Volture Geplaatst: 19 april 2010 Geplaatst: 19 april 2010 Hallo, sinds kort actief op dit forum en met name geinteresseerd in de HTPC subgemeenschap. Ik heb namelijk thuis een Dreambox 7000s staan waar ik tot op heden veel plezier van mag hebben. Toch is er steeds meer behoefte aan het kijken van HD content. Zo heb ik een jaar lang gebruik gemaakt van een Popcorn A-100 voor het streamen van HD filmpjes. Nu wil ik graag een consolidatieslag doorvoeren door alles terug te brengen naar 1 systeem (excl. AV receiver). Een HTPC is daar dan de uitstekende oplossing voor. Ik heb ook nog gekeken naar oplossingen a la Dreambox DM8000, maar dat is me toch echt te veel geld. Ik ben onlangs begonnen aan een HTPC project en heb voor een groot deel het systeem draaien. De hardware setup is in het topic "welke hardware werkt" geplaatst voor geïnteresseerden. Streamen kan dus al uitstekend, maar nu wil ik TV gaan kijken. Ik ben op satelliet gebied echt een leek, dus ik vroeg me af of jullie mij een stap in de goede richting kunnen helpen. Wat wil ik ermee? Allereerst TV kijken met de mogelijkheid om HD te kunnen ontvangen en kijken. Daarnaast wil ik ook de mogelijkheid om op te nemen en tv te kijken tegelijkertijd. Ik heb op dit moment een Canal Digitaal abonnement en dat wil ik voorlopig zo houden. Wat heb ik nodig om mijn HTPC van TV functionaliteit te voorzien? - DVB-S2 (twin)tuner PCI/PCIe kaart - Cardreader - CI-module - CAM - Canal Digitaal kaart Mis ik nog zaken in bovenstaand lijstje? Zijn er dingen overbodig? Met name de keuze voor een DVB-S2 twintuner kaart is moeilijk te maken. Welke kaarten werken onder Mediaportal? Welke combinatie DVB-S2 kaart in combinatie met cardreader/CI-module werkt goed? Heb al een hoop vragen op andere fora gesteld, maar tot op heden zonder helder resultaat. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Mediacenter: AMD Athlon 2 X2 240e, 2 Gb, TBS6980, Smargo +
Niels Wagenaar Geplaatst: 19 april 2010 Geplaatst: 19 april 2010 Het belangrijkste is ook, welk besturingssysteem ga je gebruiken? Ga je voor: - Windows met bijvoorbeeld DVB Viewer Pro (circa € 15,-) of Windows Media Center icm DVBLink TVSource (circa € 21,-). - Linux met bijvoorbeeld VDR (LiveTV via vdr-sxfe, xine of XBMC), TVHeadend (LiveTV via XBMC) of MythTV (heeft een eigen LiveTV client). En niet te vergeten, wat wil je nog meer doen? Wil je bijvoorbeeld ook originele Blu-ray titels bekijken? Want ja, als je toch al bezig bent met een HTPC dan kan je direct ook kijken of je niet je Popcorn A-100 kan vervangen. Anyway, zelf heb ik een dualboot omgeving waar ik gebruik maak van zowel Linux (VDR icm vdr-sxfe) als Windows (MCE7 icm DVBLink TVSource) op een NVidia ION/330 moederbord (Atom 330 @ 1,6Ghz, interne Geforce ION videochipset) in samenwerking met een LiteON HD-DVD/Blu-Ray combo, 2GB Kingston ValueRAM, Philips MCE afstandsbediening en een Tevii S2-660 (USB) tuner. Ik heb geen CI-slot en ik maak ook geen gebruik van een CAM, maar ik doe dit door middel van OScam en een Smartreader+. Het is stil, gebruikt relatief weinig power en op mijn 42" Plasma ziet er alles zeer strak uit. Ik kijk dus SDTV, HDTV, Blu-Ray (gecodeerd alleen onder Windows), DVD (ISO en origineel), DivX/XviD en MKV titels. Hij vreet gewoon alles en ik ben er uitermate tevreden over. Met vriendelijke groet, Niels Wagenaar Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD. Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.
