Ga naar inhoud


Schotel "verbod" door VvE rechtsgeldig?


lujo

Aanbevolen berichten

Wij (bewoners van een flat) hebben een hele tijd geleden een brief ontvangen die in naam van VvE is geschreven over het plaatsen van een schotel.

 

Het komt erop neer dat schotel niet niet bevestigd mag worden aan het balkonhek. Bloembakken, reclame-aanduidingen, zonneschermen enz. mogen ook niet aan de buitenzijde bevestigd worden.

 

En daaronder schrijven ze weer dat een zonnescherm een uitzondering is......

 

 

Maar goed door zo'n plaatsings verbod is het zo dat sommige mensen niet hun gewenste satelliet (zenders) kunnen ontvangen vanwege de ligging van de flat. Schotel moet dan simpelweg uitsteken om die desbetreffende satelliet te kunnen ontvangen (19,2E bijvoorbeeld)

 

Brief is welliswaar van 2007 maar er wordt daar gedreigd met een boete van 5.000 guldens. Misschien omdat dat "wets artikel" uit december 2000 is.

 

Het vreemde is dat dit brief in opdracht van VvE is geschreven en ook bij de huurders is bezorgd.

 

Ik wou aan jullie vragen hoe sterk ze in hun recht staan, want ik zie dat sommige mensen hun schotels weer vastgemaakt hebben aan het balkon. En sommige eigenaars (die dus onder VvE vallen) hebben hun hele balkon versiers met bloembakken die aan het balkonhek hangen.

post-15773-1318260883,9139_thumb.jpg

post-15773-1318260884,071_thumb.jpg

post-15773-1318260884,1937_thumb.jpg

post-15773-1318260884,3682_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


zou het technisch mogelijk zijn het op het dak te plaatsen

met of zonder gso?

 

indien dat mogelijk is neem contact op met de VVE

en stel voor

een gebruiker of meerdere gebruikers volgens de regels der kunst van een dakopstelling te voorzien.

dan laat het door de verzamelde VVE leden op de ledenvergadering amenderen en statutair vastleggen.

 

neem de kosten (of gedeelde kosten) voor eigen rekening

laat je WA verzekering ervan weten op voorhand.

 

ciao

O Yeah

Yello

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Tonskidutch:

 

Technisch is het wel mogelijk maar door mij niet te doen. Want het gaat hier om een flat wat uit 3 gedeeltes bestaat met elk gedeelte 7 woningen per verdieping. Middelste egdeelte zal misschien 8 of 9 hebben maar goed. Dus 7 x 3 = 21 woningen per verdieping en dat 14 hoog smile

We praten dan over ongeveer (zijn er iets meer) 294 woningen smile

 

Bij een zelfde flat ernaast is een GSO ooit voorgesteld alleen mensen wilden niet mee akkoord gaan, omdat ze dan vaste maandelijkse kosten hadden van rond 10 euro voor GSO installatie.

 

Maar hoe dan ook ik ben zelf geen eigenaar. Ben gewoon huurder. Dan heb ik toch niks met VvE te maken.....?

 

@ sattaz:

 

Ik heb ooit topics geopend omdat ik te hoge BER had/heb. Waarschijnlijk omdat mijn schotel niet ver genoeg uitsteekt.

 

Foto's zijn hier te vinden:

 

http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/topics/1829687/3

 

Op pagina 1 is mijn vorige schotel (78 cm) te zien. Die had ik door 88 cm vervangen maar die hoge BER bleef....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

oké gso onhaalbaar

had ik ook hier

en staat toch mijn privé wok op de 12e

maar zo begin je de leden warm te maken voor...!

 

als het mogelijk is, is het ook vriendelijker voor het oog op 't dak en voor een toekomstige verkoop een meerwaarde

 

maar vreemd dat je huurder bent in een VVE

kende ik nog niet, hoef je niets over te schrijven.

 

ciao

 

O Yeah

Yello

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als huurder heb je niets te maken met de VvE, alleen met jouw verhuurder en wat er in het huurreglement is opgenomen.

 

Jouw verhuurder is WEL lid van de VvE, en alleen via de verhuurder kunnen zaken worden veranderd door bepalingen van het Huishoudelijk Reglement van de VvE door te laten werken in het huurreglement. Dit kan echter niet zomaar en eenzijdig gebeuren, jouw eerder ondertekende huurcontract is maatgevend!

