Ga naar inhoud


Diskette wordt niet meer gemaakt


Outta space

Aanbevolen berichten


  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Die ervaring heb ik ook. In Ege (de westkust van Turkije) zijn de wegen ook niet slecht. En de autostrades zijn heel goed onderhouden, maar daar betaal je dan wel voor hé.


sja... luxe kost geld, leven in ontwetende armoede maakt gelukkig, daarom stem ik voor de terugkeer van de Flop en de Casette smile

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Busje komt zo
Een van de eerste computers waar ik mee in aanraking kwam, was de Spectrum Sinclair. Alles ging (voor zover ik mij herinner) in Basic en als je een spelletje wilde spelen, moest je dat laden met cassettebandjes. Leuke tijd.


Mijn eerste computer was een BBC Electron, de naloper van de Atom,
en ja hoor ook cassette's.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ponskaarten!

IBM 1401!

4k Memory!

 

Daarna Atari, met cassette en 5,25" floppy

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kent hem!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Die van mij was PURE luxe: 16 bits Telefonie-computer.

 

Mét 2 maal 64k words dus 256 kByte ringkerngeheugen.

 

Met magneetband om het programma in te lezen / op te slaan.

 

En róóóllen papertape... gele en blauwe. Daar kon je een programma mee schrijven om het daarna in te lezen en op tape te zetten.

 

En je kon er manueel bitjes mee invoeren, het resultaat was met lampjes. Je kon instructie per instructie uitvoeren of (klok)puls per puls.

 

Kon je fouten mee uithalen... in de processor/ TTL 74H reeks!

 

Je moest tocn minstens één van de 2 computers in dienst laten of 't was gedaan met bellen.

 

En werkte op batterijen... een volledige Accuzaal, met 220V omvormer.

 

Je had wel 4 19 duims kasten nodig van zo'n 2,5 meter hoog om die 2 computers in weg te stoppen...

 

En een goede veegborstel om de confetti van de papertapes op te vegen (die naast de punch vielen)

 

En een flinke kast om de listings van het programma te bewaren,

(PDF: pintje drinken en fluiten zeker? Nooit van gehoord)

 

Maar we hebben er wel assembler op geleerd...

 

We kregen daarna een Thosiba Laptop met diskettes en DOS.

Supermachien, als je ermee moest rondlopen had je geheid een hernia...

 

Leuke tijden toch.

 

Eddy Vl

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier op de plank staat nog een werkende Acorn Atom computer met 2kb ram en 6kb grafische kleurenkaart, compleet met amberkleurige monitor en de data recorder. De soldeerbout stond hier 20 jaar geleden altijd stand-by als het nodig was om het computertje uit te breiden met geheugen of E-prom IC'tjes die je ook nog zelf moest programmeren. Yep, vroeg was alles beter ! :D

DM7020S/160gbHDD + DM800/250gbHDD + Visiosat G3D (13,0/19,2/23,5/28,2 ) in cascade met de Triax TD110 + STAB HH120. Schwaiger SF 9000 Satfinder Plus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Even een gaatje boren in de SD/DD diskette, precies op het vierkantje vakje en voila een HD/DD diskette! van 720 KB naar 1,44MB gratis en voor niks

Dat is dan zo gek nog niet, want ik heb hier in de g arage nog een doos vol staan met FDD diskette's van 720 Kb, die klaar staat om naar "De Krinloop" te brengen. Met een gaatje boren kan ik deze dan mooi verbouwen naar 1,44 Mb.

 

Zelf heb ik een aantal jaren geleden een floppy-station in m'n desktop geplaatst om nu nog heden met Norton Ghost imagefile's te draaien, (doe ik nog wekelijks).

Begin de 80-er jaren was mijn eerste computer een BBC-B van 32 Kb, koste in die tijd bijna Fl. 2000,00 in combinatie met een losse mono Philips recordertje en ook opnemen van "basicode" van de radio. Nadien een uitbreiding van de eerste dubbele floppy-station voor zo'n slordige Fl. 600,00

Ook kocht ik toen elke Zaterdag in de stad, het blad Acorn om diverse programma's die daar in stonden zelf in te typen.

EEN verkeerde character in getypt en het liep dan voor geen meter. Kon je elke character één voor één nalezen waar de fout zat. Ja, dit waren toen hele andere tijden in het computer gebeuren.

Mijn huidige desktop is alweer zo'n 6 á 7 jaar oud, maar daar in heb ik dan nog wel 6 stuks PCI slot's op het MB zitten, waarmee je zelf nog keuzes kan maken welke kaarten je er in wilt hebben. Ook dit is voltooid verleden tijd.

 

Vriendelijke groet,

SatBaron

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja de Acorn Atom. Deze computer had een ingebouwde assembler om gemakkelijk in 6502 machinetaal te kunnen programmeren.

Met behulp van piggybacking kon je de RAM's op elkaar solderen om het geheugen te verdubbelen. :D

 

Dat doet me eraan denken, ik heb hier nog een documentairefilm "Micro Men" opgenomen van BBC Four over de strijd tussen Clive Sinclair (van de ZX81 en ZX Spectrum) en zijn ex-werknemer Chris Curry, oprichter van Acorn Computers. Zeer vermakelijk om de home computer boom van de jaren 80 te zien. Als er hier interesse is, kan ik hem wel ergens uploaden.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm als ik dit alles zo lees en kom aanzetten met eerste PC een 386 met 40mb harde schijf en één diskette station voel ik me wel erg jong ineens, en die eerste PC was toen ik zo'n 13 jaar was.

 

DOS 5.0 erop en later, ik geloof op zo'n 12 diskette's, win3.11

 

Bij deze PC zat een Epson Matrix printer 9 dots :-)

 

Wanneer ik moest printen moest dit 's avonds voor half 8 i.v.m. Soaps op tv, ze konden anders niks meer horen.

 

Op school kregen we in die tijd ook computerles, daarvoor hadden we een programma Babbage, werkend vanaf een 5 1/4 floppy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De BBC computer en de Acorn Atom gaan nooit verloren.

Check deze nieuwe site uit http://www.bbcmicro.com/

Je vind daar emulatoren en alle software die je toen niet had maar wel had willen hebben.

 

Uitbreiden van de BBC computer van cassette naar floppy was zeer duur.

Niet alleen moest je floppy drive koppen maar ook nog een speciale chip (8271) van 280 gulden en een DFS rom.

De eerste Floppys die ik voor mijn BBC kocht waren er 10 voor fl 82.00

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...