BokkieBok Geplaatst: 19 april 2010 Geplaatst: 19 april 2010 Je hebt maar twee mogelijkheden met de codering: Of je kiest de CI/CAM module methode of je gaat voor de cardreader en softcam. De eerste is simpel maar kost iets meer en de tweede oplossing is softwarematig complexer maar wel goedkoper. HTPC -> Intel Q6600 - 3 GB RAM - Geforce 8600 GT - 2000 GB HD - Creatix CTX948 - Skystar HD2 - Tevii S470; Multytenne Twin + Funke DSC310; Win7 32bit; DVBViewer Pro 5.0 met Recording Service
Volture Geplaatst: 19 april 2010 Auteur Geplaatst: 19 april 2010 Hoi Niels, bedankt voor de uitleg. Ik ben vergeten te vertellen dat ik de Popcorn inmiddels verkocht heb. Ik kijk alle HD content al via de HTPC. Alleen blu-ray schijfjes zijn een probleem daar ik nog geen speler in de HTPC heb zitten die dat aan kan. Ik ben beperkt tot slimline producten en dan wordt zo'n blu-ray speler opeens wel heel erg duur. Mijn keuze voor OS is (noodzakelijkerwijs) gevallen op Windows Vista x64 Home Premium. Linux had ik ook wel willen proberen, maar er bestaan nog geen drivers voor ATI chipsets om gebruik te maken van hardware accelleratie van video in Linux. Omdat ik de mogelijkheden van Windows MCE te beperkt vind, heb ik ervoor gekozen om MediaPortal te gebruiken. Deze opensource mediacenter software bied veel mogelijkheden, waaronder tv kijken en streamen. M.b.t. de jou configuratie. Dat OScam; ik gok dat dat een softcam is net zoals ik die in de dreambox software heb (PLi). Uiteraard wil ik dat als eerste gaan proberen. Als het niet lukt kan het nog altijd met een CI module en CAM. Mediacenter: AMD Athlon 2 X2 240e, 2 Gb, TBS6980, Smargo +
SeedS Geplaatst: 19 april 2010 Geplaatst: 19 april 2010 Hoi Volture Ik heb ook een tijd gewerkt met Media Portal, prachtig programma, maar nogal eens wat gezeur en heel veel updates. Na wat 7MC onderzoek kwam ik erachter dat ook de media center van windows volledig is te verbouwen. De boel draait stabiel en kan meer dan ik voor mogelijk hield. Ik mag je de sites niet noemen vermoed ik, maar een combinatie met hack en 7mc moet je verder helpen. Combinatie met dvblink draait ook erg prettig (behoorlijke zapsnelheid) in 7mc omgeving. Heb alleen nog getest met ouwe technotrend kaart dus HD weet ik niet maar moet met juiste drivers prima lukken. Qua skins/interface dus beperkt qua mogelijkheden verrassend uitbreidbaar. Succes verder. Seeds DB7000/DM800, Triax80cm, Triax multiblock, NFS/Windows Home Server, open-PLI, MSI Media Center/Windows Media Centre met heel veel patches Always curious ...............
Razor109 Geplaatst: 19 april 2010 Geplaatst: 19 april 2010 XBMC ondersteund sinds kort al een deel van de Ati kaarten onder Linux... Lees bijvoorbeeld laatste pagina's van: http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=61043 Komt er dus wel aan, Ubuntu + Tvheadend + XBMC is een goede combi denk ik, over niet al te lang zal XBMC ook geheel voorzien zijn van een PVR-frontend met Live-TV functie. Lees op het Xbmc forum maar voor meer info mocht je interesse hebben. Een Smargo+ USB reader en bijvoorbeeld Oscam als Cardserver op je Ubuntu en Tvheadend regelt het decrypten voor je. Spaart je flink wat geld uit voor de CI/CAM modules en kunt onbeperkt aantal DVB-S kaarten aansluiten op 1 smartcard. Hardware: E8400 - 2GB RAM - 1,5TB - Technotrend DVB-C Budget C-1501 - Smargoreader+ Software: Ubuntu 9.11 - NewCS - Tvheadend - XBMC
Volture Geplaatst: 20 april 2010 Auteur Geplaatst: 20 april 2010 Hartelijk dank tot dus ver. Het geeft me genoeg vertrouwen om in ieder geval voor een cardreader te gaan. Ik zal toch ook nog eens naar MCE gaan kijken. Alles wat extra op het systeem staat kan vertragend werken. Mediacenter: AMD Athlon 2 X2 240e, 2 Gb, TBS6980, Smargo +
Gast raas Geplaatst: 20 april 2010 Geplaatst: 20 april 2010 Hallo, ik gebruik een AD-SP400-CI (twinhan 1041) dit is een PCI kaartje wat ook in staat is om DVB-S2 (8psk) te ontvangen en werkt ook prima voor SD kanalen. De kaart heeft een CI slot waarin ik voorheen een CD-CAM en CD-smartcard in had zitten (dit werkt prima met MyTheatre). Als software heeft DVBDream mijn voorkeur, echter, dit werkte niet met het CI-slot op de AD-SP400. ik heb daarom later een cardreader reader gekocht en de PoorMansCam plugin gebruikt om de CD-kanalen te bekijken. Werkt allemaal prima, alleen levert het PCI-kaartje niet voldoende voeding om ook nog een motor te laten draaien, mocht je dat willen. Echter, hier zijn ook weer oplossingen voor te vinden middels een externe motor-voeding. De AD-SP400 is een single-tuner kaart, maar de drivers ondersteunen wel meerdere kaarten gelijktijdig. Hoe dit dan met software moet gaan werken zou ik niet weten, heb ik geen ervaring mee.