 

Schoteltje dus gewoon laten zitten, tenzij in jouw huurreglement staat dat het vastmaken aan het hek niet mag.

VU+ Duo - OpenPli 4.0 - VU+ Solo - OpenPli 4.0

TeVii DVB-S2 - MyTheatre - DVB Dream
Wavefrontier T90 (0,8W - 28,5E) - Triax 88(30W) - 2x EMP 168-w V2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gewoon huurder bij Parteon woningcorporatie. Van hun heb ik geen brief ontvangen.

 

Het is alleen zo dat alle appartementen te koop komen te staan op het moment dat een huurder verhuisd. Dus als ik als huurder zou gaan verhuizen dan wordt mij woning niet meer verhuurd maar te koop gezet.

 

Maar goed als huurder nu heb ik toch niks met VvE te maken?

 

Vorige bewoonster die naast mij woonde had wel een 60 cm schoteltje aan het balkonhekje geplaatst. Bloembakken enz. en die was wel eigenaar....

 

Ik heb die man/bedrijf die brief heeft opgesteld gebeld en gevraagd hoe en wat. Gezegd dat het voor sommige mensen nu niet mogelijk is om bepaalde satellieten te ontvangen.

 

Zijn antwoord was ja dan schotel iets hoger plaatsen.

 

Ik zei daarop dat het met de ligging van flat te maken had en dat een schotel moet uitsteken anders is het gewoon niet mogelijk.

 

Zijn antwoord was dat hij dat brief ook in opdracht heeft gemaakt. In opdracht van VvE en dat ie zich daarmee niet meer bezig houdt.

 

Op mijn vraag of hij bereid is om dit juridisch "uit te vechten" zei beste man dan hij er niks mee te maken heeft en dat het een opdracht van VvE was om zo'n brief te maken. En hij er niet verantwoordelijk voor was of zoiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die brief die je hebt gehad mag in de versnipperaar. Als huurder heb je niets te maken met de VvE, ook boetes zijn onmogelijk.

 

Daarnaast is de bepaling in het Splitsingsreglement uit het jaar 2000, en inmiddels weer ingehaald door de jurisprudentie. De bepalingen in het Splitsingsreglement zijn dus strijdig met andere wetten.

VU+ Duo - OpenPli 4.0 - VU+ Solo - OpenPli 4.0

TeVii DVB-S2 - MyTheatre - DVB Dream
Wavefrontier T90 (0,8W - 28,5E) - Triax 88(30W) - 2x EMP 168-w V2

Link naar reactie
Delen op andere sites

ha. wink

 

dat gebeurd ook veel dat de corporaties al VVe's hebben opgericht

en wel middels derden, daar ze het verplicht zijn zodra er sprake is van koop en huur

 

en dat onderbrengen bij derden (management en of dienstverleners)

totdat er vanuit de eigenaars een commissie en bestuur wordt samengesteld

 

dan zou ik me nog geen dichtgeknepen billen maken.

 

maar als je het tzt wilt overnemen/kopen kun je dat sat virus wel al verspreiden

goedbedoeld.

ciao

O Yeah

Yello

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Creatura
Als huurder heb je niets te maken met de VvE, alleen met jouw verhuurder en wat er in het huurreglement is opgenomen.

Jouw verhuurder is WEL lid van de VvE, en alleen via de verhuurder kunnen zaken worden veranderd door bepalingen van het Huishoudelijk Reglement van de VvE door te laten werken in het huurreglement. Dit kan echter niet zomaar en eenzijdig gebeuren, jouw eerder ondertekende huurcontract is maatgevend!

Schoteltje dus gewoon laten zitten, tenzij in jouw huurreglement staat dat het vastmaken aan het hek niet mag.


Ik woon daar sinds 1996 en ik ben bang dat ik huurreglement van die tijd niet meer heb. In die tijd was het zo dat er genoeg schotels aan balkonhek geplaatst waren. Ik heb mijne later geplaatst omdat ik UPC zat was. Maar in dat brief staat nu iets over "Akte van Splitsing in Appartementsrechten d.d. dertig december 2000".

