Ga naar inhoud


Betalen – geld opnemen in Zwitserland, in € of CHF?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Op dit moment zit ik in Zwitserland en bij het geld uit de muur halen of bij het betalen met een creditcard krijg ik de opties of ik de transactie in € of CHF wil afhandelen.

Ik heb nu maar voor CHF gekozen maar vraag mij nu toch af wat er voordeliger is.

 

Iemand een idee welke keuze het voordeligst uitvalt?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Probeer als het gaat met een Maestro kaart te betalen. Hiervan loopt het betalingsverkehr automatisch en daardoor zal het niet veel uitmaken in de omrekenkoers of je nu € of CHF moet worden afgerekend. Een Maestro kaart is normaal gesproken een internationale bankpas waarmee je kan pinnen.

 

Met een Creditcard (Mastercard/Visa/Amex) betaal je normaal gesproken een commissie en zal ook de CC-company een marge nemen op de omrekenkoers als je in CHF laat afrekenen. Als je dit echter met je CC moet doen, dan is het beste in EUR af laten afrekenen, zodat alleen de bank waar je het geld uit de muur uit er wat aan verdient.

 

Snopper

 

P.S. ik werk al 17 jaar bij banken ...

Xtrend ET9500 met OpenPli 3.0 met Kathrein 90cm (19.2 en 23.5)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je CHF nodig hebt dan heeft het niet veel zin om euro uit de muur te halen.

Met creditkaart betaal je sowieso een percentage kosten (5% of meer) en voor CHF komt daar nog een wisselkoersmarge bij dus dat is duurder. Als je met euro genoeg hebt is het normaal (bijna) gratis om met een debetkaart/bankkaart geld op te nemen.

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

 

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juergen schrijft ook niet dat hij EUR of CHF uit de muur kan halen. Bij pinnen in Zwitserland vraagt de flappentap of hij in CHF of EUR wil worden afgerekend. Hij krijgt daardoor wel CHF uit de muur, maar de afrekening, het debiteren van de rekening, kan in EUR of in CHF gebeuren. En daar ligt het verschil zoals in mijn 1e post had geschreven.

 

Snopper

 

 

Xtrend ET9500 met OpenPli 3.0 met Kathrein 90cm (19.2 en 23.5)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: PaulCl
Als je CHF nodig hebt dan heeft het niet veel zin om euro uit de muur te halen.
Met creditkaart betaal je sowieso een percentage kosten (5% of meer) en voor CHF komt daar nog een wisselkoersmarge bij dus dat is duurder. Als je met euro genoeg hebt is het normaal (bijna) gratis om met een debetkaart/bankkaart geld op te nemen.


Is niet te verkrijgen in Nederland zo'n debetkaart. Heb inmiddels wel zo'n kaart via de BNP van VISA. In Nederland is wel een virtuele debet-VISA voor internet verkrijgbaar. Voordeel debetkaart is acceptatie over de gehele wereld en geen 2% commissie (minimum 3 Euro) die ik wel bij mijn AMEX wel heb (AMEX is niet voor niets een credit-card).

Zou niet weten of je met een (debet)VISA kaart commissie zou moeten betalen als je cashed bij een ATM (flappentap) in Zwitserland. In Nederland, Belgie, Mexico, de VS en UK niet iig. Voorlopig vang ik wel rente over mijn VISA-depot.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: snopper
Probeer als het gaat met een Maestro kaart te betalen. Hiervan loopt het betalingsverkehr automatisch en daardoor zal het niet veel uitmaken in de omrekenkoers of je nu € of CHF moet worden afgerekend. Een Maestro kaart is normaal gesproken een internationale bankpas waarmee je kan pinnen.


Het maakt niet uit of ik met Maestro of Credit Card in Zwitserse Franken (CHF) betaal of met Maestro Zwitserse Franken 'uit de muur' haal, in alle gevallen wordt gevraagd of ik de transactie in € of CHF wil uitvoeren.
Dus blijft nog steeds de vraag wat voordeliger is.

Bij mijn laatst uitgevoerde transactie (betaling met Credit Card op 25 april) heb ik voor € i.p.v. voor CHF gekozen en die werd tegen een koers van € 1,3896 afgerekend.
Ik moest CHF 20,= betalen, koos voor de optie € en er werd € 14,39 gedebiteerd.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet wel opletten... in CH heb je flappentappen waar je ook euro's uit kan halen.... je moet dan kiezen voor euro's, en dan komt die munt uit de automaat...

 

De enige pas waarmee je zonder kosten geld kan opnemen is de Visacard van de Duitse DKB bank. Ik heb het nagevraagd welke koers ze hanteren en het antwoord was http://www.xe.com/

Dat zijn heel erg redelijkke koersen... daarboven komt geen koersopslag en geen eenmalige kosten. Ik gebruik deze creditcard altijd in Denemarken en Noorwegen, omdat dit de goedkoopste optie is... Voor Zweden heb ik uiteraard mijn eigen Zweedse bankpas... maar in alle andere landen is dat volgens mij de beste optie. De koers wordt netjes op je rekeninguittreksel vermeld en klopt 100% met wat op xe.com staat.

Bij betalingen met deze visacard, heb je net zoals bij alle bankpassen, een koersopslag... het geld pinnen aan een geldautomaat is echter wel volledig gratis!!

De bank is ook gratis, je betaalt totaal niets aan kosten voor kaart en rekening... en kan ook als je niet in Duitsland woont!

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 jaren later...

Ik sluit hier nog op aan, maar met een iets ander vraag. Bij een kasopname in franc met Maestro in Zwitserland wordt ook altijd gevraagd of het in CHF of € moet worden afgeboekt. Wat is het verschil? Logischerwijze wordt bij keuze voor € de omrekening op het moment van opname gemaakt (dus tegen de op dat moment geldende wisselkoers) en bij de keuze voor CHF pas op het moment van verwerken. Klopt dit? En zijn hier nog addertjes onder het gras?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let op hiermee. De wisselkoers die de "eigenaar" van de geldautomaat rekent is over het algemeen een stuk ongunstiger dan van je eigen bank. Ja, er is altijd een vorm van koersopslag / extra kosten, maar de koers waarmee begonnen wordt is over het algemeen totaal anders. Probeer het anders eens uit; Neem 2x achter elkaar hetzelfde bedrag op en kies een keer voor de euro en een keer voor de franc. Controleer daarna eens op je afrekening wat de beter optie was!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de betalende bank (dus in nl) in een andere valuta moet verrekenen vraagt die veel geld ervoor

dacht 15 euro maar heb ergens op tv vernomen dat dat bedrag nu aan banden is.

Dus in euro pinnen in CH.

Het rare is was vaak in de usa en heb daar gewoon dollars gepint toen was dat blijkbaar kostenloos bij

gebruik ze verrekende via  overboekings koers.

Er is veel veranderd.

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-4-2010 om 10:20 zei PaulCl:

Met creditkaart betaal je sowieso een percentage kosten (5% of meer)

dit is een oeroud bericht uit 2010

 

Inmiddels zijn er meerdere banken die credit cards uitgeven onder Maestro of Visa en zelfs American Express waarbij het helemaal niets extra's kost als je met de credit card geld opnemen pint.

 

dus het is van bank tot bank verschillend, in binnen en buitenland. Mijn DeutscheBank visa kaart koste mij nul,nul.

 

 

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

idem hier.Visa is door de bank buitengegooid en we hebben mastercard in de plaats gekregen.Niks kosten erop bij de bank.Heb trouwens ook een geregistreerde paypal erop zodat ik wereldwijd 25.000 euro ter beschikking heb zonder interest te betalen (als het op de bankrekening staat natuurlijk :) ) .Dikwijls is het daarop goedkoper in de landvaluta te betalen door de wisselkoers.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een "goede" creditcard hebt, heb je inderdaad geen kosten om geld op te nemen... in alle valuta. De DKB is zo een bank waarbij je als Aktivkunde nooit opslag betaalt voor wisselkoersen etc... Maar let op dat je altijd geld opneemt/pint/betaalt in de valuta van het land dat je bent, dus niet de omrekening laat doen door de automaat... de geldautomaat rekent meestal een heel erg ongunstige wisselkoers.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-4-2010 om 09:53 zei Jürgen:

Op dit moment zit ik in Zwitserland en bij het geld uit de muur halen of bij het betalen met een creditcard krijg ik de opties of ik de transactie in € of CHF wil afhandelen.

Ik heb nu maar voor CHF gekozen maar vraag mij nu toch af wat er voordeliger is.

 

 

 

Buiten de eurozone altijd lokale valuta pinnen. Is altijd voordeliger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Zwitserland heb ik jaren geleden CHF gepind zonder kosten bij afrekening.

Heb jaren geleden in Duitsland gepind in euro toen kwam voor OK drukken xx euro kosten

Heb in USA dollars gepind geen kosten.

Kan van land tot land en bank tot bank anders zijn,

Binnen de EU in EURO mag nu de bank niet meer vragen dan dat de kosten in binnenland zijn.

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...