Volture Geplaatst: 21 april 2010 Auteur Geplaatst: 21 april 2010 Ik heb vanavond toch maar mijn bestelling geplaatst voor een TBS6980 en een Smargo Smartreader+. Zodra de spullen binnen zijn ga ik het een en ander testen in combinatie met MCE en MediaPortal en zal jullie uiteraard op de hoogte houden. Mediacenter: AMD Athlon 2 X2 240e, 2 Gb, TBS6980, Smargo +
Niels Wagenaar Geplaatst: 21 april 2010 Geplaatst: 21 april 2010 Origineel bericht van: Volture Ik heb vanavond toch maar mijn bestelling geplaatst voor een TBS6980 en een Smargo Smartreader+. Zodra de spullen binnen zijn ga ik het een en ander testen in combinatie met MCE en MediaPortal en zal jullie uiteraard op de hoogte houden. Mocht je gebruik maken van MCE7, maakt dan gebruik van de DVBLink TVSource programmatuur. Anders is het voor jou niet mogelijk om de Smargo aan te spreken. Het zij rechtstreeks of via een client (beide mogelijk met Acamd als plugin). Overigens denk ik dat je Mediaportal beter links kan laten liggen. Persoonlijk vind ik de prestaties van MP ver onder de maat. Ik heb circa 9 maanden terug een review geschreven over de verschillende Windows producten, klik hier voor de review. Mvg, Niels Wagenaar Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD. Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.
Volture Geplaatst: 21 april 2010 Auteur Geplaatst: 21 april 2010 Windows 7 gaat het in ieder geval niet worden. Ik heb nog een Vista Home Premium x64 liggen en die draait op dit moment op mijn HTPC. Gaat de DVBLink software in combinatie met Smargo en softcam op mijn Vista HP x64 werken? Mediacenter: AMD Athlon 2 X2 240e, 2 Gb, TBS6980, Smargo +
Volture Geplaatst: 21 april 2010 Auteur Geplaatst: 21 april 2010 Origineel bericht van: Volture Gaat de DVBLink software in combinatie met Smargo en softcam op mijn Vista HP x64 werken? Never mind. Ik heb inmiddels je review gelezen en nog complimenten daarvoor. Zoals ik al aangaf heb ik Vista draaien en zal ik Vista MCE ook gaan proberen. Omdat ik een Windows Homeserver heb, kan ik gemakkelijk backups maken van de configuratie. Ik zal dus zowel MCE met DVBlink als de MediaPortal op een verse install zetten en testen wat mijn resultaten zijn d.m.v. een review. Daarnaast zal ik ook eens een algemene review schijven op tweakbogs van mijn HTPC opstelling. Mediacenter: AMD Athlon 2 X2 240e, 2 Gb, TBS6980, Smargo +
marcel1970 Geplaatst: 21 april 2010 Geplaatst: 21 april 2010 Ikzelf ben juist pas overgestapt van mce7 met dvblink naar mediaportal. En tot nu toe ben ik best tevreden erover. Het voordeel van mediaportal voor mij was dat ikzelf het video filter kon kiezen. Met het cyberlink video filter heb ik een stuk beter beeld bij hd zenders dan in mce7. ook bij het scannen vindt MP meer zenders dan dvblink zonder transponder files aan te hoeven passen. Ik denk dat je beide mogelijkheden moet proberen. "My next wife will be normal"
Volture Geplaatst: 21 april 2010 Auteur Geplaatst: 21 april 2010 Origineel bericht van: marcel1970 Ikzelf ben juist pas overgestapt van mce7 met dvblink naar mediaportal. En tot nu toe ben ik best tevreden erover. Het voordeel van mediaportal voor mij was dat ikzelf het video filter kon kiezen. Met het cyberlink video filter heb ik een stuk beter beeld bij hd zenders dan in mce7. ook bij het scannen vindt MP meer zenders dan dvblink zonder transponder files aan te hoeven passen. Ik denk dat je beide mogelijkheden moet proberen. Ga ik ook zeker doen. Wordt vervolgd... Mediacenter: AMD Athlon 2 X2 240e, 2 Gb, TBS6980, Smargo +
Niels Wagenaar Geplaatst: 21 april 2010 Geplaatst: 21 april 2010 Ik kan anders alles vinden en zien wat is gekoppeld aan MCE7. Overigens, ik ben het met je eens dat je makkelijk gebruik kan maken van verschillende filters. Ook vind ik de playback van multimedia in MP een stuk beter dan met MCE7. Maar tel daarbij op dat de footprint voor het geheugengebruik - door het gebruik van MSSQL Express of MySQL - aanzienlijk is, de instabiliteit met de MDAPI implementatie (TVServer crashes zijn meer regel dan uitzondering), het ontbreken van Blu-ray integratie (je moet gebruik maken van een workaround om originele Blu-Ray titels af te spelen) en een channelswitch van 5+ seconden dan kan ik je vertellen dat mijn LiveTV experience echt extreem slecht was. En tot 2 maanden terug was hier nog helemaal niks aan veranderd. @Volture Voor DVBLink TVSource heb je minimaal Vista + TV Pack 2008 nodig geloof ik. Voor het kijken van HDTV moet je gebruik maken van een beta DLL, anders gaat hij het niet doen. Mvg, Niels Wagenaar Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD. Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen