Gast Paullo Geplaatst: 26 april 2010 Geplaatst: 26 april 2010 Sinds enige tijd had ik een vreselijk lawaai bij het aanstaan van mijn computer. Na enige tijd zoeken, ben ik erachter gekomen dat het niet de ventilator van de voeding is, niet de ventilator van het moederbord, doch uiteindelijk de ventilator van de grafische kaart, die een lawaai veroorzaakte alsof een vliegtuig ging opstijgen. Ik ben erin geslaagd die ventilator uit te schakelen, door de plug waarmee hij was aangesloten op de grafische kaart en waarlangs hij zijn stroom kreeg, los te maken. Resultaat een grafische kaart zonder actieve koeling. Mijn vragen: - Kan dit kwaad, de behuizing staat langs één kant volledig open (om alles te kunnen inspecteren), wetende dat ik enkel het toestel gebruik voor Office-toepassingen, mails en internet, doch niet voor gaming. - Hoeveel kost ongeveer de reparatie van de koeling (vervangen ventilator) en is het gelet op de prijzen van grafische kaarten niet veel goedkoper om gewoon de grafische kaart te vervangen. - Als ik de grafische kaart zelf zou vervangen door een nieuwe kaart, kunnen de bestaande video-instellingen dan behouden blijven of moeten deze aangepast worden in functie van de nieuwe kaart of korter gezegd volstaat het plaatsen van de nieuwe kaart om het geheel opnieuw te laten werken zonder aan de instellingen te moeten gaan veranderen. In alle geval reeds dank voor de antwoorden. Greets
winwiz Geplaatst: 26 april 2010 Geplaatst: 26 april 2010 Lijkt me handig om te vertellen wat er nu in zit. Het kan wel kwaad dat er geen aktieve koeling meer is of je moet een kast hebben met een enorm goede airflow. Aangezien we niet waten wat voor een kaart er nu inzit is er ook niet te bepalen wat voor een ventilator er gebruikt wordt. Op zich hoeft het niet duur te zijn en kun je voor een tientje klaar zijn. Een nieuwe kaart zal voor jouw gebruik (Internet, office) niet veel hoeven te kosten. Houdt er altijd rekening mee dat oude drivers gedeïnstalleerd moeten worden en nieuwe drivers geïnstalleerd. Dit kan meestal gewoon vanaf de bijgeleverde cd. Een 4350 van ATi heb je al voor rond de € 30 en heeft geen aktieve koeling! Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS High Siera 10.13) + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.
Gast Paullo Geplaatst: 26 april 2010 Geplaatst: 26 april 2010 Bedankt voor het antwoord. Ik kijk straks even als ik thuis ben wat voor een grafische kaart er nu inzit. Greets
POLAKS Geplaatst: 26 april 2010 Geplaatst: 26 april 2010 Als je een on-board videokaart hebt kun je het proberen zonder videokaart in je pc. Een ventilator is iets wat kapot kan gaan en is als het goed is eenvoudig te vervangen.
Gast Paullo Geplaatst: 26 april 2010 Geplaatst: 26 april 2010 Het gaat om een ATI Radeon 9600 XT-videokaart. Misschien een zeer domme vraag, maar wat is een on-board videokaart. Greets
Poetsdoekje Geplaatst: 26 april 2010 Geplaatst: 26 april 2010 Citaat: Misschien een zeer domme vraag, maar wat is een on-board videokaart. Die zit vast op het moederboard en dat is die van jou niet En de hartelijke groeten van Poetsdoekje... COMPUTERS ??!!.... De meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel........