Het klinkt bij mij alsof ze ergens een regeltje hebben gevonden en die gebruiken om mensen bang te maken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: lujo
Ik woon daar sinds 1996 en ik ben bang dat ik huurreglement van die tijd niet meer heb. In die tijd was het zo dat er genoeg schotels aan balkonhek geplaatst waren. Ik heb mijne later geplaatst omdat ik UPC zat was. Maar in dat brief staat nu iets over "Akte van Splitsing in Appartementsrechten d.d. dertig december 2000".


Dus: de regeltjes voor splitsing in appartementrechten zijn gemaakt ná dat jij er bent gaan wonen. Jij hebt als huurder helemaal niets, maar dan ook niets met dat reglement te maken, dat is er alleen voor eigenaren(-bewoners). Gewoon een briefje schrijven dat de brief van de VvE niet voor jou bestemd is, maar voor de eigenaar (verhuurder) en dat je als huurder je geen regels op laat leggen die gemaakt zijn nadat jij daar als huurder bent gaan wonen.

Heb je een grote verhuurder? Vraag of zij mischien een kopie hebben van het huurcontract wat je hebt ondertekend. Als daar niets in staat over (schotel)antennes, zit je veilig.

VU+ Duo - OpenPli 4.0 - VU+ Solo - OpenPli 4.0

TeVii DVB-S2 - MyTheatre - DVB Dream
Wavefrontier T90 (0,8W - 28,5E) - Triax 88(30W) - 2x EMP 168-w V2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast sattaz
Origineel bericht van: lujo

Maar hoe dan ook ik ben zelf geen eigenaar. Ben gewoon huurder. Dan heb ik toch niks met VvE te maken.....?



@lujo,

Via jouw verhuurder ben jij gebonden aan de regels van de VvE.
Uiteraard mogen de regels van de VvE niet strijdig zijn met "hogere" regels, wetten en dergelijke.

Daarnaast zou ik gebruik maken van een zeer stevige tegelvoet
waardoor een buiten het balkon (aan de achtergevel) uitstekende schotel
een stabiele positie heeft met (zo goed als) geen last van de wind.

Wel is het aan te bevelen dat je naar een zender kijkt vanwege studie,
beroep of (etnische) afkomst (of een andere dringende reden)
en die zender niet op een andere manier zoals kabel of Digitenne te ontvangen is.
Er is zeer onlangs (26 april 2010) namelijk een uitspraak van de rechter
geweest die tot een schotelverbod besluit waarbij de belangrijkste motivatie
van dat vonnis het (puur) hobbymatig gebruik van de schotel (b)lijkt te zijn...


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast sattaz
Origineel bericht van: Marco275
Als je etnische achtergrond gaat meetellen of je al dan niet een schotel mag plaatsen lijkt mij dat toch een vorm van discriminatie. confused


@Marco275,

Er is een uitspraak van een rechter geweest (bij een schotelverbod voor de moeder van Pino)
waarbij de rechter oordeelde dat vanwege het feit dat het hier
een al wat oudere vrouw afkomstig uit Oost Europa betrof zij een schotel mocht plaatsen
om zenders te kunnen zien/horen die afkomstig waren uit haar geboorteland.

Als het discriminatie is dan is het in dit geval wel positieve discriminatie
omdat door afkomst en leeftijd de mogelijkheden van deze al iets oudere vrouw beperkt zijn.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sattaz
Origineel bericht van: Marco275
Als je etnische achtergrond gaat meetellen of je al dan niet een schotel mag plaatsen lijkt mij dat toch een vorm van discriminatie. confused


@Marco275,

Er is een uitspraak van een rechter geweest (bij een schotelverbod voor de moeder van Pino)
waarbij de rechter oordeelde dat vanwege het feit dat het hier
een al wat oudere vrouw afkomstig uit Oost Europa betrof zij een schotel mocht plaatsen
om zenders te kunnen zien/horen die afkomstig waren uit haar geboorteland.

Als het discriminatie is dan is het in dit geval wel positieve discriminatie
omdat door afkomst en leeftijd de mogelijkheden van deze al iets oudere vrouw beperkt zijn.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz


Marokkaanse wink

Maar het gaat hier om het feit dat je kan aantonen dat de geboden alternatieven niet goed genoeg zijn om je te voorzien in jouw nieuws behoefte, ongeacht je afkomst . wink



 

Triax 78 Multiblock

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...