze heeft 5 volt nodig en kan je dus op dezelfde manier voeden als de KPN antenne. Ik heb er helaas (nog) geen ervaring mee. Het voordeel van een logper is dat die een veel grotere voor/achter verhouding heeft dan een normale yagi. In theorie zou je dus minder last hebben van signalen op hetzelfde kanaal die van de acherkant komen en dus je ontvangst zouden kunnen verstoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lexzie:

Die waarschuwing om geen antennes aan schoorstenen te monteren is volkomen juist.

Schoorstenen zijn daar niet voor gekonstrueerd.

Er werden inderdaad in de jaren 70 schoorsteenbanden voor verkocht maar dat was dan ook te gek voor woorden.

Zo´n schoorsteenband klemt met een grote kracht aan 2 x 4 hoeken van de schoorsteen en dan nog de windlast.

In Duitsland is het absoluut niet toegestaan om wat dan ook aan de schoorsteen te bevestigen en als de schoorsteenveger het ziet dan zet ie onmiddelijk de verwarming buiten bedrijf en terecht.

 

Neem een vrijdragende mast met dakpandoorvoer en de houten dakkonstruktie kan deze last veel beter dragen en verdelen.

De rookgassen uit de schoorsteen zijn zeer agressief en doen alles roesten waar het mee in aanraking komt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...