Ga naar inhoud


Diskette wordt niet meer gemaakt


Outta space

Aanbevolen berichten

Citaat:
Sony staakt productie floppydisks
Uitgegeven: 26 april 2010 12:55
Laatst gewijzigd: 26 april 2010 12:55
AMSTERDAM - Het Japanse elektronicaconcern Sony stopt in maart 2011 definitief met de productie van 3,5 inch diskettes.



Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt. De schijfjes worden inmiddels niet meer buiten Japan verscheept, behalve naar India.
De floppydisk, die een maximale opslagcapaciteit had van 1,44 megabyte, wordt inmiddels vrijwel niet meer gebruikt. De diskettes zijn vervangen door alternatieven als usb-disks, online opslag en snelle netwerkverbindingen.

De meeste computers zijn niet meer uitgerust met een diskettestation. Apple liet dat onderdeel in 1998 als eerste grote computerfabrikant weg uit zijn iMacs. Dat leidde toen nog tot een storm van protest.
© NU.nl/Wieland van Dijk


Goh dat ze nog gemaakt worden, ik heb al jaren geen "floppydisk" in handen gehad.


En als ik dan kijk naar die 1,44mb die op een HD diskette kon (je had ook nog DD, hoeveel kon daar ook al weer op?) en het formaat SD kaartke ik in mijn camera heb zitten.

Aan de andere kant, wat kon je toch een plezier beleven aan spelletjes die op 1 diskette passen, vaak nog meer dan de spellen tegenwoordig die op bluray verschijnen.


Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Outta space
je had ook nog DD, hoeveel kon daar ook al weer op?
720 kB.
In de jaren '80 nog ik nog gewerkt met single side 5 1/4" floppy disks op een TRS 80, daar kon slechts 100 kB op. Door er een extra write protect sleufje in te snijden en ze om te draaien kon je de andere kant ook gebruiken, dat scheelde weer een kapitaal aan extra disks, want ze waren toen duur. whistle

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar had je toen een soort van knipper voor, een blokje waar je de DD in schoof en knip, 2x de ruimte.

 

Ik was toen in de leeftijd van +/- 6.

 

Wie kent nog de power cardridges van de C64? Was een leuke tijd, samen met pa de C64 open schroeven en op de printplaat solderen zodat er dingen werden aangepast.

 

Ik weet niet meer precies wat we toen allemaal uitgesprookt hebben, ik weet alleen dat het een hele leuke computer tijd is geweest.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: cookie monster
Commodore VIC-20 & cassette :D


Ja en me leuke pa zei dan 'hier een blaadje en een pen, doe jij es ff doorspelen en kijken op welke getallen de play functie werkt'..

Net zoals toendertijd met de eerste XT, hier zoon, morgen krijg ik van een collega een nieuw spel maar jij moet even 20 flops formateren...

leuke tijden smile

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hier nog een heel oude Windows BC (3.1)laptop, en daar zitten dacht ik 40 floppies bij om het systeem opnieuw te installeren. Hij werkt nog steeds alleen op 220 V, want de batterij doet het niet meer.

 

Salu2, D.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe gaat het verder ?

 

Je dia's straks waardeloos geworden, omdat er geen projector meer te krijgen is ?

 

Je archief op 5 1/4 en 3,5 diskettes niet meer te gebruiken ?

 

De smalfilms niet meer te kunnen vertonen.

 

Video banden en cassette bandjes niet meer af te spelen ?

 

Je vele werk in WordPerfect, Wordstar formaat etc niet meer te lezen ?

 

Voor je CD's straks geen speler meer te krijgen, omdat CD spelers niet meer beschikbaar zijn.

 

Je foto's in JPG straks niet meer te bekijken ?

 

Je Zip drive archief, wat moet je daarmee ?

 

Steeds alles overzetten in nieuwe formaten en nieuwe opslagmedia wordt nog een hele opgave.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

De L.P. is weer in opkomst.

En ik werk nog steeds met diskette, en wel met cnc machines daar worden nog steeds de programma's gezet op een diskette.

Ook een disk drive is in deze wereld nog te koop.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjit, waar moet ik mijn HD films nu op kwijt? wink

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: TangoBravo
Ik heb nog gewerkt met de 8 inch floppy, de 5,25 inch enkelzijdig en de 5,25 inch dubbelzijdig, en als bijzonderheid met een Zenith laptop met 2 inch floppy. Waar blijft de tijd...


T B


Die 5,25 inch floppy's, die werden toch Mini Floppy genoemd?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe het verder gaat zou ik niet weten al heb ik er wel mijn ideeen over.

 

Heb uit mijn Apple Powermac 9500 tijd nog 44 Mb Syquest removable harddisks.

 

Denk dat de toekomst allemaal flashgeheugen is in mega-opslagplaatsen met diverse backups. Thuis is het dan niet meer noodzakelijk en je hebt gewoon een 10 Terrabyte opslag voor 10 Euro/maand o.i.d. (hmm... voor dat geld kan het nu dus al, maar nog niet geflashed)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...