satencom Geplaatst: 26 april 2010 Geplaatst: 26 april 2010 Deze VF700-ALCU ventilator is speciaal ontworpen voor videokaarten. Hij heeft een koper en aluminium basis, voor een optimale warmteverspreiding. Liefhebbers weten zijn blauwe oplichten zekter te waarderen.Met de VF700-ALCU geef je je videokaart een beduidend langere levensduur. De VF700-ALCU is compatible met: ATI Radeon 9*** ATI Radeon Xxxx NVIDIA Geforce4 MX NVIDIA Geforce FX 5200 NVIDIA Geforce FX 5500 NVIDIA Geforce FX 5600(FX 5700) NVIDIA Geforce4 Ti 4xxx NVIDIA Geforce FX € 14,89 Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
Sjattuh Geplaatst: 27 april 2010 Geplaatst: 27 april 2010 Origineel bericht van: Paullo Het gaat om een ATI Radeon 9600 XT-videokaart. Die kosten geen drol meer. Weet je wat erger is dan een worm in je appel? Een halve worm in je appel...
winwiz Geplaatst: 27 april 2010 Geplaatst: 27 april 2010 Mocht je wat anders kopen, let even op de aansluiting op je moederboard... Als alles wat ouder is heb je grote kans dat je nog AGP hebt, en daar passen de moderne kaarten niet in. Tegenwoordig is het bijna altijd PCI-e Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS High Siera 10.13) + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.
Gast Paullo Geplaatst: 27 april 2010 Geplaatst: 27 april 2010 Bedankt voor alle antwoorden. Ik denk dat het het eenvoudigste is om simpelweg te pogen dezelfde grafische kaart aan te kopen en over te gaan tot vervanging. Dat kan ik zelf. Als ik aan de ventilator moet beginnen werken, vermoed ik dat er gesoldeer aan te pas komt en daar ben ik geen held in. Is de 9600 XT nog in de handel ? Want ik vind er eigenlijk niet veel van terug als ik google. Reviews wel, maar niet echt een webwinkel die het in de lage landen nog aanbiedt. Greets PS Het lijkt mij inderdaad een AGP aansluiting te zijn.
winwiz Geplaatst: 27 april 2010 Geplaatst: 27 april 2010 Als ik het zo zie: Wat je kunt proberen is het stickertje eraf te frummelen. Dan zie je waarschijnlijk een asje met brons eromheen. Hier kun je een druppel dunne olie ingieten en dan het stickertje er weer op. Je kunt ook pech hebben dat je alleen plastic ziet. Bij vervanging denk ik dat je tweede hands moet zoeken.... Deze types zijn al sterk verouderd. Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS High Siera 10.13) + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.
POLAKS Geplaatst: 27 april 2010 Geplaatst: 27 april 2010 Als ik die foto zie dan denk ik dat het niet zo'n probleem is om die eraf te schroeven en een andere erop te zetten. De schroeven zitten gewoon tussen de koelvinnen. Wel op voltage en polariteit letten. Hier past toch van alles op!
NINjak Geplaatst: 27 april 2010 Geplaatst: 27 april 2010 Er zijn zat losse ventilatoren met heatsink te verkrijgen en het is bijna altijd alleen maar schroeven Vaak zijn die wel veel stiller dan de standaard versies die er standaard erop zitten. Echter heb je voor dat geld ook al een goedkope en nog steeds goede videokaart. Nu de ham vraag: heb je je AGP of PCI-E... AGP zal waarschijnlijk duurder zijn! ERROR EDIT : De kans is groot dat het AGP is want het is voor mijn 1950 Pro en die was nog in het grote AGP tijdperk (ja, PCI-E was er al wel) Wat lul ik, die was al PCI-E, ben in de war/klit met mijn Nvidia 6800GT
lujo Geplaatst: 27 april 2010 Geplaatst: 27 april 2010 Je kan hier zeer goedkoop een tweedehands AGP kaartje kopen: http://tweakers.net/aanbod/ Wat ze vragen hoef je niet gelijk voor te betalen. Altijd iets lager bieden. Hoewel kaartje niet al te duur zijn.
Gast Paullo Geplaatst: 28 april 2010 Geplaatst: 28 april 2010 Iedereen bedankt voor de reacties. Ik weet nu waar ik aan toe ben en wat (al dan niet) te doen. Greets
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen